[A7N8X-X]Hoe Asus C.O.P uitzetten

Pagina: 1
Acties:

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 16:14
Ik heb een A7N8X-X en een XP 3000+ en ik hou mijn temps goed laag(5 casefans+zalman >:) )
De temperaturen zijn volgens asusprobe: idle 25C, stressed +-50C.
Maar in mijn bios is dit heel anders, hier is mijn temp idle 40-50C en stressed 60-75 op de standaard sneleheid.
Maar als ik ga overclocken gaat dit nog wel tot 3200+(probe idle:28 stessed:53) maar als ik naar 3400+ ga kan ik geen pifast runnen terwijl mn temps nog geen 55C volgens probe zijn, want dan schakelt COP mn computer automatisch uit. :(
Als ik tijdens pifast op 3400+ aan mn heatsink voel is ie nog lauw, dus ik ga ervan uit dat de probe temps kloppen.

Ik vind alle bescherming tegen hitte goed maar dan moet asus het wel goed doen en geen foute temps weergeven in de bios.

Ik heb ook mn bios al geflasht van 1005 naar 1006 en later van 1006 naar 1007 final. En bij alle biossen had ik hetzelfde probleem. :?
Heeft nog iemand dit probleem en heeft iemand hier de oplossing voor??
Kan ik COP misschien uitzetten :?

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

25 Idle en 50 Stressed 8)7

Ik vind dit verschil wel errug groot, en klopt volgens mij ook niet. Waarmee lees je je tempraturen af?

Verwijderd

El Snorro schreef op 28 oktober 2003 @ 18:19:
Ik heb een A7N8X-X en een XP 3000+ en ik hou mijn temps goed laag(5 casefans+zalman >:) )
De temperaturen zijn volgens asusprobe: idle 25C, stressed +-50C.
Maar in mijn bios is dit heel anders, hier is mijn temp idle 40-50C en stressed 60-75 op de standaard sneleheid.
Maar als ik ga overclocken gaat dit nog wel tot 3200+(probe idle:28 stessed:53) maar als ik naar 3400+ ga kan ik geen pifast runnen terwijl mn temps nog geen 55C volgens probe zijn, want dan schakelt COP mn computer automatisch uit. :(
Als ik tijdens pifast op 3400+ aan mn heatsink voel is ie nog lauw, dus ik ga ervan uit dat de probe temps kloppen.

Ik vind alle bescherming tegen hitte goed maar dan moet asus het wel goed doen en geen foute temps weergeven in de bios.

Ik heb ook mn bios al geflasht van 1005 naar 1006 en later van 1006 naar 1007 final. En bij alle biossen had ik hetzelfde probleem. :?
Heeft nog iemand dit probleem en heeft iemand hier de oplossing voor??
Kan ik COP misschien uitzetten :?
Een maat van me heeft ook deze mobo en heeft precies hetzelfde probleem. We draaiden BurnK7 en probe gaf als cpu temp 55 graden aan.
Daarna pc reboot en in de BIOS stond er 65 graden dat is dus wel een verschil van 10 graden.
Dus ik sluit me hier ook bij aan weet iemand waar het aan ligt en welke geef nou de juiste temps aan?

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-02 15:18
asusprobe
maar ik heb wel gehoord dat asus probe niet correct uitleest

weet je ezker dat je heatsink goed contact maakt met de cpu? niet teveel/te weinig koelpasta gebruikt.

want vaak (99%) leest het bios het toch beter uit dan een proggie

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

En een lauwe heatsink doet mij ook denken aan een niet helemaal lekker gemonteerde koeler, zodat deze niet goed contact maakt en je dus hele hoge temps krijgt

En wees blij met die cop, beter pc 10 keer te vaak uit dan je cpu opblazen :+

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 16:14
Verwijderd schreef op 28 October 2003 @ 18:21:
25 Idle en 50 Stressed 8)7

Ik vind dit verschil wel errug groot, en klopt volgens mij ook niet. Waarmee lees je je tempraturen af?
Mijn temps lees ik af met asusprobe(boven ook te lezen ;) )
en dat verschil valt wel mee, ik draai soms ook 30 idle zonder raam open.
En een lauwe heatsink doet mij ook denken aan een niet helemaal lekker gemonteerde koeler, zodat deze niet goed contact maakt en je dus hele hoge temps krijgt

En wees blij met die cop, beter pc 10 keer te vaak uit dan je cpu opblazen
Maar mn heatsink heb ik ook al een keer opnieuw gemonteerd en vaak gecheckt of ie er wel goed op zit, wat altijd het geval was :)

[ Voor 34% gewijzigd door El Snorro op 28-10-2003 18:50 ]

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
El Snorro schreef op 28 October 2003 @ 18:19:
...
Maar in mijn bios is dit heel anders, hier is mijn temp idle 40-50C en stressed 60-75 op de standaard snelheid.
...
ik neem aan dat je dit meet door de pc na hem te stressen snel te resetten en daarna in de bios af te lezen :?

ik heb dit bij mijn pa zijn pc gehad, zelfde MB, toen had ik de koeler er te los opzitten. ik had de kauwgom, die er standaard opzit, eraf gehaalt en toen normale pasta opgedaan. alleen doordat die kauwgom dikker is dan pasta zat er blijkbaar teveel ruimte tussen de cpu en de koeler (het was niet zo dat de koeler bijna los zat ofzo). ik heb toen het beugeltje iets verbogen waardoor de koeler strakker op de cpu kwam te zitten.

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 21:51
Je kan COP niet uitschakelen.
Als je de Asus A7N8X topic goed had doorgelezen ben je achtergekomen, dat de sensor te hoger waarden aangeeft, zowel bij core en socket.
Met de nieuwste bios lost het probleem niet op.

Verwijderd

Wat je kan doen is de tempsensor onder je CPU dichter tegen het moederbord aanduwen en eventueel een stukje schuim ertussendoen.

99 van de 100 keer is de bios het betrouwbaarste, ook als je een reboot doet en meteen de bios in gaat moet je op de temp nog eens 5 tot 10 graden optellen om je echte stressed temp te krijgen.

Als je heatsink niet warm wordt dan heb je teveel of te weinig koelpasta gebruikt en maakt je sink dus niet goed contact met de CPU.

Zoiezo vind ik 5 fan's veel te veel, met 2 of 3 goedgeplaatste fans kun je hetzelfde bereiken.

Als jij denk dat je al 60-75 stressed op standaard snelheid zit (wat niet gek is voor die proc) dan tel daar nog maar eens 10 graden bij op, dan zit je boven de 85 en schakelt COP dus je CPU uit.

Niet zo gek dus.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Volgensmij kan je beter je BIOS vertrouwen als al die losse proggie's... Ik zou dus nog maar eens goed gaan kijken hoe warm je proc en je heatsink is en dan zou ik toch maar eens wat aan je koeling gaan doen...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Een temperatuur uitlezen na reboot is ook niet echt betrouwbaar.

In ieder geval niet als je de diode in de cpu uitleest. Deze houdt de temperatuur namelijk zeer slecht vast en zal dus al 10 - 15 graden zijn afgekoeld!

Die van je socket zal sowieso lager zijn de de echte temperatuur.

Dus ja...wat blijft er dan over?
Pagina: 1