Mijn X-Case? en welk moederbord? (AT > ATX ombouwen)

Pagina: 1
Acties:
  • 265 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een oude case gekregen van mijn overbuurman.
mooi om te expirimenteren voor mijn eerste casemod.
De Case is echter leeg en zal moeten worden opgebouwd "vanaf de grond".
Ik wil hier een moederbord in kopen, maar ik weet niet welke er nou precies in past!

Ik heb gezocht naar het "type nummer", maar heb niks kunnen vinden.
Het is een oude grote tower.
Die nog niet eens voorzien is van een Side Panel behuizing, maar een U vorm!
De tower heeft weinig gaten aan de achterzijde waar de poorten in vallen. Het enige is een gat voor het toetsenbord! (DIN als ik me niet vergis)

Hierdoor moet ik een moederbord hebben die dus geen onboard componenten heeft. Alles moet via PCI sloten aan worden gesloten, ook de muis en USB Bay!

Kan iemand mij vertellen of deze borden nog wel te verkrijgen zijn? waar kan ik ze kopen? wat gaat dat ongeveer kosten? en welke processor past daar dan op?
:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is standaard AT formaat.
Je zou moeten zoeken in de wat oudere bordjes, ze gaan ongeveer t/m pentium 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snijkoek
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-07 11:14

Snijkoek

Metal up your ass

Dat is een AT kast. Daar kan je alleen AT compatible hardware instoppen. Tot en met Pentium1 ongeveer (AMD K6 ook nog geloof ik..) Wil je er een ATX moederboard instoppen zal je flink moeten modden, maar dat is toch wat je wilde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-07 16:00
Dat is dus een oude AT kast, geen ATX. Kun je hooguit een oude Pentium I in opbouwen, of je gaat speciale moederborden zoeken. Maar die zijn heel duur (want voor speciale industriële machines en zo).

Als je ergens nog een AT bord kan vinden waar een AMD K6-II op kan, kun je best een leuke machine er van bouwen, maar die moet je dan toevallig wel even kunnen vinden.

* dreamscape heeft een hele ouwe vergeelde bigtower met AMD K6-II 400 MHz met Win XP

edit: spray eleven....

[ Voor 5% gewijzigd door dreamscape op 30-10-2003 12:16 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08
Ik heb het gevoel dat je een oud moederbord nodig bent. 'k heb hier een FIC PA-2005 waar alleen maar zo'n DIN aansluiting aan zit en dat moederbord is voor een Pentium 166 bedoeld.
Maar als je 'm toch gaat modden kun je toch net zo goed een nieuwe achterkant erin zetten?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:47

Entity

9000rpm

Volgens mij worden ze iig niet meer nieuw verkocht. Je zou eens op beurzen kunnen kijken of in V&A hier op T.net. Je moet zoeken naar een AT moederbord, die zijn er na de P1 uitgegaan (P2 kwam al met ATX).

edit:
Spuit 11...

[ Voor 9% gewijzigd door Entity op 30-10-2003 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ut zou ook nog een micro ATX kunnen zijn, ik had een Asus TXP4 Micro ATX met een DIN aansluting voor toetsenbord.
edit: Micro ATX bordjes zijn nog gewoon te koop, ASrock en EpoX hebben ze dacht ik.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2003 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn wel "incapingen" die je er uit kunt drukken!
waar bijv, je Serieel muis aansluiting oid doorheen kan!

Ik ben niet van plan de achterzijde te gaan verbouwen.

Hoe groot is de kans dat als ik ga zagen in een nieuwe ATX case dat het verkeerd gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 oktober 2003 @ 12:32:

Hoe groot is de kans dat als ik ga zagen in een nieuwe ATX case dat het verkeerd gaat?
hoe zouden wij dat moeten weten? Dat ligt toch aan jouw 'zaag-skillz' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

[search=atx moederbord in at case]

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 30 oktober 2003 @ 12:19:
ut zou ook nog een micro ATX kunnen zijn, ik had een Asus TXP4 Micro ATX met een DIN aansluting voor toetsenbord.
edit: Micro ATX bordjes zijn nog gewoon te koop, ASrock en EpoX hebben ze dacht ik.
Maar lang niet ieder micro atx plankje heeft een DIN aansluiting.
Als ik de TS was zou ik gewoon een i/o backpanel pakken en die in die AT kast duwen. kun je er gewoon een ATX plank inhangen (heb dat zelf ook gedaan, ging gewoon goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
waar haal ik dan alleen een ATX backpanel vandaan?
Of moet ik die zelf maken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-07 00:04
Als ik jou was zou ik een nieuwe atx case kopen+voeding. Kost evenveel als een voeding los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit gaat ondertussen meer over casemodden dan iets anders.

Move PMG -> CME

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij een moederbord zit als het goed is een backpanel bij geleverd.

Je kan de achterzijde uitzagen, eventueel sommige delen opvullen met metalen plaat die je erop vast kan monteren met boutjes/popnagels.

Overigens zijn er ook oude microATX bordjes met een DIN keyboard connector ipv PS/2.

Het één en ander zal dus afhangen van wat jouw doel is (en tegen welk mobo je het eerste aanloopt bijv.)

( titelfix: "(AT > ATX ombouwen)" toegevoegd )

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2003 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de achterzijde eruit zagen is wel een oplossing ja
maar dan krijg ik toch het probleem dat mijn gaten voor schroeven nergens meer goed zitten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 oktober 2003 @ 14:33:
de achterzijde eruit zagen is wel een oplossing ja
maar dan krijg ik toch het probleem dat mijn gaten voor schroeven nergens meer goed zitten? :)
je hebt toch wel een boormachine ofzo :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja sorry dom dat ik daar niet aan ged8 had! :(
ben er niet helemaal bij vandaag, gister een feestje gehad :O |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:36
Verwijderd schreef op 31 oktober 2003 @ 14:26:
Bij een moederbord zit als het goed is een backpanel bij geleverd.

Je kan de achterzijde uitzagen, eventueel sommige delen opvullen met metalen plaat die je erop vast kan monteren met boutjes/popnagels.

Overigens zijn er ook oude microATX bordjes met een DIN keyboard connector ipv PS/2.

Het één en ander zal dus afhangen van wat jouw doel is (en tegen welk mobo je het eerste aanloopt bijv.)

( titelfix: "(AT > ATX ombouwen)" toegevoegd )
Lang leve de Asus P5A serie *D die van mij zit in een half AT half ATX kast 8)7 :P 8)7

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MewBie schreef op 31 oktober 2003 @ 15:46:
[...]
Lang leve de Asus P5A serie *D die van mij zit in een half AT half ATX kast 8)7 :P 8)7
mj nogal vaag, mijn TXP4 had ook zowel een AT als een ATX aansluiting :D
T lullige is dat bijna alle minitowers uit die tijd AT waren :X dus je had niet veel aan die ATX aansluiting |:(
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ozzy66/DSC00146.JPG
Hij heeft een DIN toetsenbord aansluiting (had wel een enorm uitgebreid windows tobo ervoor) en een PS/2 poort die dacht ik als muis en tobo aansluiting kon werken (heb de pc inmiddels verkocht voor 15 euro inclusief 128 mb ram en p166 met nieuwe cooler :P ). Er zat dacht ik ook geen mobo backpanel bij, alleen wat van die uitbreidingssloten die je links ziet bungelen op die foto (niet van mij).
edit:
volgens mij maakt het niet uit of er een ps/2 of een DIN aansluting op het mobo zit, het valt toch wel in dat gat

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2003 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:18

talin

ES-MA

ik heb ook al eens een AT kast naar ATX omgebouwd :

als je goed kijkt zie de backplate een iets lichter kleurtje heeft dan de rest van de kast .

een beetje in de weer met een haakse slijper , lasapparaat en een paar popnagels en passen en meten .

Afbeeldingslocatie: http://picserv.beyond-reality.nl/getpicture.php?id=331681&check=3b73d

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-08-2024

chemmie

Badger!

Hmm, dit is niet eens zo'n slecht idee.
Ik heb nog een huge AT tower staan en een midi uit dezelfde serie.
Die tower heeft nog een mobo tray ook (iets wat ik wel mis bij m'n Antec kast)

Das weer eens wat anders als een dubbele Lian-Li mod :P

And so at last the beast fell and the unbelievers rejoiced. But all was not lost, for from the ash rose a great bird. The bird gazed down upon the unbelievers and cast fire and thunder upon them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cHeMMiE schreef op 31 oktober 2003 @ 20:43:
Hmm, dit is niet eens zo'n slecht idee.
Ik heb nog een huge AT tower staan en een midi uit dezelfde serie.
Die tower heeft nog een mobo tray ook (iets wat ik wel mis bij m'n Antec kast)

Das weer eens wat anders als een dubbele Lian-Li mod :P
die oude kasten zijn vaak nog 10x steviger ook :P
Ik moest zo'n ding een keer repareren, de eigenaar zo van: "Ik breng hem wel langs, geen probleem"... staat er toch ineens een toren bij de voordeur dat wil je niet weten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier ook een AT kast omgemod zodat er een ATX voeding in pastte, zit nu een mooi ATX systeempje in.

Was een AT-baby kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 31 oktober 2003 @ 13:38:
waar haal ik dan alleen een ATX backpanel vandaan?
Of moet ik die zelf maken??
Uit de oudijzerbak van de lokale compushop. daar heb ik die van mij ook vandaan namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:36
Terw_Dan schreef op 31 oktober 2003 @ 23:51:
[...]
Uit de oudijzerbak van de lokale compushop. daar heb ik die van mij ook vandaan namelijk :)
hehe, daar heb ik zelfs nog nooit een compleet backpanel gevonden wat in mn 19" kast past :P die kast heeft namelijk een rechthoekige zonder zo'n hap eruit :/ en die vindt je haast nergens. ik weet er wel 1 te vinden maar daar zal mn oma iets minder blij mee zijn ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MewBie op 01-11-2003 00:11 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Misschien voor de mensen die naar een oud moedervord aan het zoeken zijn ,die kunnen wel eens kijken op www.marktplaats.nl ;)

Misschien kan je ook wel iets vinden op www.casemod.startkabel.nl
Pagina: 1