raptor schijven performance loopt terug

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, na veel zoeken en lezen hier in het forum besluit ik om toch maar te reageren. Ik heb een P IV 3.06 ghz 533 fsb met 1024 mb pc 1066 rimm geheugen.

Een promise s150 sx4 kaartje met 256 dimm geheugen en 2 x raptor 10k schijven met 8 mb cache.....
Lekker pctje alleen nu komt et ( ik heb al veel gezlezen hier op het forum):

Gisteravond draai ik met Atto een benchmark. Het resultaat was voor mij verbluffend: Mijn write score was 59177 en mijn read score was 111362. Nu wil het geval dat ik met drivers ging klooien. ( had ik beter niet kunnen doen maar goed).

Nu komt mijn score dus niet boven de 77490 uit, maar dat is pas op de helft van de benchmark. Daarna loopt ie helemaal terug naar de 44640, en dan nog maar te zwijgen van de read score.

Wie kan me helpen. Ik heb vandaag 3 keer me hd geformat xp drop gezet :( en diverse blockzises geprobeerd. Ik weet et niet meer.

Thanks.

Jasper....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nu wil het geval dat ik met drivers ging klooien.
Definieer :) Dit zinnetje is veel te kort en bondig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 October 2003 @ 23:11:
Hallo allemaal, na veel zoeken en lezen hier in het forum besluit ik om toch maar te reageren. Ik heb een P IV 3.06 ghz 533 fsb met 1024 mb pc 1066 rimm geheugen.

Een promise s150 sx4 kaartje met 256 dimm geheugen en 2 x raptor 10k schijven met 8 mb cache.....
Lekker pctje alleen nu komt et ( ik heb al veel gezlezen hier op het forum):

Gisteravond draai ik met Atto een benchmark. Het resultaat was voor mij verbluffend: Mijn write score was 59177 en mijn read score was 111362. Nu wil het geval dat ik met drivers ging klooien. ( had ik beter niet kunnen doen maar goed).

Nu komt mijn score dus niet boven de 77490 uit, maar dat is pas op de helft van de benchmark. Daarna loopt ie helemaal terug naar de 44640, en dan nog maar te zwijgen van de read score.

Wie kan me helpen. Ik heb vandaag 3 keer me hd geformat xp drop gezet :( en diverse blockzises geprobeerd. Ik weet et niet meer.

Thanks.

Jasper....
verwijder je drivers, start windows opnieuw op (sommigen vertikken dit) en installeer de driver opnieuw zonder ditmaal te kutten ;)
blijft hij dan hetzelfde dan moet je gaan denken aan andere dingen zoals hardeschijf die vol(ler) word enz. enz.

kleine edit, hier mijn scores op mijn ic7-g en ook 2 raptors in raid 0

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.slicht/rr.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.slicht/rr2.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.slicht/sr.JPG

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2003 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik ging dus met drivers klooien dwz dat ik de drivers gebruik van de sx4000 series en dan wel de windows 2003 versie. Het zijn beta drivers van de promise site maar gek genoeg zijn dat de beste drivers.

Die drivers heb ik getest en geven de beste performance. Als ik de normale drivers installeer ( wat ik daarna heb gedaan) dan lijkt het net alsof er een blok lood meeloopt op de achtergrond. En dat blok kreeg ik niet meer weg. Vandaar dat ik dus ook me hd heb geformat.

Maar mijn performance is niet meer zo hoog als de eerste keer dat ik die test draaide. :(

Ik weet dat ik er gewoon vanaf had moeten blijven maar ja.... Als je eenmaal gaat tweaken.... zucht.....

Wie heeft er nog tips.

Jasper.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flavio
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 13:32
Jasper,

Ik weet een beetje wat je bedoelt. Ik heb een lange tijd met een RAID0+1 met 4 HD's gedraaid op een interne Promise378 controller op een ASUS P4C-800 Deluxe. Na een HD probleem heb ik de boel nooit meer goed werkend gekregen. Zelfs een verse XP installatie werkte niet omdat de PC continu bleef rebooten na de installatie. Diverse verschillende Promise drivers geprobeerd (ASUS, MSI, Promise) maar niets hielp.

Teneinde raad heb ik een losse Promise S150 SX4 controller mer 256MB RAM gekocht en wat denk je? Exact dezelfde problemen. XP niet te installeren etc.

Omdat mijn moederbord niet helemaal 100% was heb ik nu een ASUS P4C-800E Deluxe en gebruik ik de Intel RAID0 op 2x 120GB Maxtor DM+9. Ook op dit bord kreeg ik de Promise controllers (intern en los) niet goed werkend. Ik heb de hoop opgegeven om die Promise dingen ooit nog werkend te krijgen op mijn ASUS bord. De keren dat ik ze wel werkend kreeg (in ieder geval niet als bootschijf) was de snelheid ook niet super. De Intel RAID0 is het snelst, 122GB/s read en 118GB/s write bij grotere blocks. De SX4 kwam niet verder dan 99GB/s read en 115GB/s write.

Sorry dat ik je niet kan helpen maar een ander moederbord is misschien de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flavio schreef op 29 October 2003 @ 19:30:
De Intel RAID0 op 2x 120GB Maxtor DM+9 is het snelst, 122GB/s read en 118GB/s write bij grotere blocks. De SX4 kwam niet verder dan 99GB/s read en 115GB/s write.
wel ik moet zeggen dat dit zo snel is dat je binnen een sec dus je hele hardeschijf hebt doorgelezen, geloof je dat? (oww je bedoeld MB/s _/-\o_ )
dan nog moet ik zeggen dat ik vaak zie dat de diamand max 9 series van maxtor in raid 0 nog super scores halen, zelfde als mijn 2 raptors in raid0 terwijl ze single toch echt sneller zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashe
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-07 23:24
We zullen het maar interpreteren als MB/s ipv GB/s ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ga er maar vanuit dat die FastTrak S150 SX4 bij een sequentiële transfer rate van 99/115MB/s beter presteert dan de Intel controller bij 122/118GB/s. De real world performance van de S150 SX4 is zeer goed, met 256MB cache en vier Raptors in RAID 0 beter dan drie Atlas 15K's op een LSI MegaRAID Elite 1600 met 128MB of een Mylex AcceleRAID 600 met 128MB. Om die reden heb ik besloten om een SCSI-spullen op de straat te zetten en te 'downgraden' naar een FastTrak S150 SX4 met in de toekomst vier Raptor WD740GD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb 2 raptoprs op me p4p800-deluxe in raid0 en ik moet zeggen dat de snelheid mij ook tegen valt..

ong. zelfde snelheden..

dit = volgens mij nie veel sneller dan 2 normale schijven in raid :/ ;( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Femme schreef op 29 oktober 2003 @ 20:57:
Ga er maar vanuit dat die FastTrak S150 SX4 bij een sequentiële transfer rate van 99/115MB/s beter presteert dan de Intel controller bij 122/118GB/s. De real world performance van de S150 SX4 is zeer goed, met 256MB cache en vier Raptors in RAID 0 beter dan drie Atlas 15K's op een LSI MegaRAID Elite 1600 met 128MB of een Mylex AcceleRAID 600 met 128MB. Om die reden heb ik besloten om een SCSI-spullen op de straat te zetten en te 'downgraden' naar een FastTrak S150 SX4 met in de toekomst vier Raptor WD740GD's.
Je gaat dan die 4 draaien in RAID 0, 74 x 4 = 296 GB... ?? ben je niet bang dat er toch uitval gaat plaatsvinden?? Waarom geen RAID 5??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik ben van plan om RAID 10 te gaan draaien. RAID 5 is niet echt aan te raden voor desktopgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen voor jullie reacties.

Ik heb toch nog enkele vragen:

Welke blockzise kan ik nou het beste gebruiken. Op dit moment gebruik ik de 32 kb, een gemiddelde dus,
en, ik heb eens iets gelezen over powermanagement van harde schijven dat als ze minder herrie maken dat ze ook minder snel lopen. Kan je dat uitzetten of staat dat standaard aan? Ik heb wd al gemaild maar die geven geen antwoord en op de site daar kan ik ook niets vinden.

Jasper :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Femme schreef op 29 oktober 2003 @ 20:57:
Geeft zo'n setup nou nog een beetje response, ik bedoel, 15K's dat reageert toch wel lekker? Je hebt misschien wel een hoge doorvoer, maar hoe zit dat met CPU usage en reactietijd?
Lijkt me voor desktop wel fijn als het goed reageerd. Het eerste wat ik opmerkte bij terugkomst na m'n fout geplande uitstap van SCSI naar IDE met een IBM60GXP (uitleg niet nogdig :D) was de goede response van de SCSI setup.
En dat was een Quantum Viking II die voor noodgeval weer even het systeem in mocht, geen snelle jongen meer voor begrippen toen, maar voelde toch beter aan dan de IBM die op zijn beurt toch een hogere doorvoer had.

[ Voor 35% gewijzigd door _XipHiaS_ op 30-10-2003 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
15k schijven zijn voornamelijk geoptimaliseerd voor server gebruik, dus de raptor presteerd practsich hetzelfde op workstation gebied. En over de cpu usage hoef je je ook geen zorgen meer te maken.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
gladiool schreef op 30 oktober 2003 @ 17:28:
15k schijven zijn voornamelijk geoptimaliseerd voor server gebruik, dus de raptor presteerd practsich hetzelfde op workstation gebied. En over de cpu usage hoef je je ook geen zorgen meer te maken.
Laat maar, vond de review >:) .

[ Voor 46% gewijzigd door _XipHiaS_ op 30-10-2003 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik weer en nu sta ik dus voor een dilemma:

Ik heb een vraag:

Ik weet nl niet wat ik moet doen dus ik kijk of jullie ideeen hebben of advies voor me:

Als ik een benchmark met Atto draai dan komen me read en write niet boven de 40 a 50 mb per seconde uit. Ik heb Intel, Microsoft en Promise al gebeld maar die hadden hier geen antwoord op.

Als ik een benchmark draai met Hdtach dan komt me speed niet boven de 60.000 uit.

Bij Promise zeiden ze dat deze raptorschijven dik boven de 100 mb per seconde kan verplaatsen. Dat haal ik bij lange na niet. Als ik een diskspeed test draai dan heb ik wel een read burst speed van 111 mb per seconde maar de speed in kb per seconde blijft hangen op 77000 kb.

Nu heb ik wd gebeld en die zeiden dat me schijven niet goed zijn. Ik ben bang dat als ik mijn schijven terugstuur en andere schijven terugkrijg dat ik hetzelfde probleem heb. Miischien krijg ik dan zelfs wel 2e hands gerepareerde schijven terug. Ik heb wel 5 jaar garantie op die dingen maar ja.

Nu sta ik dus in dubio, schijven terugsturen of hiermee blijven werken.

Ik weet et niet, misschien hebben jullie adviezen? Mijn dank ik groot.

Jasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Heb je er al een Western Digital stukje software op los gelaten om de SMART status enzo te checken?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou wel willen, maar ik heb alles in een raid config via een promise controller, dus die schijf wordt niet gelezen als een normalen partitie. En ik heb op mijn mobo geen sata controller dus ik kan geen tests uitvoeren van wd of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ah dat is vervelend want een foutcode van zo'n progje is vaak een goeie indicatie plus dat ze hem dan zonder zeuren omruilen. Misschien ergens anders testen?

Dik boven de honderd lijkt me trouwens wat overdreven, 1 raptor doet dach tik zo'n 50 mb, dus max 100 ofzo. Dus de schijven hoeven niet metteen kapot te zijn.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Inderdaad lichtelijk overdreven, maar sommige benchmarktooltjes geven het in ieder geval wel aan, zoals ATTO: Verwijderd in "raptor schijven performance loopt terug" :)

Wat betreft het probleem van de topicstarter:
Ik zou wel willen, maar ik heb alles in een raid config via een promise controller, dus die schijf wordt niet gelezen als een normalen partitie. En ik heb op mijn mobo geen sata controller dus ik kan geen tests uitvoeren van wd of wat dan ook.
Dit volg ik niet helemaal .. Je hebt helemaal geen partities nodig om het WD DataLifeGuard tooltje op de schijf los te laten. Dat de schijven in RAID staan doet er gewoonlijk niet toe. Na het downloaden van WD DLG (zie www.wdc.com of de FAQ van dit subforum (direct-link)) en het uitvoeren ervan wordt er gewoon een speciale opstartflop aangemaakt. Na het opstarten met deze flop wordt er op het laagste niveau (like BIOS niveau) naar de aanwezige schijven gescand en vervolgens kun je aangeven welke van de gevonden schijven je wil testen :)

[ Voor 67% gewijzigd door BalusC op 05-11-2003 06:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK. Dat heb ik gedaan. En het werkt. Ik ga strax eens kijken wat er aan de hand is.

Thanks.

Wordt vervolgd....

oh ja die performance die mr hard haalt in bijv. sisoft sandra die haal ik niet eens tot de helft.

En als ik de test in Atto draai dan lijkt het wel alsof ie halverwege de test zijn buffer ofzo moet leegmaken, hij stopt met schrijven waardoor de performance erg achteruit loopt.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2003 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 14:27
JasperH, je schijven terugsturen heeft denk ik geen zin. Het ligt namelijk niet aan de schijven.

Een enkele Raptor haalt ongeveer 50 MB/sec met ATTO, 2 in RAID0 (16K) halen 112 MB/sec of zelfs meer. Het lijkt me dat het probleem in je mobo, controller of Windows + drivers zit. Het meest waarschijnlijk lijkt het me dat het probleem bij de drivers van Promise zit. Daarnaast zou je nog kunnen kijken of het helpt als je je partitie convert naar dynamic.

Om het probleem op te lossen zou ik :

-data backuppen
-beide schijven leegmaken
-kaart flashen met laatste BIOS, defaults laden
-array aanmaken met 16K stripesize, als je hoge scores wilt zien 64K
-Windows installeren met de laatste officiele driver voor het betreffende OS.

Dit zou de verwachte scores op moeten leveren. Als je nog steeds problemen houdt zou ik de kaart (met array en al) in een andere pc zetten en de drivers weer installeren, en dan kijken wat er dan gebeurt.

Concrete Loop Watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb toch me schijven teruggestuurd. Ik had 2000 erop gezet en daar verschillende test gedaan. De raid config bleef heel lang schrijven op een klein bestandje.

Ik heb ze teruggestuurd na een telefonisch contact met wd en die raadde me aan om ze terug te sturen, en daarop krijg ik dan weer nieuwe.

Wordt vervolg..... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 november 2003 @ 07:29:
Ik heb toch me schijven teruggestuurd. Ik had 2000 erop gezet en daar verschillende test gedaan. De raid config bleef heel lang schrijven op een klein bestandje.

Ik heb ze teruggestuurd na een telefonisch contact met wd en die raadde me aan om ze terug te sturen, en daarop krijg ik dan weer nieuwe.

Wordt vervolg..... :|
nou het lijkt mij nogal sterkt dat het iets met je hd tedoen heeft maarja we horen het wel, ben blij dat die van mij het goed doen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier ben ik weer, even het vervolg op mijn probleem:

Ik heb ondertussen nieuwe schijven van wd gehad en wat ik eigenlijk al een beetje verwachtte..... het maakte geen moer uit.

Ik heb gister dus een nieuw mobo gekocht de 875pzb met een intel sata controller en een nieuwe cpu ( de 3.0 op fsb 800 een nieuwe videokaart en 2 gb aan ddr geheugen. :)

Wat blijkt......... de performance van mijn schijven is dus bijna verdubbelt, heel vaag maar ik haal nu scores van boven de 120 mb in atto. Ik merk ook wel verschil in opstarten en films comprimeren enzo.

Ik heb dus een lekker setje hardware over.

Thanks voor de hulp mensen

Jasper.... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ligt volgens mij eerder aan bios & instellingen daarin i.c.m drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dezelfde problemen als de topicstarter.. Ik heb een ASUS A7N8X-deluxe met een XP2600 en 1Gb ram en ook 2 36Gb raptor schijfjes. Er zit standaard een sillicon images SATA controler op hier haalde ik goede scores mee. Ik heb net een Promise SX4 gekocht, erin gezet, geinstalleerdm, maar et atto kom ik al niet boven de 50k read/write uit. Nou heeft de topic starter een nieuw bordje gekocht, maar dit ben ik toch niet van plan. de SX4 moet (met 256MB) moet toch beter presteren dan die sillicon image? of in iedere geval wat in de buurt ?

iemand nog een idee ?

(ik draai trouwes WinXP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb ook zware problemen met de FastTrak S150 SX4 in mijn systeem. In benchmarks presteert ie prima, beter dan menig andere controller, maar zodra je er Windows vanaf gaat draaien gebeuren er de meest vreemde dingen. Het installeren van drivers en updates van Windows Update ging met een niet de beschrijven traagheid. Op andere momenten, bijv. het unzippen van een Firebird nightly, was de performance wel weer redelijk. In ATTO haalde ik gewoon 110MB/s met twee Raptors.

Ik heb de S150 SX4 nu vervangen door een 'domme' S150 TX2plus en die presteert wel normaal. Ik ben nog steeds niet erg onder de indruk van de prestaties maar dat zal wel komen omdat ik 3x Atlas 15K op een SCSI RAID-controller gewend was. Nu maar hopen dat ik snel m'n nieuwe SCSI RAID-controller binnen krijg zodat ik deze SATA spullen kan dumpen.

Ik ben zwaar teleurgesteld in Promise. Belachelijk dat zo'n controller slechter presteert dan de eerste de beste ATA schijf van drie jaar geleden. Voor zover ik het kan beoordelen is het gewoon een brakke driver die de ellende veroorzaakt. In theorie is de S150 SX4 in staat om hele goede prestaties te leveren (de prestaties zijn érg goed in benchmarks die de fysieke schijf aanspreken maw buiten om het filesystem werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'Dumpen?'..... :?

Als je je raptors verkoopt heb ik wel interesse.... O-)

okee het is dan wel geen scsi, maar toch hele snelle schijven die wd's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal mee eens dat het aan de drivers ligt. Ik had Promise al gebeld of ik geen nieuwe betadrivers kon krijgen maar die zouden aan het eind van de vorige :? maand uitkomen. Btw. mijn sata kaartje is te koop. Als ik nu een Atto draai dan haal ik scores van ruim boven de 120 mb per seconde....... Voorlopig voor mij geen promise meer, alhoewel in de pc van mijn zoontje heb ik een gewone tx4 draaien met 2 x ibm 80 gb en die presteert beter dan die s150 controller.

Voorlopig ben ik overgestapt naar Intel.

JAsper
Pagina: 1