Vandaag stond er in het AD een interessant stukje over een expirement dat wetenschappers onlangs hebben uitgevoerd om te kijken of informatie ook sneller dan het licht kon gaan...
dat er experimenten waren geweest waaruit bleek dat losse fotonen in een gaswolk sneller dan het licht konden gaan (of in elk geval dat het zo leek) was mij wel bekend..
maar in het artikel wordt ook het volgende gezegd:
en er wordt gezegd dat ze dit al een jaar of tien doen.. waarom dan nu pas het experiment om te kijken of ze ook gecodeerde lichtpulsen (informatie) sneller dan het licht kunnen versturen?
dat er experimenten waren geweest waaruit bleek dat losse fotonen in een gaswolk sneller dan het licht konden gaan (of in elk geval dat het zo leek) was mij wel bekend..
maar in het artikel wordt ook het volgende gezegd:
hoe krijgen ze dit voor elkaar vraag ik me dan af.. en wat is een "goedgekozen lichtpuls" en wat is "speciale glasvezel" ?[...]Bovendien jagen natuurkundigen licht, dat massaloos is, sinds een jaar of tien op tot ver boven de lichtsnelheid. Een goedgekozen lichtpuls kan met 1,7 keer de lichtsnelheid door een speciale glasvezel suizen, of zelfs 300 keer de lichtsnelheid halen als hij door een gaswolk wordt gedreven.[...]
en er wordt gezegd dat ze dit al een jaar of tien doen.. waarom dan nu pas het experiment om te kijken of ze ook gecodeerde lichtpulsen (informatie) sneller dan het licht kunnen versturen?