Toon posts:

Wat minimaal nodig om PC op te starten?

Pagina: 1
Acties:
  • 479 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren heb ik de onderdelen van mijn nieuwe computer binnengekregen. Alles in elkaar geschroefd en op de AAN knop gedrukt. Dit had tot effect dat de ventilatoren even aansprongen om vervolgens na een seconde weer helemaal stil te staan. Verder gebeurde er niets. Vervolgens heb ik alles van het mobo losgekoppeld behalve de processor met cooler, het geheugen en de draden die ledjes aansturen (HDD, power etc.) en de draden die gekoppeld zijn aan de aan- en resetknoppen. De voeding natuurlijk gekoppeld aan het mobo en aan het groene ledje zie ik dat het mobo inderdaad stroom heeft. Maar toen ik de PC weer aanzette gebeurde hetzelfde weer hetzelfde (ventilatoren schieten even aan en vallen daarna stil).

Ik heb gezocht op GoT of ik iets kon vinden op dit gebied maar niets gevonden. Als er toch wel ergens iets te vinden is of als dit bericht per ongeluk in het verkeerde forum staat dan hoor ik het graag.

Nu is mijn vraag eigenlijk: Wat is minimaal nodig om de PC iets te laten doen (al gaat 'ie alleen maar naar BIOS)? Ik dacht zelf alleen een processor en geheugen. Zonder harde schijf komt 'ie toch gewoon in BIOS? Is het mobo kapot? Hoe kan ik dat checken? Iemand wellicht tips?

Het mobo is een Asus P4P800 Deluxe, de kast is een AOpen H600B (350W, Middle Tower, Black), het geheugen is A-merk 512 MB (1 reepje dus) PC3200 DDR.

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sluit het speakertje eens aan, als die piept kan je er vaak wel uithalen wat het is.
Anders is je voeding of je moederbord kapot.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In principe alleen een moederbord + processor en voeding.

Geen videokaart en geen geheugen heeft tot het gevolgd dat hij wel aangaat maar dat hij gaat piepen.
Geheugen en videokaart erbij en je hebt nagenoeg een compleet werkende computer.

Staat je cmos clear jumper op de goede stand ?

En vorige week had ik dit ook op me werk. Na 3 processoren, 2 moederborden en 2 voeding bleek het toch dat de voeding kapot was |:(

Probeer eens een andere voeding.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PMG FAQ/PMG Beleid --> Hangen en Opstartproblemen troubleshooter hierin staat ook het een en ander over eventjes aanslaande ventilatoren :)

• Laurent
  • Niet online
Check even of het mobo niet ergens kortsluiting maakt. Kijk b.v. even na of het mobo niet de ijzeren plaat raakt waarop het bord gemonteerd is.

edit:

Volgens mij staat dit dan ook al in de hangen & opstarten troubleshooter. /spuit 11.

Eventjes deze post proberen zinnig te maken:
In principe heb je idd. alleen cpu+mem+psu nodig, en evt. een gpu voor beeld. Als je zou booten zonder geheugen zou je bord moeten piepen, doet het bord het niet kan dit vaak 2 oorzaken hebben; of het bord is dood, of de voeding levert niet genoeg vermogen. Als je mobo dus niet piept zonder geheugen en/of CPU zou ik eerder je voeding controleren. Heb je niet toevallig een andere PC waarop je de voeding kan testen? Of probeer de voeding eens te starten met een paar componenten eraan, b.v. 3 cdrom spelers en/of writers en wat 5v FANs. (als je daarvoor al verloopjes hebt, of je weet hoe je 't aan moet sluiten) Je kan dan met de FANs kijken of de 5v lijn nog wel in orde is en met de CD-Rom spelers de 12v lijn. Het is handig om er meerdere aan te sluiten om zo wat meer vermogen te vragen van de PSU, zoals je basiscomponenten dat ook doen.
Je kan ook als je een multimeter hebt deze aansluiten op een molex stekker (rood=12V, geel=5V).

Maar goed, verder idd. even de H&O guide doornemen, daar staat alles in. :)

[ Voor 103% gewijzigd door Laurent op 29-10-2003 14:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
De kabel van de speaker heb ik aangesloten, maar hoorde geen geluid. Ik zal eens een andere voeding proberen en kijken of het mobo geen kortsluiting maakt, anders stuur ik de boel weer terug naar de leverancier.

Verwijderd

Topicstarter
Ikke = oetlul. Tot mijn grote schaamte O+ was het mijn eigen fout. Het bleek dat ik een 4-pins connector van de voeding over het hoofd had gezien, die is naast de grote powerconnector nodig om het moederboard van genoeg stroom te voorzien.

Door een bijzonder toeval stuitte ik gistermiddag op de Asus site op een gloednieuwe entry in de FAQ, waar dit probleem wordt beschreven.

http://www.asus.com.tw/support/faq/qanda.aspx?KB_ID=84481

Sorry dat ik jullie tijd heb verkwanseld met mijn stupiditeit, een volgende keer zal ik een extra sterke bril opzetten B).

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zal ik het erger maken? >:) Het staat zelfs in de troubleshooter beschreven :X :P

De volgende keer dus serieus gebruik maken van de FAQ/beleid en niet luchtig over doen!

[ Voor 36% gewijzigd door BalusC op 30-10-2003 08:57 ]

Pagina: 1