[R9700pro] artifacts in games (directx vnl)

Pagina: 1
Acties:

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 19:58
Ik heb een Club3d Radeon 9700pro in mijn systeem (zie onder), en dat loopt lekker. Alleen heb ik in alle games (dirext X met name) last van artifacts.

Afbeeldingslocatie: http://membres.lycos.fr/zakraket01/temp_pics/r9700pro_arti1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://membres.lycos.fr/zakraket01/temp_pics/r9700pro_arti2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://membres.lycos.fr/zakraket01/temp_pics/r9700pro_arti3.jpg

Het zijn er telkens maar heel weinig zoals je ziet in de screens, maar omdat ze vreselijk snel knipperen ziet het er voor het oog meer uit zoals in dit plaatje (hier zijn ze met fotoshop bijgesimuleerd)
Afbeeldingslocatie: http://membres.lycos.fr/zakraket01/temp_pics/r9700pro_arti4.jpg

Ook in 3dmark 2003 heb ik ze

Freqs:
CPU 2,09Ghz (standaard)
GPU 324Mhz (standaard)
Vidmemory 310Mhz (standaard)

Videokaart staat op "fast writes off"

Temps met case dicht:
CPU +/- 50 stressed
Case 37
GPU (met een losse sensor) +/- 51 stressed

Met de case open zijn de temperaturen wat lager, maar de artifacts net zo erg, maakt niks uit. Er zit zelfs een fan in de zijkant die precies boven en onderlangs de fan lichtjes blaast, maar goed, de temperatuur heeft al weinig invloed

Is mijn kaart brak? ;(

Ik zou de kaart kunnen underclocken, maar ik kan niet uitgevonden krijgen of een Club3d Radeon 9700pro daarvoor eerst een andere bios moet hebben?

[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 30-10-2003 12:45 ]

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-06 22:04

Gertjan

mmmm, beer...

stefijn schreef op 29 October 2003 @ 01:05:
Ik heb een Club3d Radeon 9700pro in mijn systeem (zie onder), en dat loopt lekker. Alleen heb ik in alle games (dirext X met name) last van artifacts.

Ik zou de kaart kunnen underclocken, maar ik kan niet uitgevonden krijgen of een Club3d Radeon 9700pro daarvoor eerst een andere bios moet hebben?
Om onder te klokken zou je bijvoorbeeld Rage3d kunnen installeren, kijk maar ff bij de Meuktracker op de frontpage, daar staat hij wel bij volgens mij

[ Voor 1% gewijzigd door Gertjan op 29-10-2003 01:20 . Reden: typo ]

• Stefke
Dat kan zonder biosupdate? Zijn die kaarten niet gelocked?

edit: dat werkt inderdaad. Als ik het geheugen naar 297Mhz zet dan heb ik in Live for Speed geen artifacts meer :( Andere progs niet getest maar aangezien de hoeveelheid artifacts in alle games zon beetje hetzelfde is zal dat wel over zijn.
Mijn Club3d 9700 (doorverkocht) kon ik overclocken naar die waarden :|

Het geheugen is trouwens Samsung 223.

[ Voor 76% gewijzigd door Stefke op 29-10-2003 01:36 ]

Verwijderd

Gewoon de GPU beter koelen en het probleem is opgelost :)

edit: Zijn de artifacts beperkt tot witten puntjes en zo of heb je ook last van models die vervormen ??

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2003 01:39 ]

• Stefke
Verwijderd schreef op 29 October 2003 @ 01:37:
Gewoon de GPU beter koelen en het probleem is opgelost :)

edit: Zijn de artifacts beperkt tot witten puntjes en zo of heb je ook last van models die vervormen ??
Ik kan de GPU wel koelen, maar zowieso moet de standaardkoeler voldoende zijn (niet dan?) en de artifacts gaan weg als ik het geheugen 15Mhz lager laat lopen. Dat heeft dan toch niks met de GPU te maken?
Daarbij blaast er nog een zijfan recht van buiten boven en onder de kaart langs, en ik heb ze ook als de kast open staat.

Alleen donkere en lichte punten op allerlei plaatsen in het beeld

Ik zal morgen eens contact opnemen met het bedrijf waar deze kaart vandaan komt, want dan mogen ze hem toch mooi terugnemen

[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 29-10-2003 01:57 ]

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem gehad en betere gpu koeling was in mijn geval de oplossing. Bij mij werd de hele kaart heet van de hitte die de gpu uitstraalde, na het installeren van een waterblok op de gpu bleef heel de kaart koel, zelfs de mem chips waren opvallender koeler.

Natuurlijk moet de kaart deftig werken met de originele koeling dus als ze nog onder garantie is kan je ze terug sturen maar dat wordt dan weer wachten....

• Stefke
Hmm..ik kan echter de GPU zonder problemen hoger zetten: geen artifacts

Verwijderd

Ik weet dat je de gpu hoger kan clocken maar die artifacts komen gewoon van de warmte |:(

• Stefke
En mijn kast staat open en er blaast een fan lichtjes overheen? Dan gaat deze kaart terug, want zo warm kan ie het niet hebben

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Gewoon terug naar de winkel met die kaart. Op standaard speeds moet ie gewoon goed doen, zo niet dan is dat niet goed en mag je de garantie aanspreken.

Zeker nu het weg is na terug klokken kan het geen software zijn.

Meteen garantie gebruiken dus. Niet gaan klooien want dan verspeel je die!

Verwijderd

Gebruik je toevallig Powerstrip/Rivatuner?
Deze willen ook nog wel eens voor artifacts zorgen.

• Stefke
Ik gebruik niks, dwz, niet toen ik de openingspost maakte ;) . Daarna heb ik Rage3d Tweak gebruikt om terug te clocken bij wijze van test

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Dit soort beeldfouten betekent bijna altijd dat je geheugen last heeft van datacorruptie. Omdat dat puur aan je geheugen ligt kan je dus ook gewoon je core overklokken zonder meer of minder artefacts te krijgen.

2 mogelijke manieren om het op te lossen:
  • Klok geheugensnelheid terug (van je radeon dus he?) of
  • Voorzie je geheugenchips van ramsinks.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Stefke
Eerst maar RMA aanvragen, want die kaart heb ik 27-10 pas binnengekregen ;)

Hoe zit het eigenlijk ook weer met nforce2 / radeon compatibiliteitsproblemen? Kan daar weinig over vinden alhoewel ik weet dat daar iets over te doen was. (Los daarvan: mijn vorige kaart was een Club3d 9700 die zonder probs overclocked draaide)

[ Voor 63% gewijzigd door Stefke op 30-10-2003 13:00 ]

• Stefke
Wat een #$^#$% :(

Ik heb de kaart teruggestuurd

- artifacts op default snelheid, bij open kast met fan op kaart gericht. M.a.w. beter koelen kan niet tenzij ik daar geld voor uitgeef
- zelfde effect op 2 systemen (heb nl. onlangs ook getest op PIII850 systeem)
- effect treedt niet op na periode van belasting maar in meeste games al direct na starten spel (bijv. Live for Speed)
- effect is weg na downclocken van geheugen naar <300Mhz (> -10Mhz)

De winkel vraagt mij: "wel systeem heb je" ivm nabouwen situatie, en een dag later krijg ik zonder enig bericht de kaart teruggestuurd. Ik heb de kaart nu inmiddels weer retour met een bericht "Kaart functioneert prima"

Dat snap ik niet :| Er is niets overlegd, en ik weet gewoon zeker dat als ik deze kaart in een DERDE systeem zet, dat ik op standaard snelheid met open kast die artifacts weer ga krijgen.

En dan? Ik zit gewoon met een kaart die ik niet goed aan de praat krijg en die toch duidelijk - op meerdere systemen - niet doet wat ie moet doen.... :/

Lekker handig om zonder enig overleg die kaart terug te sturen |:(

• Hazuki
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 19:02

Hazuki

On my Suzuki

Was het toevallig een bulk kaart? Misschien doet die winkel zo omdat ze een 9700np met pro bios of gemodde 9500np aan je hebben verkocht. Ik zou iig even contact opnemen met Club3D om te melden dat de betreffende winkel weigert mee te werken.

Koekie?

• Stefke
Hazuki schreef op 12 november 2003 @ 15:29:
Was het toevallig een bulk kaart? Misschien doet die winkel zo omdat ze een 9700np met pro bios of gemodde 9500np aan je hebben verkocht. Ik zou iig even contact opnemen met Club3D om te melden dat de betreffende winkel weigert mee te werken.
Het was geen bulkkaart, was gewoon in originele verpakking (met folie er nog omheen)

Dit is de reactie van de winkel:
Goedemiddag,

Ik heb het even nagevraagd en wij hebben de videokaart getest en werkt
gewoon goed en deze is naar u teruggestuurd.
Ik heb in 2 totaal verschillende systemen met open kast en alle drivers laatste versie het probleem geconstateerd, en this is what I get? :(

Ze leggen niet eens uit wat ze gedaan hebben oid, nee gewoon "de kaart is goed en daarmee basta". Er moet toch enige discussie mogelijk zijn over waarom die kaart in mijn 2 systemen niet functioneert en in die van hun wel?
Dit getuigt niet van goede wil om mijn probleem op te lossen, enkel dat van hun

Ik zal nog wel een derde systeem testen :(

[ Voor 15% gewijzigd door Stefke op 12-11-2003 17:52 ]

Verwijderd

stuur se nog een e-mail dat het probleem nog steeds niet is opgelost, en dat het niet verschilt als je de kaart in een ander systeem gooit.
dan zou ik ze ook even een link geven van dit topic of de plaats waar die fotows staan die je in je openings post hebt gezet. ze moetten natuurlijk wel weten wat ze moetten testen en waar ze op moeten letten.

• Stefke
Sja...ik heb ze de link al gestuurd (en die hebben ze ook gelezen), heb ze ook al gezegd in welke 2 systemen de kaart het probleem vertoont (zie signature en een Abit PIII850 systeem), en ik heb ze ook al gezegd dat een open kast MET een fan op de kaart geen verschil maakt.
Dat allemaal vantevoren zodat het in principe uitgesloten was dat de kaart ten onrechte retourgestuurd zou worden.

Alle info in dit topic hebben ze daar, en meer zelfs

Ik ga ze dadelijk mailen dat het geen stijl is dat ze zonder enig bericht de kaart weer terug sturen, en dat wanner ik ZELF om een verklaring moet vragen, dat ik dan niet meer te horen krijg dan "de kaart is goed".
Ik ga dan sterk twijfelen aan het niveau van service van het bedrijf en of zij uberhaupt wel de intentie hebben om mijn te helpen met het probleem dat ik gewoon heb ipv gewoon het probleem over de muur te flikkeren ("de kaart is goed, verder lost u het zelf maar mooi op met die kaart van u, is niet ons probleem")

Dat is geen service :(

[ Voor 106% gewijzigd door Stefke op 12-11-2003 22:14 ]

• Stefke
Naar aanleiding van mijn mail hebben ze toegezegd dat als ik mijn systeem opnieuw installeer en test en dan in nog een andere systeem test en het probleem blijft dat het een optie is de videokaart om te ruilen voor een ander produkt.

Kost me dan wel 2x verzendkosten aangezien ik de kaart al een keer opgestuurd heb :( , maar goed, dan ben ik iig van het probleem af (dwz als mijn testen wederom het probleem vertonen)
Pagina: 1