Toon posts:

[Excel] Formules kopieren gaat niet goed

Pagina: 1
Acties:
  • 246 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen,

ik ben een spreadsheet aan het maken waarmee gemiddelden kunnen worden uitgerekend. Nu heb ik voor 1 record dit allemaal mooi in orde, maar omdat er 40 leerlingen zijn zou ik graag de formule waarmee het gemiddelde berekend wordt willen kopieren naar de andere records. Helaas veranderd Excel daarbij zoveel gegevens dat ik beter voor elke rij de formule beter met de hand kan invullen, maar dat is niet te doen.

Het is misschien handig als ik de spreadsheet openbaar maak omdat het nogal lastig uit te leggen is: download

Het is dus de bedoeling dat de kolom "gemiddelde" voor elke leerling gaat werken. Heeft iemand een oplossing zodat ik dat snel(ler) kan doen?

Verwijderd

ik heb even gekeken.Probeer het volgende want je kan ej formule een stuk kleiner maken waardoor het misschien wel lukt want hij heft nu veel om na te denken en om die dan automatisch te kopieren kan problemen opleveren.
Correct a #DIV/0! error
Occurs when a number is divided by zero (0).

Click the cell that displays the error, click the button that appears , and then click Trace Error if it appears.
Review the possible causes and solutions.
Possible causes and solutions
Entering a formula that contains explicit division by zero (0)— for example, =5/0

Change the divisor to a number other than zero.

Using the cell reference to a blank cell or to a cell that contains zero as a divisor

Note If the operand is a cell that is blank, Microsoft Excel interprets the blank as zero.

Change the cell reference to another cell.
Enter a value other than zero in the cell used as a divisor.
Enter the value #N/A into the cell referenced as the divisor, which will change the result of the formula to #N/A from #DIV/0! to denote that the divisor value is not available.
Prevent the error value from displaying, using the IF worksheet function. For example, if the formula that creates the error is =A5/B5, use =IF(B5=0,"",A5/B5) instead. The two quotation marks represent an empty text string.
Running a macro that uses a function or a formula that returns #DIV/0!

Make sure the divisor in the function or formula is not zero or blank.

Verwijderd

gebruik dit als formule:
=(($C$6*C8)+($E$6*E8)+($G$6*G8)+($I$6*I8)+($K$6*K8)+($M$6*M8)+($O$6*O8)+($Q$6*Q8)+($S$6*S8)+($U$6*U8))/$B$5
en dan doorvoeren naar onderen

het $ teken zorgt ervoor dat hij die cellen als vast gebruikt, en dus niet mee opschuift

je kan dat gemiddelde trouwens veel eenvoudigere berekenen met de ingbouwde functie van excel, maar vermits je met die factoren werkt zal dat toch niet echt lukken vrees ik

Verwijderd

pentium 23,

die divide by zero wordt veroorzaakt doordat hij lege cellen gebruikt: op het einde deelt hij door B5 (voor eerste gemiddelde) en dan schuift hij op: B6... en die cel is leeg, dus dat is div/0
niet te ver zoeken dus

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 oktober 2003 @ 09:46:
gebruik dit als formule:
=(($C$6*C8)+($E$6*E8)+($G$6*G8)+($I$6*I8)+($K$6*K8)+($M$6*M8)+($O$6*O8)+($Q$6*Q8)+($S$6*S8)+($U$6*U8))/$B$5
en dan doorvoeren naar onderen

het $ teken zorgt ervoor dat hij die cellen als vast gebruikt, en dus niet mee opschuift

je kan dat gemiddelde trouwens veel eenvoudigere berekenen met de ingbouwde functie van excel, maar vermits je met die factoren werkt zal dat toch niet echt lukken vrees ik
Ik zal deze gaan proberen. Ik weet dat je heel simpel het gemiddelde kunt uitrekenen met Excel, maar ik zit dan inderdaad met de factoren.

• Joppy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-05 22:13

Joppy

Ajuparaplu!

Het lijkt mij dat de waarden in rij 6 'vaste' waarden zijn. M.a.w. die veranderen niet voor elke leerling. Als je deze vastzet met F4 in de formula-editor of $C$6 tikt, moet de formule generiek zijn voor elke leerling.
Ook B5 moet je zo even vastzetten.

Klopt? :P

Joppy wijzigde zijn signature 08-10-2005 13:01 (13%)

• Joppy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-05 22:13

Joppy

Ajuparaplu!

hmm, net te laat

Joppy wijzigde zijn signature 08-10-2005 13:01 (13%)

Verwijderd

Topicstarter
De oplossing met het dollarteken werkt ! :)

Bedankt !

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 oktober 2003 @ 09:54:
De oplossing met het dollarteken werkt ! :)

Bedankt !
had ik het niet gedacht...
Pagina: 1