Toon posts:

File/Print server thuis&selectief publiekelijk gebruik

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Wat een titel :P

Maar waar het om gaat, we gaan verhuizen en wil het thuis helemaal goed aanpakken in de hoe en wat van mijn complete thuisnetwerk!

Hardware die ik heb en ook ga gebruiken

COMP1: Van mij, spelletjes, P2P, Video van alles! Alle rechten --> OS: WinXP Pro

COMP2: Van broertje, spelletjes etc etc! Beperkte rechten --> OS: WinXP Pro

LAPTOP1: Apple Ibook met Wireless 54G. Alle rechten --> OS: Mac x

Spullen zoals routers etc.

- Linksys wrt54g wired/wireless router
- Linksys WMP54G pci card voor COMP2
- Veel UTP kabels :9~

Wat is de bedoeling van de server en het gehele netwerk en hoe aan te leggen

Met het woord fileserver heb ik deze dingen in gedachten die ik ermee wil doen:

- P2P content (music&movie)
- Kleine ruimte webspace voor bijv. mijn vriendin die veel grafische dingen doet en dan vanaf school van de server af kan halen.
- Backup van alles andere computers
- Printserver (zowel USB als parallel)
- En natuurlijk kunnen alle andere computers de fileserver benaderen om muziek te luisteren en films te kijken.

[size=3] Wat ik heel graag zou willen is een dvd/mp3/divx (maar dat laatste vind ik niet heel belangrijk) stand alone speler met een netwerkaansluiting om zo dus ook beneden in de huiskamer muziek, via een hele mooie stereo, vanaf de fileserver, via de mp3 functie van de speler, te laten weerklinken. Bestaat dat soort spelers?[/size]

[b] Hoe dit alles aan te sluiten en nog belangrijker, wat heb ik nodig om de fileserver te maken?[b]

Ik dacht het zo wel redelijk aan te sluiten, of zit ik nu helemaal verkeerd?

KABELMODEM
|
|
|
|
Router (die regelt dus alle netwerk dingen en die functie hoeft de fileserver niet te hebben)
|
|
Wired poort 1 (van de router): COMP1
Wired poort 2 (van de router): File/Printserver
Wired poort 3 (van de router): "toekomst" Ooit naar huiskamer mp3 speler
|
|
|
2x Wireless verbinding voor COMP2 & LAPTOP1

In feite staat alles boven op zolder in mijn kamer, COMP2 staat 1 verdieping lager in broertjes kamer en LAPTOP is overal.

Is deze opstelling juist voor zowel intern (p2p content, printserver, backup) netwerkverkeer als naar buiten (p2p content, webspace voor prove gebruik)? Hoe timmer ik alles een beetje dicht zodat het interne netwerk niet regelrecht openstaat voor de buitenwereld?

De vragen voor de fileserver:

- 24/7
- Zou wel Linux willen leren, maar heb meer ervaring met windows dus als dat kan vind ik dat wel heel prettig. Is W2K voldoende of moet ik de server editie hebben?
- Betrouwbaar voor de data (raid??)
- IDE of SCSI? IDE voldoende, of SCSI (overkill) ?

BUDGET: Max. € 750 (excl. OS)

Wat valt hierop aan te merken en wat doe ik fout, goed en wat zijn juiste spullen!? En de looks van de behuizing maakt me niks uit, die staat toch uit het zicht.

[size=5] of dit hele verhaal vergeten en gewoon zoiets als onderstaand aanschaffen??[/size]

EFG80
Afbeeldingslocatie: http://www.linksys.com/products/image180/efg80.jpg

http://www.linksys.com/pr...?grid=34&scid=32&prid=447

Kosten: rond de € 700

Verwijderd

Zegge, waarom ga je niet lekker in je oude topic verder? Edit gewoon even, ik zal 't even opruimen.

Dit topic is gesloten.