[WiFi] SMC op zolder niet naar Asus WL300 AP op BG

Pagina: 1
Acties:

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-08 15:01

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Topicstarter
Ik heb even met CuteBritney gepraat over dit topique

Situatie als volgt:

Op de begaande grond een Asus WL300G AP, vanuit de AP gaaat een UTP naar een Nexlan 100 doosje, Internet Sharing Box. Die laatste deelt in DHCP de IP adressen uit aan de clients. De AP heeft WEP64 voor alle clients. De AP hangt normaal aan de muur in een ruimte onder de trap naar boven, richtend naar de trap.
Tot zover werkt het perfect.

Op de eerste etage hemelsbreed 2 meter (1 muur + houten trap tussen beiden) van de AP verdaan staat client 2, en soms client 1. Beiden hebben een verbinding van ongeveer 80% (-40 ~ -50 dbi @ 54mbit) De clients staan ingesteld op auto TX.

Op de tweede etage (zolder) staat de server. Deze heeft de antenne met netstumber zo uitgelijnt dat ie op -65 ~ -75 dbi uit komt @ 24 mbits pinned down.

In het begin zag de server het AP niet omdat de verbinding gewoon te slecht was (-80 ~ - 95 dbi) (met WEP aan). Wanneer WEP uit stond, zag de server de AP wel @ -80 dbi stabiel.
De server staat hemelsbreed 10 meter van de AP af, de server staat 3 meter van het trappenhuis af, er staat een houten hekje tussen. De server zelf staat op een bureau van 1,30 hoog, met de achterkant van de pc gericht richting de trap.

Wanneer er iemand de trap op loopt wordt wel de hele verbinding verstoord. :(
Ook valt er om de 45 / 90 seconden de verbinding even weg naar -85 dbi... Daarna gaat de verbinding weer terug naar -65 ~ -75 dbi.

Wanneer client 1 langs de server staat heeft deze ook een verbinding rond -70 dbi toch heeft deze een betere verbinding dan de server...

De clients kunnen gewoon op internet, waar ze ook zijn in het huis.

Client 1: een HP onmibook met Asus WL103G PC-Card erin, nog niet geflashed met orginele drivers. Irri, de verbinding valt steeds weg :( Volgens CuteBritney is dit te verhelpen met een flash van de kaart met nieuwe firmware, dit gaat binnenkort dus gebeuren...

Client 2: een Gigabyte 7VX mobo met SMC2802W PCI WLAN kaartje erin...
ook met de originele drivers...

Server: een Gigabyte 7VX mobo met SMC2802W PCI WLAN kaartje erin...
ook met de originele drivers... Hierop staan alleen wat bestanden geparkeerd en zit een tapebackup in. Nee geen Windows 2000 maar XP pro NL, ik heb 't ook niet bedacht!

Alle pc's hebben WinXP Pro NL.

Het probleem is dat de verbinding telkens weg valt, dit schijnt op te lossen te zijn doormiddel van nieuwe drivers voor de Asus WL103g kaart, en een nieuwe firmware voor de Asus WL300 AP.
Voor de SMC weet ik het zo net nog niet...

Wat mijn zorgen maakt is dat wanneer de SMC kaart in de server zit deze niet meer zo denderend stabiel wordt... Hij gaat ineens wel eens uit zichzelf rebooten, de server start ineens niet meer op... WinXP pro start ineens niet meer op, wanneer ik in de Eventlog kijk zie ik dat er een hardware probleem opgetreden is, wat rondom die SMC kaart draait...
Er zit reeds een nieuwe kaart in, in een ander PCI slot.
In client2 en de server zitten exact dezelfde kaarten in, met exact dezelfde hardware.

Zelf zat ik te denken aan een externe antenne aan de server, met evt. een andere kaart. Na een herinstall van de server met de SMC kaart, wanneer dit niet werkt de kaart vervangen.
Een evt. antenne is de desktopantenne van ZX-YAGI, al moet ik eerlijk zeggen dat de Cantenna een betere versterking heeft tegen een lagere prijs. Toch weet ik niet of het verstandig is om een richt antenne te gebruiken in een normale huis situatie. Het ziet ook zo raar uit, een veredeld Pringles blik langs een pc, omlaag gericht... ;)

Verder kwam CuteBritney met de suggestie om de AP horizontaal te plaatsen, met de antenne naar boven gericht, de laptop zweeft rondom het huis heen, maar het is maar 1 muur verwijderd van de AP. Tussen de 1e verdieping en de BG zit een betonnenvloer van 30cm, idem tussen de 1e verdieping en 2e verdieping (zolder).

Ook heb ik er zelf over zitten denken om de antenne truuk met de AP uit te voeren ( aatos in "Asus Wifi Ap + antenne" )

Zolang die afstand maar kort blijft moet het kunnen. Evt kan er meteen een connector aangemaakt worden, kan dan nog een antenne aan die versterkt en dat is wel een idee.

Een andere optie die een stuk pittiger is, is het AP verplaatsen naar de 1e verdieping bij client 2, beetje overdreven maar goed tussen AP en client 2 zit dan 20 cm ruimte namelijk...

Wat ik nog zelf ga doen:
• Firmware Asus WL103G card upgraden
• Firmware Asus WL300G AP upgraden
• evt. nieuwe drivers op de server en client 2
• verplaatsen van AP van verticaal naar horizontaal, omhoog gericht richting server...

Omdat de server bestanden serveert halen allen client hun bestanden van de server af, er zitten grote bestanden bij, vandaar dat timeouts van de server niet wenselijk zijn, zeker met een word doc van 9 mb dat dan vast gaat lopen... :( ;(

Heeft iemand een idee hierover, om dit op te lossen?

edit:

CuteBritney is ook NT modje... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door zwahiel op 28-10-2003 23:49 . Reden: CuteBritney :* ]

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-08 15:01

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Topicstarter
subtiel schopje...

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:59
Je draait die SMC2802W met de bijgeleverde drivers?

Ik heb geen ervaring met dit kaartje, wel met zijn broertjes SMC2662W (usb) en SMC2402W (pcmcia). Beiden draaiden met de bijgeleverde drivers slecht (onder xp pro uk) en de utility was niet eens aan de praat te krijgen. Downloaden van laatste drivers van smc.com loste alles op.

Eerder dan aan de ap zou ik in dit geval (alleen de verbinding naar de server is slecht) de server uitrusten met een externe antenne. Een zelfgebouwd biquadje aan je 2802 en dat probleem zou opgelost moeten zijn.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:59
Een kleine schop, hoe zit het nou met de situatie? Is het probleem inmiddels opgelost? Je hebt zo'n lang verhaal getikt in je startpost, was het updaten van de drivers inderdaad de oplossing?