Toon posts:

File/printserver voor thuis, selectief publiekelijk gebruik*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat een titel :P

Maar waar het om gaat, we gaan verhuizen en wil het thuis helemaal goed aanpakken in de hoe en wat van mijn complete thuisnetwerk!

Hardware die ik heb en ook ga gebruiken

COMP1: Van mij, spelletjes, P2P, Video van alles! Alle rechten --> OS: WinXP Pro

COMP2: Van broertje, spelletjes etc etc! Beperkte rechten --> OS: WinXP Pro

LAPTOP1: Apple Ibook met Wireless 54G. Alle rechten --> OS: Mac x

Spullen zoals routers etc.

- Linksys wrt54g wired/wireless router
- Linksys WMP54G pci card voor COMP2
- Veel UTP kabels

Wat is de bedoeling van de server en het gehele netwerk en hoe aan te leggen

Met het woord fileserver heb ik deze dingen in gedachten die ik ermee wil doen:

- P2P content (music&movie)
- Kleine ruimte webspace voor bijv. mijn vriendin die veel grafische dingen doet en dan vanaf school alles van de fileserver thuis af kan halen.
- Backup van alle andere computers
- Printserver (zowel USB als parallel)
- En natuurlijk kunnen alle andere computers de fileserver benaderen om muziek te luisteren en films te kijken.

Wat ik heel graag zou willen is een dvd/mp3/divx (maar dat laatste vind ik niet heel belangrijk) stand alone speler met een netwerkaansluiting om zo dus ook beneden in de huiskamer muziek, via een hele mooie stereo, vanaf de fileserver, via de mp3 functie van de speler, te laten weerklinken. Bestaat dat soort spelers?

Hoe dit alles aan te sluiten en nog belangrijker, wat heb ik nodig om de fileserver te maken?

Ik dacht het zo wel redelijk aan te sluiten, of zit ik nu helemaal verkeerd?

KABELMODEM
|
|
|
|
Router (die regelt dus alle netwerk dingen en die functie hoeft de fileserver niet te hebben)
|
|
Wired poort 1 (van de router): COMP1
Wired poort 2 (van de router): File/Printserver
Wired poort 3 (van de router): "toekomst" Ooit naar huiskamer mp3 speler
|
|
|
2x Wireless verbinding voor COMP2 & LAPTOP1

In feite staat alles boven op zolder in mijn kamer, COMP2 staat 1 verdieping lager in broertjes kamer en LAPTOP is overal.

Is deze opstelling juist voor zowel intern (p2p content, printserver, backup) netwerkverkeer als naar buiten (p2p content, webspace voor prive gebruik)? Hoe timmer ik alles een beetje dicht zodat het interne netwerk niet regelrecht openstaat voor de buitenwereld? Gewoon de rechten binnen OS juist instellen en de poorten dichtmaken met een firewall zoals Sygate, of is dat niet voldoende?

De vragen voor de fileserver:

- 24/7
- Zou wel Linux willen leren, maar heb meer ervaring met windows dus als dat kan vind ik dat wel heel prettig. Is W2K voldoende of moet ik de server editie hebben?
- Betrouwbaar voor de data (raid??)
- IDE of SCSI? IDE voldoende, of SCSI (overkill) ?

BUDGET: Max. € 750 (excl. OS)

Wat valt hierop aan te merken en wat doe ik fout, goed en wat zijn juiste spullen!? En de looks van de behuizing maakt me niks uit, die staat toch uit het zicht.

of dit hele verhaal vergeten en gewoon zoiets als onderstaand aanschaffen??

EFG80
Afbeeldingslocatie: http://www.linksys.com/products/image180/efg80.jpg

http://www.linksys.com/pr...?grid=34&scid=32&prid=447

Kosten: rond de € 700

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2003 17:12 ]

Verwijderd

Titeledit. Gaat hier maar door :)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2003 16:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 oktober 2003 @ 16:31:
Titeledit. Gaat hier maar door :)
Sorry van onduidelijkheid, dacht al dat er iets mis was, alles net opnieuw zitten typen omdat ik het kwijt was, zal wel perongeluk ge-enterd |:( hebben of iets anders fout gegaan! Was niet bedoeling dubbel te posten, maar we kunnen weer door gelukkig bijgewerkt en wel :D

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Je kan misschien een aantal dingen zelf doen en een stukje hardware kopen.
Met freesco en een 386 heb je een uitstekende router met een kleine web en ftp server.

Voor printerserver kan ie geloof ik ook spelen maar niet icm USB, dan zou je een andere linux distributie moeten gebruiken.
Of freesco voor fileserver kan spelen weet ik niet, je kan er modules bij plakken, maar dan kanje ook net zo goed een andere linux versie pakken en Samba er bij stoppen.

Er zijn ook ethernet printerservers, maar met USB heb ik ze nog niet gezien.
Op de HCC heb je die dingen tweedehands voor een habbekrats (op vrijdag).

RAID is meer voor de zekerheid, maar kost veel extra. Dan nog moet je alle backuppen want ook beide schijven kunnen door een kapotte voeding sneuvelen.

SCSI is overkill. Dat is alleen erg fijn als je een mega-performance wilt hebben met heel veel users.
Mij thuisserver draait al een jaar 24/7 met een IDE schijf.

Voor windows zal je denk ik toch de serverversie nodig hebben. Maar linux is echt zo moeilijk niet, zeker de laatste versies van de bekendere namen. Gewoon wat vragen beantwoorden en het staat te draaien.
Gewoon de rechten binnen OS juist instellen en de poorten dichtmaken met een firewall zoals Sygate, of is dat niet voldoende?
In principe wel, maar denk ook aan je virusscanners want een hele stevige voordeur helpt weinig als een broertje via de achterdeur een virus loslaat. :)

[ Voor 60% gewijzigd door -=bas=- op 30-10-2003 17:16 ]

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
_bas_ schreef op 30 oktober 2003 @ 17:09:
Je kan misschien een aantal dingen zelf doen en een stukje hardware kopen.
Met freesco en een 386 heb je een uitstekende router met een kleine web en ftp server.

Voor printerserver kan ie geloof ik ook spelen maar niet icm USB, dan zou je een andere linux distributie moeten gebruiken.
Of freesco voor fileserver kan spelen weet ik niet, je kan er modules bij plakken, maar dan kanje ook net zo goed een andere linux versie pakken en Samba er bij stoppen.

Er zijn ook ethernet printerservers, maar met USB heb ik ze nog niet gezien.
Op de HCC heb je die dingen tweedehands voor een habbekrats (op vrijdag).
Sorry hoor, niet om alles meteen af te kraken, maar routers en alles heb ik allemaal! Dus daar ga ik niet een 368/468 met FreeSCO opzetten, want al die opties heb ik in mijn router + wireless mogelijkheden. Ik wil dus puur een file/print server voor 24/7 met alles wat ik hierboven getypt heb. Zelf heb ik Suse 8.0 om te klooien maar ik wilde dus een windows oplossing zoals hierboven beschreven. (dit mede omdat ik de licentie voor w2k server edition heb (van mijn vorige baas gehad die had het gekocht maar ging er toch niks mee doen. Stomme }:O en die MKB'ers)
_bas_ schreef op 30 oktober 2003 @ 17:09:
maar denk ook aan je virusscanners want een hele stevige voordeur helpt weinig als een broertje via de achterdeur een virus loslaat. :)
Natuurlijk heb ik die ook >:) :*)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2003 17:21 ]

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06:01

McMiGHtY

- burp -

Als je toch een licentie hebt voor Windows server is de keuze makkelijk lijkt me.

Waarom koop je niet een cheap mobo met een cheap cpu'tje erop. Nicje videokaartje. kastje, tobo, muis. Van het geld wat je overhebt, koop je hd space :)

Windows server installeren en je policy's maken en instellen.

Verwijderd

Topicstarter
McMiGHtY schreef op 30 oktober 2003 @ 19:44:
Als je toch een licentie hebt voor Windows server is de keuze makkelijk lijkt me.

Waarom koop je niet een cheap mobo met een cheap cpu'tje erop. Nicje videokaartje. kastje, tobo, muis. Van het geld wat je overhebt, koop je hd space :)

Windows server installeren en je policy's maken en instellen.
Het moet wel save zijn allemaal en het altijd doen 24/7! Als ik dus muziek wil luisteren moet dat direct vanaf de server gedaan worden en moet dus altijd aan staan. Dus allemaal cheap is leuk, maar dan zit ik straks met de gebakken peren. Enne, waarom een mooi videokaartje, dat ding moet alleen maar lopen als fileserver en printserver! Muis, beelscherm en tobo allemaal niet nodig, doe het wel met een switch via de spullen van mijn huidige systeem! Dus als er even een probleem is dan switch ik wel even tussen mijn dagelijkse systeem en de server...

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06:01

McMiGHtY

- burp -

oke, een leuk moederbord (lees goed) en een leuk procje, voor zoweinig mensen files serveren is geen zware proc nodig. met Nicje videokaart bedoelde ik, nic (ander woord voor netwerkaart) en een videokaart. Videokaart is wel makkelijk als je windows installeerd.

Ik heb zelf voor bijvoorbeeld 3 clients in totaal een Celeron 700 met 256mb intern geheugen en Windows Small Business Server 2k, en deze staat als er flink vanaf geleeched word (streaming video en verschillende mp3 streams) nog steeds uit zijn neus te eten

[ Voor 34% gewijzigd door McMiGHtY op 30-10-2003 22:10 ]

• Riesenbaby
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-12-2024

Riesenbaby

dom geboren, niets bijgeleerd

Ik draai hier op mijn netwerk al bijna 2 jaar 2 w2k servers, eentje voor de de ad, dns, dhcp, printspooler en fileserver. en eentje voor de mail-, web- en ftp- service.

Ik heb een linksys befsr41 router die verbonden is met mijn switch en een keer, met een dmz, naar mijn web- en mailserver. Aan de switch hangen de 2 werkcomputers, 1 test bak (testen van policy's, profiles en dergelijke), de domeincontroller, printserver en van tijd tot tijd een aantal laptops.

Mijn centrale opslag van alles bevind zich op de dc, films, mp3's alles op de server. Films kijken en mp3's luisteren via een 100 Mbit netwerk gaat perfect.
De Dns gebruik ik om intern direkt te verwijzen naar de web en mailserver, waardoor ik intern een direkte 100Mbit verbinding met mijn ftp heb.

Mijn dc is gebouwd op een abit kt7e moederbord met een duron 850. Heeft een elsa beeldkaart van een paar euro. Wel gebruik ik uitsluitend 3com netwerkkaarten. Hdd is één maxtor ide schijf. Ook zit er een onstream tape streamer in. Deze machine heb ik destijds grotendeels nieuw gebouwd. Alleen de hdd, beeldkaart en tapestreamer zijn gebruikt. Compleet was ik destijds ong. €400 kwijt (ex os).

Mijn webserver is een oude machine van mij, met een gigabyte moederbord met een p2, één maxtor ide schijfje en een simpele matrox beeldkaart.

De machine draaien alle twee probleemloos w2k server. Ik heb hetzelfde probleem als jouw, geen enkele linux ervaring en redelijk wat windows ervaring. Heb wel linux geprobeerd maar nooit fatsoenlijk aan het lopen gekregen (gewoon gebrek aan kennis van het os). Red hat 8.0 wou op de webserver helemaal niet lopen, voldeet niet aan de minimale systeem vereisten.

Ben in de toekomst van plan om ide raid te gaan toepassen, om uitval van een hdd een beetje in te dekken. Scsi raid vind ik een te dure oplossing en bovendien heb zulke prestatie binnen een thuis netwerk zoals dat van mij en dat wat jij van plan bent niet nodig. Ide schijven gaan niet zolang mee als scsi schijven daarom kies ik voor ide raid 0 (mirror), het is onwaarschijnlijk dat beide schijven het in een keer begeven.

Veiligheid ben je zelf bij, het is bekend van windows servers dat je ze moet bij houden, regelmatig updates en patches installeren en vrij van virussen houden. Je beveiligings beleid goed instellen. Ik zeg niet dat ik de zaak waterdicht heb, maar ik heb mijn best gedaan (ben ook maar een amateur). Daarom heb ik de webserver in een dmz staan, dat is de enigste machine die direkt blootgesteld is aan internet. Ook wil ik de mailserver daar een keer vanaf halen en achter de firewall zetten en daar alleen poort 25 naar te forwarden.

Ik gebruik binnen mijn netwerk op het moment alleen w2k pro, maar in de boeken van w2k server staat dat mac er ook mee moet kunnen werken, hoever dat zo is weet ik niet, file en print zal wel lukken maar of die de policy's overneemt weet ik niet.

Ik herkende in jouw plannen min of meer mijn netwerk, vandaar dit verhaal. Hoop dat je er wat aan hebt.

succes :)

Bierke, Bierke ik zal ow zoepe. Al mot ik op hande en vuut noar huus hen kroepen!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een beetje lopen stunten en een beetje gekeken naar systemen om dus een zelfbouw te doen, maar ik kom dan al snel op een systeem waar je veel meer mee kan, en dan vind ik het eigenlijk een beetje zonde van het geld.

Die optie die ik als laatste geef, zoals die fileserver van LINKSYS, dat is eigenlijk precies wat ik zoek. Maar is dat lekker werken en betrouwbaar?

Want dat is best lekker compact, dedicated en perfect voor wat ik zoek eigenlijk. Maar toch houd zoiets mij tegen i.v.m. de werking ervan of de technische kant, is dat allemaal wel goed?

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Voor het servertje zou ik persoonlijk gaan voor.
AMD Duron/simpele Athlon of Intel Celeron.
Moederbordje met lan+vga+snd onboard van een goed merk bv asus etc
Simpel kastje met 300w voedinkje
256MB geheugen
2 x 80GB ATA harddisks op een of onboard raid controller of een addon raid controller als RAID1 (mirror)

Daar kan je zeker mee vooruit. Waarom raid1? Als je je data erop gaat zetten en deze 24/7 aanzet loop je een hoger risico om je data kwijt te raken door een harddiskcrash, om dit gedeeltelijk op te vangen een mirror setje. Crasht er een hdd dan heb je alles nog.

Verder zie de adviezen hierboven :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Pagina: 1