Toon posts:

[Photoshop] De preview van replace color

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een foto open en daarvan zou ik een kleur willen replacen (niet dat ik dat ooit zou willen, maar goed) dan krijg ik een preview te zien van de current selection van het gebied in zw. Dit kan je vergroten en verkleinen door de Fuzziness aan te passen...

Nu kom ik er steeds vaker achter dat die preview fantastische platen oplevert! iig zo mooi dat ik graag de foto zoals de selection preview zou willen hebben, maar dat kan dan weer niet :(

Weten jullie een methode hoe ik dat wel voor mekaar zou kunnen krijgen? of zijn er programmatjes voor oid?

Als iemand weet welk algoritme ze er bij adobe voor gebruiken dan mogen jullie me dat ook vertellen :)

volgens mij is het gewoon dat de zwartheid van de preview afhankelijk is van de afwijking van de hue

Dus eigenlijk zoek ik gewoon een programmatje dat de Hue afwijking vertaalt naar of het wit of zwart is en de fuzziness bepaalt de stijlheid van die lijn dan, maar correct me if i'm wrong :)

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik ga nu iets heel doms zeggen, maar als je in zo'n dialoogboxje zit kun je gewoon op oké drukken, en het wordt uitgevoerd...?

What you see is what you get, en als je de preview mooi vindt en het uiteindelijke resultaat (wat volgens mij op het oog niet verschilt) toch net even niet dan zoom je dat preview venstertje in en ga je screenshots maken en aan elkaar plakken tot je een ons weegt :P

Kun je anders een screenshotje geven van wat je bedoelt en wat je eigenlijk wil bereiken?

[ Voor 3% gewijzigd door Dark Blue op 29-10-2003 17:45 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 15:56

tie-rep

nu met ir. !

volgens mij krijg je hetzelfde effect door

- desaturate
- bij 'levels' aan de buitenste pijltjes sleuren

succes! :)

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/h.b.meijer/replace.jpg

Ik bedoel dus de preview die wil ik graag hebben :)
maar dat schijnt niet te kunnen ofzo, alleen de image preview krijg je :/

Verwijderd

Topicstarter
tie-rep schreef op 29 October 2003 @ 17:50:
volgens mij krijg je hetzelfde effect door

- desaturate
- bij 'levels' aan de buitenste pijltjes sleuren

succes! :)
neen. het heeft niets te maken met het converten naar zwartwit en vershcillende contrasten oid...

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Als je dat beestje nou gewoon naar grijsschaal zet, en je gaat met de curven spelen? Krijg je hetzelfde effect, en misschien nog wel leukere varianten (niet dat deze nog niet mooi is hoor. Ik zie het zelf ook wel eens, echt opvallend, maar ik experimenteer er nooit mee.

offtopic:
Weet je wat, moet je eens een groene weide à la windows xp's ierland nemen, pak een replace selective color en maak van een willekeurige kudde groenpuntjes eens wit. krijg je hele realistische vlagen sneeuw op het gras... :)

Afbeeldingslocatie: http://www.stylite.nl/crap/curvesprutsen.jpg

Dit is wat ik er uit krijg na de volgende stappen:
Een foto van chocoladerozijnen, bruin/creme, helaas niet scherp :P
Die geef ik een gradient map (vind ik mooier contrast geven, desaturate maakth het vaak flets) ... een gradient map dus van zwart naar wit, en vervolgens heb ik de curves bij zitten poetsen.
Ik heb sowieso de hele curve omgekeerd, hij staat normaliter van linksonder naar rechtsboven en ik heb m van links-halvehoogte naar rechtsonder laten lopen.

Het resultaat lijkt erop, en als ik nog wat verder had doorgeknutseld en met boogjes gedraaid had ik het effect uiteindelijk wel gekregen.

[ Voor 40% gewijzigd door Dark Blue op 29-10-2003 18:49 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:46
Verwijderd schreef op 29 October 2003 @ 17:51:
[afbeelding]

Ik bedoel dus de preview die wil ik graag hebben :)
maar dat schijnt niet te kunnen ofzo, alleen de image preview krijg je :/
Die zwarte preview die je daar krijgt laat alleen maar zien waar de geselecteerde kleur voorkomt in dat plaatje (dat wordt wit). Dus als je dat effect wilt bereiken kan je idd beter wat anders doen, de tip van Dark Blue over grayscales en dan curves is geen slecht idee...daar kan je dit resultaat wel mee bereiken denk ik. Je doet de foto alleen geen eer aan :P.

Verwijderd

Topicstarter
Dark Blue schreef op 29 October 2003 @ 17:56:
Als je dat beestje nou gewoon naar grijsschaal zet, en je gaat met de curven spelen? Krijg je hetzelfde effect, en misschien nog wel leukere varianten (niet dat deze nog niet mooi is hoor. Ik zie het zelf ook wel eens, echt opvallend, maar ik experimenteer er nooit mee.

offtopic:
Weet je wat, moet je eens een groene weide à la windows xp's ierland nemen, pak een replace selective color en maak van een willekeurige kudde groenpuntjes eens wit. krijg je hele realistische vlagen sneeuw op het gras... :)

[afbeelding]

Dit is wat ik er uit krijg na de volgende stappen:
Een foto van chocoladerozijnen, bruin/creme, helaas niet scherp :P
Die geef ik een gradient map (vind ik mooier contrast geven, desaturate maakth het vaak flets) ... een gradient map dus van zwart naar wit, en vervolgens heb ik de curves bij zitten poetsen.
Ik heb sowieso de hele curve omgekeerd, hij staat normaliter van linksonder naar rechtsboven en ik heb m van links-halvehoogte naar rechtsonder laten lopen.

Het resultaat lijkt erop, en als ik nog wat verder had doorgeknutseld en met boogjes gedraaid had ik het effect uiteindelijk wel gekregen.
Wat je dan doet als het ware is het bewerken van de donkerheid van de kleuren die je had, wat een lichte of kleur had heeft nu een donkere kleur misschien wordt het verschil tussen de lichte ken donkere kleur wat aangepast (hoger contrast) maar dit heeft totaal niets te maken met het verschil in kleur.

wat het doet is als ik bijvoorbeeld een rood selecteer dan weet ik zeker dat een cyaan zwart wordt ongeacht hoe licht die cyaan is. Dit is misschien te realiseren met curves, maar zeker niet door het eerst naar zwartwit te gooien, want dan ben je alle kleur kwijt.

Je kunt natuurlijk wel van alles proberen, maar dat heb ik al voor je gedaan :)
het is gewoon puur het feit dat een afgeleide van de kleur wordt vertaalt naar grijstinten.

Het is volgens mij alleen afhankelijk van de Hue en de Saturation, niet van de blackness...

De Hue in de zin van als je die hebt rond de 180graden dan zal 360wel zwart zijn.
De saturation in de zin van als je een hue hebt van 180 ,dan zal 200 met een hogere saturation donkerder zijn dan 200 met een lagere saturation, het bevat immers minder van de "verkeerde" kleur

Verwijderd

met select -> color range kan je hetzelfde doen, alleen krijg je dan een selectie terug

deze selectie kan je dan vervolgens met wit vullen en over een zwarte achtergrond zetten

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 oktober 2003 @ 19:27:
met select -> color range kan je hetzelfde doen, alleen krijg je dan een selectie terug

deze selectie kan je dan vervolgens met wit vullen en over een zwarte achtergrond zetten
O+ my hero!
mophor je bent een schat!

Zoo simpel maar het werkt :)
Pagina: 1