Toon posts:

probleem bij het booten win 98

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb voor het moment een eigenaardig probleem bij het booten in win 98.

Het os start niet meer op.

Situatie:

een systeem met twee harden schijven (c: 520mb; d: 2gb). Het is een 486 waar eerst een dos op stond en later een win 98. Nu heb ik die schijven even in een xp gestopt om data over te zetten. Als ik de schijven in de oude pc terug stop dan start deze niet meer op. Master en slave zijn goed ingesteld maar als ik opstart, kom ik niet tot opstarten of krijg ik een zwart scherm met daarop PRESS ANY KEY TO REBOOT.

Zou xp eventueel iets hebben gedaan met de schijven als slave daar te gebruiken. Of zou ik een nieuw os installen? Kan ik dan de eerste data (die ik op cd staan heb) weer gebruiken om de proggie's te gebruiken?

graag enig help

bedankt

• Millennyum
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05-2023
Master en Slave zijn volgens jou goed ingesteld... betekent dat dat je ook zeker weet dat je ze aan de juiste kabel/stekkertjes hebt gehangen?

• Zoolander
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2022

Zoolander

superslim!

Het lijkt mij niet dat XP daar dan aan gerommeld heeft. Als je alleen de schijven als dataopslag gebruikt hebt om wat over te zetten, zou ik idd alle kabeltjes maar goed nalopen. Anders helpt een autodetect in je BIOS misschien ook wel om of de schijven de detecteren ofwel te analyseren of het goed zit!

mijn naam slaat nergens op, althans niet op mij :P

Verwijderd

Topicstarter
ja

heb ze al aan 1 ide kabel gehangen en ook eens op ide 1 en dan op ide 2

de kleine schijf moet als c staan en de grote als d.

• Zoolander
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2022

Zoolander

superslim!

En wat zegt je BIOS?

mijn naam slaat nergens op, althans niet op mij :P

Verwijderd

Topicstarter
bios zegt bij auto detect

c: 520

e: 2000

beide op master op twee ide kabels

zover is alles goed

moet de opstartbestanden staan op c en de win staat op d

• Mr.CeeJay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-04 11:42
stminj2: Probeer je zinnen eens beter te formuleren zodat we beter begrijpen wat je bedoeld.

@echo off
echo Waar in 't bronsgroen eikenhout
echo 'T Nachtegaaltje zingt

• Viking Kvinne
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:31
Ik zou de schijven gewoon terug hangen in je oude PC. Install 98 er overheen zonder te formatteren en je data is behouden. Je heb toch een backup op die XP -pc? Zo ja, gewoon installen OVER de bestaande installatie heen 8)

Verwijderd

Topicstarter
k

thx, ik ga dat eens proberen. Zullen de geïnstalleerde programma's dan ook nog goed draaien, want ik heb die software hier niet allemaal meer liggen?

• Mr.CeeJay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-04 11:42
Bij een upgrade (installatie over bestaande windows heen) blijven alle programma's op de schijf en alle snelkoppelingen blijven in het start menu. Als het goed is blijft het windows-register ongewijzigd en zou alles moeten blijven werken.

@echo off
echo Waar in 't bronsgroen eikenhout
echo 'T Nachtegaaltje zingt

• Suffie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:32
heb je niet de IDE-kabel er verkeerd om ingestopt?
geloof me tis me een keer gelukt

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it

Pagina: 1