Netwerkverkeer deling

Pagina: 1
Acties:

• esvier
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-07 07:57
Ik ben benieuwd hoe de verdeling is op een netwerk tussen 2 switches die verbonden zijn op 100MB fd.

voorbeeldje:
code:
1
2
                Switch ------------------------- Switch
    Gamer            Leecher            Gamer       Leecher

nu zijn die 2 leechers van elkaar aan het leechen met 100 mb beide richtingen op
ze hebben dus de volledige 100 MB terbeschikking.
maar nu komen de gamers er bij, die gebruiken zo'n 5 kB. gaat nu de snelheid van
die leechers naar beneden tot 99.5 MB of wordt het 99.75 MB en de snelheid van de gamers wordt 2.5 kB

want wanneer ipv die gamers er ook leechers zitten dan word het toch 50/50.
dus dan heeft iedere leecher 50 mb ter beschikking.

misschien nog een voorbeeldje...

code:
1
2
             switch ----------------- 100 MB fd ----------------- switch
  10 MB fd        100 MB fd                                   10 MB fd        100 MB fd

zo als ik al hier boven zei zou de verdeling wanneer ze allemaal op 100 MB fd zitten 50/50 zijn, maar nu zitten er 2 10 MB fd clients bij die naar elkaar aan het overpompen zijn en die 100 MB fd'ers pompen ook naar elkaar over, hoeveel is nu de uiteindelijke snelheid van die clients

10 MB fd clients is die snelheid nu 10 MB, of minder
100 MB fd clients is die snelheid nu 90 MB of meer

ik hoop dat jullie het snappen :p

www.debrasserie.nl

• BeachPatroller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-04-2024

BeachPatroller

Buk en suck

Hangt van de switch af.

Normaliter is het verkeer op een switch onderling gescheiden, 2 computers zijn als het ware aan elkaar geschakeld.

Dus alles zou de volle bandbreedte moeten krijgen.

Echter hebben switches ook een bus waarover het verkeer van alle poorten verloopt maar deze zou beperkingen tonen wanneer er veel gebruikers op zitten.
Hoewel het verkeer tussen verschillende apparaten op laag 2 (mac niveau) gescheiden blijft. Heeft de bus waarover al het verkeer verdeelt wordt een beperking net zoals bijv. al je PCI sloten van je PC over 1 bus verlopen. Ze hebben allemaal een eigen IRQ maar wanneer je een PC met 6 PCI sloten volpropt met bandbreedte etende kaarten zal de performance van deze PCI kaarten achteruit gaan omdat de PCI bus van je mobo het niet meer trekt. Je Chipset/ CPU trekt het aantal IO-operaties niet meer.

Zelfs Cisco switches hebben hier last van.

Met 4 gebruikers op een 8 poorts switchs zou iedere PC de maximale bandbreedte moeten trekken.

Echter zie ik niet vaak dat een PC met 100MBit meer dan 60 procent van zijn Utilisation trekt maar ik vermoed dat de PC hier de beperkende factor is.

[ Voor 11% gewijzigd door BeachPatroller op 30-10-2003 16:23 ]

Ik ben malle Pietje niet.

• esvier
het principe van een switch snap ik, maar het gaat hier om 2 switchen verbonden door een uplink kabel.

2 switchen en 4 users intotaal dus

www.debrasserie.nl

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:03

ripexx

bibs

Nadeel is dus dat in jouw situatie alle verkeer over die ene crosslink moet. Dit is de beperkende factor in jouw situatie. Hoe de exacte verdeling is weet ik niet.

buit is binnen sukkel

• esvier
noujah... nadeel....
het is nodig om er achter te komen hoe die verdeling is.

www.debrasserie.nl

Verwijderd

Nouja kijk. Die 100Mbit is natuurlijk vele malen lager dan de interne doorvoersnelheid van de switch ('backplane' genaamd) dus als je die uplink er tussenin zet vormt dat de bottleneck. Wel een nadeel dus :)

• esvier
ik snap het wel dat zodra ik ga linken dat dat bottleneck wordt,
maar het gaat er nu even om de verdeling van het verkeer en ik weet dat je daar geen grip op hebt met een layer 2 switch.

uplink heeft dus 100 mb
nu wil iemand met 100 mb uploaden
en iemand wil met 10 mb uploaden

dus als die uplink 1gig was dan was er intotaal 110 mb aan dataverkeer maar
in deze situatie heb je dus maar 100 mb, hoe wordt dat dan verdeelt?

wordt die 100 mb---> 90 mb en blijft die 10 mb ---> 10 mb of is die verhouding heel anders.

want als 2 met 100 mb willen uploaden dan krijgen ze ieder 50 mb.
maar hoe zit het nu?

www.debrasserie.nl

• esvier
ik hou hier niet van.
maar hier is i... tot m'n grote spijt
een kick :(

[ Voor 16% gewijzigd door esvier op 01-11-2003 23:01 ]

www.debrasserie.nl

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Volgens mij zijn ze dan omstebeurten aan de buurt.

Natuurlijk weer geheel afhankelijk van je switch en van je type uplink denk ik. Geloof namelijk dat sommige switchen toch wel programmeer zijn op Qos nivo.

Maar hoe het algemeen gaat met switchen is denk gewoon om en om lullen. Tenzij je van port naar port gaat op een switch want dan krijg je een soort virtual path

• esvier
maar denkje dat (ff weer met die 10 en 100 mb clients) die 10 mb ook 10 mb ps blijft en die 100 mb 90 mb.
of anders?

www.debrasserie.nl

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-08 15:33
Uitgaande van de situatie dat alle nicks etc ook 100% halen (meestal slechts 60% inderdaad) dan is het bijna niet te voorspellen wat er gaat gebeuren. Net welk pakketje iets te laat aankomt wordt wegens te weinig bandbreedte weggegooid.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
In principe is het zo dat er bij netwerkapparatuur met buffers wordt gewerkt. Is de buffer vol, dan wordt er willekeurig een pakketje weggegooid. De verbindingssnelheid wordt (dus) procentueel lager: die 5 kb/s zal er niet zoveel last van hebben, omdat de kans dat een van zijn pakketjes wordt weggegooid *veel* kleiner is dan de kans dat een van die honderden pakketjes van de leechers wordt weggegooid.

Echter is er bij TCP/IP een extra systeem in werking voor de verdeling van de snelheid, zodanig dat meerdere TCP/IP-verbindingen vanzelf ongeveer evenveel bandbreedte krijgen, maar dat is hier niet van toepassing: spellen werken (voor zover ik dacht) vooral met UDP.
Pagina: 1