Muis in SuSe 9 doet het niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Schrik niet... Ik heb al de Search gebruikt, en heb eigenlijk gevonden wat ik zoek.

Het zit zo. Ik heb SuSe 9 op de PC, maar mijn Logitech MX700 werkyt niet, de cursor stata in het midden en beweegt niet.

Ik denk dat ik gewoon een andere muis in het configscherm moet instellen, maar hoe doe ik dat? Het is niet zo makkelijk als in Windows dat je ff Startknop, ALT-TAB en de pijltjes gebruikt.

Zonder muis kom ik nergens :S

Hoe fix ik dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Ik ga ervan uit dat die Logitech MX700 een usb muis is ?

Als dit zo is, dan zou ik even tijdelijk een ps/2 muis aansluiten totdat je alles heb geconfigureerd. Dat is namelijk een stuk makkelijk als het niet gelijk allemaal werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[Airwolf] schreef op 29 October 2003 @ 14:34:
Ik ga ervan uit dat die Logitech MX700 een usb muis is ?

Als dit zo is, dan zou ik even tijdelijk een ps/2 muis aansluiten totdat je alles heb geconfigureerd. Dat is namelijk een stuk makkelijk als het niet gelijk allemaal werkt.
Ja leuk, maar ik heb geen PS2 muis in mijn binnenzak groeien :)

Ik heb nog een andere USB muis, maar dat geeft geen verschil.

Kan het echt nit met het toetsenbord?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2003 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je op Ctrl-alt-F1 ramt krijg je een console login.
vervolgens in /etc/X11/XF86Config-4 ff je mouse device in /dev/input/mice veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 18:48
Verwijderd schreef op 29 October 2003 @ 14:38:
[...]

Ja leuk, maar ik heb geen PS2 muis in mijn binnenzak groeien :)
Handleiding USB->PS/2.
• U pakt de doos van de MX 700 erbij
• U pakt de USB naar PS/2 convertor eruit.
• U trekt de USB kabel van uw muis uit uw PC.
• U duwt de USB kabel in de PS/2 convertor.
• U plugt de PS/2 aansluiting in uw PC.
Ik heb nog een andere USB muis, maar dat geeft geen verschil.

Kan het echt nit met het toetsenbord?
Vast wel :) Gewoon de zooi in de console afhandelen.
Maar daarvoor zou iets meer informatie handig zijn. (XFree config, geladen modules enz.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die PS2 stekker gevonden. Ik gaat het eens ff uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat werkt dus niet :)

Hij blijft keurig in het midden staan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xfree config aangepast ?

ik dacht dat er 2 standart configs van muisjes stonden met #jes voor (niet 100% zeker)

daar moet je een paar #jes wegdoen bij de muis die je wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:14

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 29 October 2003 @ 14:32:
Het is niet zo makkelijk als in Windows dat je ff Startknop, ALT-TAB en de pijltjes gebruikt.
Ehm, jawel? Je doet de keybinding voor het menu (wat die dan ook mag zijn), alt-tab werkt gewoon en tab om van veld naar veld te komen in het control-panel...

En anders is er nog shift-numlock + keypad om de muiscursor te besturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
deadinspace schreef op 29 October 2003 @ 15:05:
[...]

Ehm, jawel? Je doet de keybinding voor het menu (wat die dan ook mag zijn), alt-tab werkt gewoon en tab om van veld naar veld te komen in het control-panel...

En anders is er nog shift-numlock + keypad om de muiscursor te besturen.
Gaat ik ook zo eens proberen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb die muis ook, puik ding.

Kijk op mijn website, config page hoe je 'm goed gebruikt; mijn xfconfigfile en andere zaken staan er ook.
Oh ja, en je kunt natuurlijk op de console surfen met links of lynx...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Werken die instellingen ook onder SuSe?

In ieder geval dat browser met pijltjes werkt, al weet ik nog niet wat ik precies moet verdanderen eigenlijk :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er hier mensen die wel verstand hebben van Linux? :)

Ik namelijk echt niet, ik sna dit gewoon niet, ik heb de dingen van de support page geprobeerd, maar die zijn blijkbaar anders, die zijn voor Suse 8. Want steeds file not found enzo.

Het moet toch niet zo moeilijk zijn een simpel driver probleem van Linux te verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-08 14:41

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Als je nou met crtl-alt-f1 inlogd als "root", dan kan je YaST opstarten en daarmee de muis opnieuw instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:44
In KDE kun je het startmenu oproepen met "Alt F1". Misschien dat je dat iets verder helpt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een USB muis configureren

Een USB-muis is je vriend op een hoogresolutiescherm. De kernel zal de schalering zelf afhandelen zodat je je muis niet 5 keer moet herpositioneren op je ondergrond om naar de andere kant van je scherm te vluchten.

Het eerste wat je moet doen is de juiste kernelmodules installeren. De modules die je nodig hebt heten mousedev, usbmouse of hid, usbcore, usb-uhci en input. Nadat de nodige kernelconfiguratie en compilatie achter de rug is, gebruik dan insmod of modprobe om de modules te gebruiken.

Note: Gebruik ofwel usbmouse of hid. Indien je beide installeert zal je muis weigeren te werken.

Note: Wanneer je de Input Core support voor de muis configureert, zorg er dan voor dat je de resolutie van je X meegeeft. Dat zorgt ervoor dat de schalering vloeiend en correct gebeurd.

Trek je muis uit de USB-poort en steek hem er terug in en kijk of de kernel een bericht geeft dat er ongeveer als volgt uitziet:

Code listing 2.6: Kernel bericht

hub.c: USB new device connect on bus1/1, assigned device number 2
input0,hiddev0: USB HID v1.00 Mouse [Microsoft Microsoft IntelliMouse Optical] on usb1:2.0

Nu je muis gedetecteerd is, controleer /dev/input/ om zeker te zijn dat je muis daarin vermeld staat.

Code listing 2.7: Controleren op aanwezigheid USB-muis

# cd /dev/input
# cat mice

Verplaats je muis terwijl je cat gebruikt. Je zou een heleboel rommel
over je scherm moeten zien vliegen. Om dit te beeindigen, druk
control-c.

Als eenmaal de muis correct gedetecteerd en geinstalleerd is moeten we X duidelijk maken dat we de USB-muis gebruiken. Alles wat je daarvoor moet doen is een kleine aanpassing maken aan het apparaat dat X gebruikt voor de muis.

Code listing 2.8: XF86Config aanpassen

# cp /etc/X11/XF86Config /etc/X11/XF86Config.backup
# nano -w /etc/X11/XF86Config

Code listing 2.9: XF86Config instellen voor USB muizen

Section "InputDevice"

# Identifier en driver

Identifier "Mouse1"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "IMPS/2"
Option "Device" "/dev/input/mice"
Option "ZAxisMapping" "4 5"

OK, herstart X, en je muis zou moeten werken.

Vergeet niet om de gebruikte modules aan modules.autoload.d/kernel-2.4 toe te voegen.

Bron: Gentoo installatie

De meeste distributies lijken op mekaar dus ik denk dat dit zeker in noodgevallen zal werken, hoewel een simpelere oplossing natuurlijk handiger zou zijn ;)
Pagina: 1