PC > versterker brom

Pagina: 1
Acties:
  • 323 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 09:59

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Ik had dus al een tijd geleden m'n PC op m'n versterker aangesloten. Dit heeft altijd goed gewerkt zonder ruis of brom. En nu plotseling zonder enige wijziging is de subwoofer gaan brommen.

Alles is geaard voor zover mogelijk en alles staat op dezelfde geaarde contactdoos. Zodra ik de audio kabel tussen PC en versterker loshaal is het gebrom weg.

De tv-kabel verwijderen heeft geen effect. Brom blijft. Dus het lijkt mij geen aardlus? En iets anders? Kabels zitten vast? Als ik m'n notebook aansluit werkt het wel, zonder brom.

Ik snap er niks van. Of heb ik gewoon geluk gehad dat het werkte en moet ik nu genoegen nemen moet een brom, of eens een andere geluidskaart proberen?

TNX. :)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

voodooless

Sound is no voodoo!

Ja, dat zijn van die spannende dingen... Als ik mijn kabel 10 cm van mijn kast af houdt, gaat ie ook bromen, een cm dichterbij, en het houd op :P. Ik heb nu alles lekker optisch digitaal aangesloten en dan helemaal nergens last van...

Maar toch is jou geval vreemd. Is het gebrom er ook als je geluid van andere bronnen krijgt. Het is alleen de subwoofer zeg je.. dan lijkt het me dat het weinig met je PC te maken heeft.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Misschien overbodig maar heb je ook de kabel van de radio losgehaald?

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Ik heb ook inderdaad de kabel van de radio losgehaald. Als ik een andere geluidsbron aansluit op die kabel heb ik het probleem niet. Het is enkel alleen deze PC (zelfs een andere PC blijkt het probleem niet te geven).

Ik denk dat het inderdaad zo'n 'spannend ding' is zoals al aangegeven is... :+

[ Voor 16% gewijzigd door Martin?81 op 29-10-2003 00:40 ]

Verwijderd

Dit heb ik uit eigen ervaring op filmsets. De geluidsman kon ons (jongens van het licht) altijd precies vertellen of er wel of geen stoomkabels langs zijn geluidskabels lagen.

Houd dus geluidskabels en 220volt kabels gescheiden. Dat kan het ook zijn.

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 16:25

megaleo

Special member

Probeer idd alles zo goed mogelijk te scheiden.
Of wikkel er eens zo'n rond magneetje omheen. Wil ook nog wel eens werken.

Verwijderd

megaleo schreef op 29 oktober 2003 @ 01:53:
Of wikkel er eens zo'n rond magneetje omheen. Wil ook nog wel eens werken.
Bedoel je niet ferriet ring? Zie Dikke magneet? op kabels

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2003 23:09 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Verwijderd schreef op 29 oktober 2003 @ 01:43:
Dit heb ik uit eigen ervaring op filmsets. De geluidsman kon ons (jongens van het licht) altijd precies vertellen of er wel of geen stoomkabels langs zijn geluidskabels lagen.

Houd dus geluidskabels en 220volt kabels gescheiden. Dat kan het ook zijn.
Klein detail: op mics, zeker bij recording gooi je een heleboel versterking (orde grootte 60 dB). Thuis heb ik nog nooit last gehad van brom door een 230V kabel die langs een signaalkabel lag. Sterker nog, ik heb een tijd lang een kabelgoot gehad met 230V en signaal erdoorheen zonder problemen :).

Waarschijnlijk toch een aardlus, kan je iets meer info geven over wat je allemaal aangesloten hebt?

Verwijderd

zet alles es op mute van je geluid, kijken of je het dan nog heb!

Verwijderd

een spreuk voor elke elektronicus :

een massa-probleem brengt massa's problemen.

• megaleo

megaleo

Special member

Ja die bedoel ik. :)
Ik kon ff niet op de naam komen. :P

Verwijderd

Jag schreef op 29 oktober 2003 @ 23:24:
[...]
Klein detail: op mics, zeker bij recording gooi je een heleboel versterking (orde grootte 60 dB). Thuis heb ik nog nooit last gehad van brom door een 230V kabel die langs een signaalkabel lag. Sterker nog, ik heb een tijd lang een kabelgoot gehad met 230V en signaal erdoorheen zonder problemen :).
Ja daar heb je gelijk in. Wordt jij nou nooit eens moe van dat altijd gelijk hebben? ;)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:13

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

je hebt heel waarschijnlijk of last van een aardlus (heb je naar eigenzeggen uitgesloten) of last van de lekstroom van de voeding van je pc. Als je een multi meter heb, zou je een moeten meten of er tussen de aarde van je geluidskabel (die op je versterker aangesloten zit, maar nog niet op je pc) en de kast van je pc 115volt wisselstroom staat. Als dat zo is, heb je de bron van je storing gevonden.

In beide gevallen is trouwens de oplossing gelijk, namelijk een aardlusfilter plaatsen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

span een extra aarde kabel van je systeemkast na je versterker en sluit die aan op de aarde connector bij je phono (platenspeler) ingang

platenspelers hebben vaak zo een draad. als het dan niet werkt. sluit de aarde van je pc niet aan maar laat het alleen via je versterker gaan.

Lijkt mij dat dat kan werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2003 10:40 ]

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-08 08:38
Kijk ook even of je microfooningang gedempt is.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
THEF_Pino schreef op 30 oktober 2003 @ 11:14:
Kijk ook even of je microfooningang gedempt is.
Deze staat inderdaad uit.

Verder ga ik eerst eens zo'n ontstoringsfilter halen en ertussen zetten. Misschien helpt het.

:)

Verwijderd

als je mijn manier probeert is t nog kosteloos ook

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-07 14:33
Ik heb dit ook gehad toen ik de versterker via tulp stekkers op de pc had .

Toen ik de versterker op de geluidkaart aansloot via een optische kabel (dus digitaal) toen was de brom weg .

Asus RTX 5090 OC - AMD 9-9950 X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

• megaleo

megaleo

Special member

mmxmmx schreef op 31 oktober 2003 @ 01:06:
Ik heb dit ook gehad toen ik de versterker via tulp stekkers op de pc had .

Toen ik de versterker op de geluidkaart aansloot via een optische kabel (dus digitaal) toen was de brom weg .
Ja oke. Das ook niet gek met een optische kabel. Daar zit geen metaal in wat het magnetisch veld verstoort.
En ook niet iedereen heeft een optische uitgang op z'n geluidskaart of ingang op z'n stereo. :)

• lavaterrorr
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-02-2025
ja griezelapparaten zijn dit }:O

Ik heb ook zoiets, maar ik weet niet of het helemaal hetzelfde is...
Bij mij is er ook een brom in mn versterker; maar bij mij is het wel een aardlus.
Want als ik mn PC loshaal van mn versterker houdt de brom op, en ook houdt ie op als ik de kabelantenne uit mn hifi haal.
Tis de combinatie die ie niet trekt :frusty:
Heb alleen het probleem nog niet aangepakt O-)

Maar nog een (triviale) tip....
Probeer s een andere audiokabel? ;)
Wil ook nog s helpen :)

• Def_P
  • Niet online
Ik had het ook.
Zowel in het geluid als in het beeld van de pc op tv. En als ik de kabel van de tv en de radio los koppelde dan was het over. Nu heb ik mijn pc gewoon niet geaard aangesloten, en nu heb ik geen problemen meer. Volgens de electricien komt het doordat je aardgroepen gaat koppelen, in mijn geval(studentenhuis) een groep boven waar de kabel versterker op aangesloten zit, en de groep van mijn appartement. Ik heb trouwens ook aardlusfilters geprobeerd, maar dat werkte niet. Wat ik nog niet heb geprobeerd is een kastje(het scheint te bestaan) dat de kabel aansluiting filtert op storing. Ik was trouwens ook van het probleem af als de aarde(en daarmee de afscherming) van de kabel niet aangesloten was. Maar dit gaf weer een storing op het beeld als ik een gewone zender keek.

Ps. Ik had er geen last van als ik mijn versterker optisch aansloot, maar daar was de afstand te groot voor > niet betaalbaar. Dus toen maar een audigy 2 gehaald en met coax aangesloten.

[ Voor 11% gewijzigd door Def_P op 31-10-2003 09:46 ]

I, for one, like Roman numerals

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Wat je ook kan proberen is van je cai aansluiting alleen de pen te gebruiken en niet de mantel.

Het schijnt dat de mantel altijd ergens aan aarde ligt.

Voel je soms ook aan het tintelen als je de coax mantel en je pc tegelijk vast pakt.

• Def_P
  • Niet online
raymonvdm schreef op 01 november 2003 @ 00:23:
Wat je ook kan proberen is van je cai aansluiting alleen de pen te gebruiken en niet de mantel.

Het schijnt dat de mantel altijd ergens aan aarde ligt.

Voel je soms ook aan het tintelen als je de coax mantel en je pc tegelijk vast pakt.
Had ik dus ook geprobeerd, maar t resultaat was slecht beeld op de tv zenders.

Verwijderd

Zet een condensator tussen mantel van stekker en mantel van kabel.
Dit zorgt ervoor dat je wel een goed ontvangst hebt, maar geen aardlus verbinding.

Afbeeldingslocatie: http://www.epanorama.net/documents/groundloop/antenna_isolator.gif

zie:
128 volt op de CAI
http://documents.epanoram...na_isolator_building.html
http://www.epanorama.net/documents/groundloop/index.html (Engels)
http://documents.epanoram...undloop/home_solving.html (Engels)
http://www.z74.net/FAQ-Brom.txt (Nederlandstalig)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Def_P schreef op 31 oktober 2003 @ 09:45:
Ik heb trouwens ook aardlusfilters geprobeerd, maar dat werkte niet. Wat ik nog niet heb geprobeerd is een kastje(het scheint te bestaan) dat de kabel aansluiting filtert op storing.
Hij filtert niet op storing, maar hij maakt een galvanische scheiding dmv een 1 op 1 trafo. Ik gebruik zo'n ding hier thuis ook, beeld wordt er idd ietsjes slechter van, maar het aardingsprobleem los je daarmee wel op.

• mmxmmx
  • Laatst online: 23-07 14:33
megaleo schreef op 31 oktober 2003 @ 01:10:
[...]

Ja oke. Das ook niet gek met een optische kabel. Daar zit geen metaal in wat het magnetisch veld verstoort.
En ook niet iedereen heeft een optische uitgang op z'n geluidskaart of ingang op z'n stereo. :)
Hmmm ja daar heb je gelijk in :)

Maar in dat geval kan ik de bordjes van MSI aanraden want die duurdere modellen hebben een goede geluidskaart op het bord en ook een opische uitgang .

Maar ja dan moet je ook nog een redelijke versterker hebben natuurlijk .

Ik denk dat als je niet voor digitaal gaat dat je het dan beter maar op kan geven :(

Asus RTX 5090 OC - AMD 9-9950 X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Ik heb de mogelijkheid om digitaal te gebruiken, maar ik heb ongeveer 5 meter te overbruggen... Dat is niet haalbaar volgens mij.

Ik heb er nu een ontstoringsfilter tussen gezet en brom is weg. Ik ben dik tevreden voorlopig. ;) Bedankt voor de reacties! :)

• Def_P
  • Niet online
martinweb.nl schreef op 03 november 2003 @ 19:46:
Ik heb de mogelijkheid om digitaal te gebruiken, maar ik heb ongeveer 5 meter te overbruggen... Dat is niet haalbaar volgens mij.

Ik heb er nu een ontstoringsfilter tussen gezet en brom is weg. Ik ben dik tevreden voorlopig. ;) Bedankt voor de reacties! :)
Digitaal is juist goedkoper, en makkelijker haalbaar.

Je hebt maar 1 signaaldraad nodig, ipv 2 voor stereo.
Je hebt geen verlies.
Kabel van 10 meter kost je 10 eurow ongeveer. En voor 10 eurow heb je geen GOEDE kwaliteit analoge stereo kabel.

Maja ik heb gewoon mijn pc niet geaard, dan ook geen problemen.

• PM
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-12-2022

PM

gewoon van een van de twee stekkers de aarde afplakken, probleem opgelost als het goed is

Laten we lekker link gaan doen...

• megaleo

megaleo

Special member

mmxmmx schreef op 03 november 2003 @ 13:47:
[...]
Ik denk dat als je niet voor digitaal gaat dat je het dan beter maar op kan geven :(
Vind ik van niet. Als je het juiste materiaal gebruikt en het allemaal op de juiste manier aansluit moet het meestal wel goed zijn. :)
En heb je ook nergens last van. Maarja, dat is dus niet altijd zo. :7

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Def_P schreef op 03 november 2003 @ 19:49:
[...]

Digitaal is juist goedkoper, en makkelijker haalbaar.

Je hebt maar 1 signaaldraad nodig, ipv 2 voor stereo.
Je hebt geen verlies.
Kabel van 10 meter kost je 10 eurow ongeveer. En voor 10 eurow heb je geen GOEDE kwaliteit analoge stereo kabel.

Maja ik heb gewoon mijn pc niet geaard, dan ook geen problemen.
Filterje kost 12 euro afgerond naar boven. Ik heb m'n coaxiale digitaal-in al gebruikt op de versterker en veel eerdere geluidskaarten hebben geen coaxiaal digitaal-uit. Overigens zit je dan nog met metaal/metaal te knoeien, dus heb je het probleem dan niet?

En optisch 5 meter overbruggen???

• Def_P
  • Niet online
martinweb.nl schreef op 04 november 2003 @ 01:05:
[...]

Filterje kost 12 euro afgerond naar boven. Ik heb m'n coaxiale digitaal-in al gebruikt op de versterker en veel eerdere geluidskaarten hebben geen coaxiaal digitaal-uit. Overigens zit je dan nog met metaal/metaal te knoeien, dus heb je het probleem dan niet?

En optisch 5 meter overbruggen???
Ik d8 eerst ook dat het niet te betalen was, maar kwam laatst een site tegen met prijzen die wel meevielen.
Voor 17 euro had je 10 meter ofzow. Zal nog eens zoeken of ik die site nog ergens kan vinden.

http://www.cnj-electronics.com/index2.html
En dan ff zoeken op optisch. Prijzen worden een beetje raar aangegeven, een basis prijs voor de kortste kabel en dan meer prijs voor extra lengtes geloof ik.

[ Voor 15% gewijzigd door Def_P op 05-11-2003 09:07 ]

Pagina: 1