Toon posts:

[Phase-Change] eenvoudig testverdampertje met RVS slang

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb via een Texaan genaamd Herefishy wat RVS slangen gekregen (nouja, 'k moest $20 betalen voor 2 slangen en een pot flux. Da's bijna krijgen). Deze slang kan 200 psi hebben, 13 bar dus. Da's voldoende.
Officieel wilde ik deze slang gewoon tussen mijn verdamper en cascade gooien, maar ik kreeg met geen mogelijkheid de deksel van het ding meer los. Die zit er muur en muurvast in. Bovendien is de binnenkant lekker smerig van de flux en hitte. Dat word dus nog iets verzinnen om het los te krijgen, de binnenkant zandstralen, en een nieuwe koperen plaat erop solderen. Dit keer met hardsoldeer en met stikstof/argon door de verdamper heen om 'm netjes te houden.

Maarja, een tweaker is een tweaker, dus die gaat in zijn laatjes rommelen. Daar vond ik nog een stukkie oud koper en een messing dop. Daar kun je best een verdampertje van maken voor testdoeleinden (en later evt op de GPU ofzo). Het koper heb ik wat opgeruwd door er met een 3mm boor net gaatjes in te boren; dat levert me extra oppervlak op. Vervolgens de messing kap erop gebakken, en de RVS slang. En daarom post ik dit topic eigenlijk, om te laten zien dat dit prima gaat. Geen grote en dure connectoren, en een perfecte lekdichte verbinding.

Overzicht:

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/images/page_images/proj210k_testevap_overview.jpg

Verdampertje detail:
Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/images/page_images/proj210k_testevap_evapdetail.jpg

Hardgesoldeerde slang detail:
Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/images/page_images/proj210k_testevap_hosedetail.jpg

De andere kant waar de dampretour en capillaire leiding gesplitst worden (de captube loopt door de slang heen):
Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/images/page_images/proj210k_testevap_connectdetail.jpg

Verwijderd

Ziet er goed uit, maar je moet natuurlijk ook een klem maken om em bijvoorbeeld op je GPU of northbridge te zetten.

Niet te vergeten een overgebleven phase-change constructie :p

Verwijderd

Topicstarter
Och, deze is nu voor het meten/testen. Of ik 'm ooit echt gebruik weet ik nog niet. Mijn Geforce GPU waterblok met dezelfde constructie werkt prima iig.
Feit is dat mijn 'goeie' verdamper grondig schoongemaakt moet worden en een nieuw dekseltje nodig heeft. Hoe ik de oude los ga krijgen is ook nog zoiets; ik heb er een bout doorheen geschroefd en er met een tang aan zitten hengsten, maar loskomen ho maar. 'k denk dat ik de randen maar uitslijp met de Dremel, misschien helpt dat.

Ook belangrijk: ik heb de AMD gaten er nog niet inzitten, en die moet ik eigenlijk wel boren als het blok 'los' ligt.

Ook zoek ik nog een goede manier voor de expansie van het low stage koudemiddel. Wegens toekomstplannen kan dat eigenlijk niet met een capillaire leiding omdat de expansie daar al halverwege de leiding begint. Ik moet de drukval hebben over een vrij korte afstand. Daar zal ik ook eens een brainstorm-topicje over posten.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ziet d'r netje's uit DaBit!! Die zwarte flux.. Wat is daar zo speciaal aan dat je die helemaal uit amerika laat komen?? Werkt witte flux niet goed genoeg? Kan dat niet tegen hoog genoege tempraturen?

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Topicstarter
da's hoge-temperatuur flux (tot 900 graden ofzo). Als je gaat stoken met je brander is het RVS van de slang in no-time oranje gloeiend (RVS geleid zeer, zeer slecht warmte. Na het hardsolderen is de slang tot 5cm van de rand nog warm, daarna niet meer), en het koper nog koud. Dit heeft tot gevolg dat de flux op de slang verbrand voordat-ie nodig is, en je dus moeilijk een goede hardsoldering kunt leggen. En degene die het spul opstuurde bood aan om een potje mee te sturen, dus vandaar.

Overigens kreeg ik het met gewone witte flux ook prima voor elkaar, maar dan moet je (veel) nauwkeuriger stoken. Met deze zwarte flux (spul is echt _goor_ om te zien. Net donkerbruine diarree met klonten) kan een blinde koe het nog solderen.

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Ik denk dat ik die rvs slang gevonden heb in de buurt .
Ik ben niet zeker omdat ik dacht dat die slang die ik zag geel en nogal plastiek aanvoelde ,maar nu zie ik dat die van jouw ook geel is.Klopt dit?
Er waren er ook voledig uit een soort inox maar die bleken ook vrij stug en een stuk dikker.
Er stonden koppelingen op de slang langs bijde zijden maar kon niet zien hoe die bevestigt zijn ,die koppelingen leken er gewoon ingeshhoven te zijn en zag niets van brazuur zitten of zo :?

Zoek dus eigelijk wat bevestiging welke slangen het dus zijn,
Het is blijkbaar een nieuw product in de Gamma winkels in belgie ,en zijn te vinden om en bij de Gas koppelingen en benodichtheden .
Heeft iemand deze slangen toevallig al zien hangen en kan me iets meer vertellen over welke slangen het hier juist gaat dus ?

Of mischien eens een meer detail pic van je slang Dabit ,Mischien kom je nog wel eens zover dat je er nog eentje kan gebruiken niwaar ;)

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Ow ,en weet niet of je je evap al terug open hebt gekregen ,maar ik heb mischien wel een mehode gevonden die je eens kan proberen.
Ik heb namelijk een oude elecktrische kookplaat uit een fornuis gehaald en een staandertje voor gemaakt,als ik deze aansluit wordt die roodgloeiend .
Hierop leg ik zwaardere stukken koper die gelast moeten worden en waarvoor men las setje te licht bevonden is ,ik wacht tot het koper gloeit en dan ga ik aan de slag met warmtebestendige handschoenen ,zweten doe je er wel bij :)

Mischien lukt dit in de omgekeerde richting ook wel .maar dan wel ergens een gaatje maken waar je kan wrikken met iets eerst ;)
Pagina: 1