Toon posts:

Computer loopt willekeurig vast

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben echt ten einde raad. Ik heb alles geprobeerd en nog blijft mijn pctje op de gekste momenten vastlopen.

Mijn pc:

Amd Athlon XP+ 2200
512 ddr (2*256)
QDI Mobo

(ik weet het, het zijn grove specs, maar dit moet zo maar ff)

Vastlopen:
Tijdens de boot, voor de boot, tijdens het laden van windows, tijdens windows, tijdens het herinstalleren van windows, tijdens memtest86. Noem het maar op, mijn computer loopt vast.

Geschiedenis:
Een tijdje terug gaf mijn pc voor de boot een vage morsecode. Ik zoeken op tweakers, en ik kwam tot de ontdekking dat dit waarschijnlijk veroorzaakt werd door een brak geheugenstripje. Vervolgens heb ik mijn computer eens naar de computerboer gebracht en hij vertelde mij dat hij het moederbord had vervangen en dat alles weer moest werken (het oude geheugen was er dus in gebleven), maar hij had hem niet verder kunnen testen omdat hij niet de beschikking had over mijn wachtwoord. Thuisgekomen zet ik mijn pc aan en hij loopt vrijwel meteen vast. Tot nu toe is er niets aan de situatie verandert en loopt hij op compleet willekeurige momenten vast.

Geprobeerd:
Ik heb alle hardware er al uitgehad en er vervolgens één voor één weer ingezet, maar hij blijft bij alle mogelijke combinaties vastlopen. Ik heb verschillende combinaties van mijn geheugen geprobeerd (draaien op één strip, op twee, andere volgorde) het mocht allemaal niet baten. Was ik trouwens vergeten te melden dat ik al uren op GoT had gezocht naar de oplossing.

Ik heb er genoeg van, hebben jullie een id?

Verwijderd

Hoe zwaar is je voeding? Heb je ook de voltages al eens bekeken? En je zou ook eens ander geheugen kunnen proberen als je dat hebt... :)

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Check in de BIOS je geheugentimings, zet die lager (CAS3 of zo). Helpt vaak met memory instabiliteit.

Verder eens DocMem draaien (simmtester.org). En wellicht een beetje aan de CPU denken die dit ook veroorzaken kan.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 300W voeding.

Er is hardwarematig niets verandert de laatste 6 maand. Alleen het mobo is dus vervangen.

Heb geen ander geheugen bij de hand, misschien dat ik dat vanavond kan krijgen.

Ik heb al geprobeerd om memmtest86 te draaien, maar voordat de test is afgerond hangt mijn pc alweer :D

Verwijderd

welk QDI-mobo met welke bios ?

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

behalve alle bovenstaande tips, kan je ook even een kijkje nemen bij je condensators, misschien is er één of meerdere brak/kapot :)

Hoi

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08 21:09

John2B

I Love RAID5..!!

Ik heb precies hetzelfde gehad, dus hier mijn story:

Ik was mijn diskette station aan het uitlijnen (zat iets te ver naar binnen t.o.v. de voorkant van m'n Chieftec bigtower) Bij het terugschuiven zat er aan de binnenzijde een 12volt kabeltje tussen en heb dus waarschijnlijk een kortsluiting veroorzaakt en heeft het moederbord en geheugen een klap gehad. Die kortsluiting heb ik pas achteraf in verband gebracht met m'n problemen dus ongeveer 3 maanden later.

Na veel zoeken en een uitgebreide posting hier, heb ik bijna alles vernieuwd en vervangen in m'n PC. Met memtest kwam ik erachter dat het geheugen corrupt was en heb beide geheugen modules vervangen. Mooi...ik dacht dus van het probleem af te zijn, echter nog steeds hangende XP (dus geen crash) gewoon bevriezen.

2 verschillende powersupply's geprobeerd, kabelsharddisk's vervangen ect,ect, andere grafischekaart (Matroxkaart gaf ook problemen ivm het niet draaien van software indien de processor >2,6 Ghz ik had een 3.0Ghz) dus hoopte dat dat de oplossing zou zijn, dus niet.

Processor laten testen, moederbord laten testen. Uit de test van het moederbord kwam volgens de winkel dat de geheugen timings niet juist stonden. (???)

Echter m'n PC bleef bevriezen (soms 6x op een avond en soms 2x per week) voor m'n vacantie worderom m'n moederbord ingeleverd voor eentestje en verzocht die twee weken te testen. Gelukking constateerde zij hetzelfde probleem en heb een nieuw moederbord gekregen.

Draait nu maanden als een zonnetje.

Zie ook m'n posting:

Asus P4T533 met 3.06 Ghz HT (Ervaringen met HT)

[ Voor 5% gewijzigd door John2B op 29-10-2003 17:48 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08 21:09

John2B

I Love RAID5..!!

Verwijderd schreef op 29 oktober 2003 @ 16:24:
Ik ben echt ten einde raad. Ik heb alles geprobeerd en nog blijft mijn pctje op de gekste momenten vastlopen.
Wat bedoel je met vastlopen? bevriezen of bleu Screen met dump of spontane boot?

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Verwijderd

Mja...ik zou es beginnen met die winkelier aan zn oor te trekken en zeggen dat er dus helemaal nada veranderd is. Ik neem aan dat je moest betalen voor dat mobo? Wel betalen geen oplossing...vind je dat zelf niet wat vreemd?

Verwijderd

Topicstarter
Met vastlopen bedoel ik in dit geval bevriezen.

Ik betaal ook niets zolang mijn pc niet werkt en als nou blijkt dat het strax aan het geheugen ligt dan kan die beste man mooi mijn ASUS mobo terugplaatsen en mij als tegemoetkoming wel een geheugenstrip doneren :D

Maar voorlopig heb ik de oplossing nog niet gevonden.............

En alles vervangen is ook niet echt iets waar mijn wallet opgewonden van raakt :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 oktober 2003 @ 18:51:
Met vastlopen bedoel ik in dit geval bevriezen.

Ik betaal ook niets zolang mijn pc niet werkt en als nou blijkt dat het strax aan het geheugen ligt dan kan die beste man mooi mijn ASUS mobo terugplaatsen en mij als tegemoetkoming wel een geheugenstrip doneren :D

Maar voorlopig heb ik de oplossing nog niet gevonden.............

En alles vervangen is ook niet echt iets waar mijn wallet opgewonden van raakt :P
Ik denk dat je reepje gewoon brak is :)

edit: Als je je cpu overclocked hebt dmv de fsb zou je ook een de voltages van je mem en cpu voorzichtig wat omhoog kunnen gooien...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2003 18:57 . Reden: iets vergeten :S ]

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-04 10:49
ja, dat zou je wel zeggen, maar toch blijft het vaag, ik heb namelijk óók dit probleem:

XP2000+
Corsair 256DDR pc 2700 XMS
Chaintech 7VJL (apogee)

Bij mij was de 1e keer mn mobo DOA, nouja, ok, 2e keer bleek hij nogsteeds brak te zijn, dus weer een goeie gekregen. Daarna was mn geheugenbankje kapot, volgens memtest86, ook een nieuwe (geteste en 100% goeie) gekregen.

Nu blijft mijn pc ook op de meest onverwachtse momenten hangen in XP. Had eerst 2k, dacht dat het daar aan lag. (ook omdat dit nog de install was van toen hij de hele tijd vastliep). Maar dat was dus niet zo. Nu loopt de pc ook vast, op de meest onlogische momenten.
Tijdens het internetten, word documentje, explorer, wat dan ook, zelfs als ik niks doe!
Dus denk ik, het ligt weer aan mn geheugen... maar ik weet het niet.
Eigenlijk zou je gewoon stuk voor stuk een andere CPU, membank, Mobo moeten proberen en dan kijken of het nog zo is.
Ander advies kan ik je ook niet geven (want ik denk er best veel over na, wat het nou kan zijn, maar er is gewoon op een andere manier niet 8er te komen..)

Edit: Zou het ook kunnen dat je HD brak is? bij mij in mn Event Viewer kom ik wel een paar X errors tegen van de Parity check van mn HD, en nog wat andere meuk...
bij mij waren de errors onder andere:
- IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
- 0X0000008E
- 0X0000000A
- 0X000000C5

[ Voor 12% gewijzigd door Boeie op 29-10-2003 19:15 ]

• guanpedro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-12-2025

guanpedro

Live forever or die trying

Probeer anders een geaard stopcontact of een andere groep.

De pc van een vriend had een soortgelijk probleem. De PC rebootte spontaan bij willekeurige omstandigheden.

Zowat alles in het systeem is al eens vervangen
- moederbord
- cpu koeler
- voeding
- geheugen

Nu heb ik die machine bij mij thuis gehad en toen was okay. Hij heeft een week staan pruttelen en geen problemen. Ik gebruik overigens geen geaarde stopcontacten.

Het ligt dus waarschijnlijk aan het stroomnet in zijn flat. We hebben de pc op een andere groep gezet en daardoor gebeurt het al veel minder. We gaan nog kijken of we er surge surpressor tussen kunnen plaatsten en hopelijk is daarmee het probleem opgelost.

PC: MSI-NEO2FISR P4-2.6HT@2.8 Dual-channel GEIL-PC3500 Intel CSA GB-LAN 9600PRO Pioneer DVR106 Server: Dual Xeon-2GHz 3Ware 7500-12 11x120GB RAID5 GB-LAN RH 9 2.4.22 Digicam: Sony DSC-F717

Verwijderd

Nu blijft mijn pc ook op de meest onverwachtse momenten hangen in XP. Had eerst 2k, dacht dat het daar aan lag. (ook omdat dit nog de install was van toen hij de hele tijd vastliep). Maar dat was dus niet zo. Nu loopt de pc ook vast, op de meest onlogische momenten.
Tijdens het internetten, word documentje, explorer, wat dan ook, zelfs als ik niks doe!
Dus denk ik, het ligt weer aan mn geheugen... maar ik weet het niet.
Eigenlijk zou je gewoon stuk voor stuk een andere CPU, membank, Mobo moeten proberen en dan kijken of het nog zo is.
Ander advies kan ik je ook niet geven (want ik denk er best veel over na, wat het nou kan zijn, maar er is gewoon op een andere manier niet 8er te komen..)
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad (zelfde 0x000 meldingen); na echt vanalles geprobeerd te hebben (zo'n beetje alle hardware vervangen) bleek bij mij een bios CMOS clear te helpen.

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-04 10:49
alweer een aantal oplossingen dus...

bij mij is het toevallig wel zo dat ik ook in een Flat zit hier, en dat hij bij mn ouders thuis wel perfect draaide, toch maar eens een UPS aanschaffen dus.
CMOS clear zal ik moge doen. ook ff een HD check dmv powermax om te zien of daar niet 1 van gaar is, bij mij namelijk vrij veel meldingen in de event viewer omtrent dit:
- The driver detected a controller error on \Device\Harddisk0\D.
- A parity error was detected on \Device\Ide\IdePort0.

maar dit was eerst niet zo!

Verwijderd

Ik zie dat je 2 geheugenreepjes hebt. Zijn deze hetzelfde of verschillend? Soms als ze verschillend zijn kunnen ze fouten gaan geven, zij het pas op lange termijn. Ik heb dit ook meegemaakt met mijn XP3000 PC.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een aantal dingen van jullie ontvangen die ik ga proberen.

Ik ga de CMOS Clear proberen.

Ik ga mijn geheugen wel ff vervangen.

Het testen van een niet geaard contact is niet mogelijk, alles is hier geaard.

Blijf ondertussen gerust met suggesties komen, ik laat weten wat bovenstaand tot resultaat had.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Meer suggesties kun je via de FAQ en het beleid van dit subforum vinden: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)
Pagina: 1