Onboard USB poorten werken niet

Pagina: 1
Acties:
  • 393 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• guanpedro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-12-2025

guanpedro

Live forever or die trying

Topicstarter
Ik heb goed gezocht en ook veel geprobeerd maar wat ik ook doe ik krijg de 2 onboard usb poorten van het moederbord niet aan de praat.

- Als ik een media-kaartlezer aansluit dan gaat het powerlampje branden maar vindt windows geen nieuwe hardware
- Als ik een optische muis aansluit dan gaat het lampje niet branden en vindt windows geen nieuwe hardware
- Beide poorten geven hetzelfde probleem
- Als ik een USB uitbreidingskaart in het systeem hang en daar de apparaten aan hang dan worden ze gedetecteerd door windows en werken de ze prima

Het moederboard is een Jetway V333U. Volgend de handleiding zijn het USB 2.0 compatible poorten en er zijn nog 2 (ongebruikte) connectors voor het uitbreiden met 4 extra USB poorten.

- Ik heb Windows XP kaal geinstalleerd en alle updates gedraaid die er zijn, de poorten worden als volgt herkend onder Windows;
4x USB Root Hubs
3x VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller
1x Standard Enhanced PCI to USB Host Controller
- Het is geen IRQ conflict, ik heb alle kaarten uit het systeem gehaald en een simpele PCI videokaart erin gehangen waardoor alle USB apparaten hun eigen IRQ's niet met andere hardware delen
- Ik heb onder Safe Mode alle usb apparaten verwijderdt en gereboot waarna ze allemaal weer herkend worden.
- De BIOS is als volgt geconfigureerd
USB Host Controller = Enabled
USB Keyboard Legacy Support = Enabled
PNP OS Installed = No
Resources Controlled By = Auto(ESCD)
Assign IRQ For USB = Enabled
- Ik heb de ESCD data via de bios een aantal keer gereset maar dit bracht geen verandering
- Ik heb Windows daarna ook een keer kaal geinstalleerd zonder updates, windows herkent de usb poorten maar dan werken de apparaten nogsteeds niet

Iemand nog ideeen wat ik nog meer zou kunnen proberen? Ik ga nog op zoek naar zo'n uitbreidingskabel om de andere connectors op het moederbord te testen.

PC: MSI-NEO2FISR P4-2.6HT@2.8 Dual-channel GEIL-PC3500 Intel CSA GB-LAN 9600PRO Pioneer DVR106 Server: Dual Xeon-2GHz 3Ware 7500-12 11x120GB RAID5 GB-LAN RH 9 2.4.22 Digicam: Sony DSC-F717

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Heb je toevallig ook het service pack 1 geinstalleerd? Want zonder SP1 werd ook bij mijn VIA USB2.0 niet herkend. Volgens mij moet je dan de drivers bijwerken van de USB apparaten, hubs en alles.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Bikkel-Rulez
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
heb je usb wel ingeschakeld in de bios ?

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-08 17:10

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Bikkel-Rulez schreef op 29 oktober 2003 @ 21:30:
heb je usb wel ingeschakeld in de bios ?
Staat volgens TS op enabled.

Probeer PnP Os op Yes te zetten en inderdaad SP1 installeren voor USB2 support (maar zonder moeten ze ook wel werken)..

• guanpedro

guanpedro

Topicstarter
Yep, SP1 is geinstalleerd en ook die patch voor USB 1.1 en 2.0 problemen.

Hij herkent netjes alle usb onderdelen alleen detecteerd hij geen hardware (al brand het powerlampje van de kaartlezer bijv. wel, wat aan zou kunnen geven dat de poorten actief zijn)

PNP OS Installed = Yes heeft niets uitgehaald (ook nooit begrepen wat het deed...)

[ Voor 4% gewijzigd door guanpedro op 29-10-2003 22:51 ]

PC: MSI-NEO2FISR P4-2.6HT@2.8 Dual-channel GEIL-PC3500 Intel CSA GB-LAN 9600PRO Pioneer DVR106 Server: Dual Xeon-2GHz 3Ware 7500-12 11x120GB RAID5 GB-LAN RH 9 2.4.22 Digicam: Sony DSC-F717

• itsalex
  • Niet online
Probeer eens de USB poorten onboard uit te schakelen in Windows en te verwijderen en ook in veilige modus en daarna de computer opnieuw op te starten zodat ze opnieuw worden gedecteerd. Of zoek misschien eens op USB vervuiling of in het engels op MS. Want dat zou het kunnen zijn dat er nog vervuiling of wat achter is gebleven qua data. Verander eventueel je VIA controller naar USB open controller die wat algemener is.

Ik edit even omdat je je standard Enhi Controller MOET bijwerken anders gaat het zeker niet werken volgens mij zoals ik laatst ook had met een Shuttle AK32N moederbord. Want dan ziet Wxp dat als USB2 controller.

[ Voor 21% gewijzigd door itsalex op 30-10-2003 00:40 ]

• RèLF
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07-2025
Geen idee of dit ook op jouw mobo werkt, maar hé, 't is het proberen waard niet?

Installeer de laatste AGP drivers, werkte primagoed bij mij. Vraag me niet wat AGP met USB te maken heeft ofzo, want ik heb werkelijk geen idee... 8)7

edit:
typevauten

[ Voor 8% gewijzigd door RèLF op 30-10-2003 00:45 ]

Obviously you're not a golfer

• itsalex
  • Niet online
AGP drivers hebben invloed op de werking van het systeem en aansturing. Zo hebben weleens ISDN drivers voor problemen met USB poorten gezorgd. Volgens mij kan je dat vinden bij Dynalink. USB poorten vind ik zelf wel aardig maar zorgen wel voor problemen met je computer. Als je een ADSL modem van Alcatel zo'n rog aan hangt dan kan je niets meer erbij hangen want dan functioneert het wel maar voor de ½.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

RèLF schreef op 30 oktober 2003 @ 00:44:
Geen idee of dit ook op jouw mobo werkt, maar hé, 't is het proberen waard niet?

Installeer de laatste AGP drivers, werkte primagoed bij mij. Vraag me niet wat AGP met USB te maken heeft ofzo, want ik heb werkelijk geen idee... 8)7

edit:
typevauten
Je bedoelt waarschijnlijk de Hyperion (a.k.a. 4-in-1) drivers, daar zitten niet alleen AGP drivers in, maar alle chipsetdrivers :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• RèLF
Turkish schreef op 30 oktober 2003 @ 00:55:
[...]
Je bedoelt waarschijnlijk de Hyperion (a.k.a. 4-in-1) drivers, daar zitten niet alleen AGP drivers in, maar alle chipsetdrivers :)
Yep, waren idd de Hyperion drivers. Trouwens, bij mijn nieuwe pc met intel-chipset treedt precies hetzelfde probleem op. Ligt dus niet specifiek aan Via ofzo.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RèLF schreef op 30 oktober 2003 @ 11:26:
[...]

Yep, waren idd de Hyperion drivers. Trouwens, bij mijn nieuwe pc met intel-chipset treedt precies hetzelfde probleem op. Ligt dus niet specifiek aan Via ofzo.
Nee, je moet gewoon voor elk chipset de drivers installeren, Via, Intel, Sis, nVidia, Ali of wat dan ook :z

Oslik blyat! Oslik!

• RèLF
dion_b schreef op 30 oktober 2003 @ 11:40:
[...]

Nee, je moet gewoon voor elk chipset de drivers installeren, Via, Intel, Sis, nVidia, Ali of wat dan ook :z
Waren ook geinstalleerd, maar alleen niet de allernieuwste...

• guanpedro

guanpedro

Topicstarter
Ah daar had ik nog niet aan gedacht. Ik dacht altijd dat die 4 in 1 dingen voor W98 enzo waren, waar dat nog niet in het OS zat zoals die Busmaster drivers vroeger.

Ga ik meteen proberen na werk.

• guanpedro

guanpedro

Topicstarter
Helaas, dat was niet de oplossing.

itsalex, wat moet ik me voorstellen bij USB vervuiling? Alle poorten zijn USB 2.0 poorten.

• itsalex
  • Niet online
USB vervuiling betekend dat er data in een buffer is achtergebleven van een USB poort. hoe dat kan weet ik ook niet maar het bestaat wel. Er is namelijk een soort van buffer en dat zou best problemen kunnen geven. Doen die 2 extra USB poorten het wel?

• guanpedro

guanpedro

Topicstarter
Ik heb er een VIA kaart met 5 extra USB 2.0 poorten bijgezet en deze doen het goed.

Op het mainbord zitten ook aansluitingen voor 4 extra poorten maar daar heb je zo'n bracket voor nodig. Die ga ik proberen te vinden om te testen of de rest van de onboard USB het ook niet doet.

Verwijderd

Ehm wat ik heb meegemaakt:
Als ik een USB apparaat aansloot begon het ledje flauw te knipperen/ging aan.
USB apparaten met een eigen voeding deden het wel...
kortom de usb poortjes gaven niet genoeg stroom.
Heb nu de +5volt en -5volt van mn voeding afgetapt en de onboard usb werkt prima ;)

EDIT: dit ging om de USB poorten die ik moest aansluiten met een bracket (of front usb van mijn case) en niet om de 2 standaardpoorten...

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2003 20:45 ]

• guanpedro

guanpedro

Topicstarter
Als laatst nog de VIA USB 2.0 dirvers van de JetWay site geinstalleerd. Er zat alleen maar een filter bij voor XP en die heeft niet geholpen.

Enige wat ik me nog kan bedenken is dat de poorten niet genoeg stroom geleverd krijgen van het moederbord of de voeding.

Iemand een idee hoe ik dit zou kunnen testen?

Verwijderd

Heb je die media/cardreader intern aangesloten of naar achteren doorgelust? Ik heb hier ook meegemaakt dat een computer raar ging doen toen ik het apparaat op de interne usb connectors aangesloten trof. Indien dat het geval is moet je even nagaan of je ook kabels mee hebt gekregen (meestal USB A/B) om het apparaat naar normale usb poorten door te lussen.

• guanpedro

guanpedro

Topicstarter
Het is een externe kaartlezer (zonder voeding) die met een A/B kabeltje aangesloten kan worden.

Als ik hem aansluit op welke poort dan ook (intern of extern) van de uitbreidingskaart wordt deze meteen gedetecteerd. Aan de onboard poorten aansluiten geeft geen reactie behalve dat het powerlampje gaat branden.

Verwijderd

guanpedro schreef op 30 oktober 2003 @ 21:26:
Iemand een idee hoe ik dit zou kunnen testen?
Ja... door een USB apparaat aan te sluiten met eigen voeding... (Mijn MP3 speler werkt bijvoorbeeld op zijn eigen batterijen, mijn racestuurtje heeft een eigen power adapter)
Als die gewoon werken ligt het aan de stroomvoorziening van je USB poorten

Verwijderd

heb je al eens gedacht aan drivers, ik heb op een compaq d310 dat ik eerst de aparte drivers moet installeren voordat de onboard USB poorten het doen.
zat er bij het moederboard geen driver cd?

• guanpedro

guanpedro

Topicstarter
Ik heb de VIA Hyperion 4 in 1 drivers geinstalleerd en de VIA USB 2.0 drivers van de JetWay site (zat alleen een filter in voor XP, de rest was voor andere OS'en)

Ik heb nu ook drivers van de moederbord-CD geinstalleerd en heb er nu een "VIA USB 2.0 Enhanced Host Controller" bij. Helaas doen ze het dan nog steeds niet.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-08 21:09

DDX

heb je toevallig al eens een losse externe usb-hub gebruikt ?
met eigen voeding dus

maargoed lijkt me dat een muis iig wel moet werken

anders misschien eens doormeten ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

• itsalex
  • Niet online
Waarschijnlijk denk ik heeft je USB poort misschien in het midden een kortsluitinkje gehad of zo dat die niet meer decteert of het is een fout van het moederbord. Ik denk dat je beter voor de garantie kan gaan.

Pagina: 1