[PHP] Exchange-Imap Message koppeling

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik ben op dit moment bezig om in een php systeem wat extra functies toe te voegen zoals agenda per klant etc. Nu is de situatie alleen dat er al een exchange server staat en nu wil ik deze gaan gebruiken als opslag. Het uitlezen van agenda's gaat goed via IMAP met een custom imap mail weergave.

Alleen hoe kan ik iets terugzetten in exchange 5.5???
Ik zat zelf te denken aan custom mailtjes aangezien exchange volgens mij ook afspraken etc kan versturen naar een outlook emailadres wat gewoon bij iemand thuis staat, alleen kan ik nergens een beschrijving van dit e-mailformaat vinden. Omdat als ik gewoon een public folder klantafspraken maak en deze alles laat accepteren dan kan er vanuit php en outlook een afspraak voor een klant worden toegevoegd en is deze zichtbaar vanuit php en outlook. Verwijderen / wijzigen hoeft niet te kunnen vanuit php alleen toevoegen.
Ik heb al gekeken naar emailtjes die outlook verstuurd, maar dan zie ik dat daar ook hele leuke brijen tekst/getallen instaan en daar kan ik nergens op internet info over vinden.

Of denk ik gewoon verkeerd en moet ik het heel anders aanpakken ( socket calls ofzo )

Oh ja btw. Het php-gedeelte draait op linux-server dus owa koppelingen / dll koppelingen kan ik weinig mee.

Gezocht op msdn,expertsexchange,got maar alles gaat over een client windows comp die of outlook heeft draaien of exchange admin heeft draaien of owa heeft draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83949

Volgens mij ben jij op zoek naar .vcs bestanden...

http://www.martik.nl/vcal.vcs

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
BEGIN:VCALENDAR
VERSION:1.0
BEGIN: VEVENT
DTStart:20000922T070000
DTEnd:20000922T070000
Location;ENCODING=QUOTED-PRINTABLE:(No Location Given)
UID:20000922T07000020000922T070000
DESCRIPTION;ENCODING=QUOTED-PRINTABLE:(No Description Given)
SUMMARY;ENCODING=QUOTED-PRINTABLE:(No Subject Given)
PRIORITY:3
End:VEVENT
End:VCALENDAR

Althans, dit komt volgens mij een beetje in de richting van wat je vraagt.

Als het wat is kan jij mij dan vertellen hoe jij php laat connecten met exchange? Ik heb zelf (sinds kort) exchange 2000 en wil ons zelfgemaakte webbased crm-systeem laten synchroniseren met een public address folder in exchange. Ik zie op het moment alleen effe door alle bomen het bos niet meer: LDAP, ODBC, bla... Ik heb hier weinig kaas van gegeten verder dus het is voor mij zowiezo allemaal nog enigszins abracadabra, maar misschien dat je me een zetje in de goeie richting kan geven. Ik zit zelf op dit moment te klooien met een ODBC koppeling tussen MySQL en Exchange, omdat ik denk dat een directe LDAP aanroep van php op de exchange server niet handig is omdat je dan niet mooie queries kan maken...

anyway. ik lees het wel :)

succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

* SchizoDuckie gaat dit topic ff in de gaten houden :)

Als je met php+imap netjes de exchange mailbox en bijv. de agenda kan uitlezen, zoudat voor mij een hóóp mogelijkheden openen op mn werk :9

Stop uploading passwords to Github!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83949

Ja, ik heb dus ook nog even deze twee dingetjes gevonden:

Topic waarin het synchroniseren van Exchange met MS SQL wordt besproken

In dat topic wordt verwezen naar deze pagina.

Heel interessant allemaal. Blijkbaar is het mogelijk om Exchange te synchroniseren met MS SQL (MySQL moet dan ook wel lukken denk ik?), en er wordt zo over gesproken alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Jammer dan alleen dat er niet effe ergens een jip en janneke handleiding is vanaf scratch. Zou mij wel enorm helpen iig :?

edit:
oeps sorry, ik zit een beetje offtopic te doen hier geloof ik... naja het heeft wel een KLEIN beetje raakvlakken met jouw probleem... toch?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 83949 op 28-10-2003 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
VCS bestanden zoek ik niet. Ik zoek een manier om gewoon met een mailtje / socket connectie iets in exchange te plaatsen.

Btw. voor het uitlezen van de agenda kan je als voorbeeld ff squirrelmail installeren en dan gewoon exchange als imap server instellen. Dan onder onder folders je agenda toevoegen en je kunt hem uitlezen. Met enig maatwerk wordt het wel een stuk mooier, maar het basisidee heb ik uit squirrelmail. Wat ik doe om het leesbaar te maken is gewoon als de foldernaam begint met 'cal' ( is afspraak hier intern, alle agenda's beginnen met het woord cal en dan mag iedereen er van alles achter plakken ) dan gaat er een filter over het mailtje heen zodat ik het subject zie, de aanmaker, de body als tekst. En dan over de bodytekst van when tot *~* een datum/tijd laten berekenen en klaar is Gomez12.

In principe is er best veel uit te lezen via imap, alleen moet je voor sommige dingen de standaard formulieren aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-06 11:55
Ter info wat achtergrond informatie over kalender functionaliteit en imap servers:

Thread (RFC IMAP groupware folders)
http://lists.kde.org/?t=105108790000001&r=1&w=2

Architecture paper kolab server
http://www.kroupware.org/architecture-1.1/index.html

In de kolab server beschrijving staat ook wat de mime indeling van calendar berichten zijn.

Het is overigens niet mogelijk om mail te wijzigen. Wanneer je de dat in een mailtje wilt wijzigen dan kan dat alleen door een nieuw bericht te maken, APPEND gebruiken en de oude delleten.

Zie verder www.ietf.org/rfc/rfc3501.txt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-06 11:55
Gomez12 schreef op 28 oktober 2003 @ 20:47:
VCS bestanden zoek ik niet. Ik zoek een manier om gewoon met een mailtje / socket connectie iets in exchange te plaatsen.

Btw. voor het uitlezen van de agenda kan je als voorbeeld ff squirrelmail installeren en dan gewoon exchange als imap server instellen. Dan onder onder folders je agenda toevoegen en je kunt hem uitlezen. Met enig maatwerk wordt het wel een stuk mooier, maar het basisidee heb ik uit squirrelmail. Wat ik doe om het leesbaar te maken is gewoon als de foldernaam begint met 'cal' ( is afspraak hier intern, alle agenda's beginnen met het woord cal en dan mag iedereen er van alles achter plakken ) dan gaat er een filter over het mailtje heen zodat ik het subject zie, de aanmaker, de body als tekst. En dan over de bodytekst van when tot *~* een datum/tijd laten berekenen en klaar is Gomez12.

In principe is er best veel uit te lezen via imap, alleen moet je voor sommige dingen de standaard formulieren aanpassen.
Wanneer je een echte php diehard bent dan kan je de code van squirrelmail ook gebruiken on berichten te maken. Zie src/compose.php en class/deliver/Deliver.class.php. Door een message object te maken met de juiste mime structuur (in jouw geval dus multipart/mixed met een text/plain en een text/vcalendar?? mime part) kan je een bericht laten genereren en laten appenden in een mailbox.

Mocht je vragen hebben hoe een message object met de juiste structuur te maken dan kan ik je mij dat altijd vragen (marc[at]squirrelmail.org). De mime implementatie en het deliver (SMTP, sendmail of IMAP) implementatie zijn creaties van mij :)
Pagina: 1