[ADSL] prive adsl voor zakelijk gebruik

Pagina: 1
Acties:

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:22

rammes

koekebakker 1e klas

Topicstarter
Hallo,

ik zou graag wat hands-on info van systeembeheerders willen hebben mbt ADSL wat mensen thuis hebben maar dit zakelijk gebruiken.

we staan op het punt om onze sisco3000 vpn concentrator in gebruik te nemen. we willen dat collega's met hun zakelijke laptop gebruik maken van ADSL om zo op het bedrijfsnetwerk te komen. nu zijn er diverse abonnementen en ADSL apparaten zoals usb/netwerk.

Zijn er systeem beheerders die ook in deze situatie verkeren? wat adviseren jullie je mederwerkers om aan te schaffen? hoe hebben jullie dit technisch gerealiseerd? (gebruikers zelf ip nummers laten veranderen???) en chello? werken die niet met een mac adres van de netwerk kaart?

Ik zou het doen!

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-11-2025
Het ethernet-modem van de KPN lijkt me wel handig. Hier zit standaard een firewall in en deze kan ook als DHCP-server dienen. De thuiswerker kan dan
gewoon z'n laptop in het thuisnetwerk hangen en krijgt een DHCP-lease.

D.m.v. de Cisco VPN client kan de thuiswerker dan werken op de zaak.
Ik zou dit als systeembeheerder zelf even gaan instellen ipv de thuiswerkers
met ip-adressen te laten knoeien.

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

VPN en IPSEC zijn hier de sleutelwoorden.
oftwel een veilige tunnel opbouwen over een onveilig netwerk (idg internet).
Authenticatie evt met behulp van een Radius server.

If you choose to criticise you choose your enemies

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Topicstarter
sniper20 schreef op 30 oktober 2003 @ 23:45:
Het ethernet-modem van de KPN lijkt me wel handig. Hier zit standaard een firewall in en deze kan ook als DHCP-server dienen. De thuiswerker kan dan
gewoon z'n laptop in het thuisnetwerk hangen en krijgt een DHCP-lease.

D.m.v. de Cisco VPN client kan de thuiswerker dan werken op de zaak.
Ik zou dit als systeembeheerder zelf even gaan instellen ipv de thuiswerkers
met ip-adressen te laten knoeien.
thnx dit soort info bedoelde ik :)

Ik zou het doen!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Topicstarter
Emmeau schreef op 30 oktober 2003 @ 23:49:
VPN en IPSEC zijn hier de sleutelwoorden.
oftwel een veilige tunnel opbouwen over een onveilig netwerk (idg internet).
Authenticatie evt met behulp van een Radius server.
klopt maar dat is er al wel hoor ;) nu alleen de vraag dus. welke provider kiezen die voor de SYSTEEMBEHEERDER het prettigst is.

Ik zou het doen!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 17:29

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik weet niet om wat voor aantal aansluitingen het hier gaat, maar je zou beter denk ik eens contact met een provider op kunnen nemen "Hoi, ik wil voor onze werknemers in totaal X ADSL aansluitingen bij hem thuis aan laten leggen, welk aanbod kun u mij doen?". Ik denk nl. dat zeker op grotere aantallen er vast wel mooiere regelingen bestaan dan die prijzen die je in de tabelletjes altijd ziet...

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:37

Spoooky

Core temp 37°C

En wat voor toegang tot het bedrijfsnetwerk? Voor een citrix-sessie is heel weinig bandbreedte nodig (en is te encrypten). Kies in ieder geval een internetprovider waarbij je goede ervaringen met ADSL hebt/hebt gehoord....

En niet als je aan een grote landelijke provider vraagt vraagt wat de overboeking of versnijding van een bepaalde consumenten ADSL verbinding is, dat je het antwoord krijgt "Dat is 1:1 meneer!" |:(

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Topicstarter
ze gaan neit met terminal server werken. diverse andere applicaties die locaal staan. het gaat op dit moment nog niet om grote aantallen gelukkig,
wat belangrijk voor mij is. is zoals de aanbieding van kpn met een USB modem. dat zie ik dus niet zitten (voorbeeld dan he rest van de aanbieding is ok) ik wil namelijk niet dat er software geinstalleerd moet worden op de laptops.

dhcp is dan veel prettiger. niet dat ze op werk komen en hun laptoppie niet meer aan de praat krijgen

Ik zou het doen!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-05 22:27
rammes schreef op 31 oktober 2003 @ 10:19:
ze gaan neit met terminal server werken. diverse andere applicaties die locaal staan. het gaat op dit moment nog niet om grote aantallen gelukkig,
wat belangrijk voor mij is. is zoals de aanbieding van kpn met een USB modem. dat zie ik dus niet zitten (voorbeeld dan he rest van de aanbieding is ok) ik wil namelijk niet dat er software geinstalleerd moet worden op de laptops.

dhcp is dan veel prettiger. niet dat ze op werk komen en hun laptoppie niet meer aan de praat krijgen
dan moet je gewoon een betrouwbare adsl partner nemen (ik adviseer mensen xs4all of planet).

En dan een multi-pc modem (wij noemen zo iets een router) er bij bestellen.

Dan kun je de laptop mooi op dhcp laten staan.

Geef ze de mogelijk tot een VPN verbinding te maken.

Zo werk ik hier

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:37

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Idd want het gaat om welke provider goed is en dus nix met netwerk van PNS te maken :P

Tjah ligt eraan hoe intensief het gaat gebruiken.

Met een zakelijke verbinding weet je zeker dat het goed zit. Dan zou ik bijvoorbeeld demon nemen.

Als je alleen KPN kan zou ik xs4all doen.

[ Voor 9% gewijzigd door tweakduke op 31-10-2003 12:07 ]

Tweakers Discord

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-05 16:48

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ik zal wel een beetje dom zijn, maar hoe zit het met de medewerkers die zelf thuis al een ADSL aansluiting hebben?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Topicstarter
nee dat is niet dom. dat probleem hebben we inderdaad ja. uitzonderingen zullen er dus altijd zijn. maar wanneer we de keus hebben heb ik liever iets wat voor beheer prettiger is

Ik zou het doen!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Als een gebruiker al een Internet verbinding heeft, en hier eigenlijk niet vanaf wil kun je wellicht een router aanbieden. De router kan de laptop van de zaak weer met DHCP een lokaal IP-adresje geven, en m.b.v. een VPN client is het voor de bakker!

Routertjes zijn niet zo duur meer tegenwoordig.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-11-2025
Als ze al een andere provider hebben hoeft dat geen probleem te zijn. Zelf adviseer ik ook vaak Xs4all. Wel moet je opletten als ze Adsl van Bbned of KPN hebben. Niet alle routers werken binnen het Adsl-netwerk van Bbned of KPN.
Pagina: 1