[alg] goed boek over rulebased system design?

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik zoek dus naar een goed boek over het implementeren van rulebased systems.

Ik ben verder wel thuis in compiler/interpreter design en daar heb ik ook wel een aantal goeie boeken over, Modern Compiler Implementation in Java vond ik erg waardevol.

[edit]
Uitleg over Prolog interpreters ed zijn natuurlijk ook van harte welkom.

[ Voor 13% gewijzigd door Alarmnummer op 30-10-2003 16:30 ]

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ken je Jess in Action? Geen idee of het een goed boek is, dus beschouw het niet als een advies ;) .

http://www.manning.com/friedman-hill/

Zie ook:
http://www.theserverside.com/resources/article.jsp?l=Jess

[ Voor 21% gewijzigd door mbravenboer op 30-10-2003 16:41 ]

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Alarmnummer
mbravenboer schreef op 30 oktober 2003 @ 16:40:
Ken je Jess in Action? Geen idee of het een goed boek is, dus beschouw het niet als een advies ;) .

http://www.manning.com/friedman-hill
Die heb ik al :P Heel interessant boek over het toepassing van regelsystemen, maar niet zozeer over de werking ervan.

Ik zoek dus iets waarmee ik dat soort systemen zelf kan schrijven. Ik weet er intussen wel iets van af, maar ik heb liever een samenhangend geheel dat ik kan doorlezen ipv tig documentjes.

[ Voor 21% gewijzigd door Alarmnummer op 30-10-2003 16:45 ]

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik heb ooit les gehad in expert systemen uit "Principles of Expert Systems" van Peter Lucas. Erg droog boek, maar er stond op zich wel veel in. Heb toen een implementatie gemaakt van top down inferentie met goals en regels in Java. Op zich is de beschrijving hiervan zeer degelijk en volgens mij redelijk uniek. Ik heb het hier nog als college dictaat, maar ja, daar heb jij niet zoveel aan ;) .

Waarom gebruik je eigenlijk geen Jess?

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Alarmnummer
mbravenboer schreef op 30 oktober 2003 @ 16:59:
Ik heb ooit les gehad in expert systemen uit "Principles of Expert Systems" van Peter Lucas. Erg droog boek, maar er stond op zich wel veel in. Heb toen een implementatie gemaakt van top down inferentie met goals en regels in Java.
Ik ben zelf al een aantal boeken tegengekomen, maar die gingen voornamelijk over de theoretische aspecten. Ik ben op dit moment meer geinteresseerd in de implementatie kant (zoals je dat bij dat compiler boek van appel ook ziet).
Waarom gebruik je eigenlijk geen Jess?
We hebben een aantal vreemde vormen van logica in het systeem die zich niet zo makkelijk laten vertalen naar het inference mechanisme van jess.

Het is de bedoeling dat je allerlei tegenstrijdige regels kan opgeven zoals:
a) iedereen is onschuldig
b) alle belgen zijn schuldig ;)

Regel b is specifieker dan regel a, dus als je een belg bent heb je een probleem. Dit kan met jess door wegingsfactoren aan regels te hangen of een conclict resolutie toe te passen. Wat wij nodig hebben is een systeem dat alle mogelijke oplossingen bepaald, en pas daarna dmv metaredenatie alle mindere oplossingen reject. Hierbij moet een enorme hoeveelheid informatie meegenomen worden omdat je moet kunnen zien waarom iets gebeurd is, en wat die andere oplossingen dan zijn geweest.

Verder heeft Jess geen typesysteem (imho zeer irritant) en een Lisp achtige syntax (en dat is voor juristen weer minder praktisch).

En last but not least, ik wil er zelf ook graag iets meer vanaf weten.

*is een klein prototype ervan aan het bouwen die dit kan... hoop het dit weekend af te kunnen ronden*

[edit]

Deze heb ik ook thuis liggen:
Introduction to Knowledge Base Systems Een zeer informatief (maar wel droog) boek. Helaas meer op de techniek gericht en niet zozeer op de implemenatie.

[ Voor 42% gewijzigd door Alarmnummer op 31-10-2003 09:41 ]