Probleem maxtor 27.3 gieg

Pagina: 1
Acties:

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:48
sinds vanaochten heb een probleem met mijn maxtor 27.3 gieg 7200 RPM.

Deze zat in mijn server op een BP6 op de normale IDE controller. Vanochtend stopte zomaar ineens de server met functioneren, ik reboot hem, nog steeds niets, toen maar een monitor aan de server gehangen.

Toen viel mij op dat mijn maxtor die normaal door de bios herkend wel als "maxtor xxxxxx" waar xxxxxxxx het type nr is. type nr heb ik even niet bij de hand. nu wordt hij door de bios herkend als "Maxtor Orion". na het passeren van het bois scherm, krijg ik nu gelijk "Disk boot faillure"

Hierna heb ik de schijf in mijn P4 gehangen, en ook nu wordt hij herkend als maxtor orion, echter nu krijg ik gelijk in het bios initialiseren "primary master fail" of "Primary slave fail" waarna er staat pres "f1 to continue of alt-f2 voor de bios" echter op het moment dat ik die melding krijg slaat het systeem compleet vast.

ik kan dus ook geen tools van maxtor oid gebruiken.

Nu mijn vraag, is er iemand de dit eerder heeft meegemaakt en/of er misschien een oplossing voor heeft, want er staan een aantal redelijk belangrijke documenten van oude school jaren op die ik dit jaar nog kan gebruiken voor studie punten. Ik gebruikte deze schijf namelijk ook als backup voor documenten omdat dit verre weg de minst belaste pc in huis is.

Specs server

Abit BP6
2x celly 366 @ 366
512 meg PC100 ram
Maxtor 27,3 gieg (inmiddels vervangen door een IBM 45 gieg)
24x cdrom
intel i740 video
300W P4 voeding
OSwindows 2003 server als Domain,DNS,DHCP server bediening via RDP

Specs P4 systeem

Asus P4pe deluxe
512meg DDR
P4 2.4 @ 2700
Enermax 365 active PFC
Maxtor 120 Gieg Diamond max 9 plus (vandaag aangeschaft, ter vervanging 45 gieg schijf)
Terratec Aureon Fun 5.1
Lite on CDRW 40*12*48
GF4 ti4200
Medion TV kaart

Alvast bedankt voor reacties.

Verwijderd

"primary master fail" of "Primary slave fail" waarna er staat pres "f1 to continue of alt-f2 voor de bios
ff naar bios, HANDMATIG laten detecteren, sla dan je gegevens op (van bios) en sluit bios en reboot.... als de detectie handmatig is gelukt moet de hdd zelf goed zijn.... is de detectie mislukt dan moet je ff kijken of je niet vergeten bent de 1 op master te zetten en de ander op slave ( per slot van rekening haalde je die uit een ander systeem en neem ik aan dat ie op master staat ingesteld.....)

2 boot hdd beiden masters krijg je een gigantische vastloper :P

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2003 02:45 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

nu wordt hij door de bios herkend als "Maxtor Orion"
Aii.. Da's niet zo best. Uit ervaring kan ik je vertellen dat in zulke gevallen de HDD gewoonweg naar z'n grootje is. Hoe je de verloren gaande data kunt terughalen staat gewoon in de FAQ van dit subforum beschreven :)

http://gathering.tweakers..._message/16985207#hdddata

Verwijderd

rotte cilinder hoe oud isie ?

• Dennism
hij is al oud, vanaf maart 03 uit de garantie, ik weet alleen niet of er toendertijd een 3 of 5 jaar warranty op zat

• Dennism
Verwijderd schreef op 30 oktober 2003 @ 02:42:
[...]

ff naar bios, HANDMATIG laten detecteren, sla dan je gegevens op (van bios) en sluit bios en reboot.... als de detectie handmatig is gelukt moet de hdd zelf goed zijn.... is de detectie mislukt dan moet je ff kijken of je niet vergeten bent de 1 op master te zetten en de ander op slave ( per slot van rekening haalde je die uit een ander systeem en neem ik aan dat ie op master staat ingesteld.....)

2 boot hdd beiden masters krijg je een gigantische vastloper :P
bij handmatig detecteren ziet ie met als 6Gieg CHS schijf, terwijl het een 27.3 LBA schijf is

Verwijderd

BalusC schreef op 30 oktober 2003 @ 06:58:
[...]
Aii.. Da's niet zo best. Uit ervaring kan ik je vertellen dat in zulke gevallen de HDD gewoonweg naar z'n grootje is. Hoe je de verloren gaande data kunt terughalen staat gewoon in de FAQ van dit subforum beschreven :)

http://gathering.tweakers..._message/16985207#hdddata
balusc zegt het al hoe je de data kan terug halen, enfin heb je al gekeken naar master en slave? als ze beiden master zijn geeft bios niet kloppende data weer zoals een mini harde schijf. maar ok als master slave goed is ingesteld dan moet je balusc reactie maar ff doen mits je je oude gegevens terug wilt....

• Dennism
Verwijderd schreef op 30 oktober 2003 @ 17:30:
[...]

balusc zegt het al hoe je de data kan terug halen, enfin heb je al gekeken naar master en slave? als ze beiden master zijn geeft bios niet kloppende data weer zoals een mini harde schijf. maar ok als master slave goed is ingesteld dan moet je balusc reactie maar ff doen mits je je oude gegevens terug wilt....
Jah, master en slave zijn goed, hij doet het zowel als master alleen aan de kabel niet, en ook als slave naast een andere HD niet. Ook staat in beide situaties de jumper goed natuurlijk. Maar met balusC reactie kan ik niet zoveel, ik moet eerst weten hoe ik verder kom dan de bios, voordat ik die programma's kan gebruiken.
Die opties uit de faq had ik al geprobeerd voordat ik dit topic opende. Ik loop hier al een tijdje mee op got, dus weet hoe de faq's werken ;)

Het lijkt er dus op dat de schijf echt dood is.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Dennism schreef op 30 oktober 2003 @ 17:59:
ik moet eerst weten hoe ik verder kom dan de bios, voordat ik die programma's kan gebruiken.
Zolang je niet door de bios-detect heen komt kun je gewoon geen programma's gebruiken..

Printplaat wisselen kan een optie zijn.. (dit probleem lijkt namelijk gewoon op kapotte elektronica).

• Dennism
Twynn schreef op 30 oktober 2003 @ 18:37:
[...]

Zolang je niet door de bios-detect heen komt kun je gewoon geen programma's gebruiken..

Printplaat wisselen kan een optie zijn.. (dit probleem lijkt namelijk gewoon op kapotte elektronica).
Jups, daar was ik ook al achter, maar op geen enkele site heb ik een electronica print voor deze schijf 2de hands kunnen vinden. Dit was ook de enige optie die ik uit de FAQ nog niet geprobeerd had :)

Ik heb een mailtje naar maxtor gestuurd erover, eens kijken wat daar voor reactie op komt :)
Pagina: 1