[EL] Wat is dit voor een kabel?

Pagina: 1
Acties:
  • 486 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43049

Topicstarter
Misschien niet helemaal een PC-onderwerp, maar wellicht dat er mogelijkheden zijn ;) Dit forum heeft immers 'electronica' in de naam.

Herkent iemand deze kabel?

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/d.a.kuipers/tweakers/kabel.jpg

Ik zie dat het 2x COAX en 2x enkele losse aders zijn, maar waarvoor wordt dit doorgaans gebruikt? BTW hij komt uit de grond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95796

beetje vage kabel ja :)

coax kabels worden volgens mij alleen voor kabel tv (en internet) gebruikt.
misschien is het een bundel van verschillende soorten data. die draad met 4 draadjes kan best eens voor de telefoon zijn.
maar verder weet ik het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-04 16:51
lijkt op een camera beveiliging, die hebben spanning, data en COAX nodig, heb je deze perongeluk doorgesneden met je schep ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
LeonM schreef op 28 October 2003 @ 16:03:
heb je deze perongeluk doorgesneden met je schep ofzo?
Nee, heb ik afgesneden aangetroffen ("nieuw" huis). In de grond zit er trouwens nog een stevige zwarte slang omheen. Om te voorkomen dat iemand er met z'n schep doorheen gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-05 18:15

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Staat er spanning op? Probeer er eens iets op aan te sluiten, bijvoorbeeld een telefoontoestel oid.

Lijkt me wel vet, zo'n tweede telefoonaansluiting...

[ Voor 23% gewijzigd door mentalmadnizz op 28-10-2003 16:28 ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De telefoonaansluiting komt bij de meterkast binnen (aan de andere kant van het huis). Deze zit in een blauw-rood-witte gevlochten kabel ingepakt. Telefoon lijkt me dus niet zo waarschijnlijk. Ik dacht eerst dat het gewoon CAI-kabel was, maar volgens Essent is daar geen kabel. Dus moet het iets anders zijn...

Ik ben nu niet daar, dus ik kan ff niks aansluiten, maar ik zal er ff aan meten als ik daar weer ben. Proberen kan geen kwaad lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 23:13

job

jep, 2 maal coax. te zien aan de koperen kern en vlechtwerk om het witte heen.
maar die andere 2?? ik zou het niet weten.
rare kleuren cominaties, ben het nog niet eerder tegen gekomen.

en waarvoor het gebruikt wordt??
ik zou het niet weten, probeer de kabel eens te volgen...

[ Voor 21% gewijzigd door job op 28-10-2003 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
zitten de 4 kabels aan elkaar?

en hoe liggen ze rond(om) het huis? Vanwaar lopen ze enzo. Hoe bedoel je nieuw huis? Nieuw opgeleverd of hebben er al mensen in gewoond?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

wellicht dat er mogelijkheden zijn [...] In de grond zit er trouwens nog een stevige zwarte slang omheen. Om te voorkomen dat iemand er met z'n schep doorheen gaat.
Als je wilt weten waar die kabel voor is bel je de oude eigenaar, de grondeigenaar, de woningbouw / eigenarenvereniging, de makelaar of het kadaster.

Voor hetzelfde geld is het een kabel door de vorige eigenaar aangelegd om in zijn schuur ook TV/radio etc te hebben, maar het kan ook een kabel zijn van 1 of andere openbare voorziening.
De afscherming dient er dan in dat laatste gevaal ook voor om te zorgen dat niet iedereen op internet een topic aanmaakt hoe hij illegale aftaps op de infrastructuur kan maken. Het afsnijden van kabels om te 'recyclen' als data/tvout kabel is ook niet toegestaan.

Speculaties.... Kortom, onderneem eens een belletje en kijk gelijk op de zijkant van de kabel: daar staan nl. de kabelspecificaties op, zodat het wat duidelijker is wát voor kabel het is (signalen/spanningen is dan weer een ander verhaal).

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 28-10-2003 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75823

Volgens mij is die 1e kabel van rechts een krachtstroom kabel, dus met 380 V. die heeft dacht ik meerdere fasedraden. voor een telefoon of datakabel lijken ze me wat dik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Topicstarter had onderstaande nog toe te voegen (Plus wat onrelevante shit):
De grondeigenaar ben ik zelf. Bellen is dus zinloos.
De makelaar weet zeker niet wat het is.
Het kadaster heeft er nog minder mee te maken.

Essent beweert geen eigenaar van de kabel te zijn, de vraag is dus of de kabel wel deel uit maakt van een infrastructuur. Dat staat allerminst vast. Illegale aftaps is bij lange na geen sprake van. Er is sowieso niks op aangesloten, dus da's al lastig tappen dan.
Het afsnijden van de kabel is door de vorige eigenaar gedaan. Van recycling is ook geen sprake.
Kan het misschien satteliet-related zijn ofzo? Dat de vorige eigenaar een schotel met servo had staan, verklaart niet waarom die dingen in de grond zitten maar het is even mn beste gok.

[ Voor 14% gewijzigd door m-m op 28-10-2003 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
ja, maar waarom 2 coax kabels? Radio / TV?

Zo te zien zitten de 4 'groepen' aan elkaar -> het lijkt me dus een specifieke kabel voor het een of ander en niet een zelf samengesteld iets (zoals in: ...het is voor een schuur om daar tv te kijken ...)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Krachtstroom is het niet, daarvoor zijn de adertjes (en isolatie) te dun (de foto is uitvergroot, afhankelijk van je beeldscherm ;) ).

Satelliet zou kunnen, de vraag is dan waarom er twee COAX-kabels in zitten (twin LNB?). En dan blijf je zitten met de vraag waarom er zoveel kleine adertjes nodig zijn om een servo te besturen en waarom de kabel de grond in gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 10:24

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Gaat die kabel ook ergens heen? Of is het maar een klein stukje?
Probeer eens uit te vinden waar de kabel naartoe loopt, en wat daar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:41

ThaHandy

Discovery Channel

kan je die kabel niet ff ontmantelen ofzow ff netjes strippen, dan is dat ook duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 12:04

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Eusebius schreef op 28 oktober 2003 @ 17:36:
ja, maar waarom 2 coax kabels? Radio / TV?

Zo te zien zitten de 4 'groepen' aan elkaar -> het lijkt me dus een specifieke kabel voor het een of ander en niet een zelf samengesteld iets (zoals in: ...het is voor een schuur om daar tv te kijken ...)
Dual-head satellietontvanger voor zowel digitale als analoge satelliet? (ja dat bestaat :))

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Beekforel schreef op 28 October 2003 @ 17:42:
Gaat die kabel ook ergens heen? Of is het maar een klein stukje?
Probeer eens uit te vinden waar de kabel naartoe loopt, en wat daar is.
Ja, kijk, dan wordt het duidelijker ... we wachten :)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubie-The-Sysop
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-04 11:39
Die helemaal reachts daar zitten 4 kabels in Fase1 Fase2 nuldraad en beschermings (voor zover ik de kleuren kan zien) Maar ik kan het fout hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Laatst online: 29-05 13:54

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Rubie-The-Sysop schreef op 28 October 2003 @ 19:55:
Die helemaal reachts daar zitten 4 kabels in Fase1 Fase2 nuldraad en beschermings (voor zover ik de kleuren kan zien) Maar ik kan het fout hebben
Rood wit groen en bruin zijn bij mijn weten geen standaardkleuren voor krachtstroom. En als je de diameter vergelijkt met de linker coaxkabels dan zijn ze ook veel te dun om krachtstroom door te laten stromen.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Rubie-The-Sysop schreef op 28 oktober 2003 @ 19:55:
Groen, geel, wit en rood zie ik zitten.

De kleuren van netspanning zijn tegenwoordig bruin (fase), blauw (nul), geel/groen (aarde) en zwart (normaal schakeldraad, maar bij krachtstroom zijn de tweede en derde fase doorgaans ook zwart).
Vroeger waren de kleuren groen (fase), rood (nul), grijs (aarde) en zwart (zelfde als nu dus).

Maar, nogmaals, dit zijn ook geen kabels die als 230V-kabel kunnen dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Eusebius schreef op 28 October 2003 @ 19:31:
[...]

Ja, kijk, dan wordt het duidelijker ... we wachten :)
Het is dat ik er nu zo'n dikke 100km vandaan ben, anders zou ik gelijk even gaan kijken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33519

zou ook van een radio zend amateur kunnen zijn (had ik ook als hobby)
hij zou antenne,s op zijn dak hebben kunnen gehad met een rotor eronder
en evt een ontvangst versterker
de bestruring van zo,n rotor kan varieren van 4 tot 12 aders en zo te zien komt je aardig in de buurt bij de rechter kabel en de linker zij echt 2 coax 75Ohm kabels en dan is het een beetje raden waar de 3e kabel voor is
neem van mij aan die radio amateurs kunnen aardig kuntselen dus dat zou van alles kunnen zijn >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ercewee
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-05 13:56

Ercewee

a.k.a. K

Anoniem: 33519 schreef op 28 oktober 2003 @ 20:14:
neem van mij aan die radio amateurs kunnen aardig kuntselen dus dat zou van alles kunnen zijn >:)
Radioamateurs knutselen? Hoezo? O-)

TS: kan je niet aan de buren vragen of er een constructie heeft gestaan voor antennes, een schotel, etc?

50.110 144.300 432.200 1296.200 2320.200 3400.200 10368.200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46308

Heb je al geprobeerd de vorige bewoner te bellen? Het lijkt me dat die het wel moet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63676

Deze kabel had ik ook in mijn tuin. Bleek echt van de telefoon te zijn...Er zat zelfs nog een stuk in de muur bij de aloude telefoonaansluiting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87357

zet er ff 15.000 volt op en ga ff na of er daarna ergens in jou buurt een huis in de fik is gevlogen door kortsluiting ofzo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-05 15:39

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Waar het mij op lijkt (ik heb zoiets maar dan 'enkelvoudig' verkocht) is een satellietkabel voor een heel oud systeem, met horizontaal, verticaal en nog wat LNB aansturingen (word tegenwoordig door één coax gedaan ipv veel losse draden), of misschien een dubbele LNB en een motorsturing.

Misschien had die man vroeger in het begintijdperk een schotel op z'n dank staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

we hebben hier een rood/wit/geel/groen telefoonkabel liggen, dus dat zou de meest rechtse kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Math2k
  • Laatst online: 31-01-2021
Anoniem: 63676 schreef op 28 October 2003 @ 22:22:
Deze kabel had ik ook in mijn tuin. Bleek echt van de telefoon te zijn...Er zat zelfs nog een stuk in de muur bij de aloude telefoonaansluiting...
Oftewel doordat jij zo vriendelijk bent geweest om die dingen door te snijden heb je gelijk ruzie met je nieuwe buren doordat die zonder telefoon zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55168

Ik heb ooit een dergelijke kabel gezien maar niet zo uitgebreid.
Je zou deze kabel kunnen gebruiken wanneer je de video wil delen door je hele huis.
Vanaf de meterkast ga je met de CAI naar de video en dan weer terug. Vanaf de meterkast kun je dan alle overige apparatuur aansluiten op je video.
De andere draden zouden telefoon kunnen zijn (en mischien UTP).
Maak eens een wat duidelijkere foto waar je de draden beter op kunt zien (dus ff mesje pakken en aders een stukje uit elkaar trekken zodat de kleuren goed zichtbaar zijn). Leg er dan ook meteen ff een meetlat langs zodat iedereen een indruk kan krijgen hoe dik de kabel is.
Hoe lang is de kabel? Staat er geen typenummer op? Mischien dat er op staat hoeveel ohm de kabel is. Wanneer deze 50 Ohm is dan is deze waarschijnlijk voor een computernetwerk bedoeld (maar dat betwijfel ik omdat ik geen rede zie om een dubbele coax te leggen). Wanneer de coax 75 ohm is dan zal deze hoogstwaarschijnlijk voor TV doeleinden gebruikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14236

Yup: Het is een satellietkabel voor 2 lnb's (schotelontvangst elementen), actuator(motor om schotel mee te laten draaien) en positioner (Horizontaal/Verticaal omzetting).

Heb dit soort kabel vroeger nog in een satellietwinkel verkocht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

is een kabel voor een schotel instalatie. 2 kabels voor 2 lmb`s `voor de astra en 1 voor de BV de bleubird.

de dune kabels zijn de sturing voor de schotel motoren en over de dike kabels gaat de grote stroom voor de motoren en daar zitten een paar extra aders bij voor extra uitbreidingen in de toekomst.

heb zo`n kabel een x aantal jaar bij een kenis begraven die ook 2 schotels heeft en deze dmv die kabels aan de ontvangen/besturing had hangen.

kabel is niet geschikt voor 220 geloof maximaal 48 volt.

{moet toch eens sneller leren typen}

[ Voor 4% gewijzigd door cactusman op 29-10-2003 00:12 ]

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-04 16:51
Anoniem: 33519 schreef op 28 October 2003 @ 20:14:
zou ook van een radio zend amateur kunnen zijn (had ik ook als hobby)
hij zou antenne,s op zijn dak hebben kunnen gehad met een rotor eronder
en evt een ontvangst versterker
de bestruring van zo,n rotor kan varieren van 4 tot 12 aders en zo te zien komt je aardig in de buurt bij de rechter kabel en de linker zij echt 2 coax 75Ohm kabels en dan is het een beetje raden waar de 3e kabel voor is
Hmm, ja ik zat ook aan een zendamateur te denken. Wellicht is die amateur een keer zo'n kabel tegengekomen en heeft hij een aantal aders niet gebruikt. Zo kan hij dus 2 coax kabels hebben gebruikt voor zn zender/ontvanger 70cm/2m whatever. De andere kunnen inderdaad zijn gebruikt voor z'n rotor ofzo. Wellicht had hij een complete repeater staan en waren die kabels voor de voeding.

edit: "lees de draad voordat je blaat" Ik moet dus leren lezen |:(

[ Voor 5% gewijzigd door LeonM op 29-10-2003 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-05 09:36

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Het kunnen dus 2 soorten zijn...

Óf het is een telefoon kabel uit een antieke tijd.
Óf het is een schotelkabel voor meerdere schotels met positie-apparatuur.

maar wat is het nu echt!?

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-05 16:20
zwahiel schreef op 30 oktober 2003 @ 09:19:

je antwoord is al gegeven :P
is een kabel voor een schotel instalatie. 2 kabels voor 2 lmb`s `voor de astra en 1 voor de BV de bleubird.

de dune kabels zijn de sturing voor de schotel motoren en over de dike kabels gaat de grote stroom voor de motoren en daar zitten een paar extra aders bij voor extra uitbreidingen in de toekomst.

heb zo`n kabel een x aantal jaar bij een kenis begraven die ook 2 schotels heeft en deze dmv die kabels aan de ontvangen/besturing had hangen.

kabel is niet geschikt voor 220 geloof maximaal 48 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90116

zwahiel schreef op 30 oktober 2003 @ 09:19:

Hij is bedoeld voor de 2e, maar kan evt natuurlijk ook altijd gebruikt zijn voor je 1e mogelijkheid :)

Maar deze kabel wordt gebruikt voor je schotel, en soms willen mensen ze ook wel eens gebruiken om b.v. in een schuur met 1 kabel tegelijkertijd TV/radio/spanning aan te leggen, al zijn de kabels daar natuurlijk niet echt voor bedoeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52251

WtRx schreef op 30 oktober 2003 @ 16:58:
misschien wel een geheime aansluiting op Snuffmovie Network van de oude bewoners! :o
Dus om het spannend te houden, laten we het hier bij 8)
Ik vind het ook de beste keuze.

Misschien als je hem aan sluit dat er nog wel ergens iets staat de draaien....
T'is maar wat je lekker vindt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDathlonxp
  • Laatst online: 20-06-2024
Dem K,

Ik zie ook dat het er 2 Coax kabels zijn,maar een paar andere zijn een beetje onduidelijk, ikzie wel ene paar kleuren,het lijkt eigenlijk welop een netwerk kabel 8)7 ben ik toch met kabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Math2k
  • Laatst online: 31-01-2021
AMDATHLONXP3200 schreef op 30 oktober 2003 @ 17:21:
Dem K,

Ik zie ook dat het er 2 Coax kabels zijn,maar een paar andere zijn een beetje onduidelijk, ikzie wel ene paar kleuren,het lijkt eigenlijk welop een netwerk kabel 8)7 ben ik toch met kabels
Jij hebt dus nog nooit een netwerkkabel gezien? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-05 16:20
Math2k schreef op 30 oktober 2003 @ 20:21:
[...]

coax was vroegah netwerkkabel :9

neej, geintje, netwerk haal ik er idd nou echt nie uit. Kweet nie wat t probleem verder is, maar Cactusman weet ieder snoertje een naampje + doel te geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De suggestie van de satellietkabel lijkt me het meest waarschijnlijk. Ik zal eens gaan zoeken naar het andere uiteinde...

Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliniclown
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-03 19:20
Math2k schreef op 30 oktober 2003 @ 20:21:
[...]

Lijkt idd wel op een ouwe ICS-netwerkkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvh
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07-2024

kvh

technoholic

Het lijken inderdaad op netwerkkabels, en dat zou dan direct ook verklaren waarom er twee zijn...
Pagina: 1