Toon posts:

256MB op BX, mag 16Mx4 ook 16Mx8 zijn?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
IK heb me helemaal doodgezocht omtrent het volgende onderwerp:

Ik heb een BX moederboard waar ik een reepje geheugen van 256MB bij wil steken. Nu blijkt uit de FAQ dat ik een double sided 16M x 8 reepje moet hebben. Tot zover is er niks aan de hand.
Met deze kennis in het achterhoofd heb ik nog eens in mijn moederbord boekje gekeken, maar daar staat echter dat het het een double sided 16M x 4 registered reepje moet zijn.
Mijn vraag is nu of dat 16M x 8 reepje wel kan (het boekje achterhaald is op dat punt) of dat ik toch op zoek moet naar 16M x 4. Bij Kingston en Dane-Elec kan ik deze reepje sowieso al niet vinden, die zijn allemaal x8 :?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

16Mx4 gaat sowieso niet werken met een BX (het voldoet niet eens aan de JEDEC specs) en double sided gaat het maar 16x64Mb=128MB geven, 16Mx8=128Mb, x16=256MB gaat daarentegen zonder problemen gaat werken.

Voortaan liever wat meer specs geven- dan weten we wiens mobohandleidingen voortaan met een vrachtlading zout te nemen.

Edit:
16Mx4 32-chip stacked, registered DIMM gaat wel werken omdat de registers ervoor zorgen dat de DIMM met het mobo kan communiceren, maar die vind je niet zo 1-2-3 en bovendien kun je die niet mixen met non-registered DIMMs. Dat 16Mx8 er niet bijstaat heeft gewoon te maken met het feit dat die chips ten tijde van het schrijven van de manual niet bestonden. Bovendien heeft Intel pas halverwege de levensduur van de BX officieel 128Mb chips ondersteund (wat raar is gezien de i440LX en zelfs de i430TX ze ook al konden slikken :o )

[ Voor 46% gewijzigd door dion_b op 30-10-2003 02:27 ]

Oslik blyat! Oslik!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 22:08

voz

De echte kenner

Met een dual sided 256mb DIMM zit je over het algemeen gewoon goed. Ik heb in verschillende BXjes dualsided geplaatst en dat werkte altijd goed. Single-sided echter niet, dan zag ie maar 128mb.

Systeemspecs
PV Installatie

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-08 09:13
voz schreef op 30 oktober 2003 @ 13:47:
Met een dual sided 256mb DIMM zit je over het algemeen gewoon goed. Ik heb in verschillende BXjes dualsided geplaatst en dat werkte altijd goed. Single-sided echter niet, dan zag ie maar 128mb.
Dual sided (daarmee bedoel ik dimms met aan 2 kanten geheugenchips) wil ook niet altijd iets zeggen.. Er zijn wel degelijk dimms te krijgen die wel tweezijdig voorzien zijn van chips, maar toch maar als 128MB gezien worden in een BX.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Twynn schreef op 30 oktober 2003 @ 14:18:
[...]

Dual sided (daarmee bedoel ik dimms met aan 2 kanten geheugenchips) wil ook niet altijd iets zeggen.. Er zijn wel degelijk dimms te krijgen die wel tweezijdig voorzien zijn van chips, maar toch maar als 128MB gezien worden in een BX.
Dat zijn de DIMMs met 16 maal 32Mx4 chips (die electronisch gezien overigens enkelzijdig zijn omdat ze maar 64 datalijnen hebben).

Oslik blyat! Oslik!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:49

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ik weet dat dit onderwerp al vaker is langs geweest, maar kan men hier ook eens een merk/type aan vast koppelen waarvan men weet dat ze goed zijn. Meeste prijslijsten geven geen 16mx8 aan of whatever en als je belt weten ze het niet of zeggen ze kom maar langs met de PC :)

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:56
gewoon vragen hoeveel chips een DIMM heeft. Als ze aankomen met 4chippers kan ik zo wel zeggen dat het niet gaat werken op een i440BX als het om 128MB of hoger gaat.

Had laatst 128MB gekregen voor een webserver met i440BX, werd mooi als 64 gezien, ook een 4chipper (had nog gevraagd om een 8-chipper). Inmiddels zit er mooi 2x256MB 16chips modules in, werkt als een tierelier.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:49

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ja kijk ik heb dus nu ook 2x "16-chippers" erin zitten maar heb dus nu in totaal 256mb dus dat argument werkt ook niet. Je kunt aan de buitenkant gewoon lastig zien waarmee je van doen hebt.

Wat is jouw merk/type?

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:56
Die dingen die niet werkten waren 4chips infineon PC133 CAS2, die dingen die nu wel werken 256MB PC133 CAS3 van Samsung.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

4-chip 128MB of 8-chip 256MB gaat zeker niet werken op een BX omdat dat 256Mb chips zijn (reken maar na, allicht 16Mx16 enf 32Mx8 respectievelijk). Het probleem waar de TS juist mee zit (en ik ook heb proberen duidelijk te maken) is dat niet ieder 16-chip DIMM gegarandeerd wel gaat werken. Het moet specifiel 16Mx8 chips hebben.

Ik heb idd in een eerder topic (die ik te lui ben op te zoeken) gekeken waar 16Mx8 te vinden was. Op dat moment kon ik dat alleen bij de Kingston repen van Gistron en de Dane-Elec repen van Tweakshop. Sommige andere winkels hadden wel aangegeven wat ze hadden, maar was het geen 16Mx8, maar de meesten hadden gewoon niets. Iig val je je geen buil aan de twee bovengenoemde repen, maar ze zijn een stuk duurder dan Wokkietokkie(tm) witmerk spul- reken iets van EUR 70 per reep van 256MB :o

Dat is de prijs van zekerheid...

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 31-10-2003 02:49 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1