Toon posts:

Wat heb je precies aan raid (striping bij raid) ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wou eigenlijk weten wat raid nou precies doet en heb het opgezocht op www.whatis.com.

Ik wil namelijk misschien een socket-A moederbord gaan kopen en wil weten of de Abit KT7-raid iets voor mij is anders wil ik de MSI K7T-pro2a gaan halen.

Ik snap er alleen niet veel van. Als ik het goed begrijp is raid 1 mirroring wat inhoud dat je 2 disks voor dezelfde data gebruikt waardoor je een exacte kopie hebt van je disk voor als er een stuk gaat. Ook is de leestijd korter omdat hij uit 2 disks kan kiezen om te lezen. Please correct me if I'm wrong.
Maar what zijn de andere raids en wat is striping ?

Kan iemand mij misschien hier meer over uitleggen of weet iemand een Nederlandstalige site met info over raid.

Alvast bedankt

Zie hier voor info over raid op <a href="http://www.whatis.com" target="_blank">www.whatis.com</a>

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-04 00:19

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Stripping is dat je 2 schijven gebruikt om er data op te zetten, maar dan zonder backup(mirroring), dit is sneller dan een losse schijf.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

Een 20 Gig schijf plus een 40 Gig gedraagt zich in windows als een 60 Gig schijf
correct me if i'am wrong

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Je had whatis.com toch gelezen?

RAID-0: je gebruikt twee identieke partities (het liefst identieke schijven), en schrijft als het ware van elke byte 4 bits op de ene schijf, en 4 bits op de andere. Elke HD doet dus maar de helft van het normale werk, en dit is dus sneller dan 1 schijf gebruiken (al verkort je er de zoek tijd niet mee).
RAID-1: Weer gebruik je twee identieke partities of schijven, alleen nu schrijf je elke byte naar zowel de ene als de andere schijf. Geen snelheids winst, maar ook geen data verlies als 1 HD crashed.
RAID-5: meestel gebruik je 5 identieke schijven. Op eentje staat 'parity'-info, waaruit alle data kan worden gereconstrueerd wanneer 1 schijf uitvalt. Je hebt hierbij dus een virtuele HD met de groote van 4 van je schijven ter beschikking.

Dit zijn slechts de meest gebrikte vormen van RAID, de rest kan je nu zelf wel verzinnen lijkt me. (ik ga niet alle 10 de vormen uitleggen, sorry...;)).
En in het verhaal hierboven zeg ik dus dat je ook partities kan gebruiken, maar ik weet niet of dat kan bij hardware RAID. Bij software RAID kan 't wel.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-03 07:53

Obi

• Rainman
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-04 10:40
Een 20 Gig schijf plus een 40 Gig gedraagt zich in windows als een 60 Gig schijf
correct me if i'am wrong
Niet in een RAID config.

Verwijderd

ok nu ff duidelijk raid 0 , 2 schijven die samen 2x zo snel moeten zijn als 1 schijf omdat ze simultaan laden/schrijven

MAAR schijf a + b moeten identiek zijn want je raid config word dus net zo groot als x keer je sloomste /kleinste hd dus 1x 10 gig 5400 rpm + 80 gig 7200 rom word 20 gig 5400 rpm snap je ? raid word zo gemaakt zodat beide schijven zich identiek gedragen dus je wilt 2 snelle schijven die even groot zijn anders moet je inleveren van een betere schijf en da's jammer :(

Verwijderd

Topicstarter
Al een hoop replies.

Thanx
Je had whatis.com toch gelezen?
Ja, maar snapte striping niet precies, of de zoektijd korter werd.

Ik ga morgen die review eens goed doorlezen.

Verwijderd

Raid 0: gebruikt data-striping en block-interleaving. Stel, je hebt 4 (liefst identieke) hd's en je hebt een brokje data (zeg 8 bits). Basis data striping verdeelt dan de 8 bits over de 4 hd's. bit 1&2 op hd1, bit 3&4 op hd2, bit 5&6 op hd3 en bit 7&8 op hd4. Redundant data striping verdeelt de 8 btis als volgt: bits1,2,3,4 op hd1, bits 3,4,5,6 op hd2, bits 5,6,7,8 op hd3 en bits 7,8,1,2 op hd4. Je bouwt hiermee dus een stukje zekerheid op binnen je systeem.

Raid 1: gebruikt disk mirroring. Ieder stukje data wordt naar twee of meerdere hd's geschreven (op dezelfde locatie op iedere hd). Dit is inderdaad sneller dan één hd omdat de raid controller die hd kan kiezen die op dat moment de laagste toegangstijd heeft. Bij disk mirroring gebruiken de verschillende hd's hetzelfde kanaal (zelfde kabel en adapter/controller). Bij disk duplexing heeft iedere hd de beschikking over zijn eigen kabel en adapter/controller.
Raid 1 wordt gekozen vanwege zijn hoge fault tolerance en niet voor performance doeleinden.

Raid 5: gebruikt data striping met een parity bit. Raid 5 heeft tenminste 3 hd's nodig. Twee hiervan voor het stripen van de data en de derde voor de parity-bit. Dit is ook fault tolerant, een meer efficient hd-gebruik dan disk mirroring, performance omhoog door striping, ietwat omlaag door de parity-bit. Eindresultaat: gemiddelde schrijfsnelheid, hoge leessnelheid. Hoe werkt raid 5:
Stel je wil twee bytes opslaan: 00111000 en 10101001. Raid 5 schrijft de eerste byte naar hd1, de tweede byte op hd2 en de parity-byte op hd3. De parity-byte is de optelsom van de twee originele bytes (op basis van volgens mij XOR (maar dat weet ik niet zeker => 1+1=0, 0+0=0, 1+0=1, 0+1=1): 10001011.
Op het moment dat één van de twee hd's met echte data kapot gaat kan de data met behulp van de parity-info weer worden gerestored.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.. :)
De bron voor deze info is het boek voor Networking Essentials van M$

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 23:27

DJTimo

Cuyoapart.mza

Op woensdag 06 december 2000 07:32 schreef Spookster het volgende:

De parity-byte is de optelsom van de twee originele bytes (op basis van volgens mij XOR (maar dat weet ik niet zeker => 1+1=0, 0+0=0, 1+0=1, 0+1=1): 10001011.
00111000
10101001+
11100001=

1+1=0 <--- klopt, maar je moet er een "overhouden".

DUS:

0111
00111000
10101001+
11100001=

Hint: zet ter controle je rekenmachine van windows eens op de wetenschappelijke modus en op het binaire stelsel:

vakantiewonng huren in Mendoza? www.airbnb.com/h/cuyoapartmza

Verwijderd

moved HA >> OM

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-04 08:57
Je gaat nu toch geen Abit kt7(a) of mis pro2a meer halen ?

Die zijn al oud, en vind ik, niet meer de moeite waard.

Verwijderd

check de datum..
alleen de laatste 4 posts (incl de mijne) zijn gepost in 2001.
de rest was een jaar geleden :) ik denk niet dat de topic nog veel relevantie heeft..
Pagina: 1