Toon posts:

scsi controller start niet door

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik was van plan om in mijn werkstation een scsi controller + 2 scsi harddisk in te bouwen.
nu rest alleen het probleem dat, wanneer ik wil booten, hij blijft hangen en na een tijdje krijg ik alleen maar heel veel "9" te zien op mijn scherm.
zodra ik mijn schijven van de spanning af haal kan ik wel gewoon mijn scsi controller menu zien
weet iemand waar dit aan kan liggen?
jumper staan gewoon op ID0 en ID1

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2003 22:58 ]

Verwijderd

Wat is de ID van je SCSI controller?
Heb je de boel correct getermineerd?
Welk type SCSI controller gebruik je trouwens? En de schijven?

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 17:51

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

werelds, hier kunnen we wat mee ;)
Als je ons een zou vertellen wat voor moederbord je gebruikt, wat voor merk en type scsi controller, eventueel het type harde schijven, maar belangrijker _hoe_ je ze hebt aangesloten, hoe je de termination hebt ingesteld. Het zou een conflict kunnen zijn met andere hardware -> Welke andere kaarten zitten er nog in de pc. Hoe heb je eea in je bios ingesteld, heb je vaste irq's toegewezen, of gewoon "standaard", oftewel, mag het bios ze uitdelen.
Misschien ook handig als je uitlegd wat je precies bedoelt met alle "9" die je ziet. Voor mijn part is dat gewoon de error code die lilo (da's een bootloader voor linux) geeft, waarna het probleem ook nog in de combinatie hardware met software kan liggen.
En offtopic zou je inplaats van "men", wat in het nederlands meestal duid op groepen mensen, het woord "mijn" mogen gebruiken, wat meestal doelt op een object wat je in je bezit hebt. MAar dit laatste ter zijde...

Verwijderd

Topicstarter
ik heb ID0 aan de eerste connector gehangen en ID1 aan de terminator.
het is een adaptec 19160 scsi controller.
moederbord is Intel® Desktop Board D865GLC.
verder pci kaarten: een soundblaster live, netwerkkaart (3com)
vga kaart ATI Radeon 7500.
ik kan dus helemaal niet in de bios komen en dus ook niet in de configuratie van mijn scsi controller

[offtopic] misschien kan ik een bij jou in de leer voor nederlandse les, zal het speciaal voor jou veranderen :9

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 17:51

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

offtopic:
Nou heb je maar een van de twee aangepast, de zin erna heb je ook "men" gebruikt :P

Ik weet nog steeds niet waar je die 9's krijgt :) Je komt niet in het bios, noch in de scsi configuratie bios, dus je krijgt helemaal aan het begin van het booten, zeg maar zodra je beeldscherm gaat werken allemaal "9"'s te zien? Echt als in rijen vol
9999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999
99999999999999999999999999999999999999999999999999999999999
of op een andere manier? En daarnaast, je hebt op geen van beide schijven de termination power enabled staan toch? Want die moet meen ik altijd uit staan, en dan doet de losse terminator op de kabel het terminaten wel :)

[ Voor 22% gewijzigd door Kippenijzer op 29-10-2003 22:49 . Reden: Grote hoeveelheid 9's in quote fucked layout op ]

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-03 21:25
Verwijderd schreef op 29 oktober 2003 @ 22:06:
ik heb ID0 aan de eerste connector gehangen en ID1 aan de terminator.
Een ID hang je niet aan een connector, maar aan een device (schijf, cd-rom, tapestreamer) en helemaal niet aan een terminator!!

Verwijderd

begin simpelweg vooraan.

a) alleen SCSI controller erin. start de pc correct op? zo ja, scsi controller niet defect en je kunt het BIOS van dit ding in (CTRL-A of CTRL-C meestal).

b) SCSI controller erin, en harddisks alleen aan de stroom (niet de scsi kabel aansluiten waar dan op). Start de boel op, dan is het geen voeding/stroom probleem.

c) zet de jumper achterop een harddisk op ID0 (meestal door juist de jumpers eraf te halen..). Sluit deze ene harddisk aan, op de laatste connector van de kabel, vlak voor de terminator (terminator zit op de aller achterste connector). Sluit het andere eind van je scsi kabel aan op de scsi controller. Start de boel, en kijk of het werkt. nu krijg je wellicht je 9's.. en dus een fout master boot record. eventueel te herstellen door een installatiecd van je toekomstige besturingssysteem te gebruiken.

d) jumper de andere harddisk op een willekeurig ID, behalve 0 (door de andere schijf al gebruikt) en 7 (door de scsi controller al gebruikt).

veel plezier en laat de uitkomst even weten

Verwijderd

Topicstarter
kijk, hier heb ik wat aan!
bedankt, ga het strax direct proberen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, het volgende, ik heb de 2 drives nu beide aan de gang op ID0 en ID1.
maar nu wil ik dus gaan booten van cd (XP) maar bij hardware controlleren hangt het scherm dus.

is dit dan alsnog een hardware fout? :(

heb de scsi kaart voor de zekerheid in een ander pci slot gedaan, dus daar kan het ook niet aan liggen
Pagina: 1