Toon posts:

[CSS] Overgebleven hoogte

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het vandaag toch maar eens geprobeerd een site maken met behulp van div's ipv tabellen.

Kleine situatie schets:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<div class='main'>
  <div class='blokjea'>
     wat inhoud
  </div>
  <div class='blokjeb'>
     wat inhoud
  </div>
</div>

main class: hoogte 100%
blokjea class: hoogte 200 px (of iets dergelijks, wel in harde pixels)
blokjeb moet de overige hoogte krijgen van de main - blokjea (100% - 200px)

Ik krijg dit echter niet voor elkaar en google helpt me op dit moment ook niet echt verder.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

als main 100% is, en blokjea 200px, wat is dan de functie van een hoogte geven aan blokjeb? een eventuele background kan je immers ook in main kwijt, die is al 100%.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
code:
1
2
3
4
5
html, body, div.main {
height:100%;}
div.blokjea {
height: 200px;
}

zoiets? je moet html en body, en alle andere tags in hierarchie boven div.main ook 100% geven ipv de standaard auto, anders werkt het niet.

Human Bobby

Verwijderd

Topicstarter
blokjeb bevat 3 blokjes, deze hebben een border-left van 1 px, op deze manier wordt er een lijn tot onder aan de pagina getrokken: Afbeeldingslocatie: http://timdrijvers.xs3all.nl/site.png

• Clay

Clay

cookie erbij?

Ik zou in main een bg mikken met die streepjes, en dan heeft blokje b geen height nodig. met blokje a erboven kan je prima zorgen dat je die strepen daar niet ziet.

Verwijderd

Topicstarter
Is idd wel een stuk simpeler, doen we dat gewoon :D

• Vinzzz243
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01-2025
dit probleem beschrijft precies ook MIJN probleem, is het nu wel of niet op te lossen met css ?

mn topic: [rml][ CSS HTML] positionering en uitlijning[/rml]

• Clay

Clay

cookie erbij?

Het is prima op te lossen met css, je moet alleen een vlakverdeling zien te vinden waar je zo min mogelijk in de hoogte hoeft in te stellen. b.v. Als je een background op de body of een container kan zetten zodat dat niet hoeft voor content elementen, en je zo dus voorkomt dat je daarvoor hoogte hoeft in te stellen: doen!

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

Het is wenselijker dat je in plaats van het class-attribuut het id-attribuut gebruikt, het class-attribuut dient namelijk ter specificiëring van het type element dat je gebruikt1, waar 'id' een element een unieke status geeft.

Bijvoorbeeld:
• <p class="introduction">Hier de (vetgedrukte) inleidende alinea van een artikel</p>
• <ul class="menu"><li>Menu-optie 1</li></ul>
• <h2 class="hardware">Een kop over een artikel met als globaal theme 'hardware'</h2>
For instance in the following example, the p element is used in conjunction with the class attribute to identify a particular type of paragraph.
Nota bene: "to identify a particular type of paragraph".

1) XHTML 2 spefication - Core Attribute Collection

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
classificatie versus identificatie :)

Human Bobby

• Vinzzz243
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01-2025
Clay schreef op 29 October 2003 @ 09:05:
Het is prima op te lossen met css, je moet alleen een vlakverdeling zien te vinden waar je zo min mogelijk in de hoogte hoeft in te stellen. b.v. Als je een background op de body of een container kan zetten zodat dat niet hoeft voor content elementen, en je zo dus voorkomt dat je daarvoor hoogte hoeft in te stellen: doen!
een simpelere vlakverdeling dan ik in mijn post heb, vind ik niet :) zou je daar eens naar kunnen kijken? Een oplossing vind ik niet echt :?
Pagina: 1