[Kabel] Snelheid prima, alleen niet constant

Pagina: 1
Acties:
  • 371 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-10 13:53

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Als ik aan het downloaden met ben met Chello dan is mijn download snelheid prima (altijd rond de 140 KB/s).

Alleen als ik dus download op deze snelheid dan blijft hij niet constant doorlopen. Hier bedoel ik mee het volgende:

1. Hij begint te downloaden met bijv. 140 KB/s
2. Daarna zie je keurig hoeveel KB's er elke keer gedownload word
3. Maar om een paar seconde stopt hij even met downloaden en loopt daarna gewoon weer met de zelfde snelheid verder.

Wat ik wil is dat hij gewoon doorloopt en niet constant even moet "nadenken" voor dat hij verder gaat met downloaden en na een paar seconde weer het zelfde doet. Als ik aan het surfen ben op het internet dan heb ik het zelfde probleem, want dan blijft hij soms net even "steken" en als je dan nog een keer de link aanklikt gaat het wel goed. Kan ik hier zelf iets aan doen of ligt dit probleem bij UPC?

Wat ik zelf al gedaan heb!:

1. Chello gebeld --> natuurlijk niks aan het handje
2. Meerdere download programma's getest. Blijft het zelfde probleem
3. Modem gereset

Ps: Als je dit te mierenneukerig vind.. please post dan niet! Oh trouwens als het niet duidelijk is post dan wel :)

[ Voor 24% gewijzigd door Falcon op 28-10-2003 15:41 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk ook eens hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09 10:54

megaleo

Special member

Is vrij normaal hoor dat je snelheid niet constant blijft met Chello.

edit:
Enne, ik wil niet te mierenneukerig overkomen maare dit al gezien?:) : Chello alweer brak :\ - Volume V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Ja maar is het dus de bedoeling dat je daar je antwoord uit vind... ? oke! there we go :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-10 15:34
Misschien had je dan beter een topic kunnen maken met de vraag dat tijdens het browsen de ene keer wel de pagina word gepakt en de andere keer niet, en of dit software gerelateerd kan zijn. Nu gaat iedereen waarschijnlijk asociatie leggen met chello, terwijl het niet daaraan hoeft te liggen.

Overigens moet het MHz zijn en niet mzh ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Sluuut op 28-10-2003 16:02 ]

57696520646974206c65657374206973206e657264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Das inderdaad wel waar... maar sluit deze maar ik heb hem maar ge copy paste naar www.chelloo.com .. daar is het meer op zijn plek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Ik heb dus het probleem dat bij mij de downloads enorm fluctueren.
Ongeveer 1 seconde op 400 KB/s en dan weer 1 seconde op 100 KB/s, dat gaat dan zo de hele tijd door..

Voorheen had ik een lancity en daar trad dit fenomeen niet op! (nu heb ik een motorola, chello plus ::))

Nou heb ik eens wat testjes gedaan, en het blijkt dat als ik de verbinding instel op maximaal 300.000 bytes/s dat alles wel goed gaat.

Dit heb ik gedaan met een bandwidth controller.

Uiteindelijk gaat de gemiddelde snelheid hierdoor niet omhoog, maar het is wel appart dat de transfersnelheid nu stabiel is. Lijk toch iets niet helemaal lekker te zijn ingesteld ergens?

Zie deze 2 plaatjes van mijn bevindingen:

UNCONTROLLED
Afbeeldingslocatie: http://www.chelloo.com/images/temp/uncontrolled.gif

CONTROLLED
Afbeeldingslocatie: http://www.chelloo.com/images/temp/controlled.gif

Aan de linker kant is de FTP transfer, het rechter plaatje geeft het bandbreedte verloop aan. Je ziet duidelijk wat een puinhoop het is wanneer de transfer "uncontrolled" is. Maar zodra ik een limiet instel van 300.000 bytes/s dan issie helemaal strak.

Ik heb overigens getest van ftp.chello.nl en dl.xs4all.nl , beiden met hetzelfde resultaat.

Bandwidthcontroller is hier te downloaden: http://www.bandwidthcontroller.com

update:
Inmiddels geen chello plus meer, was niet van plan om voor zo'n gare verbinding te betalen.
Nu weer chello classic en exact hetzelfde probleem, alleen maakt het me nu niet zoveel meer uit.
Zonder bandwidth controller haal ik maximaal 120 KByte/s, met bandwidthcontroller (op 170-180000) kom ik boven de 160 Kbyte/s.
Doormiddel van deze truuk kun je een constanter stroom bij het dowloaden krijgen. Ik heb het getest en het werkt perfect!

Ik ga nu kijken naar eventuele hoger download mogelijkheden

[ Voor 95% gewijzigd door Falcon op 28-10-2003 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
En het blijkt nu dat als ik de controller instel op 160 KB/s en daarna ga ik downloaden van ftp://ftp.chello.nl/pub/linux/Mandrake-iso/i568/ , gaat me ftp client downloaden met 160 KB/s. Als ik hem op 170 KB/s zet, dan zakt me download snelheid tussen (want het begint dan te schommelen.. in tegenstelling bij 160 niet) 80 KB/s en de 120 KB/s.

Dit tooltje zorgt er dus voor dat je download constant blijft en ook nog snel!

Handig voor de Chellonaars onder ons!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Real Falcon schreef op 28 October 2003 @ 20:16:
En het blijkt nu dat als ik de controller instel op 160 KB/s en daarna ga ik downloaden van ftp://ftp.chello.nl/pub/linux/Mandrake-iso/i568/ , gaat me ftp client downloaden met 160 KB/s. Als ik hem op 170 KB/s zet, dan zakt me download snelheid tussen (want het begint dan te schommelen.. in tegenstelling bij 160 niet) 80 KB/s en de 120 KB/s.

Dit tooltje zorgt er dus voor dat je download constant blijft en ook nog snel!

Handig voor de Chellonaars onder ons!
Dat geld in princiepe voor alle quick en dirty gekenepen verbindingen, ik heb zelf multikabel en gebruik al sinds jaar en dag een traffic shape configuratie (cisco hardware). dit is in de praktij het verschil tussen 155kb/s en 186kb/s down en 28kb/s en 31kb/s voor up. Tevens zul je dan ook zien dat sommige web sites veel soepeler en vlotter binnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:44
Ik snap het probleem niet eerlijk gezegd.

Ik gebruik zelf ook wel een chello en dit is nou niet echt iets wat me stoort...

Ligt gewoon aan het bursty gedrag van de modem... je download iets van een snelle server, modem is gecapped op 170kb/sec maar wil wel meer, resultaat is dat de modem data doorpompt op zo'n 1mb/sec, dus hij doet inderdaad 80% van die seconde niks...

Uiteindelijk komt je download gewoon uit op 170kb/sec, niks aan de hand.

Je kan wel met een trafficshaper gaan werken maar ik snap echt 't nut niet. Omdat 't je stoort dat 't "haperend" binnenkomt? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MetHod schreef op 29 October 2003 @ 10:08:
Ik snap het probleem niet eerlijk gezegd.

Ik gebruik zelf ook wel een chello en dit is nou niet echt iets wat me stoort...

Ligt gewoon aan het bursty gedrag van de modem... je download iets van een snelle server, modem is gecapped op 170kb/sec maar wil wel meer, resultaat is dat de modem data doorpompt op zo'n 1mb/sec, dus hij doet inderdaad 80% van die seconde niks...

Uiteindelijk komt je download gewoon uit op 170kb/sec, niks aan de hand.

Je kan wel met een trafficshaper gaan werken maar ik snap echt 't nut niet. Omdat 't je stoort dat 't "haperend" binnenkomt? :?
Het nut is nauurlijk omstreden, echter voor mij is een stabielere verbinding voor geen extra kosten altijd meegenomen. Tevens is het gedrag voorspelbaarder voor als je meerder pc's achter je verbinding hebt. denk maar even aan een stream i.c.m. een andere gebruiker die een snelle download start.

Kortom je bandbreedte wordt efficienter gevuld i.p.v. regelmatig overstuurd.

En dat merk je, ik heb ook 1,5mb down en mijn download komt niet op 170 maar op 186 kb/s is dus bijna 10% efficienter.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2003 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Vergeet niet dat een trafficshaper altijd vertraging met zich meebrengt doordat er queues worden opgezet. Als dit opweegt tegen de (schijnbare) snellere download (wat mij stug lijkt, maar ik ga er geen onderzoek naar doen ;) ), dan moet je dat doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Ik kijk uit naar de resultaten van je onderzoek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glacier
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
MetHod schreef op 29 October 2003 @ 10:08:
Ik moet er niet aan denken dat mijn upload haperend gaat, lekker voor als je een stream uitzend ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Glacier schreef op 29 oktober 2003 @ 12:04:
[...]

Ik moet er niet aan denken dat mijn upload haperend gaat, lekker voor als je een stream uitzend ofzo :P
1) streams hebben als het goed is daar geen last van omdat er gebufferd wordt.
2) de data wordt echt wel afgeleverd, en haperen betekent niet dat het per definitie slechter is.

Door inzet van een trafficshaper wordt de data gelijkmatig verdeeld, dit betekent dat een deel vertraagd word.

Nee, geef mij dan de eerste 100 miliseconden die hele 176k maar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snitch191
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-04-2006
megaleo schreef op 28 October 2003 @ 15:45:
Is vrij normaal hoor dat je snelheid niet constant blijft met Chello.

edit:
Enne, ik wil niet te mierenneukerig overkomen maare dit al gezien?:) : Chello alweer brak :\ - Volume V
Kabel = shared medium; ADSL daarentegen niet daar heb je een prive draadje (telefoon kabel) tot aan centrale. Als je in de buurt woont van veel actieve kabelgebruikers (die allemaal naar zelfde centrale gaan) dan geldt gewoon: degene die het dichtste bij de centrale woont heeft de beste verbinding. 's-avonds, als veel internetters actief worden zal dat dus de gebruikelijk vertragingsperikelen geven - (veel retransmits).

Ik had dit met mijn Wanadoo comfort abbo ook. Ik kon 'savonds soms niet eens meer inloggen (inloggen wat is dat??). En dan heb ik het nog niet over de zeer nadelige gevolgen voor interactieve hak en zaag internet spellen. Een vette jitter/slechte ping betekend automatisch dat je vaak duels verliest (dankzij de fantische kabel verbinding) . Heb, nadat het eerste jaar verstreken was, snel een Planet dsl abbo aangeschaft. Gevolg: zeer goede round trip times, geen jitter en op de drukste uren gewoon krijgen waar je voor betaald. (en het inloggen is natuurlijk verleden tijd >:) )

Ik haat snelheidsbelasting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Nog een voordeel als je dit doet is het volgende.

Ik ben nu aan downloaden kleinere bestanden en daarnaast een stream aan het luisteren en ook nog aan het rond surven op GoT. Vroeger kon ik dit niet zonder dat de stream ging stotteren of het surfen heel langzaam ging.

Nu helemaal geen problemen en het gaat nog snel ook. Ik snap dan wel niet helemaal waarom dit sneller gaat.. maar het werkt wel ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MetHod schreef op 29 oktober 2003 @ 10:08:
Naja...het nut? Zonder trafficshaper haal ik met grote downloads maximaal 120kbyte/s. Als ik dumeter er naast hou zie je een enorm fluctuerende bandbreedte!
Zet ik die trafficshaper aan (bandwidtcontroller) dan kan ik opeens downloaden met 160-170kbyte/s! Toch een aardige winst?

btw: met m'n oude lancity modem was dit nooit een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlowikPL
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 19:58
The Real Falcon schreef op 28 oktober 2003 @ 19:35:
[...]

Doormiddel van deze truuk kun je een constanter stroom bij het dowloaden krijgen. Ik heb het getest en het werkt perfect!

Ik ga nu kijken naar eventuele hoger download mogelijkheden
The Real Falcon you are my hero of the day :)

Het is echt waar :)

Nu als ik een groot bestand boven 500KB zit te downloaden is de snelheid waarmee ik hem binnenkrijg aanzienlijk verbeterd.

Ik heb even alle snelheden van mijn verbinding gecontroleerd en het beste resultaat met mijn Chello Plus behaal ik als ik de max. down instel op 340.000bytes / sec.

Voorbeeld :

Bestand: 9.768KB

Normaal zonder beperkingen : 45 sec.
Met 352Kb/s limiet : 27sec :)

upload is ook een voordel als men liemiet doet :) mij is 47Kb/s :)

En toch wacht ik op ADSL van bbned :/

Nogmaals bedankt The Real Falcon

[ Voor 12% gewijzigd door SlowikPL op 12-01-2004 03:09 ]

* Intel Core i7-6700K @ 4.8Ghz * Asus MAXIMUS VIII EXTREME* nVidia Asus Poseidon 1080Ti * Mushkin 16 GB * SSD Samsung M.2 2280 256GB + 3x Samsung 256GB 850Pro* Enermax Revolution85+ 1250W * CM Stacker 832 SE * Waretcooling CPU, NB ,VGA 3x Mora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Graag gedaan.. :) Verder mag je de heren van www.chelloo.com bedanken hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Waarom hebben jullie mij niet zo geholpen???
[Casema BB]regelmatige snelheidsdip :'(

* My-life voelt zich minderwaardig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Ai .. maar dat is nu opgelost of niet? :)

* Falcon zou bijna UTFS zeggen .. ( :+ )

Btw ik ben ook net OOM geworden! :)

[ Voor 30% gewijzigd door Falcon op 23-12-2003 14:02 ]

Pagina: 1