[COAX] Radio en TV over 1 coaxkabel, is dat mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.604 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:22
Hallo,

K ga over een maand verhuizen, en zou graag zien dat ik radio en tv boven heb..
de coaxkabel ligt er al voor tv, maar k wil het liefst vermijden dat ik nog een coaxkabel moet trekken voor de radio..

is het mogelijk dat ik radio _en_ tv over 1 coaxkabel gooi, of is het onvermijdelijk om 2 kabels te trekken??

alvast bedankt 4 de reacties :)

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Kijk eens goed, haal die doosjes eens los.

Dan zie je dat er 1 kabel heengaat, voor 2 aansluitingen.

(ik heb die dingen genoeg gemonteerd op mijn eerste stage)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
met andere woorden, k moet gewoon dit doen:

Signaalbinnenkomst --> radio en tv kabel naar 1 draad laten lopen --> daar het omgekeerde doen, met male en female stekkertjes eraan ????

heb ik btw dan nog een versterker voor de radio nodig??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt bij de gamma van die coax kabels voor radio en televisie in een, ik zou niet weten of daar ook het signaal bijde doorheen gaat. maarja anders moet je het daar even vargen anders zou ik het ook niet weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frequenties van radio en TV liggen dan ook erg dicht bij elkaar ... Zou lastig worden om deze goed te scheiden (je zou een filter nodog hebben dat een aantal keer -6 dB is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fido
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 22:28

Fido

C:\> park

Dit werkt gewoon. Ik heb het hier ook op die manier. Zorg gewoon dat je een goede coax kabel neemt. Dan heb je ook geen versterker nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ja hoor, heb het hier ook. Kan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 09:45
het tv en radio signaal zit sowieso op dezelfde kabel als het je huis binnen komt. Het kastje aan de muur is bevat een filter die de signalen verdeelt in tv en radio signaal. Als je de tv kabel splitst in twee kabels, dmv een t-stukje dan kun je gewoon de radio en tv aansluiten op dezelfde kabel doorgaans. het is dus niet nodig een aparte kabel te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

je moet de huidige aansluit doos en woonkamer vervangen voor een doorlusdoos. en de oude doos boven aan het einde van de kabel moteren. en klaar is kees. zo heb ik het thuis ook liggen alleen dan 4 aansluit punten allemaal achter mekaar gemonteerd. werkt perfect zonder versterker. heb op zolder nog netjes 64 db signaal over wat het minimum is voor een goed tv beeld.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Geen probleem!

Je vervangt de eerste doos (die van je CAI) voor een Tras 10 of Tras 100 (zogenaamde 1-gats doos). Vanaf daar loopt 1 kabel naar een splitter toe, en van af die splitter lopen de kabels naar de plekken waar jij radio en tv wilt hebben. Daar wordt dan je reguliere antenne doos geplaats (van het type eind of doorlus, afhangelijk vand e rest van je netwerk).
Kijk hier bij prijslijsten & info voor officiele voorbeelden: www.radiocentrum.com

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bovenstaande zijn goede oplossingen.. :)

Maar: Ik vroeg me eigenlijk opeens af of het met zo een radio/TV splitterdoosje ook mogelijk is ze weer bij elkaar te voegen.. Volgens mij zou het gewoon moeten werken, hoewel ik eigenlijk geen situatie kan verzinnen waarin dat handig is.. .. hmz..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 10:53
en als coax kabel kan ik je Hirschmann aanraden, das echt topkwaliteit kabel (gebruik het ook door het hele huis en voor me kabelmodem)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

shure-fan schreef op 31 oktober 2003 @ 12:51:
en als coax kabel kan ik je Hirschmann aanraden, das echt topkwaliteit kabel (gebruik het ook door het hele huis en voor me kabelmodem)
klopt die heb ik ook liggen 25 meter en 4 aansluit punten een geen amp nodig

kost denk ik bij de speciaal zaak [in mijn geval technika in nijmegen] 0.45 eurocent de meter mischien iets meer.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
deepbass909 schreef op 31 oktober 2003 @ 12:32:
Geen probleem!

Je vervangt de eerste doos (die van je CAI) voor een Tras 10 of Tras 100 (zogenaamde 1-gats doos). Vanaf daar loopt 1 kabel naar een splitter toe, en van af die splitter lopen de kabels naar de plekken waar jij radio en tv wilt hebben. Daar wordt dan je reguliere antenne doos geplaats (van het type eind of doorlus, afhangelijk vand e rest van je netwerk).
Kijk hier bij prijslijsten & info voor officiele voorbeelden: www.radiocentrum.com
Kan alleen de tras1000 vinden en die is 23 EURO !!! waar vind ik die andere want ik heb nu de groene kabel direct op de splitter zitten via een plastic goedkoop koppelstuk EN EEN BRAKSIGNAAL DAT IK HEB MET DE 7 TV`S EN DE 2 HTPC`S DIE ERACHTER HANGEN.

Wat kan ik daar het beste mee doen ? Groene kabel op een gats wcd en dan naar m`n 5 poorts splitter dan van die splitter naar boden het kroonsteentje in en dan naar de wcd`s. (en bijvoorkeur dat kroonsteentje weghalen)

Maar ook als ik alleen mijn tv op de splitter zet en alles loshaal ( ik zit dan dus alleen op de F-bus splitter is het signaal brak denk dus dat het probleem in de groene kabel --> F-bus splitter zit.

Iemand enig idee waar ik in de buurt van dordrecht van die cai spullen kan kopen ?

[ Voor 4% gewijzigd door raymonvdm op 31-10-2003 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Kroonsteentje is uit den boze bij coax kabels.

Tras 10 1 gaats doos <-stukje coax -> GHV20 versterker [1] <--> afc2081 verdeler <-> eind dozen.

[1]: http://www.radiocentrum.c....php?limiet=10&id=%202550
[2]: http://www.radiocentrum.c....php?limiet=10&id=%202556

Ik denk dat je voor 9 toestellen al rap aan zo'n soort setup moet gaan denken. Dat spul is allemaal niet goedkoop, maar kwaliteit kost geld.

Als je je aansluitingen over boven en beneden wil verdelen moet je 2 kleinere verdelers nemen (bijvoorbeeld 2 van 4) en die dmv een 2 weg splitter (of aftak element) aan elkaar knopen.

Op http://www.hirschmann.nl kan dmv postcode een dealer in je omgeving vinden. (Site lijkt nu even niet bereikbaar te zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat wordt inderdaad wel uitgebreid..

Gelukkig kan een dealer adhv een tekening /schetsje met de lengtes van de kabels tussen de verdeel- en aansluitdozen er in een perfect op jou situatie gemaakt advies geven.
Hebben wij hier indertijd ook gedaan voor 13 aansluitingen door het gehele pand en werkte perfect. :)
Je krijgt dan een versterker, een zooi verdelers en de bijbehorende terminator's. (en einddozen als die er nog niet zijn)
Goedkoop is het inderdaad niet; aan de andere kant is het ook irri als je op je dure TV geen fatsoenlijk beeld krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
ey jongens,

allemaal superbedankt voor de reacties, k zal er mee aan de slag gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wist niet precies wat ik moest doen. Of deze oude topic omhoog kicken of een nieuwe beginnen. Aangezien de topic mijn vraag draagt, heb ik voor schopactie gekozen.

Waarom wordt deze kabel gesplitst? Is het de kwaliteit die verbeterd wordt? Of is het een vorm van gebruiksgemak, wat ik niet zie. Ik heb liever ook geen gespleten signaal.

Mijn tv-coax is lang (kwaliteit net genoeg) nu iemand ook daar een afsplitsing voor hebben voor zijn radio. Maar als ik ze samenvoeg gaat dan mijn kwaliteit achteruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is de gewoonte aan het eind (bij de doos tussen de vaste kabel in de muur en de losse kabel naar het apparaat) te splitsen in FM-radio en de rest.

Lange losse kabels kun je beter vervangen door een goede vaste kabel + einddoos. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
De impendantie van het hele systeem is 75 ohm. (kabels, tuners van radio en tv, pluggen, evt antenne, enz) Nu hebben radio tuners de vervelende gewoonte om op de hoge frequenties (TV gebruikt tot 800+ Mhz) geen 75 ohm impendantie meer te hebben. Als je hier niets tegen doet zuigt een aangesloten radio het signaal op de hoge frequenties helemaal naar nul. Dat is de reden dat je ergens de boel op wil splitsen...
Pagina: 1