Toon posts:

lan koppelen aan wlan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
situatie:

1 server gekoppeld aan een switch.

aan die switch hangt adsl verbinding (verder niet belangrijk in dit geval)
en een wlan access point.

server heeft 1 netwerkkaart (192.168.0.1)
wlan accesspoint heeft op het lan gedeelte het ip adres 192.168.0.100
en op het wlan gedeelte 192.168.0.101

laptop met wlan kaartje heeft ip adres 192.168.0.102

alles werkt perfect.. server kan laptop zien.. maaarrrr
windows networking werkt niet goed :)
ik kan shares/printers benaderen op ip adres.. maar wil ze dus gewoon braaf in mijn workgroup (is overal hetzelfde) kunnen zien.. met de naam erbij.

Server draait uiteraard een wins server, op laptop heb ik de wins server ingesteld op ip adres van me server (192.168.0.1) .. maar dat werkt ook niet zo goed..

nu denk ik zomaar dat ik op de accesspoint een route moet maken tussen 192.168.0.100 en 192.168.0.101 of is er een andere oplossing?
Als ik moet gaan routen ben ik volgende week nog bezig :P

suggesties welkom (en ja.. ik heb de faqs en half got afgezocht.. mocht helaas niet baten :))

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Alles in dezelfde range 192.168..0.0/24 dan maakt het niet uit of een client via wlan gaat of direct aan je switch hangt.
Niks te routen.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Verwijderd

hoezo heeft jouw ap 2 ip's dan? dan is het toch een router?

Mijnes heeft alleen een ip voor de webconfig, en voor de rest maak ik helemaal geen gebruik van dat ip. Het is zeg maar een bridge eik.

Kan je die ap van jou ook nie zo instellen?

Verwijderd

Topicstarter
Tomsworld schreef op 28 oktober 2003 @ 15:52:
Alles in dezelfde range 192.168..0.0/24 dan maakt het niet uit of een client via wlan gaat of direct aan je switch hangt.
Niks te routen.
en wat wil je hiermee zeggen? dat het probleem niet bestaat? :)

dat routen nix ging helpen ging ik eigenlijk al een beetje van uit.. maargoed.. zoals ik al zei is routen niet voor mij weggelegd.. dus was maar een idee :)

Verwijderd

Topicstarter
excuus.. tis inderdaad een router ja..

2 antennes (dus..) en 4 100mbit poortjes

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2003 15:57 ]

Verwijderd

ah ja, alst een router is, zul je moeten routeren, maar als je laptop gewoon het bedraadde (:?) lan op kan (wat ik begrijp uit je startpost) is die route al gelegd.

Ik weet verder niet zoveel van wins, behalve dat je dit nodig hebt om de hostnames te kunnen zien van "de andere netwerken"

edit:
alleen zie ik nu dat beide ip's van je wlan router in dezelfde range zitten.. dit is ook uiterst merkwaardig

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2003 16:00 ]

• ChecKege
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:40
Verwijderd schreef op 28 October 2003 @ 15:55:
excuus.. tis inderdaad een router ja..

2 antennes (dus..) en 4 100mbit poortjes
Waarom zou het een router zijn als het 2 antennes heeft? Volgens mij is het dan gewoon nog Access Point gekoppeld met een switch.

"The generation of random numbers is too important to be left to chance." - Robert Coveyou

Verwijderd

Topicstarter
ChecKege schreef op 28 oktober 2003 @ 16:00:
[...]

Waarom zou het een router zijn als het 2 antennes heeft? Volgens mij is het dan gewoon nog Access Point gekoppeld met een switch.
als je nu gewoon eerst even leest..

een access point gekoppeld aan een switch.. hoe wil je dat doen als je alleen wlan heb?

juist.. met een kabeltje.. en wat heb je daarvoor nodig? juist.. een poortje.

Dit access point is ook een router (zoals ik al eerder zei).. dus dit is een behoorlijk domme opmerking.. ik zet het niet voor niets niet in network troubleshooting

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 oktober 2003 @ 15:58:
ah ja, alst een router is, zul je moeten routeren, maar als je laptop gewoon het bedraadde (:?) lan op kan (wat ik begrijp uit je startpost) is die route al gelegd.

Ik weet verder niet zoveel van wins, behalve dat je dit nodig hebt om de hostnames te kunnen zien van "de andere netwerken"

edit:
alleen zie ik nu dat beide ip's van je wlan router in dezelfde range zitten.. dit is ook uiterst merkwaardig
hehe ja.. tis niet de netste oplossing... heb ut alleen ff zo gedaan uit een poging om het werkend te krijgen.. als ik de wlan iprange verander naar 192.168.1. dan heb ik het zelfde effect

• ChecKege
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:40
Verwijderd schreef op 28 October 2003 @ 16:03:
[...]

als je nu gewoon eerst even leest..

een access point gekoppeld aan een switch.. hoe wil je dat doen als je alleen wlan heb?

juist.. met een kabeltje.. en wat heb je daarvoor nodig? juist.. een poortje.

Dit access point is ook een router (zoals ik al eerder zei).. dus dit is een behoorlijk domme opmerking.. ik zet het niet voor niets niet in network troubleshooting
Ok ok, sorry hoor. Ik reageerde in eerste instantie alleen op het feit dat je het over twee antennes had en dat het dan een router zou moeten zijn. Volgens mij is dat niet zo (in iedergeval niet per definitie). Maar misschien is het leuk als je het merk en type van de acces point eens geeft.

"The generation of random numbers is too important to be left to chance." - Robert Coveyou

Verwijderd

Topicstarter
ChecKege schreef op 28 October 2003 @ 16:12:
[...]

Ok ok, sorry hoor. Ik reageerde in eerste instantie alleen op het feit dat je het over twee antennes had en dat het dan een router zou moeten zijn. Volgens mij is dat niet zo (in iedergeval niet per definitie). Maar misschien is het leuk als je het merk en type van de acces point eens geeft.
ik had het over 2 antennes en 4 poortjes.. dus die 2 antennes mag je zelfs helemaal wegdenken.. want dat spreekt vanzelf bij een access point..

en het merk en type.. wat wou je daar mee gaan doen? daar heb je geen ruk aan als je me zo ook niet kan helpen.

fyi het is een us-robotics 8054

Verwijderd

Als je nou eens van WINS afstapt en gewoon NetBIOS of DNS in een domein gebruikt :?

Voor zover ik kan zien hier werkt alles gewoon, behalve de name-resolution via WINS. Probeer dus even WINS buiten spel te zetten, en kijk of alles dan wel werkt.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 10:38
==> NT

L4m0r, gebruik aub de edit knop. Zie ook: Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)

Verwijderd

Topicstarter
sluit dit topic maar aangezien er:

1. geen enkele nuttige reactie gepost is
2. niemand de moeite neemt om GOED te lezen wat ik bedoel.

beetje vervelend van got.. hoop geouwehoer maar weinig oplossingen.

los ballos.

en ja, dit gaat tegen de forum etiquette in :)

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2003 20:44 ]

• DocB
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-08 17:17
Hmm als je hem nou nog even open laat, kan ik mn vraag ook nog stellen...

Mijn vraag is niet helemaal hetzelfde, maar het valt volgens mij ook onder de topictitel, dus een nieuw topic openen vond ik overdreven...

Bij mij is de situatie zo:

Eerst hadden we hier een netwerk, met een 3com switch met daaraan 3 pc's en een adsl modem, werkte altijd prima...

Toen mijn pa een laptop kocht wilde hij ook wlan, dus hij heeft toen een linksys AP gekocht, en die zegmaar tussen mijn computer en de andere switch geplaatst, omdat op mijn kamer het mooiste punt was voor een AP (ivm bereik enzo)...

Het probleem is alleen dat die AP het netwerk eens in de zoveel tijd in de war lijkt te sturen. En niet alleen voor mijn comp, ook voor de anderen in het netwerk. Internet ligt er dan ook steeds uit door dat ding, en als ik hem er tussenuit haal werkt alles weer.
Ik heb DHCP al uitgezet, static IP gegeven, maar het helpt allemaal niks...

Weet iemand hoe ik dit configureer zodat het AP zich alleen gedraagt als AP, en niet de rest van het netwerk door de war gaat gooien??

PS: de oude switch in de kast gooien en alleen het AP gebruiken is niet echt een optie, omdat hij dan weer helemaal op zolder moet, en de verbindingssnelheid voor wireless is dan niet echt geweldig...

EDIT:
voor de duidelijkheid: het is dus niet dat het 'gecombineerde' netwerk het niet doet... Soms werkt het dagen achter elkaar als een zonnetje, en dan ligt inet er ineens weer elke paar minuten uit...

[ Voor 8% gewijzigd door DocB op 30-10-2003 22:40 ]

Pagina: 1