Toon posts:

256MB DDR mist 32MB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vannacht in het serviceslot 256 mb extra geheugen in een server erbij geplaats en alleen getest of hij boote.

Nu voer ik vanochtend een iets grondigere test uit en blijkt dat van de extra 256 mb er 32 missen. Zowel in de bios als in Windows zelf.

Ik heb nu geen tijd om uitgebreid die server open te schroeven om andere andere hem in een ander slot te plaatsen, dat kan ik pas vannacht weer.

Hoe groot is de kans dat gewoon 1 van de 8 chips op het reepje geheugen defect is?

Feiten:

De totale hoeveelheid geheugen ligt ruim onder het max van het moederbord en windows.

Het betreft geheugen van Corsair.

Er zitten zowel ddr-2100 als ddr-2700 van verschillende fabrikanten door elkaar heen.

Het is geen ECC geheugen.

• I_am_akira
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-08 10:41
is het niet het shared geheugen wat gereseveerd is voor de interne videokaart?

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is het niet gewoon zo dat de videokaart geheugen van je werkgeheugen pakt ?

Shared memmory dus.

-edit- shit net te laat

[ Voor 13% gewijzigd door Viper® op 30-10-2003 10:21 . Reden: Zoek sponsering voor typecursus :) ]

Verwijderd

Topicstarter
I_am_akira schreef op 30 oktober 2003 @ 10:20:
is het niet het shared geheugen van de videokaart wat gebruikt word?
Dat zou idd kunnen, maar volgens mij had ik daar geen last van voordat ik het extra reepje erin heb gezet. Zal dat iig vanavond uitzoeken.

• Viper®
  • Niet online
Was het daarvoor ook al zo dat je 32 mb miste ?

1 chipje op een geheugendimm lijkt me extreem sterk. Aangezien het systeem dan vaak vastloopt omdat hij geheugen wil gebruiken wat er dus niet is.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Welk moederbord heb je? Hoeveel geheugen totaal? Need more input! :P

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoe groot is de kans dat gewoon 1 van de 8 chips op het reepje geheugen defect is?
- waarbij het geheugenreepje an sich nog "100%" functioneert: nul. Ik heb in ieder geval nog nooit zo'n geval meegemaakt. Een geheugenreep gebruikt de chips niet één voor één, maar in principe gewoon allemaal tegelijk.

Maargoed, dat kan inderdaad gewoon shared memory zijn. Check de handleiding/specs/BIOS :)

• Viper®
  • Niet online
dat verschillende snelheden maakt in principe niet zoveel uit. Het loopt dan allemaal op 266. (laagste snelheid).

Normaal gesproken heeft een server niet vaak shared memmory, maar naar mijn idee gaat het hier om een snelle 'normale' pc als server.

Zet anders in je bios je vid. geheugen op 4 of 8 mb, beperkt het nutteloze gebruik een beetje.

• martinr
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 02:49
Weet je wel zeker dat voor het bijplaatsen van geheugen er ook niet al 32MB 'miste' (voor onboard video o.i.d.).

De keren dat ik heb gezien dat een module niet volledig werd herkend (bijna altijd ram-chipset combinatie's) werd dan 128MB gezien ipv 256MB. Een defecte chip zorgt er meestal voor dat een module in zijn geheel niet wordt herkend.

Zitten er toevallig ook nog 32MB modules in die server ?

edit - te laat

[ Voor 5% gewijzigd door martinr op 30-10-2003 10:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Normaal gesproken heeft een server niet vaak shared memmory, maar naar mijn idee gaat het hier om een snelle 'normale' pc als server.
Het is idd een normale pc, geen rackserver
Ik zal even op zoek gaan naar de handleiding van t mobo, volgens mij had ik er voor het bijplaatsen van het geheugen geen last van.
Zitten er toevallig ook nog 32MB modules in die server ?
Nee enkel 256 MB modules

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2003 10:28 ]

• Viper®
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 oktober 2003 @ 10:27:
[...]

Het is idd een normale pc, geen rackserver
Ik zal even op zoek gaan naar de handleiding van t mobo, volgens mij had ik er voor het bijplaatsen van het geheugen geen last van.

[...]

Nee enkel 256 MB modules
Lijkt me vrij sterk. Is je dan waarschijnlijk niet opgevallen, heb ik zelf ook vaak last van. Kijk het even na zou ik zeggen.

Als er geen losse pci/agp videokaart in zit is het bijna zeker wel shared vid. memmory

Verwijderd

Topicstarter
ff in de handleiding gekeken:
Video kaart: 4-32MB shared
Ok, hij neemt nu dus de max hoeveelheid geheugen, beetje onnodig voor een servert. Pas ik dit gewoon in de BIOS aan? Staat nl niet in de handleiding?

• Thomaszki
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:22
Verwijderd schreef op 30 oktober 2003 @ 10:45:

[...]

Ok, hij neemt nu dus de max hoeveelheid geheugen, beetje onnodig voor een servert. Pas ik dit gewoon in de BIOS aan? Staat nl niet in de handleiding?
Dat kun je meestal gewoon in de BIOS instellen, gewoon even je BIOS uitpluizen.

En 8MB is inderdaad meer als genoeg voor een servertje :)

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

als je chips van 32 MB per stuk hebt lijkt mij dat je minimaal 32 Mb moet gebruiken of is dit KUL ? :+

• dion_b
  • Laatst online: 02:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 30 oktober 2003 @ 10:45:

[...]

Als je nou eens een keer gewoon wat specs van die mobo gaf... :o

Sommige chipsets alloceren dynamisch geheugen naar VGA, dan kun je niets aanpassen. Bij anderen kun je het idd in BIOS instellen. Zonder te weten waar het hier om gaat kunnen wij natuurlijk niet ruiken wat hier het geval is...

Verder is de vraag wat deze server serveert. Als memory performance de bottleneck is, is een shared memory systeem behoorlijk af te raden. Hoewel de hoeveelheid RAM die afgesnoept wordt vrij klein is, wordt bijna de helft van de bandbreedte voor VGA gebruikt, wat de geheugenperformance doet kelderen. In dat geval is een losse PCI VGA kaart (al is het maar een stokoude 2MB kaartje) een veel beter idee, omdat dan de volle systeemgeheugenbandbreedte voor de CPU en DMA transfers (I/O) beschikbaar komt.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 30 oktober 2003 @ 11:16:
[...]

Als je nou eens een keer gewoon wat specs van die mobo gaf... :o

Sommige chipsets alloceren dynamisch geheugen naar VGA, dan kun je niets aanpassen. Bij anderen kun je het idd in BIOS instellen. Zonder te weten waar het hier om gaat kunnen wij natuurlijk niet ruiken wat hier het geval is...

Verder is de vraag wat deze server serveert. Als memory performance de bottleneck is, is een shared memory systeem behoorlijk af te raden. Hoewel de hoeveelheid RAM die afgesnoept wordt vrij klein is, wordt bijna de helft van de bandbreedte voor VGA gebruikt, wat de geheugenperformance doet kelderen. In dat geval is een losse PCI VGA kaart (al is het maar een stokoude 2MB kaartje) een veel beter idee, omdat dan de volle systeemgeheugenbandbreedte voor de CPU en DMA transfers (I/O) beschikbaar komt.
tis een klein web/mail servertje gebasseerd op asus terminator k7 ddr backbone

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
under-world schreef op 30 oktober 2003 @ 10:56:
als je chips van 32 MB per stuk hebt lijkt mij dat je minimaal 32 Mb moet gebruiken of is dit KUL ? :+
KUL. :+ BalusC zei het al kort, maar hoe RAM werkt moet je je zo voorstellen:
Van elke 8 opeenvolgende bits wordt er 1 bit in elke chip weggeschreven.
[/zeer simpele uitleg]
Bedenk anders hoe het zit met colom en rows, lees er wat over.
Verwijderd schreef op 30 oktober 2003 @ 13:12:
[...]

tis een klein web/mail servertje gebasseerd op asus terminator k7 ddr backbone
Dat is een Asus A7V nog wat mobo.

[ Voor 21% gewijzigd door Voutloos op 30-10-2003 22:13 ]

{signature}

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

A7V? Lijkt me raar- die hadden toch geen integrated VGA (of is het eentje met een KM266 chipet :? )

Oslik blyat! Oslik!

• gavro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:50
Yup, lijkt me idd dat het de ASUS A7V266-MX is (gebaseerd op de km266); aangezien dit de enige is met onboard video in de k7 reeks (toch?)...

Btje zonde van dat extra geld wat je hebt uitgegeven aan die pc2700 modules, aangezien maxspeed toch maar 266 mhz is (oc-en niet meegeteld ;) )

Whoo-ah.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

gavro_g schreef op 31 oktober 2003 @ 03:11:
Yup, lijkt me idd dat het de ASUS A7V266-MX is (gebaseerd op de km266); aangezien dit de enige is met onboard video in de k7 reeks (toch?)...
OK, dan is het duidelijk. Met die Via/S3 cores kon je iirc idd in BIOS eea instellen. PCI VGA zal de prestaties verbeteren, maar de toepassingen die hier genoemd worden zijn zo licht dat het waarschijnlijk geen steek zal uitmaken :z
Btje zonde van dat extra geld wat je hebt uitgegeven aan die pc2700 modules, aangezien maxspeed toch maar 266 mhz is (oc-en niet meegeteld ;) )
Tegenwoordig is PC2700 vrij exact even duur als PC2100, dus zo zonde is het niet.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 31 oktober 2003 @ 04:06:
[...]

OK, dan is het duidelijk. Met die Via/S3 cores kon je iirc idd in BIOS eea instellen. PCI VGA zal de prestaties verbeteren, maar de toepassingen die hier genoemd worden zijn zo licht dat het waarschijnlijk geen steek zal uitmaken :z

[...]

Tegenwoordig is PC2700 vrij exact even duur als PC2100, dus zo zonde is het niet.
had er eerst 2100 in zitten en toen ik bij wou gaan kopen hadden ze dat niet meer vandaag dat ik er 2700 in het gestopt, was 2 euro duurder. Big deal.
Pagina: 1