Toon posts:

[BAAN IV/Sun Solaris] Wie kan me helpen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb heir op het werk een Sun Solaris Enterprise 450 server staan, waar uiteraard het Solaris besturingssysteem op draait. Tevens draaien wij BAAN IVc4 op deze bak.

Nou kreeg ik vandaag een Service Pack van die gasten (BAAN) binnen, maar ik als netwerkbeheerder van Windows machines, heb geen verstand van Sun Solaris en dus Unix. Door omstandigheden is de vorige netwerkbeheerder weggegaan en nu zijn wij dus alle expertise kwijt wat betreft dit systeem.

Ik wil eigenlijk best wel graag die Service Pack installeren, maar ik weet dus bij god niet hoe dat werkt. Kan iemand mij (alsof ik de eerste de beste n00b ben) een beetje rustig aan vertellen hoe ik die meuk op die server installeer?

Mocht deze topic niets worden, dan zullen we maar moeten kijken of we een keer de mensen van BAAN zelf langs kunnen laten komen om dit voor ons te doen, maar als ik het hier kan vinden doe ik dat natuurlijk liever.

Alvast bedankt

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02-04 15:47

Shuriken

Life is all about priorities

Ik kan je helaas niet helpen. Mijn Solaris kennis is ook maar beperkt.

Maar vanuit mijn optiek lijkt het me nogal riskant om op een productiesysteem te gaan lopen uitproberen. Als je het verziekt ben je nog verder van huis.

Dus het lijkt mij verstandiger om het te laten doen.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Ik zou een paar dingen zeker regelen:
zorgen dat je het beheer van die bak (in-house of extern) geregeld hebt.

Zeker niet zelf gaan kloten aan die bak. Zonder kennis kun je (als een kip zonder kop of een olifant in een porceleinkast) heel veel schade aanrichten.

Bovendien:maak het niet jouw verantwoordelijkheid (tenzij je tegelijkertijd de
IT- manager of zo bent). Er zouden vast mensen binnen jouw organisatie moeten zijn die deze verantwoordelijkheid horen te dragen en de bijbehorende fondsen vrij moeten (kunnen) maken....

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-02 12:51

Twarp

just grin...

Ik vind je heel dapper als je dit zomaar probeert. Net als wat Shuriken al zei, haal de expertise in huis en vraag of ze je het kunnen laten doen. Dan heb je altijd een expert bij de hand voor als het mis mocht gaan. Laat hun wel jou instrueren en de handelingen uitvoeren, dan weet je de volgende keer wellicht meer.

Meh ...

Verwijderd

Ten eerste: gecondoleerd met Baan.
Ten tweede: gefeliciteerd met Unix.

Ik weet wel hoe het op BaanERP (5.0C) werkt, heb het helaas te vaak gedaan.
Ik kreeg er steeds een handleiding bij, waarin alles redelijk werd uitgelegd.
Als het goed is krijgen jullie ook support van de Baan-ChristenUnie. Vraag 't daar eens na. Sterkte.

Verwijderd

Twarp schreef op 30 oktober 2003 @ 17:12:
Ik vind je heel dapper als je dit zomaar probeert. Net als wat Shuriken al zei, haal de expertise in huis en vraag of ze je het kunnen laten doen. Dan heb je altijd een expert bij de hand voor als het mis mocht gaan. Laat hun wel jou instrueren en de handelingen uitvoeren, dan weet je de volgende keer wellicht meer.
Nog beter: laat je manager je op cursus sturen of zo... geef aan dat kennis van unix onmisbaar is... ( dat systeem zal toch ook door iemand beheerd moeten worden....)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2003 17:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt voor de reacties. Ik zal inderdaad maar eens kijken of ProFuse het voorlopig maar voor me wil doen. Wat betreft de cursus Unix/Sun, die zat er al aan te komen. Alleen ben ik nu eerst MCSE Win2K aan het volgen en wil me daar toch wel als eerste op concentreren.

Gelukkig ligt die Sun bak er ook nooit uit, dus vandaar ook dat ik eerst voor MCSE gekozen heb i.p.v. de Sun cursus :)

Wat mij betreft mag deze op slot en door naar onderen :D

-Alf
Pagina: 1