Toon posts:

[W98SE] 'Beschermingsfout' in Setup: steeds formatteren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het was te mooi om waar te zijn. Een studievriend vond letterlijk een gebruikte pc met daarop het briefje 'neem maar mee' in het trappenhuis van zijn studentenflat. Hij belde me enthousiast op dat hij een 'nieuwe' pc had, want het is nogal een overstap van een Pentium 90 met 32 mb naar een HP Pavilion 8275 (Pentium II 300, 176 mb met brander en dvd). Ik sluit alles aan en zie dat Windows 98 al geinstalleerd is (schone installatie), maar halverwege het laden komt er een 'Beschermingsfout - start de pc opnieuw op'. Ik het ding in de auto geladen om er thuis eens lekker mee te prutsen.

Eerste conclusie: een geheugenreepje (PC100) is kapot. Helaas de 128 mb. Maar nog steeds de beschermingsfout. Alle insteekkaarten (LAN, SCSI, SOUND) eruit. Nog steeds de beschermingsfout.

Tussen alle stappen door heb ik telkens een format gedaan en W98SE opnieuw geinstalleerd. Nu wil ik wat gaan prutsen met het geheugen (ander slot e.d.), maar ik vraag me af of de beschermingsfout er tijdens de installatie is ingekomen.

Met andere woorden: moet ik telkens nadat de Setup halverwege stopt door de beschermingsfout opnieuw formatteren of kan ik gewoon lekker aan het prutsen gaan met de hardware en zo het probleem wat sneller localiseren? (als me dat uberhaupt gaat lukken, want bij elke stap zakt de moed me dieper in de schoenen)

Verwijderd

Lijkt op een probleem met je HDD, misschien Bad Blocks. al eens checkdisk geprobeerd ? of gewoon scandisk en dan helemaal uitgebreid laten scannen ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben de schijf nu aan het scannen met Scandisk (uitgebreid), maar in het 'data' gedeelte zijn geen fouten aangetroffen. Hij is nu nog bezig met de rest (vrije ruimte op een schijf van 8 Gb). Maar had format dergelijke fouten ook al niet moeten ontdekken?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

eerst zoveel mogelijk hardware lostrekkn zou ik zeggen.

als ie dan werkt een voor een instaleren die meuk....
en ja er staat niet voor niets "neem maar mee" op ;)

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
*Zucht* Inmiddels heel wat dagen verder, maar nog steeds geen vooruitgang. De harde schijven zijn volgens scandisk in prima conditie. Het geheugen is in orde. Kan een dergelijke fout ook aan de processor of aan het moederbord liggen?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja warmte probleem oid .. je kan het ook omdraaien natuurlijk stop een voor een de componenten van die pc in een werkende ... todat ie het niet meet doet .. weet je het ook.

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
'Laat ik voor de gein XP Pro NL er eens opzetten,' dacht ik bij mezelf, 'misschien dat die met een duidelijke foutmelding komt.' Maar wat blijkt? XP laat zich prima installeren (niet snel natuurlijk) en werkt gewoon!

Hoe is dit mogelijk? Ik sluit hierbij de oorzaak 'een foute 98SE cd-rom' uit, want deze werkt prima!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mischien betere chipset drivertjes .. n

Iperf

• [Jules]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:49

[Jules]

Confusion in confusion

Heb je een quick-format gedaan steeds? Mijn ervaring is dat een quick-format wel eens setup problemen wil geven...

Knowing others is to be clever.
Knowing yourself is to be enlightened.
Overcoming others requires force.
Overcoming yourself requires strength.

Verwijderd

Misschien heb je hier wat aan:

Mijn laptopje gaf ook dit probleem (P166). Ik had er probleemloos Windows 2000 opgezet, maar dit was te traag.

Na wat op te starten in veilige modus en de Windows 98 CD eruit te halen en in de bios de HD als eerste boot erin te zetten liep hij gewoon door. Het is volgens mij een soort van bug in de installatie. Er is in ieder geval niks mis met je compu!!

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2003 19:57 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-05 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zou misschien een BIOS kunnen zijn wat wat last heeft met W98 maar niet met XP...misschien wat ruzie met het verschil tussen 16- en 32 bits ofzo.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Uiteindelijk de BIOS maar eens van een update voorzien en opnieuw geformatteerd (quick). Nu wil Windows 98SE wel geinstalleerd worden, al is het niet op de 'normale manier' (spontane reboot waar het niet hoort en herkenning van de hardware pas in de windows-modus). Maar goed. Alles werkt. Nouja, bijna alles ... misschien kunnen jullie even kijken naar het topic '[W98SE] Ziet tweede HDD niet!' in WOS. :P
Pagina: 1