Voltage -12V weg

Pagina: 1
Acties:

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:12
Ik heb sinds enkele dagen een AMD XP 1800+ systeem in huis met een ECS K7S5A mobo. Met Speedfan was ik de temps van het systeem aan het controlleren, maar bij de voltages zag ik de volgende zaken:
  • Vcore1: 1,50v
  • Vcore2: 2,48v
  • +3,3v: 3,25v
  • +5v: 4,95v
  • +12v: 12,10v
  • -12v: 0,64v
  • -5v: -5,26v
  • +5v: 5,03v
  • Vbat: 3,42v
Weinig spannends op het volledig ontbreken van de -12V lijn na dan... Het is een cheapo kast met idem cheapo voeding. Enige klacht die ik met het systeem heb ik dat hij soms niet op wil starten met een koude boot. Een keer powercycle en dan wil het wel, maar ik heb geen idee of dat er iets mee te maken heeft. Er zitten geen bijzondere zaken in die de voeding kunnen overbelasten, het systeem bestaat uit 1x HD, 1x HD koeler, 1x CD speler, 1x videokaart (GF2MX), de rest onboard bij het mobo.

Nou kan de voeding brak zijn, of wellicht is alleen de sensor brak. Enig idee wat ik hiermee aan moet vangen en/of dit schadelijk is?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:56
Het enige waarvoor -12 nog gebruikt wordt in een standaardpc, is de seriele poort. Zelf gebruik ik die dingen al een tijd niet meer, maar misschien jij nog wel.

verder is -12V meting op een moederbord niet helemaal betrouwbaar, en al helemaal niet met een progsel als speedfan. Ik zou zelf nooit zo'n tool geloven als mijn BIOS anders aangeeft, kijk daar eerst eens naar.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:12
Hmm, inderdaad niet gedacht aan de BIOS, ik ben niet van die flitsende biossen gewend waar je dat soort dingen kunt zien (vorige machien was een P2). Daar stond de waarde inderdaad netjes rond de -12v. Probleem opgelost, dank voor de info.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In dit geval is er idd niets aan de hand (wijze les over het niet klakkeloos vertrouwen van progjes), maar het komt wel vaker voor, zeker bij nieuwere el-cheapo uATX voedingen dat de -12V en -5V verwaarloosd zijn of zelfs helemaal ontbreken. Ik heb er eentje zonder -12V en met -5V die tussen de -7 en de -3 schommelt. Toch nog nooit problemen mee gehad (muv BIOS monitor waarschuwingen) omdat dus enkel die seriele poort (die ik niet gebruik) er iets mee doet.

Oslik blyat! Oslik!