Mandrake 9.2 route tabel niet goed*

Pagina: 1
Acties:

• RTBravo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 09:00

RTBravo

Verkopen jullie ook jojn?

Topicstarter
Ik heb een oude P200MMX bak hier staan en wil van deze PC een router/firewall maken. Nu heb ik Mandrake 9.2 erop gezet via FTP. Er zit allemaal leuke config software bij, maar het werkt of voor geen kant, of ik kan er nie mee werken ;)

FF voor het overzicht :
Er zitten 3 NIC's in:
eth0 wil ik op internet aansluiten
eth1 wil ik internet over delen naar PC1
eth2 wil ik internet over delen naar PC2

eth1 en 2 moeten IP adressen uitdelen, dus waar stel ik in dat mijn PC een DHCP server is? De gateway waar het internet nu nog binnenkomt is 192.168.0.1. Het gekke is alleen dat ie die instelt bij eth1 in de route tabel, terwijl eth0 verbonden ermee is! Ik kan mijn PC die nu internet deelt en waar hij nu aanhangt via eth0 niet pingen etc, maar hij krijgt wel een IP adres toegewezen van die PC omdat die PC wel een DHCP server draait (Windows XP).

Ik snap er nix meer van, wie wil zo vriendelijk zijn om mij te helpen en te zeggen hoe mijn route tabel eruit moet zien? Ik heb overal gezocht, maar niemand die 3 NICS gebruikt hiervoor?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Euh, hoe weet je dat het ip dat die XP-machine afkomt via mdk verkregen is? MAar vooral, waarom wil je dhcp gebruiken als je toch maar 2 clients hebt?

Wat gebruik je om te configgen (mdk's grafische omgeving? ifconfig? /etc/network-scripts?)
Mandrake is zelf instaat een goeie iptables config te maken, dmv ics in het ControlCenter....

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Omdat ik dat IP dynamisch laat bepalen en hij maakt er netjes een 192.168.0.* IP-adres van. Ik heb het ook geprobeert door de kabel eruit te trekken en dan moet ie heeeeeel lang w88 en uiteindelijk geeft ie em zelf een 165.175blabla nummer ofsow, dus daarom ben ik voor 99% zeker dat het van XP komt. Ook laat de NIC activiteit zien als ie DHCP request doet.

Ik wil DHCP draaien als oefening en ik vind het wel handig dat de clients dan ook gelijk de juiste gateway toegewezen krijgen etc.

Ik gebruik de grafisch omgeving (Control Center) en de shell setup en beiden vernaggelen (netjes gezegt :)) de route tabel volgens mij.

Hoe zou de route tabel eruit moeten zien om dit geheel te laten werken zoals ik graag wil?

Verwijderd

Oke, er worden iig wel ip's uitgedeelt ja (was een testje voor jou ;) )

Ben alleen beng dat ik je niet verder ken helpen, ik heb nog nooit dhcp geconfigged over meerdere netwerkkaarten op 1 bak....

Hier wel mijn ip-forwarding tabel:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
#!/bin/sh

echo "Loading the firewall"

# Load the NAT module (this pulls in all the others).
modprobe iptable_nat

# Turn on IP forwarding
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

# In the NAT table (-t nat), Append a rule (-A) after routing (POSTROUTING)
# which says to MASQUERADE the connection (-j MASQUERADE).
/sbin/iptables -t nat -A POSTROUTING -s 192.168.0.0/24 -j MASQUERADE

# Allows forwarding specifically to our LAN
/sbin/iptables -A FORWARD -s 192.168.0.0/24 -j ACCEPT

# Allow dhcp requests
/sbin/iptables -A INPUT -i eth0 -p udp --sport bootpc --dport bootps -j ACCEPT
/sbin/iptables -A INPUT -i eth0 -p tcp --sport bootpc --dport bootps -j ACCEPT
/sbin/iptables -A INPUT -i eth0 -p udp --sport bootps --dport bootpc -j ACCEPT
/sbin/iptables -A INPUT -i eth0 -p tcp --sport bootps --dport bootpc -j ACCEPT

# Allow dns requests
/sbin/iptables -A INPUT -i eth0 -p udp --dport domain -j ACCEPT
/sbin/iptables -A INPUT -i eth0 -p tcp --dport domain -j ACCEPT

# redirection edonkey / eMule 
iptables -t nat -A PREROUTING -i ppp0 -p tcp --dport 4661 -j DNAT --to-destination 192.168.0.11:4661 
iptables -t nat -A PREROUTING -i ppp0 -p tcp --dport 4662 -j DNAT --to-destination 192.168.0.11:4662 
iptables -t nat -A PREROUTING -i ppp0 -p udp --dport 4672 -j DNAT --to-destination 192.168.0.11:4672 
iptables -t nat -A PREROUTING -i ppp0 -p udp --dport 4671 -j DNAT --to-destination 192.168.0.11:4671

echo "Firewall loaded"

Deze is door mdk 8.2 gemaakt, waarna ik zelf nog wat heb lopen sleutelen (voor emule o.a.)

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Hmm ok, bedankt voor je moeite iig, maar ik zie een hoop text en krijg een hoop vraagtekens in mn hoofd :)

Ik hoopte dat iemand mij kon vertellen hoe de route tabel in elkaar zou moeten steken. Geen commando's, dat kan ik wel :) Ik mis alleen de structuur :(

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-06 05:34
Ooit er aan gedacht om een hubje te kopen? Ik heb hier een 9.2 doos staan met 2 NIC's; 1tje naar de kabelmodem en de ander naar de switch die vervolgens weer netjes naar de andere pc's gaat. Op de Mandrake doos draait een DHCP server en voor de rest niet. Ik heb gewoon die wizard van de Mandrake Control Center gebruikt en pats het werkte in 1x.

Nog een reden om Mandrake fan te zijn, je vermijd teminste urenlang gezeur in de config files :Y)

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Nah ik kan wel een HUBje kopen, maar ik had nog een zooi netwerkkaarten liggen uit oude PC's en bovendien zaten er in deze PC al 2 NIC's, dus ik heb er 1tje bijgezet en vol goede moed aan de slag gegaan.

Damn, waarom bij jou wel en bij mij nie :(

Ik had al gehoord dat Mandrake mooi zou zijn voor beginners, maar zoals het nu gaat is het dramatisch :) Ik heb serieus al 3 installs via internet (ISO's zijn nog niet uit) gedaan a 3 uur en dan nog urenlang zitten klooien met de routes en nu heb ik nog nix :(

Redhat had ik al es geprobeert en die ging wel als de brandweer, maar das versie 6.2 nog en mandrake bood ook gelijk FTP/Samba/email etc servers aan!

PLZ help me ppl :'(

Verwijderd

Mja, ik vraag me af of dit wel geschikt is voor jou. 't Klinkt mij een beetje in de oren alsof je snel resultaat wilt met zo weinig mogelijk werk. Dan is Linux niets voor je IMO.

Post eens een overzicht met instellinge. 'ifconfig' bijvoorbeeld, en doe ook eens een route print. Geef ook je firewall-script eens.

Oh, en met je DHCP installeren gaan we je sowieso niet helpen, dit kan je echt zelf.

En als RedHat wel werkt, waarom gebruik je die niet? Ook daar is FTP/Samba/email op te installeren hoor.

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 oktober 2003 @ 23:34:
Mja, ik vraag me af of dit wel geschikt is voor jou. 't Klinkt mij een beetje in de oren alsof je snel resultaat wilt met zo weinig mogelijk werk. Dan is Linux niets voor je IMO.

Post eens een overzicht met instellinge. 'ifconfig' bijvoorbeeld, en doe ook eens een route print. Geef ook je firewall-script eens.

Oh, en met je DHCP installeren gaan we je sowieso niet helpen, dit kan je echt zelf.

En als RedHat wel werkt, waarom gebruik je die niet? Ook daar is FTP/Samba/email op te installeren hoor.
Jah natuurlijk wil ik snel resultaat met zo weinig mogelijk werk, dat wil iedereen! :) Maar als je goed leest zie je dat ik al 3x een internet install heb gedaan a 3 uur en nog urenlang klooien, dus snel resultaat zit er zoiezo nie meer in collega groenteboer :P

Het enige wat ik vraag is de route tabel opstelling, oftewel welke routes moet ik adden om het geheel werkend te krijgen met 3 NIC's. Ik heb verder genoeg verstand van PC's, alleen is mijn route setup kennis superlaag.

De huidige routetabel laat 3 nics zien met hun IP adressen, 1 loopback adres, en 1 van de nics nog een x met de juiste gateway. Het probleem is alleen dat dit NIET de NIC is die het DHCP adres toegewezen heeft gekregen en aan de XP bak hangt.

En zoals ik ook al zei, die Redhat versie die ik heb op CD is 6.2 en die vinnik nogal oud.

[ Voor 7% gewijzigd door RTBravo op 29-10-2003 23:45 ]

Verwijderd

Heel leuk, maar wij kunnen niet zomaar even een route table voor je schrijven hier :z Sorry, maar ten eerste doen we dat niet, en ten tweede hebben we daar veel te weinig info voor.

Over je verwisselde interfaces: kunnen we niets over zeggen als je niet vertelt hoe je /etc/network/interfaces eruitziet.

Nogmaals: als je alleen uitbent op een script, en verder zelf geen moeite wilt doen, houdt het op.

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Ik ben niet uit om jullie het werk te laten doen, lees nou ajb ff :) Ik heb gewoon fokking weinig ervaring met route tabellen en wil weten hoe ik ze moet instellen.

Dus ik verw8 een antwoord als :

Je internet nic moet gateway dat hebben omdat bladiebla, subnet dit en IP dat. Leg me ajb uit hoe die route opgezet moet worden. Geef desnoods een site, want ik ben half google al afgesluist en nergens staat een normale site waarin uitgelegd word hoe zon ding opgebouwd moet zijn.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

RTBravo schreef op 29 oktober 2003 @ 23:43:
Jah natuurlijk wil ik snel resultaat met zo weinig mogelijk werk, dat wil iedereen! :) Maar als je goed leest zie je dat ik al 3x een internet install heb gedaan a 3 uur en nog urenlang klooien, dus snel resultaat zit er zoiezo nie meer in collega groenteboer :P
IMHO maak je dan een denkfout.
die wizard gaat er vanuit dat je een standaard 2nic setup gebruikt.
Zodra je een afwijkende setup hebt zul je dus zelf aan de gang moeten gaan met het aanpassen van scripts en routing.
En dat kost tijd en moeite.
Het probleem is alleen dat dit NIET de NIC is die het DHCP adres toegewezen heeft gekregen en aan de XP bak hangt.
Kabel verwisselen :P
Maar goed, even serieus nu.
Wil je allebei de kaarten in hetzelfde subnet draaien of verschillende subnets gebruiken?
ps: laat DHCP even voor wat het is, probeer het eerst maar eens met static IPs aan het werk te krijgen.
Dus ik verw8 een antwoord als :

Je internet nic moet gateway dat hebben omdat bladiebla, subnet dit en IP dat. Leg me ajb uit hoe die route opgezet moet worden. Geef desnoods een site, want ik ben half google al afgesluist en nergens staat een normale site waarin uitgelegd word hoe zon ding opgebouwd moet zijn.
Whoooo whooo, hold your horses pal.

Wij zijn niet jouw ingehuurde helpdesk.

Beetje dimmen.
Anders is het enige wat je verwachten kan een ABUS voor je kanis.

[ Voor 21% gewijzigd door alt-92 op 29-10-2003 23:58 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Jah das het leuke, toen ik de kabel verwisselde naar de nic met het gateway werkte de verbinding wel! Als ik DHCP voor lief laat en static adressen gebruik moet ik wel ergens handmatig de gateway instellen in een route. Is dat dus bij de NIC die verbonden is met internet? Kaarten graag in 1 subnet.

[ Voor 5% gewijzigd door RTBravo op 30-10-2003 00:03 ]

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
BackSlash32 schreef op 29 oktober 2003 @ 23:56:
Whoooo whooo, hold your horses pal.

Wij zijn niet jouw ingehuurde helpdesk.

Beetje dimmen.
Anders is het enige wat je verwachten kan een ABUS voor je kanis.
Whooo whooo, je leest het anders dan bedoeld :) Ik bedoel dus dat ik geen antwoordt verw8 waarin iemand voor mij alles uitzoekt en de juiste instellingen geeft. Ik wilde alleen (vriendelijke verzoeken dus :)) om uitleg vragen hoe de route tabel in elkaar moet steken. Kwam misschien opdringerig over, niet bedoeld, sorry!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
RTBravo schreef op 29 oktober 2003 @ 23:54:
Geef desnoods een site, want ik ben half google al afgesluist en nergens staat een normale site waarin uitgelegd word hoe zon ding opgebouwd moet zijn.
http://www.ibiblio.org/pu...le/Adv-Routing-HOWTO.html
http://www.lartc.org/
Die niet tegengekomen? Veel leesplezier :Y)

maarre, waarom eigenlijk Mandrake 9.2 en niet zo'n kleine linux distro die specifiek gemaakt is voor routeren/firewallen, heb je al die zooi van Mdk9.2 niet. Ik noem een FreeSCO als voorbeeld,hoewel ik niet zeker weet of deze meer dan 2 NIC's ondersteunt...

[ Voor 6% gewijzigd door blackd op 30-10-2003 00:15 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
blackd schreef op 30 oktober 2003 @ 00:13:
[...]

http://www.ibiblio.org/pu...le/Adv-Routing-HOWTO.html
http://www.lartc.org/
Die niet tegengekomen? Veel leesplezier :Y)

maarre, waarom eigenlijk Mandrake 9.2 en niet zo'n kleine linux distro die specifiek gemaakt is voor routeren/firewallen, heb je al die zooi van Mdk9.2 niet. Ik noem een FreeSCO als voorbeeld.
Nee niet tegengekomen! Thnx! Ik ga meteen lezen!

Eerlijk gezegt wil ik er ook FTP/Web/Samba/weetikveelwat server op draaien. Gewoon om ervaring op te doen. En Mandrake moest een van de gebruikersvriendelijkste distros zijn, dus ik d8, dat gaat we lukken. Maar tot nu toe weinig :( Ik ga verder lezen ;)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

RTBravo schreef op 30 oktober 2003 @ 00:16:
En Mandrake moest een van de gebruikersvriendelijkste distros zijn, dus ik d8, dat gaat we lukken. Maar tot nu toe weinig :( Ik ga verder lezen ;)
In dat geval:

nog een nuttig linkje...

Verwijderd in "Linux op de Desktop? Distro&zoeken revie"

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1