Database voor project

Pagina: 1
Acties:

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-08 10:27

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik ben bezig met een project, waarbij ik onderandere een advies moet geven aan een bedrijf over welke database ze het beste kunnen gebruiken. Nou ben ik thuis altijd fijn met MySQL aan het werken, maar er zijn ook alternatieven als MSSQL, PostgreSQL etc.

Dat het een SQL db moet worden is al wel duidelijk, ik zit alleen met een probleem:
Het moet, zoals altijd, low cost blijven. Ik zie bijvoorbeeld bij PostgreSQL staan dat het altijd open-source is... maar ik kan er nergens een windows client voor vinden (het moet op een Windows systeem komen te draaien).

MySQL is leuk, maar ik las hier ergens in een post dat je hiervoor, als je het voor commerciele doeleinden gaat gebruiken (dus bij een bedrijf), er licenties nodig zijn.

MSSQL kost volgens mij per definitie al geld en is misschien wat overkill.

Het wordt niet eens zo'n gek grote db, ook geen ingewikkelde structuren enzo, maar het liefst wel gratis. Thuis is dat geen probleem, maar ik ben niet echt thuis in alle verschillende soorten licenties en welke gevolgen die hebben op financieel vlak.

Iemand die me hierbij in de goede richting kan schoppen?

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:59
Kijk eens naar MSDE.
Dat is een 'gestripte' SQL Server, die gratis is.

https://fgheysels.github.io/

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Kaastosti schreef op 29 October 2003 @ 15:15:
MySQL is leuk, maar ik las hier ergens in een post dat je hiervoor, als je het voor commerciele doeleinden gaat gebruiken (dus bij een bedrijf), er licenties nodig zijn.
bijna goed ;)
All of our products are available under open source licenses, but we also sell commercial licenses for all of the products so they can be adopted in situations where an open source solution is not appropriate.

• Tom-Eric
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03-2025
All of our products are available under open source licenses, but we also sell commercial licenses for all of the products so they can be adopted in situations where an open source solution is not appropriate.
Maar misschien SQLite?

i76 | Webdesignersgids | Online Gitaarlessen & Muziekwinkels

• curry684
  • Laatst online: 04-09 14:38

curry684

left part of the evil twins

Discussies over welke database waarvoor het beste is kun je beter in Software Algemeen houden, moved :)

Professionele website nodig?

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Hmmm dus MySQL blijft onder alle situaties gewoon gratis.. of ik 't nu thuis gebruik of bij een bedrijf installeer? Da's dan in ieder geval mooi meegenomen, dan heb ik in ieder geval 1 optie.

PostgreSQL lijkt me ook leuk om in ieder geval thuis ook even mee rond te snuffelen of het mogelijk is om die in te zetten, maar voor zover ik dus heb kunnen vinden is dat nogal linux/unix georienteerd... geen windows client oid dus.

MSDE vind ik overigens veel over, maar niet echt iets om te downloaden. Honderden FAQ's en webhosters die het aan kunnen bieden. SQLite... eens zoeken :)

[ Voor 17% gewijzigd door Kaastosti op 29-10-2003 15:24 ]

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:38

OZ-Gump

terug van weggeweest

MSDE is in principe de single user versie van Microsoft SQL Server. Je kunt het echter ook uitstekend gebruiken voor een aantal users. Zelfs een aantal concurrent user vindt hij, als het goed is, nog geen enkel probleem.

Verder is misschien Access een optie? Als je bedrijf een Office-licentie in de buurt heeft, zit daar wellicht Access bij. Voordeel hiervan is dat je dan meteen een 'ontwikkelomgeving' *kuch* bij krijgt, waardoor je ook daar low-cost blijft. Die zul je bij MSDE zelf nog moeten ritselen, wat je weer geld gaat kosten.

Overigens zou het tof zijn als je de volgende keer rekening houdt met: ***** Lees dit! Over topictitels in P&W *****

Edit:
Ja he! Gaan ze hem snel moven... nou slaat mijn topic-opmerking nergens meer op :+

[ Voor 8% gewijzigd door OZ-Gump op 29-10-2003 15:25 ]

My personal website

• peli
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-09 15:53
Whoami geeft een schopje de goede richting in echter, kijk hier voor de beperkingen en licentie zaken.

Aanvulling: MSDE zit in Office 2k en hoger

[ Voor 12% gewijzigd door peli op 29-10-2003 15:27 ]

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Access heb ik eigenlijk bij voorbaat al uitgesloten van deelname. Dat vind ik gewoon een eng programma.. en het moet al op Windows bakken. Dan wordt het geheen me weer net iets te MS ;)

Okee okee misschien is een titel als 'Welke gratis database' een betere titel...
Hmm bij P&W kwaren er flink wat nuttige replies, na de move zijn die helaas verdwenen :'(

[ Voor 17% gewijzigd door Kaastosti op 29-10-2003 15:47 ]

• curry684
  • Laatst online: 04-09 14:38

curry684

left part of the evil twins

Kaastosti schreef op 29 October 2003 @ 15:27:
Hmm bij P&W kwaren er flink wat nuttige replies, na de move zijn die helaas verdwenen :'(
Je zit op een forum he, niet op een chatbox. 20 minuten geen posts is geen schande voor een topic hoor ;)

Access bij voorbaat uitsluiten omdat het van MS is vind ik trouwens een nogal kwalijke instelling als je met een commercieel project bezig bent. Ik zou toch verwachten dat je dan een netjes en correct afgewogen oordeel gaat vellen en niet eentje op basis van 'emoties'.

Professionele website nodig?

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Niet alleen emoties.. ik heb er ooit een project mee moeten doen en heb er nog steeds trauma's van. Tot nu toe heb ik met SQL-achtige db's alleen nog maar goede ervaringen. Okee, misschien zitten in de een niet alle functionaliteiten van de ander, maar daar is mee te leven :)

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-08 19:31

KingRichard

former Duke of Gloucester

Access is ook gewoon een "SQL-achtige db", maar dan met...
OZ-Gump schreef op 29 October 2003 @ 15:24:
een 'ontwikkelomgeving' *kuch*
:D
Je SQL-kennis kun je prima kwijt in Access. Waarschijnlijk maak je van een hele hoop features geen gebruik, maar dit lijkt toch echt de makkelijkste oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door KingRichard op 29-10-2003 16:38 . Reden: die smiley moest er echt even bij... LOL! ]

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik vind zelf het bouwen van een DB in SQL makkelijker dan in Access. Ik doe het project overigens niet alleen en m'n collega's zijn er ook voor om geen Access te gebruiken. Mooi dat Access zoveel features heeft, maar als we toch 90% niet gebruiken... waarom dan moeilijk doen.

Het wordt gewoon SQL.. daar gaat het me om. Alleen die licenties en het gebruik door bedrijven is lastig. Als ik, uitgaande van een eerdere post, MySQL zondermeer kan gebruiken is dat al mooi meegenomen.

Ik zit alleen nog een beetje te puzzelen met SQLite, MSDB en PostgreSQL. Is er voor de laatste uberhaupt wel een windows-variant?

[ Voor 40% gewijzigd door Kaastosti op 29-10-2003 16:44 ]

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Je zit op een forum he, niet op een chatbox. 20 minuten geen posts is geen schande voor een topic hoor
20 minuten is inderdaad geen ramp, maar een hele dag verder en geen verdere reacties vinnik wel een beetje jammer. Zou je misschien de topicnaam kunnen wijzigen naar 'Gratis database voor bedrijf gezocht' of iets in die trand? Misschien dat dat meer mensen trekt.

Pagina: 1