Dikke luidspreker kabel aan receiver bevestigen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.826 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in het bezit van een Denon AVR-3802 receiver.
Nu heb ik van die betere (vooral duurdere), en dikkere speaker kabel gekocht.
Aan de boxen kant zijn ze met bananenpluggen bevestigd. Aan de receiver kant met zo'n schroefmechanisme.
Zoals ik reeds zei is het dikke kabel. Het vast schroeven gaat dan ook niet echt lekker.
Zijn hier alternatieven voor? Of heeft iemand tips?

Thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01 16:57
je kan desnoods als de kabel niet in de aansluitingen gaat,ze een beetje afstrippen,zodat ze er wel ingaan ;)
maak in ieder geval geen verloop met kroonstenen oid,want dat geeft verlies

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees hier en daar iets over spades....
Kan iemand mij vertellen of dat hier uitkomst zou kunnen bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Spades zijn prima. Ik heb zelf van den Hul luidspreker kabels met vergulde spades van WBT, en die passen prima op dat soort schroefaansluitingen.

Kijk hier eens naar: http://www.wbtusa.com/wbt0660Cu.html

Afbeeldingslocatie: http://www.wbtusa.com/wbt0660cu-300.gif

[ Voor 30% gewijzigd door Microkid op 29-10-2003 09:50 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-07 17:11
Verwijderd schreef op 29 October 2003 @ 09:33:
Aan de boxen kant zijn ze met bananenpluggen bevestigd.
Kan je dat ook niet aan de speakerkant doen? Meestal wel. Heb ik zelf ook bij mijn Marantz gedaan. Moet je in het midden een plastic dopje uit de schroefbevestiging wippen en dan kan de banaanstekker erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sanderke schreef op 29 October 2003 @ 09:47:
[...]

Kan je dat ook niet aan de speakerkant doen? Meestal wel. Heb ik zelf ook bij mijn Marantz gedaan. Moet je in het midden een plastic dopje uit de schroefbevestiging wippen en dan kan de banaanstekker erin.
Met boxenkant, bedoel ik speaker kant.
Bij de Denon kant kan ik (dat ik weet) geen banaanplug gebruiken....

Maar hoe werkt dat met van die spades?
Draai je de schroef zo ver mogelijk open, en leg je de spade eronder, dicht draaien, klaar??

Moet die spade gesoldeerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Verwijderd schreef op 29 October 2003 @ 09:50:
[...]
Maar hoe werkt dat met van die spades?
Draai je de schroef zo ver mogelijk open, en leg je de spade eronder, dicht draaien, klaar??

Moet die spade gesoldeerd worden?
Yep, openschroeven, spade ertussen en dichtschroeven.
WBT spades worden nooit gesoldeerd, maar geschroeft van binnen. Soldeer is slecht voor de electrische overgang schijnt het. Gewoon schroeven is beter.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danster
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
Wil prima met spades.

Heb zelf mijn siltech (type scheepstros) kabels met behulp van spades aand mijn 3803 gehangen.

Wel even opletten idd dat ze geen contact maken als je ze tever door schuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

Microkid schreef op 29 October 2003 @ 09:45:
Spades zijn prima. Ik heb zelf van den Hul luidspreker kabels met vergulde spades van WBT, en die passen prima op dat soort schroefaansluitingen.

Kijk hier eens naar: http://www.wbtusa.com/wbt0660Cu.html

[afbeelding]
De ideale oplossing, Ik had het zelfde probleem, ik heb een behoorlijke massieve eindbak maar wilde gaan bi-wiren, nu heb ik ook de wbt spades, en gebiwired v/d hul cs 122 er in. Gaat perfect. nadeel is dat ze ongeveer 18,50 per stuk kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-07 14:02

AcouSE

Swedish Chef

Bij sommige receivers hebben de schroefterminals wel degelijk een gat om een bananenplug in te drukken. Deze is alleen met een dopje afgedekt om aan de europese CE norm te voldoen. Kwestie van het dopje eraf wippen en bananenpluggen op je kabels zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-07 13:22

M14

Microkid schreef op 29 October 2003 @ 09:52:
[...]

Yep, openschroeven, spade ertussen en dichtschroeven.
WBT spades worden nooit gesoldeerd, maar geschroeft van binnen. Soldeer is slecht voor de electrische overgang schijnt het. Gewoon schroeven is beter.
Solderen slecht voor de overgang?? Waarom zou dat zijn, ondanks alle onderdelen van de versterker op een printplaat vastgesoldeerd zijn :? (Buizenversterkers daargelaten :))

Volgens mij is het juist andersom. Solderen beter dan klemmen/vastschroeven. Als je de kabel vast soldeert weet je zeker dat het gestripte deel van de kabel overal contact maakt.

Met klemmen word alleen contact gemaakt op de plaats waar de kabel geklemt word. Als er net op die plaatsen vuiligheid zit dan heb je al een slechter contact.

[ Voor 3% gewijzigd door M14 op 29-10-2003 11:19 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja, M14. De waarheid ligt in het midden, zoals altijd (bijna dan).

Soldeerverbindingen zijn de beste verbindingen voor electronica en zwakstroomtoepassingen, zolang er geen hoge stromen door gaan.

Een gesoldeerde verbinding aan je startmotor van een auto (kan wel 125A trekken) zal beslist niet langer dan 2 seconden werken, hierna is het soldeer gesmolten en verbrand.

Bij hoge vermogens door de luidspreker zal de hoge overgangsweersand van tin eveneens parten gaan spelen. Niet zo drastisch, maar kan de overdrachts kwaliteit beinvloeden. Daar is een mechanische verbinding beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg zojuist een mailtje van de Denon importeur.
Hij beweert dat ik bananenpluggen kan gebruiken voor het bevestigen van de speakerkabel aan de versterker.

Heeft dit de voorkeur boven spades?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 29 October 2003 @ 11:32:
hierna is het soldeer gesmolten en verbrand.
Ik heb nog nooit soldeertin op een eindversterkprint zien smelten, dus het zal allemaal wel meevallen. Realiseer je ook even dat 9 van de 10 luidsprekerfilters gewoon gesoldeerde printjes zijn.
Bij hoge vermogens door de luidspreker zal de hoge overgangsweersand van tin eveneens parten gaan spelen. Niet zo drastisch, maar kan de overdrachts kwaliteit beinvloeden. Daar is een mechanische verbinding beter.
Dit is niet waar. Weerstand (als die tenminste over het hele spectrum constant blijft) kan het signaalniveau wel beinvloeden, maar niet de geluidskwaliteit. Voor de geluidskwaliteit is een soldeerverbinding absoluut beter omdat je bij mechanische verbindingen (en zeker als de contactvlakken niet verguld zijn) te maken hebt met ernstigere problemen. Halfgeleider effecten die optreden bij mechanische verbindingen zijn een stuk nadeliger dan de weerstand van soldeertin.

[ Voor 5% gewijzigd door Exirion op 29-10-2003 11:46 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:49

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Verwijderd schreef op 29 oktober 2003 @ 11:32:

Soldeerverbindingen zijn de beste verbindingen voor electronica en zwakstroomtoepassingen, zolang er geen hoge stromen door gaan.

Een gesoldeerde verbinding aan je startmotor van een auto (kan wel 125A trekken) zal beslist niet langer dan 2 seconden werken, hierna is het soldeer gesmolten en verbrand.

Ik weet niet hoeveel vermogen jij door je soldeerverbinding wil trekken??? maar wat jij beweerd is, dat als je versterker lekker hard zet, het soldeer kan smelten??? je weet dat daar een temp van 240 graden celcius voor nodig is??? Bij die temperatuur staat je isolatie van je speakerkabel al lang te roken, net als je terminals!!!

Een soldeer verbinding is nog altijd de best geleidende verbinding. Het kan zijn dat in sommige gevallen 40/60 tin niet voldoet (de hoge overgangsweerstand, corrosie gevoelig, mechanisch te zwak, te lage smelt temperatuur), dan wordt zilver soldeer gebruikt. Zelfs de start motor waar jij het over hebt is best te solderen, waar het niet dat 6mm^2 gewoon onmogelijk te solderen is door zijn grote warmte capaciteit en de hoeveelheid tin die het opzuigt. Daarnaast is het ook niet echt practisch om zoiets te solderen.

Of je soldeerd, schroeft of klemt is vooral practisch. Ik zou gewoon banaanstekkers (dan wel met een goede klem en zwaar verguld) gebruiken

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-08 03:41
Ik zou die banaanpluggen verkiezen boven spades, dan hoef je iig niet meer te schroeven en je houdt meer ruimte over.
Bij mij zaten er overigens geen dopjes op de aansluitingen, maar dat zal wel per merk verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tjonge jonge Tweakers, lezen is weer een probleem he. Soldeer smelt weg als je een startkabel van een auto soldeert. Dat staat er toch he? En, ja het smelt weg (lees los, het druipt er niet uit) en verbrand. Uit eigen ervaring achtergekomen, ooit die 16qmm in soldeerkabelschoentje gesoldeert. Werkte maar 1 keer. :(

En deepbass meent off topic over zaken te moeten uitweiden waar hij geen verstand van heeft. 6qmm op een startmotor? Mag het iets meer zijn? En niet te solderen? nee niet met 15 Watt.

Laten we on-topic blijven, (ja, ik gaf een extreem voorbeeld, weet ik). Er zijn veel topics over luidspreker verbindingen, dikte, kwaliteit, bi-wiring etc.

De geleerden zijn het niet eens over de uitersten. Maar wel eens kunnen zijn dat de doorsnede van luidsprekerkabel niet te dun moet zijn. Bi-wiring heb ik artikelen over gezien die mij zinvol overkomen, maar door anderen de grond worden ingeboord.
Dit zelfde geldt voor vergulde contacten. Halfgeleider effekten zijn vooral van invloed bij extreem lage stromen, phono-ingang en in mindere mate-line. Wie ze toe wil passen op luidspreker aansluitingen is daar vrij in lijkt mij. Baat het niet dan schaadt het niet.

En als overgangsweerstanden niet van belang zijn voor de kwalitet, waarom dan dikke kabel toegepast?

Lekker die kabelschoentjes (spades) of gewoon banaanstekkers er op, ik zou ze schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 October 2003 @ 13:03:
Tjonge jonge Tweakers, lezen is weer een probleem he. Soldeer smelt weg als je een startkabel van een auto soldeert. Dat staat er toch he? En, ja het smelt weg (lees los, het druipt er niet uit) en verbrand. Uit eigen ervaring achtergekomen, ooit die 16qmm in soldeerkabelschoentje gesoldeert. Werkte maar 1 keer. :(
Er zijn genoeg soldeerverbindingen te vinden die honderden ampéres aankunnen alhoewel men hier meestal schroef of persverbindingen gebruikt. Bij zeer grote vermogens zelfs gewoon rails. Zulke grote verbindingen solderen is niet interessant meer.
Enkele dagen terug nog nieuwe terminals in een professionele voeding gesoldeerd die 60 Ampére continu moeten aankunnen. En dat is dan nog niet eens veel. Smelt dat? Nee, het wordt niet eens lauw.

Als er bij u soldeer smelt, dan duidt dat er op dat het contactoppervlak van de soldeerlas veel te klein is. Slechte las met andere woorden. Mogelijk doordat de onderdelen niet goed verhit werden tijdens het solderen of niet goed ontvet waren.

Overigens om terug on topic te gaan, in de luidspreker zelf zijn alle verbindingen ook weer gesoldeerd op het filter. Als de soldeerverbindingen in de eindtrap en luidspreker schijnbaar geen problemen geven, waarom zouden soldeerverbindingen op de kabels dan wel problemen geven?

Bij solderen moet je er goed op letten dat het soldeersel mooi uitvloeit, goed hecht en een zo groot mogelijk contactoppervlak vormt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

Verwijderd schreef op 29 oktober 2003 @ 11:34:
Ik krijg zojuist een mailtje van de Denon importeur.
Hij beweert dat ik bananenpluggen kan gebruiken voor het bevestigen van de speakerkabel aan de versterker.

Heeft dit de voorkeur boven spades?
Ik heb spades verkozen boven banaan pluggen, omdat het contact oppervlak veel groter is. Banaanpluggen raken niet veel van binnen.

Verder vind ik geschroefde verbindingen prettiger, omdat je anders met een ander materiaal er tussen gaat werken, nu is het gewoon koper op koper. Als je zilversoldeer gebruikt is dat beter als de normale tin, maar toch heb ik liever zonder soldeeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

krimpen is de mooiste oplossing. Solderen is ook geen probleem maar wel het klemmen van de gemaakte soldering. Deze gaat breken en geleidt daardoor minder goed.
Spades kan een mooie oplossing zijn, maar die van WBT zijn vrij massief. Het is nog maar de vraag of die tussen de terminals van de Denon kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

waarom niet gewoon schroeven :) t zijn niet voor nix schroefterminals ;)

[ Voor 40% gewijzigd door _ferry_ op 29-10-2003 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Laatst online: 31-07 13:22

M14

Verwijderd schreef op 29 October 2003 @ 11:32:

Ik moet je gelijk geven dat solderen niet geschikt is voor zeer hoge stromen. Maar je voorbeeld van de startmotor is erg overdreven lijkt me :).

Nou weet ik niet precies hoe hoog de stroom (piek en gemiddeld) door de speaker-kabel is, maar dit zal er niet voor zorgen dat de soldeertin smelt en verbrand. Het levert wel een betere verbinding op.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Over de gemiddelde hifi draad gaat zelden tot nooit meer dan 10w aan vermogen, een 1,5mm² draad voldoet prima. Ik heb ook 1,5mm liggen en daar gaat heel wat meer vermogen over dan die van de Hul speakerkabeltjes van jullie (zo'n 200w als het helemaal open staat), nergens last van. Alles mooi geschroefd dus ook weer makkelijk los te halen en ik hoef geen 18 euro te dokken voor 3 gram koper met 3 schroefjes wat dan highend spade heet whatever. :+

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:43

Jag

Ik weet iig dat krachtstroomkabels niet gesoldeerd maar geschroeft worden. Volgens mij is de reden dat er na verloop van tijd door beweging haarscheurtjes in het soldeer ontstaan en zo de overgang niet meer goed is.
Maar al dit soort ovewegingen vind ik een beetje geneuzel als het om luidsprekerkabel verbindingen gaat. Als je alleen al bedenkt hoeveel meter spoeldraad tussen de aansluit terminal en de drivers zit en de weerstand daarvan.
Pagina: 1