Toon posts:

[Win2k]svchost.exe wordt afgesloten *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen, ik hoop dat jullie niet gelijk uit elkaar schieten als ik over svchost.exe begin, omdat 99% gelijk denkt dat het over de blaster-worm gaat.

Ik heb dit probleem eigenlijk al een paar jaar en daarom werk ik eigenlijk meer op Windows 98. Het probleem is dat ik onder Windows 2k regelmatig de melding krijg dat svchost.exe wordt afgesloten. Hierna kan ik nouwelijks nog internetten, wordt de machine trager en worden sommige venster verminkt.

Het probleem heb ik dus al een paar jaar, ruim voordat het blaster-virus uitkwam.

Het kan trouwens geen virus zijn aangezien ik de schijf al een paar keer heb geformatteerd. Na een nieuwe installatie komt het probleem "vrolijk" weer terug.

Ik heb al een beetje bij Technet en hier bij Tweakers gezocht, maar heb het idee dat dit niet om mij probleem gaat.

Weet er misschien iemand een oplossing? Als jullie nog gegevens nodig hebben over mijn pc hoor ik het wel. Ik hoop echt dat er een oplossing komt want ik werk echt veel liever onder Windows 2k en het is echt irri.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 09:20

mutsje

Certified Prutser

svchost.exe word onderandere voor je netwerk bebruikt en voor nog veel meer processen. Het zou handig zijn als je in je eventviewer eens naar foutmeldingen gaat kijken. Is je systeem ook voorzien van laatste service packs en updates?

• BasXcore
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-11-2025
Ik bevestig dit euvel ook. Het is de RPC service die er zomaar mee kapt. Daardoor is het configuratie scherm helemaal raar, en kan je je LAN verbindingen ook niet meer zien.

Je lost het dus op door je Remote Procedure Call weer te starten. Maar het kan zomaar weer eens terug komen...

Iemand anders ?

• Patser
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 16:26

Patser

this.Close();

Er zijn meerdere Windows Services die gebruik maken van svchost.exe .
Check, nadat je de melding gekregen hebt, eens welke service gestopt is.

Start->uitvoeren: services.msc
Sorteer ze op "Startup type" en kijk welke "automatisch" startende service niet meer loopt.

Wellicht weet je dan meer..

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal dank alvast voor jullie reacties, ik ga het allemaal eens bekijken :)

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:50

momania

iPhone 30! Bam!

Fijn dat het geen Blaster is volgens jou, maar dat mag je ook gewoon in je topic uitleggen.
Ik heb dus je titel even aangepast naar een vorm die we graag zien in Windows Operated Systems.
Zie ook Windows Operated Systems - Policy

Verder heeft het crashen van svhost.exe in 99% van de gevallen toch te maken met een virus of spyware.
Ook al heb je al een paar keer je harde schijf formatteerd, je kan dat nog steeds last hebben van een virus of van spyware door opnieuw geinstalleerde programma's.

Controleer dus eerst goed of je 100% virus/spyware vrij bent.
Voor info, zie: Software Algemeen - FAQ

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Topicstarter
Als ik m'n schijf formatteer en alleen Windows installeer, kan ik toch geen virus hebben ???

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 oktober 2003 @ 16:15:
Als ik m'n schijf formatteer en alleen Windows installeer, kan ik toch geen virus hebben ???
Tuurlijk wel. Zoek maar eens uit wanneer je veilig bent voor blaster, en wanneer je blaster kan oplopen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
blackd schreef op 30 oktober 2003 @ 16:16:
[...]

Tuurlijk wel. Zoek maar eens uit wanneer je veilig bent voor blaster, en wanneer je blaster kan oplopen.
In m'n openings-bericht staat al dat ik er al een paar jaar last van heb, nog ver voor de tijd dat Blaster uit kwam. Zelfs zonder het maken van een internet-verbinding komt het al.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 oktober 2003 @ 16:18:
In m'n openings-bericht staat al dat ik er al een paar jaar last van heb, nog ver voor de tijd dat Blaster uit kwam. Zelfs zonder het maken van een internet-verbinding komt het al.
Dan nog, blaster zwerft niet alleen rond op Internet maar kan ook op je LAN zitten bijvoorbeeld.

Anyway, ga eens onderzoeken welke services onder svchost draaien. Zoals je misschien wel gevonden hebt is svchost een algemene service waaronder andere services draaien. In de MS Knowledge Base staat een artikel hoe je erachter moet komen welke service er onder svchost draait.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-05 23:10
Op de site van Mcafee kun je stinger downloaden, eigenlijk een heel simpel antiviruspakketje speciaal voor het blaster virus, je hoeft niks te installeren en je kunt het gewoon uitvoeren. Dan weet je het zeker

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Verwijderd

BasXcore schreef op 30 oktober 2003 @ 15:25:
Ik bevestig dit euvel ook. Het is de RPC service die er zomaar mee kapt. Daardoor is het configuratie scherm helemaal raar, en kan je je LAN verbindingen ook niet meer zien.

Je lost het dus op door je Remote Procedure Call weer te starten. Maar het kan zomaar weer eens terug komen...

Iemand anders ?
Kun je niet instellen dat die service automatisch opnieuw gestart wordt als deze om onbekende redenen gestopt wordt? Dan zou je probleem dus vanzelf weer opgelost moeten worden.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:42
Ga eens kijken naar een programma als Kill Process?

Ik heb hetzelfde gehad bij een klant, en als ik die manueel stopte ( er liepen 3 svchosts.exe ) dan was het probleem opgelost als ik die afsluit met Kill Process.

Je kan deze niet afsluiten via de task manager aangezien dat hij bepaalde namen ziet als een systeem process ( word op naam basis gedaan )

Zoek dus even op www.winternals.com naar die Kill Process en probeer het eens.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 oktober 2003 @ 16:15:
Daan7783,

Ik heb vergelijkbare problemen met m'n pc.

Welke configuratie gebruik jij ?

Hans100
Pagina: 1