Meerdere ip's op 1 pc

Pagina: 1
Acties:

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
Tweakers,

sinds een tijdje werk ik op een technische helpdesk. Nu ben ik al een paar keer getuige geweest van de volgende situatie.

Een klant mag 2 pc's op het net aansluiten, maw hij kan 2 ip-adressen bekomen. Nu is het zo dat 1 pc, meerdere ipadressen aanvraagt. Bv : webcams, randaparatuur.

Hebben jullie hier ervaring mee ?

Verwijderd

1 pc kan 1 of meerdere IP's hebben.

• Dieter
Verwijderd schreef op 29 October 2003 @ 18:18:
1 pc kan 1 of meerdere IP's hebben.
goed ja; maar 2 vandezelfde DHCP server ?

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Dieter schreef op 29 October 2003 @ 18:20:
[...]

Waarom niet?
2 netwerkkaartjes > 2 IP adressen.

de betaler vervuilt

• _fm
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

_fm

Dieter schreef op 29 oktober 2003 @ 18:20:
[...]

met 2 netwerkkaarten :) no problem.

Met 1 netwerkkaart wordt waarschijnlijk uitzoekwerk, de dhcp server zal per mac adres maar 1 ip uitgeven, dat valt vast te truc'en. Maar persoonlijk zou ik er niet aan beginnen.

• Dieter
GA!S schreef op 29 oktober 2003 @ 18:20:
[...]

Waarom niet?
2 netwerkkaartjes > 2 IP adressen.
ok, dat ben ik vergeten te vermelden. 1 netwerkkaart in de PC uiteraard. Blijkbaar kan sommige randaparatuur een IP aanvragen wat mij zeer vreemd lijkt!

Verwijderd

Misschien VMWare ofzoiets...

• Dieter
_fm schreef op 29 October 2003 @ 18:21:
[...]

met 2 netwerkkaarten :) no problem.

Met 1 netwerkkaart wordt waarschijnlijk uitzoekwerk, de dhcp server zal per mac adres maar 1 ip uitgeven, dat valt vast te truc'en. Maar persoonlijk zou ik er niet aan beginnen.
inderdaad, nu het vreemde is dat het vooral bij de 'domme' gebruikers voorvalt !!! soms zelfs 3 of 4 ip aanvragen op 1 PC !! van verschillende MAC-id's ... enige verklaringen ?

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Dieter schreef op 29 October 2003 @ 18:22:
[...]

ok, dat ben ik vergeten te vermelden. 1 netwerkkaart in de PC uiteraard. Blijkbaar kan sommige randaparatuur een IP aanvragen wat mij zeer vreemd lijkt!
Mag je mij vertellen hoe aangezien alleen de netwerkkaart met het netwerk verbonden is waar de DHCP server in hangt.

de betaler vervuilt

• _fm
  • Niet online

_fm

Dieter schreef op 29 October 2003 @ 18:22:
[...]

Er zijn webcams met utp aansluiting, ook printers.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Dieter schreef op 29 October 2003 @ 18:23:
[...]

inderdaad, nu het vreemde is dat het vooral bij de 'domme' gebruikers voorvalt !!! soms zelfs 3 of 4 ip aanvragen op 1 PC !! van verschillende MAC-id's ... enige verklaringen ?
Ja, verschillende computers. Modem aan een HUB.

de betaler vervuilt

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-08 17:11

Beaves

Usque ad Finem

GA!S schreef op 29 October 2003 @ 18:23:
[...]

Mag je mij vertellen hoe aangezien alleen de netwerkkaart met het netwerk verbonden is waar de DHCP server in hangt.
Met tools zoals VMware kan het makkelijk, als ik 10 virtual machines installeer krijg ik 10+1 IP adressen toegekend.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Dieter
GA!S schreef op 29 oktober 2003 @ 18:23:
[...]

dat wil ik dus weten, want dat is wat collega's mij vertellen. Maar ik snap dit niet. Ik dacht ook dat ze dan fysiek geconnecteerd moesten zijn.

Kortom een webcam op een PC kan GEEN ip aanvragen ? (eventueel via software) Of het verhaal van randaparatuur die een ip aanvraagt is volslagen onzin ?

• Dieter
even duidelijk :

1 PC op het net aangesloten. In de logs : 2 aanvragen van verschillende mac -id's. Dit heb ik al gezien!! hoe kan dit nu ? windows die een IP aanvraagt voor een randapparaat ? dat wil ik eigl weten of dat mogelijk is

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Dieter schreef op 29 October 2003 @ 18:26:
even duidelijk :

1 PC op het net aangesloten. In de logs : 2 aanvragen van verschillende mac -id's. Dit heb ik al gezien!! hoe kan dit nu ? windows die een IP aanvraagt voor een randapparaat ? dat wil ik eigl weten of dat mogelijk is
Nee, onmogelijk.

de betaler vervuilt

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Beaves schreef op 29 October 2003 @ 18:25:
[...]

Met tools zoals VMware kan het makkelijk, als ik 10 virtual machines installeer krijg ik 10+1 IP adressen toegekend.
Dan gaat ie gewoon het mac-adres faken, beetje DHCP-server kent toch alleen bekende mac# een IP toe mag ik hopen.

de betaler vervuilt

• Dieter
hm ok, zeer vreemd aangezien ik regelmatig zo'n zaken te horen krijg dat het wel kan. Maar dat klopt dus niet .... ok thx tweakers :)

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:35

SkyStreaker

Move on up!

Dat kan, maar als er geen 'fysieke' connectie is, zal windows als het goed is, zelf een IP invullen. 169nogwat zo uit het hoofd. Wat wel zo is, dan moet dit in de hardwarelijst staan van Windows, wellicht laten uitschakelen? Of gewoon de protocolletjes verwijderen van het bewuste apparaat, niks aan de hand meer, lijkt mij hoor. :)

StabilityMatrix Discord -> (persistent invite linkje)

Verwijderd

tranztaz schreef op 29 October 2003 @ 18:30:
Dat kan, maar als er geen 'fysieke' connectie is, zal windows als het goed is, zelf een IP invullen. 169nogwat zo uit het hoofd. Wat wel zo is, dan moet dit in de hardwarelijst staan van Windows, wellicht laten uitschakelen? Of gewoon de protocolletjes verwijderen van het bewuste apparaat, niks aan de hand meer, lijkt mij hoor. :)
dat is APIPA , gebeurt dus als de DHCP niet beschikbaar is. Is dus niet aan de orde hier.

• _fm
  • Niet online

_fm

randapparatuur die via windows ip's gaat aanvragen is raar, en niet zoals het hoort. Als het uberhaupt zou kunnen. Ik heb het nog nooit gezien.

[en dat windows zowiezo raar/vreemd/niet zoals het hoort is, is een andere discussie, die ik niet ga voeren hier]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

overigens kan je met linux wel meerdere ip's via dhcp opvragen via dezelfde fysieke interface
of je dhcp server er raad mee weet is wat anders :P
Pagina: 1