Toon posts:

Dolby surround op A7N8X-VM

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een klein computer gaan bouwen op basis van een A7N8X-VM moederboard. Nu kan staat er dat er een 6-channel PCI Audio op zit. Alleen als je bij de specificatie kijkt zit er drie aansluitingen maar wordt er maar een aansluiting aangeduid als uitgang. Kan er dan wel een dolby surround set op aansluiten? Ik ben nu in het bezit in een 5.1 speakerset en daar zitten drie stekkertjes op.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:09

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 28 October 2003 @ 22:46:
Ik wil een klein computer gaan bouwen op basis van een A7N8X-VM moederboard. Nu kan staat er dat er een 6-channel PCI Audio op zit. Alleen als je bij de specificatie kijkt zit er drie aansluitingen maar wordt er maar een aansluiting aangeduid als uitgang. Kan er dan wel een dolby surround set op aansluiten? Ik ben nu in het bezit in een 5.1 speakerset en daar zitten drie stekkertjes op.
heel simpel
als je het via de tools zo instelt dat je een 5.1 set er aan hangt dan maakt hij van de 2 andere poortjes de rear speakers en de micrifoon ingang de subwoofer uitgang ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:47
Als het goed is kun je met het software aangeven welke mode de 3 aansluiting heeft.

Damm shunt was me voor :9

[ Voor 16% gewijzigd door The_Greater op 28-10-2003 22:49 ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op 28 October 2003 @ 22:49:
[...]

heel simpel
als je het via de tools zo instelt dat je een 5.1 set er aan hangt dan maakt hij van de 2 andere poortjes de rear speakers en de micrifoon ingang de subwoofer uitgang ;)
Bedankt, dan ga ik hem van de week nog bestellen.

Heeft iemand misschien ervaring met dit board met 1 Gb ram erin?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2003 22:52 ]

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Beetje offtopic:

Ik heb er vandaag 2 besteld als basis voor office/internet pc's bij mijn werkgever, ben benieuwd hoe ze zich gedragen :)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
De A7V8X-X heeft zelfs een coaxiale digitale uitgang er op zitten...
Durf het van die A7N8X niet te zeggen...
Maar dan gaat sowieso die optie van Shunt op...

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 October 2003 @ 22:50:
Heeft iemand misschien ervaring met dit board met 1 Gb ram erin?
Ja, dat kan.
[/inkoppertje]

De VM bordjes van Asus zijn zeker leuke prijsbewuste bordjes.

Einde topic. Alle vragen reeds beantwoord O-)

[ Voor 10% gewijzigd door Voutloos op 28-10-2003 23:37 ]

{signature}

Verwijderd

Ik heb ook een paar van deze boardjes, ze zijn voor snellere office PC's zeker zeer goed te gebruiken.

En zeker goedkoop.

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

BredeP schreef op 28 oktober 2003 @ 22:52:
De A7V8X-X heeft zelfs een coaxiale digitale uitgang er op zitten...
Durf het van die A7N8X niet te zeggen...
Maar dan gaat sowieso die optie van Shunt op...
Die zit er idd bij in de vorm van een los bracket :)

• Smarron
  • Laatst online: 23:10

Smarron

The bend

Even een grote kick.

Ik heb dit plankje nu ook (voor de PC van mijn vader). Er hangt nu een 5.1 set van Labtec aan, maar ik krijg voor geen mogelijkheid alle kanalen aan de praat.

Eerst even wat vraagjes. Thuis heb ik een Epox 8RGA+, waar Soundstorm opzit en na het installeren van de nForce-drivers krijg ik een nieuw instelscherm om het geluid en de kanalen in te stellen. Dat heb ik bij deze plank niet, aangezien het een Realtek 6-kanaals ding is.

Na een klein uurtje downloaden (ISDN) van de website van Asus, had ik sounddrivers van 25MB binnengehaald. Alles geinstalleerd, maar geen 6-kanaals geluid, niet eens een normaal menu, slechts 1 of andere lelijke nep-winampplayer die uiterst onoverzichtelijk is.

Heeft iemand het wel gewoon voor elkaar gekregen? Ik heb de kabels tig keer aangesloten en ook elke keer op een andere ingang. Bij de geluidsinstellingen het setje uiteraard op 5.1 gezet en vinkjes gezet voor de aparte kanalen van sub+ center en de surroundspeakers. Nog steeds geen resultaat.

Is er zowieso aparte software die dit met een soort wizard in kan stellen? En hoe hebben jullie het alsnog aan de praat gekregen?

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Verwijderd

Is het niet zo dat je boxen zelf dolby 5.1 geluid decoder (of encoder, weet nooit goed het verschil :( ) nodig hebben om van dolby 5.1 geluid te kunnen genieten? Want zo'n ding hebben die onboard geluidskaarten niet. Wat ze in ieder geval wel kunnen is geluid over 6 kanalen verdelen in stereo.

• Smarron

Smarron

The bend

Verwijderd schreef op 06 februari 2004 @ 22:40:
Is het niet zo dat je boxen zelf dolby 5.1 geluid decoder (of encoder, weet nooit goed het verschil :( ) nodig hebben om van dolby 5.1 geluid te kunnen genieten? Want zo'n ding hebben die onboard geluidskaarten niet. Wat ze in ieder geval wel kunnen is geluid over 6 kanalen verdelen in stereo.
Dit plankje heeft inderdaad geen 5.1 geluid, maar 6-kanaals AC97. Alleen die overige 3 (surrounds en center) krijg ik voor geen mogelijkheid aan de praat. Waar ik nog achter kwam is dat het niks uitmaakt welke kabel vanuit de sub ik aansluit op de groene ingang (meestal de output) van het mobo. Uit elke box krijg ik dan geluid afhankelijk van de kabel. De overige 2 uitgangen op de geluidskaart reageren gewoon niet. Stel ik dat in Windows in (5.1 speakerset en center+sub aangesloten op mic en surround op line-in of andersom, beiden geprobeerd), gebeurt er niks. Ik ben zowieso niet echt onder de indruk van die instellingen van Windows. Daarom dacht ik misschien dat er wellicht aparte software voor is om de boxen goed in te stellen wat op mijn mobo wel gaat dmv nVidia Soundstorm.

(De duurdere Nforce2-plankjes hebben overigens wel 5.1 geluid, dmv een MCP-T chip van nVidia. kwaliteit ligt tussen de Audigy 1 en 2 volgens velen.)

Verwijderd

Maar welk programma gebruik je dan om muziek af te spelen als je maar 4 speakers hoort? Bij Winamp is het normaal dat je "maar" 4 kanalen hoort. Winamp stuurt gewoon geen geluid naar de andere kanalen

• Smarron

Smarron

The bend

Verwijderd schreef op 07 februari 2004 @ 16:13:
Maar welk programma gebruik je dan om muziek af te spelen als je maar 4 speakers hoort? Bij Winamp is het normaal dat je "maar" 4 kanalen hoort. Winamp stuurt gewoon geen geluid naar de andere kanalen
Geen Winamp. Deze is niet eens geinstalleerd, alleen WMP9 geprobeerd. Ik heb thuis ook zo'n setje en daar doen alle kanalen het met WMP9 wel, met Winamp niet.

Op de betreffende PC krijg ik alleen geluid uit de front-speakers. De sub doet het wel, maar dat komt vanwege de stereo-output. Daarom wilde ik weten of er niet aparte software is om de speakers via een wizard in te stellen oid.

• CARman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-06 21:34
Hier dus exact hetzelfde probleem .............

Alleen front uit op de middelste mini-jack. De andere 2 zwijgen in alle talen, ook als ik duidelijk heb aangegeven dat die de mic-in en line-in moet gebruiken om de achter kanalen, center en sub aan te sturen.

Wazig genoeg, hoor ik wel een flinke 'bonk' uit mijn sub als ik de uitgang van de sub naar de mic-ingang rout. Maar echt geluid ho maar.

Ik heb alle drivers al zo'n beetje geprobeerd. En ook alle instellinge die te vinden zijn, heb ik al onder handen genomen. Tsss, de goedkoper AC97 6 kanaals oplossing van mijn A7V333 werkt 10X beter en geeft op de front uit al beduidend minder ruis dan de knullige audio van dit bordje.

Zware tegenvaller voor dit ASUS bord, hier is het kwa hardware en software op geen stukken na voor elkaar. Ben ik niet gewend van ASUS :'(

Asrock Extreme9, AMD9590, Kraken X61, 32GB

• Smarron

Smarron

The bend

CARman schreef op 07 februari 2004 @ 19:03:
Hier dus exact hetzelfde probleem .............

Alleen front uit op de middelste mini-jack. De andere 2 zwijgen in alle talen, ook als ik duidelijk heb aangegeven dat die de mic-in en line-in moet gebruiken om de achter kanalen, center en sub aan te sturen.

Wazig genoeg, hoor ik wel een flinke 'bonk' uit mijn sub als ik de uitgang van de sub naar de mic-ingang rout. Maar echt geluid ho maar.

Ik heb alle drivers al zo'n beetje geprobeerd. En ook alle instellinge die te vinden zijn, heb ik al onder handen genomen. Tsss, de goedkoper AC97 6 kanaals oplossing van mijn A7V333 werkt 10X beter en geeft op de front uit al beduidend minder ruis dan de knullige audio van dit bordje.

Zware tegenvaller voor dit ASUS bord, hier is het kwa hardware en software op geen stukken na voor elkaar. Ben ik niet gewend van ASUS :'(
Erg jammer. Drivers helpt inderdaad niet. Jammer is er buiten de standaard geluidsinstellingen van XP geen goeie software die dit kan regelen.

Ik ga het oplossen door de 5.1 in te ruilen voor een 2.1. Jammer, maar helaas.

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Smarron schreef op 08 februari 2004 @ 20:24:
[...]
Erg jammer. Drivers helpt inderdaad niet. Jammer is er buiten de standaard geluidsinstellingen van XP geen goeie software die dit kan regelen.

Ik ga het oplossen door de 5.1 in te ruilen voor een 2.1. Jammer, maar helaas.
Met de 3.13 nForce Drivers werkt het prima.

De drivers installeren, rebooten, in het NVIDIA nForce Control Panel kiezen voor 6 speakers, beetje klikken op die vakjes (5e, 6e en 7e van boven), mischien nog een reboot en het werkt.

• Smarron

Smarron

The bend

Fraggar schreef op 27 februari 2004 @ 01:02:
Met de 3.13 nForce Drivers werkt het prima.

De drivers installeren, rebooten, in het NVIDIA nForce Control Panel kiezen voor 6 speakers, beetje klikken op die vakjes (5e, 6e en 7e van boven), mischien nog een reboot en het werkt.
Op dit moederbord zit geen nVidia Soundstorm, het is een Realtek AC97-chip. Dus het nForce controlpanel is niet van toepassing. Weet je zeker dat je exact hetzelfde plankje hebt en niet een A7N8X-X ofzo ?

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-08 19:45

greatgonzo

schit-te-rend!

6 channel output wil natuurlijk nog niet zeggen dat je dolby surround hebt, dan heb je toch echt een geluidskaart nodig met dolby decoder erin, en dan ook nog luidsprekers met versterkers

Verwijderd

hm, wat ik nu allemaal lees,

waarom word er nog steeds aan "surround" gedacht als je een mp3 via WMP9 of winamp afspeeld, dit is STEREO :)

natuurlijk zijn er wel diverse tooltjes om surround te simuleren net als matrix mixer oid. maar dat is weer per mensensmaak verschillend

de enige manier om het goed te testen is met een test VOB-filetje via PowerDVD (goeie versie) af te spelen met de settings op 5.1

of een divxje Met AC3 en AC3 Filter geinstalleerd en geconfigureerd op 5.1ch uitgang

ook je geluidskaart zet je op 5.1 anders hoor je het nog niet :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2004 08:52 ]

• Smarron

Smarron

The bend

Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 08:47:
hm, wat ik nu allemaal lees,

waarom word er nog steeds aan "surround" gedacht als je een mp3 via WMP9 of winamp afspeeld, dit is STEREO :)

natuurlijk zijn er wel diverse tooltjes om surround te simuleren net als matrix mixer oid. maar dat is weer per mensensmaak verschillend

de enige manier om het goed te testen is met een test VOB-filetje via PowerDVD (goeie versie) af te spelen met de settings op 5.1

of een divxje Met AC3 en AC3 Filter geinstalleerd en geconfigureerd op 5.1ch uitgang

ook je geluidskaart zet je op 5.1 anders hoor je het nog niet :)
Tuurlijk is muziek stereo, maar als het 6-kanaals geluid het op mijn Epox 8RGA+ wel doet en niet op de Asus (Beiden nForce, alleen de 1 heeft Soundstorm, de ander AC97), klopt er iets niet. Ik speel de muziek af met Mediaplayer. Er zou in ieder geval geluid uit moeten komen. Dus het hele simuleren gaat al niet eens.

Omdat er ook verder geen extra software is om dit te besturen heb ik maar een goedkope Soundblaster 5.1 gekocht en het probleem is meteen opgelost. Alle boxjes geven geluid.

En ja, ik snap ook wel dat je de instellingen op 5.1 moest zetten. 8)7
Tot nu toe is er niemand nog met deze Asus-plank die het geluid aan de praat heeft gekregen, ik denk dus niet dat het aan ons ligt.

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-08 19:45

greatgonzo

schit-te-rend!

ik zou zowieso altijd een sb live 5.1 kopen, spaart ook je cpu resources (of hoe zeg je dat, nou ja, je weet wat ik bedoel :) )

De SB live 5.1 kost maar rond de €30, en dan heb je ook nog eens EAX voor je games, wil je een deftigere geluidkaart, bijvoorbeeld de audigy, je hebt er al diverse vanaf €60

• Smarron

Smarron

The bend

greatgonzo schreef op 27 februari 2004 @ 09:46:
ik zou zowieso altijd een sb live 5.1 kopen, spaart ook je cpu resources (of hoe zeg je dat, nou ja, je weet wat ik bedoel :) )

De SB live 5.1 kost maar rond de €30, en dan heb je ook nog eens EAX voor je games, wil je een deftigere geluidkaart, bijvoorbeeld de audigy, je hebt er al diverse vanaf €60
Aangezien de nForce plankjes zeer goed zijn en ik een onboard video nodig had (integrated GF4MX 440) was het onboard sound ook handig. Een 5.1 speakerset had ik erbij gekocht. Nogmaals, het is niet mijn PC, maar voor mijn vader. Die doet geen spellen, maar het is wel lullig als er maar 2 van de 5 speakertjes geluid geven. En de resources valt wel mee met de huidige PC's. Ze zijn snel zat. Maar het probleem is opgelost, jammer genoeg heeft het onboard 6-kanaals het nooit gedaan.

• Fraggar
  • Niet online
Smarron schreef op 27 februari 2004 @ 08:36:
[...]
Op dit moederbord zit geen nVidia Soundstorm, het is een Realtek AC97-chip. Dus het nForce controlpanel is niet van toepassing. Weet je zeker dat je exact hetzelfde plankje hebt en niet een A7N8X-X ofzo ?
Ik heb de A7N8X-VM ja.
Het werkt perfect zoals ik zei.
Het nForce controlpanel is wel van toepassing.

Ik kan na het weekend ook een screenshot maken hiervan, als je me niet gelooft 8)

[ Voor 29% gewijzigd door Fraggar op 27-02-2004 12:44 ]

• Smarron

Smarron

The bend

Hmm, dan ben je echt de enige die het aan de praat heeft gekregen. Ik heb ook in het begin al de 3.13 drivers compleet geinstalleerd. Dat werkte dus echt niet. Ik had verder ook geen controlpanel gekregen, helemaal niks!

• Fraggar
  • Niet online
Smarron schreef op 27 februari 2004 @ 14:36:
Hmm, dan ben je echt de enige die het aan de praat heeft gekregen. Ik heb ook in het begin al de 3.13 drivers compleet geinstalleerd. Dat werkte dus echt niet. Ik had verder ook geen controlpanel gekregen, helemaal niks!
meuktracker: nVidia nForce 3.13 WHQL

Deze moet je hebben met de 3.66 audio drivers.
Dan krijg je een speciaal control schermpje erbij en daar kan je alles instellen.

Met de eerdere versies waren er nogal wat problemen.
Pagina: 1