Toon posts:

[debian] dependendy probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een paar dagen geleden k3b van CVS gedownload en dat wilde ik installeren. Toen kwam ik erachter dat ik een bepaald include-bestand niet had. Daar heb ik toen naar gezocht via www.debian.org/distrib/packages (wie weet hoe ik anders het naar pakket kan zoeken waar een bestand bij hoort?). Ik kwam er toen achter dat ik xlibs_pic nodig had, maar dat zit niet bij xfree-4.3.0ds4, dat ik hier draai. Dus heb ik heb bestandje maar via de website geinstalleerd met 'dpkg --force-all -i'. Dat werkte goed ('k draai nu k3b van CVS :P) en daarna wou ik dus xlibs_pic weer verwijderen, maar in een keer werden libarts1-dev en libqt3-mt-dev ervan afhankelijk. Ik heb het dus maar met die harde hand verwijdert 'dpkg --force-all -r xlibs_pic', maar nu geeft apt-get steeds de melding:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
You might want to run `apt-get -f install' to correct these:
The following packages have unmet dependencies:
  libarts1-dev: Depends: xlibs-pic but it is not going to be installed
  libqt3-mt-dev: Depends: xlibs-pic but it is not going to be installed
E: Unmet dependencies. Try 'apt-get -f install' with no packages (or 
specify a solution).

apt-get -f install doen zal het waarschijnlijk wel oplossen, maar dan verwijdert het deze packages en daar heb ik geen zin in :'(

[ Voor 3% gewijzigd door moto-moi op 30-10-2003 21:02 ]

• Kogelvis
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 16:21

Kogelvis

Nu ook met gitaar

Wat levert:
code:
1
apt-get install xlibs-pic

op ?

<Jeroen> Wirf: vrouwen versieren kan je gewoon in het OSI model proppen hoor :P
I am dyslexic of Borg prepare to have your ass laminated
Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because oct31 = dec25

Verwijderd

Topicstarter
apt-get install xlibs-pic:

code:
1
2
3
4
5
6
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
You might want to run `apt-get -f install' to correct these:
The following packages have unmet dependencies:
  xlibs-pic: Depends: xlibs (= 4.2.1-12.1) but 4.3.0-0ds4 is to be installed
E: Unmet dependencies. Try 'apt-get -f install' with no packages (or specify a solution).

dpkg -l | grep xlibs

code:
1
2
3
ii  xlibs          4.3.0-0ds4     X Window System client libraries
ii  xlibs-data     4.3.0-0ds4     X Window System client data
ii  xlibs-dev      4.3.0-0ds4     X Window System client library development

Oja, en 4.3.0-0ds4 heeft geen xlibs-pic. (Gecontroleerd met apt-cache show xlibs-pic, liet maar een pakket zien en dat was van 4.2.1)
Ik vind het trouwens sowieso raar dat sommige pakketten in een keer afhankelijk worden van xlibs-pic. Is er geen manier om 'geforceerd' te zeggen dat deze pakketten niet afhankelijk zijn van xlibs-pic?

• tech-no-logical
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04 14:10
ik weet niet waar je xfree 4.3.0-0.ds4 vandaan hebt, maar dat klinkt als unstable of non-debian. in stable zit 4.1.0-16 (met de bijbehorende xlibs-pic), in testing 4.2.1-12.1 (en idem).

in de pool bij ftp.debian.nl zit nu als nieuwste versie 4.3.0-0pre1v4 (met _ook_ de bijbehorende xlibs-pic), misschien zou je die kunnen proberen. de kans is groot dat dat van kwaad tot erger leid.
met apt-get zal 't wel nooit meer goed komen. eenmaal dingen geforceerd kan apt de dependencies niet meer voor je regelen.

mijn optie zou zijn : forceer niks, als je bleeding edge stuff wilt, pak dan de source-tarball. in mijn ervaring kunnen packages en source uitstekend naast elkaar leven (ik doe dat zelf al heel lang met gnome2).

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 12:25

deadinspace

The what goes where now?

Waarom gebruik je dan XFree86 4.3.0-0ds4 (waar komen die debs eigenlijk vandaan)? Dat is niet handig als die niet alle onderdelen van XFree86 aanbiedt ;)
Verwijderd schreef op 30 oktober 2003 @ 21:20:
Ik vind het trouwens sowieso raar dat sommige pakketten in een keer afhankelijk worden van xlibs-pic. Is er geen manier om 'geforceerd' te zeggen dat deze pakketten niet afhankelijk zijn van xlibs-pic?
Het komt misschien als een verrassing, maar die dependancies hebben een reden :P
Blijkbaar vonden de QT-developers dat xlibs-pic iets nuttigs bood dat ze nodig hadden.

Verwijderd

Topicstarter
Ehm, die ds4 is idd unstable en komt van http://www.penguinppc.org/~daniels , dus niet de officiele packages :(. Ik snap alleen nog niet hoe het kan dat dit nooit een dependency prob was, totdat ik ff xlibs-pic 4.2.1 had geinstalleerd.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2003 21:53 . Reden: vrdm react ziet ',' nog als deel van url :( ]

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 31-03 15:17

Valium

- rustig maar -

die ds4-dingen moet je zo snel mogelijk van je systeem verwijderen. Dat zijn onofficiele XFree-pakketten die geen 100% vervanging zijn (bijvoorbeeld de afwezigheid van de -pic).

Wat je het beste kunt doen is gebruik maken van de XFree86 uit de "experimental" tak.
Die heeft wel een -pic.

En zoals deadinspace al zegt, die dependencies zijn d'r niet voor niets. Niet te veel mee klooien dus. Geen geforceer tenzij je weet dat je je veranderingen weer gaat terugdraaien.

• tech-no-logical
die packages komen dus niet uit unstable, maar van een privepersoon (lijkt 't, de site doet 't niet). unstable komt van een officiele debian mirror.

en door 't forceren van xlibs-pic heb je de dependency-problemen zelf gecreeerd. die package heeft z'n eigen dependencies, die nu dus niet zijn voldaan (en ook nooit meer voldaan kunnen worden). je zit nu met een kip-ei probleem... of je uninstalled xfree 4.3.0-ds4, of je uninstalled xlibs-pic...

Verwijderd

Toch had ik dezelfde problemen (onoplosbare dependencies) met die CVS versie k3b 1.0 en Debian unstable, en de XFree die bij unstable hoort. Ik krijg een beetje het idee dat die CVS versie op een 'moeilijk' systeem wordt gebouwd.

De officiele 0.94 versie die bij Debian unstable hoort gaf geen problemen.

De oplossing voor k3b 1.0 was hier gewoon zelf de source compilen... ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2003 22:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
tech-no-logical schreef op 30 oktober 2003 @ 21:56:
die packages komen dus niet uit unstable, maar van een privepersoon (lijkt 't, de site doet 't niet). unstable komt van een officiele debian mirror.

en door 't forceren van xlibs-pic heb je de dependency-problemen zelf gecreeerd. die package heeft z'n eigen dependencies, die nu dus niet zijn voldaan (en ook nooit meer voldaan kunnen worden). je zit nu met een kip-ei probleem... of je uninstalled xfree 4.3.0-ds4, of je uninstalled xlibs-pic...
Ik heb in m'n startpost nog verteld dat ik die xlibs-pic allang weer verwijdert heb. Hier gaat ook helemaal niet om dit pakket, maar om de twee pakketten die in een keer van xlibs-pic afhankelijk zijn geworden, en die dat daarvoor nog niet waren...

• tech-no-logical
Verwijderd schreef op 30 oktober 2003 @ 22:48:
[...]
Ik heb in m'n startpost nog verteld dat ik die xlibs-pic allang weer verwijdert heb.
sorry, die had ik inderdaad gemist. waarschijnlijk is door al 't geklooi (heb je in 'man dpkg' gekeken wat --force-all allemaal doet ?) de boel een beetje in de war.

overigens, als je de boel gecompiled hebt, kun je die *-dev packages (meestal) zonder problemen weer weggooien. de header-files zijn dan toch niet meer nodig.

Verwijderd

Het pakket wat je dan van KDE nodig hebt is alleen kdelibs4-dev(1.1 mb groot). Daar zitten de headers in die je nodig hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2003 00:04 ]

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

tech-no-logical schreef op 30 oktober 2003 @ 23:22:
waarschijnlijk is door al 't geklooi (heb je in 'man dpkg' gekeken wat --force-all allemaal doet ?) de boel een beetje in de war.
Het is gewoon een toegevoegde dependancy voor qt en arts. Dat geldt gewoon voor elk Debian Unstable systeem. Het enige probleem is dat hij xlibs-pic niet kan installeren, vanwege die -ds4 XFree86 packages.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:13
xlibs-pic zit idd niet in 4.3.0, ook niet in debian experimental.
Waar je naar zou kunnen kijken is het pakketje "equivs". Hiermee moet je een leeg xlibs-pic pakket kunnen bouwen die je dependencies zal resolven.

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op 31 oktober 2003 @ 07:57:
Waar je naar zou kunnen kijken is het pakketje "equivs". Hiermee moet je een leeg xlibs-pic pakket kunnen bouwen die je dependencies zal resolven.
Ok, dit is het programma wat is zocht. Zal het gaan uitproberen. Maar ik vind het nog steeds vaag dat het eerst niet een dependency was.

Wie weet er trouwens nog hoe ik naar het pakket van een benodigt bestand te zoeken, zonder de debian site te gebruiken?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2003 10:19 ]

• Kogelvis
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 16:21

Kogelvis

Nu ook met gitaar

helpt
code:
1
apt-cache search zoekstring

en

code:
1
apt-cache show pakketnaam

je daar misschien bij?

<Jeroen> Wirf: vrouwen versieren kan je gewoon in het OSI model proppen hoor :P
I am dyslexic of Borg prepare to have your ass laminated
Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because oct31 = dec25

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

_JGC_ schreef op 31 oktober 2003 @ 07:57:
Beter leren kijken ;)
Mja, en als iets dus die xlibs-pic nodig heeft en hij is er vervolgens niet heb je brakkigheid. Nogmaals: dependancies zijn er voor een reden.
Verwijderd schreef op 31 oktober 2003 @ 10:17:
Maar ik vind het nog steeds vaag dat het eerst niet een dependency was.
Het is toch niet zo moeilijk? De QT developers hebben besloten dat ze de functionaliteit van xlibs-pic (whatever het moge doen) nodig hebben. Dus ze passen QT aan, en voegen een dependancy toe. Dergelijke dingen gebeuren regelmatig.
Wie weet er trouwens nog hoe ik naar het pakket van een benodigt bestand te zoeken, zonder de debian site te gebruiken?
dpkg --search, dlocate, apt-file. Voor de eerste twee moet de package wel geinstalleerd zijn.

Verwijderd

Voor werken onder een grafische schil (GUI) kun je synaptic gebruiken, de laatste versue van unstable zoekt ook naar velden als 'package name' 'description' 'provides' en 'requires' zodat je niet alleen de naam van het pakket kunt zoeken, maar ook welk pakket de library of routine levert die je zoekt.
(veld 'provides' dus)

Niet zo bijzonder, er zijn text based utils genoeg ;) maar nu dus ook met GUI. Verder kun je nu eindelijk ook met die GUI kiezen welke versie te installeren als er meerdere versies beschikbaar zijn.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Zo gevaarlijk is die 'ds4' release ook weer niet. Ten eerste werkt hij bij mij ook al een tijd prima, en ten tweede staat 'ds' voor Daniel Stone die meewerkt aan het experimentele Debian pakket. Zijn versie lijkt me dus een voorloper van de experimentele Debian versie. Een upgrade is dus wellicht op zijn plaats, want dit is dus al de 4de officiele pre-'Experimental' versie. (hmmm, "pre-experimental" moet wel duidelijk maken dat het helemaal op eigen risico is enzo he? :))

Het is trouwens lastig om te upgrade naar die versie, vanwege een dependency knoopje met xlibs en xlibs-data (van die laatste blijkt m'n halve systeem af te hangen). Verder had ik geupgrade voor de driver voor de SiS740 chip, en als je die ook van thomas's site had geinstalleerd dan moet je niet vergeten die versie te de-installeren! Die maakt namelijk 'diversions' aan op de sis driver. Bij mij snapte Synaptic dat niet helemaal, en kon ik niet upgraden :(.

[update] Vanuit die Xfree4.3 versie uit experimental kan ik melden dat-ie prima werkt! Bij de installatie vanuit Synaptic kan je zoals gezegd xlibs niet upgraden. Ik heb die (en xlibs-data) dus eerst apart gedownload. Toen heb ik de rest van de pakketten met Synaptic geupgrade (venstertje alle 'ds4' pakketten in de achtergrond om te controleren of ik alle pakketten had geselecteerd: "dpkg -l | grep ds4" ). Toen Synaptic klaar was de xlibs paketten met de hand geinstalleerd, en voila! Geen problemen met dependencies oid. Ik ben alleen even m'n mooiere muiscursor kwijt, maar ik weet nog niet waar dat aan ligt.
Xlibs-pics installeren is nu geen probleem, alleen jammer dat-ie indirect afhangt van xlibs-dev, wat me 10MB schijfruimte kost.

[ Voor 32% gewijzigd door ajvdvegt op 01-11-2003 16:35 ]

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Topicstarter
Mooi, het werkt nu dankzij equivs. Gewoon leeg pakket met de info van 'apt-cache show xlibs-pic' en dan de xlibs dependency weggehaald. Nu kan ik gelukkig eindelijk weer fatsoenlijk pakketten installeren!
Ben nou ook met apt-file bezig, gaat denk ik ook wel lukken, alleen contents-file is 6,5 MB groot, kan ik weer een half uur gaan downen :(
Pagina: 1