Toon posts:

Spam/Deferred mail

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een mooi postmaster-adres, wat het contact address is voor zo'n 320 domeinnamen. Het is dan ook niet vreemd dat de spambots dit adres gevonden hebben. Nu heb ik al maanden geleden een whitelist spamfilter er tussen gehangen: Mapson (reverse voor nospam)

Wat mapson doet: wanneer het from adres bekend is, wordt de email doorgelaten. Anders gaat de email op de spool en krijgt de verzender een email terug waarin deze moet bevestigen. Aangezien spammers 99,9% van de tijd een fake address gebruiken, kan de spammer dit antwoord niet ontvangen, en dus niet bevestigen. De spam blijft fijn in de spool staan.

Maar nu het probleem: spammers gebruiken ook vaak een hostname die geen mail terug accepteert. Dus komen raken die mailtjes terug in mijn deferred spool (postfix). En daar blijven ze dan dagen in zitten, om iedere 5 minuten een poging tot verwerking te doen.

Dus mijn grote vraag: is er een methode hoe ik een emailtje terug kan sturen, maar als het niet direct aangenomen kan worden, niet opnieuw proberen. Dit zou bijvoorbeeld kunnen dmv headers als die bestaan voor dit doel, of door een super-ultra-lightweight mailserver te gebruiken die losstaat van de systeem MTA...

alle suggesties zijn welkom

Verwijderd

edit:

niet goed gelezen

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2003 09:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben inmiddels weer een uurtje en heel wat knoeien verder. Wat ik eigenlijk zoek, denk dat dat wel werkt, is een replacement voor sendmail -t in perl.

Heb zelf al even wat geprobeerd te maken, en dat werkt. Maar headers parsen is niet fout ongevoelig, daarom liever een oplossing die wel RFC compatible is...

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
Je kunt in postfix twee algemene parameters zowiezo aanpassen:
- hoe lang een mailtje in de verzend-queue blijft
- hoe vaak wordt geprobeerd af te leveren
Volgens mij gebruikt postfix voor het afleveren zowiezo een algoritme dat naarmate het afleveren niet lukt, de retry frequentie steeds verlaagt.

Verder kun je misschien werken met iets SpamAssassin, die je dan Spam direct naar /dev/null laat sturen. Die moet dan wel filteren voordat de mail naar mapson gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door arikkert op 30-10-2003 12:27 . Reden: voor mapson ]

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
mailq |grep MAILER-DAEMON | awk '{printf $1} {print " deferred"}' | tr -d '*!' |
xargs -n 2 postsuper -d

[ Voor 23% gewijzigd door jant op 30-10-2003 20:35 ]

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Verwijderd

Topicstarter
jant schreef op 30 oktober 2003 @ 20:34:
mailq |grep MAILER-DAEMON | awk '{printf $1} {print " deferred"}' | tr -d '*!' |
xargs -n 2 postsuper -d
Hehe, de BOFH methode, gewoon alles weggooien he :D
't is niet de bedoeling dat ALLES wat deferred is automatisch wordt weggegooid. Dan zou fallback voor bsmtp toch behoorlijk in de knoop komen ;)

ik heb 't nu als volgt opgelost: de reply van mapson wordt niet langer dmv postfix verstuurd, maar in plaats daarvan gebruiken we een perl script. Die probeert het mailtje eenmalig af te leveren, en lukt dat niet, pech dan...

• jant
  • Niet online
Alleen bounces worden weggegooid.

Echter postfix hergebruikt wel queue-id's dus in een uitzonderlijk geval kan er een gewoon mailtje op zeep geholpen worden.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Verwijderd

Topicstarter
jant schreef op 31 oktober 2003 @ 10:38:
Alleen bounces worden weggegooid.

Echter postfix hergebruikt wel queue-id's dus in een uitzonderlijk geval kan er een gewoon mailtje op zeep geholpen worden.
bounces en alles wat niet afgeleverd kan worden
als een smtp server van een klant uit staat, kan de bsmtp niet worden uitgevoerd. Ook deze mail raakt deferred. Of zie ik iets over het hoofd, waardoor deze niet worden weggegooid?

• jant
  • Niet online
Verwijderd schreef op 31 oktober 2003 @ 10:52:
[...]

bounces en alles wat niet afgeleverd kan worden
als een smtp server van een klant uit staat, kan de bsmtp niet worden uitgevoerd. Ook deze mail raakt deferred. Of zie ik iets over het hoofd, waardoor deze niet worden weggegooid?
Je ziet iets over het hoofd. Ik had het namelijk over bounces. Misschien dat je even kunt kijken naar (vooral) hetgeen in CAPS staat ;)

[ Voor 11% gewijzigd door jant op 31-10-2003 18:58 ]

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
Dergelijke problemen merk je ook wanneer je je mail system replies op berichten met een virus gaat geven. De afzenders van een door een virus gegenereerde email kloppen tegenwoordig niet meer en zorgen naast notificaties aan verkeerde persoonen ook dat je mailqueue vol begint te stromen (vooral met mass-mailer virussen).

Je kan natuurlijk stoppen met het versturen van notificaties. Maar stel dat je om een bepaalde reden toch deze notificaties wilt sturen, maar dan dusdanig dat je hooguit éénmaal overnieuw probeerd (met een timeout van 12 uur). Is met sendmail op te lossen, bijvoorbeeld door (ik zeg nu maar wat) retry-regels te definieren op het aanwezig zijn van een bepaalde header in een e-mail (waarschijnlijk zeg ik nu onzin?).

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

Pagina: 1