lichtpulsen met 1,7 keer de lichtsnelheid door glasvezel?

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
Vandaag stond er in het AD een interessant stukje over een expirement dat wetenschappers onlangs hebben uitgevoerd om te kijken of informatie ook sneller dan het licht kon gaan...
dat er experimenten waren geweest waaruit bleek dat losse fotonen in een gaswolk sneller dan het licht konden gaan (of in elk geval dat het zo leek) was mij wel bekend..

maar in het artikel wordt ook het volgende gezegd:
[...]Bovendien jagen natuurkundigen licht, dat massaloos is, sinds een jaar of tien op tot ver boven de lichtsnelheid. Een goedgekozen lichtpuls kan met 1,7 keer de lichtsnelheid door een speciale glasvezel suizen, of zelfs 300 keer de lichtsnelheid halen als hij door een gaswolk wordt gedreven.[...]
hoe krijgen ze dit voor elkaar vraag ik me dan af.. en wat is een "goedgekozen lichtpuls" en wat is "speciale glasvezel" ?
en er wordt gezegd dat ze dit al een jaar of tien doen.. waarom dan nu pas het experiment om te kijken of ze ook gecodeerde lichtpulsen (informatie) sneller dan het licht kunnen versturen?

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Volgens mij is dit een op zich flauw effect waarbij je verschillende kleuren licht door een medium stuurt. In een medium hebben deze verschillende kleuren andere snelheden (allemaal lager dan de lichtsnelheid in vacuum), zodat er andere interferentie-effecten optreden tussen de verschillende kleuren naarmate ze langer door het medium reizen. Nu kan je het een en ander zo bouwen dat er een puls het medium ingaat, waarbij de puls dus een plaats is waar alle kleuren elkaar maximaal versterken. Door de verschillen in snelheid zal die puls zodra hij in het medium komt degenereren. Maar het is goed mogelijk er voor te zorgen dat er een puls uit het medium komt die daar nu net is ontstaan; en als je de puls als een object ziet zou je het dan sneller dan het licht door het medium kunnen laten reizen. Maar welbeschouwd is dit nogal flauw, omdat er feitelijk niets echt sneller dan het licht gaat.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

nikao schreef op 29 oktober 2003 @ 09:38:
dat er experimenten waren geweest waaruit bleek dat losse fotonen in een gaswolk sneller dan het licht konden gaan (of in elk geval dat het zo leek) was mij wel bekend..
Het zijn juist geen losse fotonen die sneller dan het licht gaan. Voor wat het dan wel zijn, zie de reply van Lord Daemon en hier.
en er wordt gezegd dat ze dit al een jaar of tien doen.. waarom dan nu pas het experiment om te kijken of ze ook gecodeerde lichtpulsen (informatie) sneller dan het licht kunnen versturen?
Omdat je zeker wilt weten dat er geen enkele informatie sneller dan het licht uit komt en het bepaald niet makkelijk is een experiment te ontwerpen waarbij je dat zeker weet.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
nikao schreef op 29 October 2003 @ 09:38:
Vandaag stond er in het AD een interessant stukje over een expirement dat wetenschappers onlangs hebben uitgevoerd om te kijken of informatie ook sneller dan het licht kon gaan...

maar in het artikel wordt ook het volgende gezegd:

[...]

hoe krijgen ze dit voor elkaar vraag ik me dan af.. en wat is een "goedgekozen lichtpuls" en wat is "speciale glasvezel" ?
Tja als je het met 1 lichtpuls kan, zou je soweiso al binaire-informatie kunnen verzenden. laat dat nou net zijn waar computers mee werken :P
De verzonden sowieso als informatie: Wel of geen lichtpuls ;)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Unicron
  • Laatst online: 06-01 22:28
Gaat vast weer over de fasesnelheid, die zeker boven c kan liggen

Verwijderd

Unicron schreef op 29 October 2003 @ 17:37:
Gaat vast weer over de fasesnelheid, die zeker boven c kan liggen
Het is toch juist de groepssnelheid die sneller kan zijn. De fasesnelheid kan dit nooit die is altijd c. Zie ook Confusion in "Informatie kan nooit sneller gaan dan he".

• Unicron
  • Laatst online: 06-01 22:28
Verwijderd schreef op 29 October 2003 @ 18:42:
[...]
Het is toch juist de groepssnelheid die sneller kan zijn. De fasesnelheid kan dit nooit die is altijd c. Zie ook Confusion in "Informatie kan nooit sneller gaan dan he".
Die heeft het dus verkeerd. Hij draait fase- en groepssnelheid om.

offtopic:
Hoeveelste jaars ben je? Ik volg namelijk 4de jaars vakken bij natuurkunde :D

[ Voor 32% gewijzigd door Unicron op 29-10-2003 22:20 ]

Verwijderd

Unicron schreef op 29 oktober 2003 @ 22:00:
[...]

Die heeft het dus verkeerd. Hij draait fase- en groepssnelheid om.

offtopic:
Hoeveelste jaars ben je? Ik volg namelijk 4de jaars vakken bij natuurkunde :D
http://www.mathpages.com/home/kmath210/kmath210.htm
Hier zeggen ze dat bij claims van licht sneller dan c altijd gaan over de groepssnelheid.

Maar hier:
http://www.physics.nmt.ed...ses/ph13xbook/node52.html
zeggen ze weer dat de fasesnelheid hoger is dan c.

Ik denk zelf nog steeds dat de fasesnelheid niet hoger kan zijn, maar de groepssnelheid wel.
offtopic:
Ik ben derdejaars. Misschien dat ik volgend trimester wat 4ejaars keuzevakken ga doen.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op 29 oktober 2003 @ 22:42:
Ik denk zelf nog steeds dat de fasesnelheid niet hoger kan zijn, maar de groepssnelheid wel.
Een blik in mijn optica boek (Optics, 3rd edition, E. Hecht, Addison Wesley, 1998) vertelt het volgende (vette letters van mij):
The Special Theory of Relativity makes it clear that there are no circumstances under which a signal can propagate at a speed greater than c. Yet we have already seen that under certain conditions (Section 3.5.1) the phase velocity can exceed c. The contradiction is only an apparent one, arising from the fact that although a monochromatic wave can indeed have a speed in excess of c, it cannot convey information. In contrast, a signal in the form of any modulated wave will propagate at the group velocity, which is always less than c in normally dispersive media*.

[Voetnoot:]
*In regions of anomalous dispersion (Sectiopn 3.5.1) where dn/dk < 0, vg may be greater than c. Here, however, the signal propagates at yet a different speed, known as the signal velocity, vs. Thus vs = vg, except in a resonance absorption band. In all cases vs corresponds to the velocity of energy transfer and never exceed c.

• Gulli
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-01 19:23

Gulli

100% Unwiderstehlich

Als ik het simpel bekijk zou het met lange afstand zo raar niet zijn. Je stuurt een lichtpuls en die komt een seconde of wat later aan bij de ontvanger, prima. Maar als je dit op de korte afstand doet zou je kunnen zeggen dat het licht er eerder is dan dat het verstuurd is. Ofwel dan gaat het in beide gevallen even snel, maar op de korte afstand zie je dus dat het niet zou kunnen.
Ik heb altijd geleerd dat als iets sneller reist dan het licht dan is het aan het tijdreizen.
(misschien kan iemand mijn redenatie duidelijker neerzetten want dit is het beste dat ik er van kan maken)

Connaisseur des femmes

Verwijderd

Confusion schreef op 29 oktober 2003 @ 23:52:
[...]

Een blik in mijn optica boek (Optics, 3rd edition, E. Hecht, Addison Wesley, 1998) vertelt het volgende (vette letters van mij):

[...]
Oke, volgens mij snap ik het nu. Het is al langer bekent dat de fasesnelheid groter kan zijn dan de lichtsnelheid, de groepssnelheid is in normale materialen lager dan c en is ook de snelheid waarmee de informatie gaat. In onderzoeken waarin ze claimen sneller dan het licht te gaan gaat het wel over de groepssnelheid, maar in deze situatie is de signaalsnelheid niet meer gelijk aan de groepssnelheid en ook trager dan c.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op 31 oktober 2003 @ 17:05:
[...]

Oke, volgens mij snap ik het nu. Het is al langer bekent dat de fasesnelheid groter kan zijn dan de lichtsnelheid, de groepssnelheid is in normale materialen lager dan c en is ook de snelheid waarmee de informatie gaat. In onderzoeken waarin ze claimen sneller dan het licht te gaan gaat het wel over de groepssnelheid, maar in deze situatie is de signaalsnelheid niet meer gelijk aan de groepssnelheid en ook trager dan c.
Ja, en blijkbaar kunnen dus zowel de fasesnelheid als de groepssnelheid hoger dan c zijn, afhankelijk van de dispersie-eigenschappen van het medium. Het eerste wist ik dus ook niet, maar het verklaart waarom diverse bronnen elkaar tegenspreken: de algemene bronnen hebben het over de fasesnelheid die > c is en de specifiek op dit soort experimenten gerichten bronnen hebben het over een groepssnelheid die > c is, waarbij me overigens niet duidelijk is waarom de fasesnelheid in laatstgenoemde experimenten wel weer altijd < c is.

Verwijderd

<font color=blue>Je moet de draad lezen</font>

excusez-moi :)

[ Voor 113% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2003 20:47 ]

Pagina: 1