DPC Time Placeholder vreet CPU

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Skar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 17:03
Ik heb al ruim een jaar last een "stotterende" computer. Nadat ik hier bij GOT (en bij Google) gezocht had, kwam ik tot een aantal oplossingen. Helaas mochten deze oplossingen niet baten.
Daarom maar even een nieuwe topic openen. Hoop dat het hier goed staat, wellicht dat het bij Windows-forum hoort.
Maar wat is het geval:

Een jaar geleden heb ik mijn 800 Mhz processor vervangen voor een nieuw moederbord (Abit KX7-333R) met een AMD XP 2100+ processor.
Ik draaide daarvoor al Windows XP (Professional) en ondervond nooit
problemen. Sinds ik deze upgrade heb doorgevoerd, heb ik er last van dat
mijn processorgebruik soms ineens naar de 90%/100% schiet.

Eerst dacht ik dat het kwam door InternetExplorer, Emule of Kazaa. Maar
wanneer ik WinXP opstart en in de TaskInfo2003 kijk, dan zie ik het
CPU-gebruik onsamenvallend omhoog schieten (4%, 7%, 2%, 70%, 3%, 5%, 94% etc)
Terwijl er nog helemaal niks bijzonders draait.
Maar als ik kijk wel proces deze CPU inneemt, dan is het vaak DPC Time Placeholder.

Ik merk het dan ook alleen als ik een pagina scroll ofzo of wanneer ik MP3tjes
beluister, want dan merk ik het "gestotter" heel erg in de muziek.

Ik heb al gedacht dat het ligt aan mijn netwerk-gebruik (misschien omdat ik
mijn internet deel met een andere computer), want als ik Edonkey, Kazaa en
een aantal internet-pagina's open heb staan, wordt het gestotter erger.

Maar het vreemde is dat ik hier nooit last van had toen ik nog die 800Mhz
processor had met gewoon 256 MB SDRAM. Nu heb ik een 1,7 Ghz processor met
512 DDR RAM en ineens begint mijn computer te stotteren.
Je zou toch denken dat de processor zoiets simpels als WinXP wel gewoon
goed kan draaien?
Ik ben hier nu al meer dan een jaar mee aan het zoeken, maar kan helemaal
geen oplossing bedenken.

Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor hebben; is de combinatie tussen
mijn processor en moederbord niet goed? Zit er een fout in het moederbord?
Ligt het aan de instellingen van WinXP? Wellicht iets in mijn BIOS? Ik ben radeloos!

Hieronder nog even alle gegevens van mijn PC voor de duidelijkheid:

ABIT KX7-333R moederbord
AMD XP 2100+ processor
512 DDR RAM

Maxtor DiamondPlus 9 120Gb hardeschijf
GeForce3ti200 videokaart
Winbond netwerkkaart
Realtech netwerkkaart
Creative PCI128 geluidskaart

Logitech toetsenbord
Intelli-Eye muis (optisch)

Heb hier nog een tweetal screenshots van wanneer hij stottert:

www.rakso.nl/taskinfo_print1.jpg
www.rakso.nl/taskinfo_print2.jpg

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

• hbongers
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-05 16:17
quote van: http://www.dansdata.com/danletters053.htm

CPU sucker
I have a huge problem. I detected it when in Windows Task Manager I saw the CPU was idle, but usage was stuck at 60%! I tried new software and finally found where the problem is - it's on two processes, "Interrupts Time Placeholder" and "DPC Time Placeholder".

Usually, it sits at a CPU usage of about 20%; sometimes, it sticks at 60%. It stays at that value from power on to power off.

I don't know what to do, or, what those processes are, but they really slow down the computer!

The computer is a Athlon 1.3GHz using a Biostar M7VKA Board, version VKA0521H, running Windows XP with 576Mb RAM. Reinstalling WinXP didn't help.

Paulo

Answer:
This is something to do with ACPI interrupts happening when none should. It's fairly well known. You can fix it on some boards with a BIOS update, but the latest BIOS for your board is getting on for three years old, and may or may not make any difference. Alternatively, you can turn off ACPI in the BIOS setup and reinstall Windows.

• Skar
Dat artikel had ik ook al gelezen.
Heb het dus ook geprobeerd, zonder resultaat.
Zal hieronder (voor de volledigheid) ff posten welke oplossingen in al geprobeerd heb:

- BIOS geflashed naar nieuwste versie
- WinXP geinstalleerd met ACPI aan
- WinXP geinstalleerd met ACPI uit (dus ook in BIOS uitgeschakeld)
- PCI-kaarten rondgegoocheld, van slot naar slot naar slot
- Nieuwste VIA-drivers geinstalleerd
- VIA-latency-bug-oplossing geinstalleerd
en nog wel meer...

Niks hielp :(

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

Verwijderd

Onder XP kun je de systeem prestaties optimaliseren voor het geheugen en de processor, voor voor en achtergrond programma's.

Je hebt dus 4 mogelijke combinaties. Merk je daar invloed van als je met die setting speelt ?

(Ummmh even uit m'n geheugen maar, k'zit nu onder Linux.. ;)
- mijn computer, rechts klik, eigenschappen. Geavanceerd, prestaties.)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2003 18:22 ]

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-05 12:14
Gooi eens 1 van die 2 NIC's eruit (en het liefst alle PCI kaarten), heeft toch wel erg veel weg van ACPI / PCI latency probs :)

Verder kan MyIE wel eens voor wat probs zorgen als'ie het niet helemaal snapt, zowiezo eens kijken hoe het browsen gaat onder IE

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ik heb het gehad door een IRQ probleem met mijn SB live!
en een keer doordat mijn drivers voor mijn IDE weg waren. ik draaide daardoor in PIO mode ipv UDMA. (config scherm -> system -> hardware tab -> device manager -> IDE/ATA -> en dan de primairy en de secondairy checken op het advanced tabblad. je HD moet hier niet op PIO staan anders de drivers opnieuw installeren voor je IDE.
(ik heb gewoon alles onder IDE/ATA gewist, daarna 2x opnieuw opstarten (2x omdat, 1e keer alles gedetect wordt en dan moet je opnieuw opstarten) en alles is weer ok)

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

• Skar
Hooi: heb nu ingesteld dattie meer processorkracht gebruikt voor achtergrondservices ipv programma's, eens zien of dat werkt

FragFrog: dat wilde ik sowieso binnenkort ff doen. Eerst alles eruit, dan eerst geluidskaart erin... kijken offie stottert... dan internet-netwerkkaart erin... kijken of hij stottert en dan laatste netwerkkaart erin
Maar nog ff geen tijd voor gehad

Mr. Nobody: nee, had ik al naar gekeken, maar m'n HDD staat al op DMA

• Skar
Voor mods: toch even oplossing, voor als iemand hetzelfde probleem heeft en search gebruikt

Inmiddels is het probleem helemaal opgelost. De oorzaak was waarschijnlijk dat ik twee netwerkkaarten in m'n PC had zitten en de internetverbinding deelde met nog twee andere computers. Mijn PC fungeerde dus als router en dat trok hij blijkbaar niet.
Maar sinds ik onlangs (2 maanden geleden alweer) een router heb aangeschaft en dus al het verkeer niet meer via mijn PC loopt heb ik nergens meer last van.

Pagina: 1