[XP] crash resulteert in corrupte partitie

Pagina: 1
Acties:

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 09:23
Ik ben bezig met het configureren/upgraden van een PC hier. Ik heb nu vandaag voor de 2e maal een crash gehad waarbij mijn C partitie (met windows XP) volledig corrupt raakt.
Mijn probleem is dat ik niet echt duidelijk een oorzaak kan aanwijzen hiervoor (ik heb hem in /21 geplaatst omdat ik denk dat het toch de harddisk is).

Om even samen te vatten wat ik gedaan heb:
1. een hardware upgrade
2. nieuwe installatie en configuratie van windows XP (inmiddels 2x dus)

de hardware
Het oude systeem bevatte:
- een Asus A7V266-E moederboard
- Athlon XP 1600+
- 2x 256 DDR reepjes
- IBM 60 GXP (60 gig hdd)
- nVidia TNT1 based videokaart (deze was een tijdelijke vervanging voor een kapotte Geforce2)
- Soundblaster Live (naast de onboard geluidskaart dus)
- DVD speler, brander, netwerkkaart, tv kaartje

Ik heb van dit systeem gisteren aangepast:
- een lawaaierige Coolermaster vervangen door een stillere Thermaltake Silent Viking (tot 2200+)
- een Ati Radeon 9600 Pro in de plaats van de TNT
- en een extra reep 512 MB DDR geheugen erbij geplaatst

Booten e.d. werkte hierna allemaal in 1 keer.

1e installatie
Hierna heb ik de C partitie geformateerd (NTFS) en heb daar een nieuwe windows XP installatie opgezet. Vervolgens een BIOS update voor het moederboard en installatie van drivers (Ati Catalyst, VIA 4-in-one, monitor etc). Ook alle updates voor windows XP heb ik geinstalleerd.

Hierna begonnen met de installatie van programma's (office, paintshop pro etc) en toen ging het de 1e keer mis: windows hangt, reageert niet meer en ik moet de pc resetten. Tijdens het rebooten is er van alles mis aan lost clusters etc. en kan ik hierna mijn profiel niet meer opstarten.
Ik heb toen via de administrator account echter een nieuwe account kunnen aanmaken en alles netjes herstelt; er leek niets meer aan de hand. Ook heb ik toen het event log nagekeken, maar hier stond niets in ten tijde van de crash.
Kortom, het leek weer te werken totdat het hele spul wéér vastloopt. En ditmaal is WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM missing of corrupt.

2e installatie
Ik ben dus maar opnieuw begonnen. Ik heb de oude partitie verwijderd en een nieuwe aangemaakt (normale NTFS format, geen quick). Ook nu lijkt alles prima te verlopen. De installatie is zo gedaan, evenals alle updates en drivers. Maar ook nu, tussen het installeren van wat programmaatjes gaat het mis. Opeens hangt de pc en wanneer ik het systeem reboot krijg ik alleen maar een zwart scherm (kan niet eens op F8 duwen). Via de repair console van de bootable winXP cd kan ik chkdsk draaien en die geeft aan dat alles ok lijkt. Ik draai het nog een keer m.b.v. 'chkdsk /p' en nu vind hij een paar kleine dingetjes. Ik reboot en krijg wederom: WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM

het probleem
Ik heb niet echt een idee wat nu de oorzaak van dit alles is; de crashes leken @random te komen (niet 1 specifiek programma/driver dat werd opgestart, draaide of nét was geinstalleerd). En ook niet 1 hardware onderdeel dat net werd aangesproken.

mogelijke oorzaken
Ik heb een aantal mogelijke oorzaken overwogen:
- de nieuwe koeler koelt niet voldoende
- het extra geheugen maakt het systeem instabiel
- de videokaart maakt het systeem instabiel
- de voeding kan met de nieuwe hardware niet voldoende leveren
- de windows updates maken het systeem instabiel
- de drivers maken het systeem instabiel
- de harddisk is gewoon gaar

Ik heb echter het volgende al nagekeken/overwogen:
- de temperatuur van de cpu heb ik na de 2e crash in het BIOS bekeken en deze was 62 graden; niet te hoog leek mij. Bovendien had de pc dan al eerder moeten crashen naar mijn mening. Ik denk dat het de koeler dus niet is.
- volgens de handleiding zou het geheugen geen problemen moeten opleveren en wordt ook netjes herkend. De timings staan vanaf de installatie op 'By DSP' en daarbij relatief traag ingesteld. De 2 oude reepjes heb ik bovendien altijd op de snelste settings laten draaien zonder problemen. De nieuwe reep is 333Mhz PC2700 CAS 2.5 geheugen (kingston). Ik denk dat het geheugen ook de oorzaak niet zal zijn.
- ik geloof niet dat de videokaart (ondanks CATALYST 3.8 geruchten) de oorzaak van een corrupte C partitie kan zijn.
- de voeding is een Aopen 300Watt voeding die het volgens mij makkelijk zou moeten kunnen trekken.
- ik heb verder over de windows updates/drivers ook niets vreemds gehoord. Bovendien zou ik dan verwachten dat problemen dan bijv. direct na de installatie ervan optreden.
- zou het dan de harddisk zijn? Ik zou dan zelf verwachten dat ik last heb van symptonen als terugschakelen naar PIO mode, af en toe een bad sector etc. En niet een onverwachte crash waarbij het hele systeem totaal niet meer reageert en vervolgens mijn hele C partitie aan gort lijkt te zijn....
Voor mijn gevoel wordt opeens het bestandsysteem om zeep geholpen.

Ik hoop dat jullie nog ideeën hebben over mogelijke oorzaken. Het probleem is dat het systeem een vrij lange tijd zonder problemen draait en ogenschijnlijk zonder directe oorzaak onderuit gaat. Het heeft dus volgens mij niet zoveel zin om het systeem eerst te strippen van alle extra onderdelen en dan te gaan opbouwen tot ik een defect onderdeel tegenkom.
Ik wil vanavond proberen een drive fitness test te draaien (alhoewel ik nu al een aantal kapotte harddisks heb gezien en die allemaal andere symptonen vertonen).

/Edit: Zou een volledige of een soort van low-level format kunnen helpen?

[ Voor 5% gewijzigd door vargo op 28-10-2003 15:38 ]

Verwijderd

ik zou toch je geheugen ff checken aangezien je mixt.
en je harddisk checken op bad sectors.
en echt low-level format kan bij mijn weten alleen op scsi.

dit kan opzich iedereen gebeuren, ligt er maar net aan wanneer je em reset als ie vastloopt.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Denk dat het toch met je geheugen te maken heeft. Heb vroeger wel eens hetzelfde gehad, windowsXP crash, vervolgens je user account corrupt, waardoor die een temp account aanmaakt (alles weg dus) of je ntldr missing of system/32 ofzo missing.

Test het systeem eens met die 1 x 512 eruit. Zet anders je geheugen timings heel laag/snelheid. Het zou miss. ook aan de videokaart kunnen liggen, drivers daarvan beetje conflicten.

Lastig als je meerdere dingen tegelijk veranderd hebt, nu weet je niet zo snel waar het aan ligt. Ik zou zeggen probeer eerst het geheugen eens.

Verwijderd

Dit lijkt me heel duidelijk.... dit is idd het geheugen maar dan moet je dit ook zeker merken bij een mem test in de bios... anders de hd.. die kan je ook testen heel easy met smart on of anders een scandisk.. maar de meest voor de hand liggende conclusie is de ide controller waar de schijf op zit .. probeer hem is op een andere poort en anders op een raid controller als ie er op zit....
suc6

• vargo
Zo maar weer eens even reageren in het topic.
Ik heb de IBM (jaja eigenlijk hitachi tegenwoordig) drive fitness test gedraaid. Die gaf aan dat de schijf fysiek in orde is. Vervolgens heb ik hierin de 'erase disk' tool gebruikt en is de schijf volledig met nullen beschreven.

Ik dacht dus eigenlijk dat het probleem was verholpen: ik heb weer vele uurtjes zonder problemen mogen besteden aan het opnieuw installeren en configureren van windows en andere software. Totdat ik vandaag winamp aanzette en de pc weer crashte (en dus ook weer een corrupte windows\system32\config\system). Nu is het opmerkelijke dat ik zeker weet dat de laatste keer dat dit gebeurde ook winamp aanstond! Zou dit toeval zijn?

Ik ben nu met Memtest86 het geheugen aan het testen. Mocht ik daarbij geen fouten vinden vermoed ik dat het iets met de geluidskaart te maken heeft (waar ik nooit eerder problemen mee heb gehad).

• vargo
Ik heb Memtest86 nu 4 passes laten draaien en er is geen enkele error gevonden. Om even samen te vatten:
* harddisk en geheugen lijken in orde te zijn volgens de drive fitness test en memtest

* ik weet zeker dat in 2 gevallen winamp & geluidskaart actief waren toen er een fatale crash plaats vond. Ik merk hierbij op de ik eerder (dwz: tijdens het testen van deze installatie) met winamp en ook films geen problemen heb gehad. Ook heeft de pc voorheen (anderhalf jaar) met deze geluidskaart gedraaid en heb ik nooit problemen van deze aard gehad.
Ik meen me wel te herinneren dat VIA & Soundblaster niet echt lekker samenwerken; heeft iemand hier nog info over de problemen hieromtrend?
(edit: toevallig lijkt het enigszins hierop: [rml][ WinXP] Profiel steeds weer corrupt[/rml]. De oplossing van deze topicstarter heb ik echter al toegepast en die werkt dus niet).
Nog één: [rml][ WinXP] na een reboot doet XP het niet meer[/rml] maar ook zonder oplossing.

* ik kan de crashes niet zomaar reproduceren en heb daarom niet echt een idee wat de oorzaakt is. De pc heeft nu ongeveer 3 dagen fulltime gedraaid en ik heb tussendoor lopen installeren en configgen zonder ook maar 1 crash op die ene na!

[ Voor 24% gewijzigd door vargo op 04-11-2003 00:40 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Beste TS,

Ik leef met je mee. Ik heb jouw probleem ook gehad, maar dan met 2000, en misschien in een iets andere vorm. Bij mij liep de PC steeds helemaal perfect. Alleen soms kreeg ik een bsod bij het opstarten. Na die bsod was de pret over: rebooten: register corrupt, no go, kon weer format doen (of ghost terug dan in mijn geval)

XP er op gezet. ging helemaal prima. totaal geen problemen. 3dmark draaide moeiteloos een nacht (net als onder 2k) en memtest gaf geen kick na een nacht extended test. Maarja, de klant wilde 2000.

Ik heb toen van alles geprobeerd. verse hdd. vers mobo. verse alles: geheugen, voeding etc. maakte allemaal niks uit. (zelfs een mobo wissel maakte niet uit!)
Alleen de cpu heb ik toen niet gewisseld want die had ik niet op voorraad liggen. uiteindelijk heb ik een compleet nieuw systeem gebouwd met dezelfde specs en deze aan de klant verkocht. ging prima. het andere systeem heb ik helemaal gestript en de losse onderdelen in verschillende andere pc's gedaan waar nu totaal geen problemen mee zijn.

Maar om bij het begin te beginnen: Het probleem deed zich steeds op de volgende manier voor: 2k er op. prima. 20 keer rebooten en geen probleem. sp's er op. goed. software er op. nog steeds goed. nog meer software: crash. ik kon niet nagaan bij welke software het fout ging. het was gewoon totaal niet te reproduceren. ik doe dit vak toch al een tijdje en begon door dit gevalletje echt aan mezelf te twijfelen.

Uiteindelijk heb ik de foutcode die je krijgt bij de eerste keer als je de fatale bsod krijgt opgeschreven (moet je wel aanzetten want normaal gaat de pc dan rebooten) die foutcode heb ik op google ingetikt. er bleek ergens op internet een topic over het probleem te lopen. dat topic liep al 1 1/2 jaar meen ik. vol met mensen die ook dachten dat ze krankzinnig aan het worden waren. Conclusie van het topic tot nu toe: een echte oplossing is er niet. de oorzaak van het probleem schijnt hem te liggen in het feit dat 2k/xp in sommige gevallen de schijf al uitzet als hij het register nog weg moet schrijven. hoe groter je register hoe meer kans op de fout. (vandaar ook sneller het probleem met meer software) enige oplossingen die aangedragen werden: schijfcache uitschakelen + een of andere register tweak + een patch van MS die in sp2 van 2k schijnt te zitten en die dus ook niet werkt, want ik gebruikte steeds sp3 en 4.

Ik heb een bookmark van het topic op de zaak. ik weet niet meer hoe die bsod heet uit mijn hoofd dus ik kan hem ook niet ff op google opzoeken. maar morgen weer een dag.

Mijn voorlopige tip: probeer 2k eens.

oh ja ik had een xp2000 met een shuttle en een asrock mobo. (via en sis respectievelijk)

edit:
ik weet het weer het was c0000218

ik denk dat het dit topic was wat ik bedoelde. ze hebben de layout veranderd denk ik. http://www.tek-tips.com/g...lev3/70/pid/616/qid/86626

[ Voor 7% gewijzigd door smvs op 04-11-2003 01:17 ]

• vargo
Ontzettend bedankt voor je bijdrage. Ik ga je link doorspitten en kijken of ik nog iets kan ontdekken.

• vargo
Toch maar even updaten voor zij die dit probleem in de toekomst mogen tegenkomen: ik heb het probleem kunnen reproduceren en eventueel verholpen.

Ik ben ondertussen weer een gehele windows installatie plus verder met bijbehorende utils, progs, tweaks, codecs en instellingen. Maar ik heb dit keer wel periodiek met Norton Ghost backups lopen draaien.

Na de installatie ben ik het systeem gaan testen om te kijken of ik het weer kon laten crashen. Bij het draaien van wat films en winamp crashte het systeem opeens weer. En wederom ging het bestandsysteem van de C partitie onderuit.

Dit was voor mij voldoende bewijs dat de geluidskaart op de 1 of andere manier betrokken is in het verhaal. Ik heb daarom de officiële drivers van creative geinstalleerd om het hele spul opnieuw te testen. Maar weer ging het systeem plat.

Vervolgens heb ik de geluidskaart naar een ander PCI slot verplaatst. Ik heb de kaart daarbij van het onderste slot naar het 2e slot van boven verplaatst.
En hierbij lijk ik dus ook de oplossing te hebben gevonden: ik heb nu als zo'n 2 uur lang 2 films, winamp en 3D Mark '03 draaien en het systeem is vooralsnog stabiel. Nu kijken of dit ook > 24 uur kan.

Als (voorlopige) afsluiting wil ik opmerken dat ik denk dat de oorzaak ligt in de nieuwe, zwaardere videokaart samen met de beruchte combo van VIA & Soundblaster Live!. Daarbij is het vreemd dat (1) het verplaatsen van de Soundblaster naar een ander PCI slot de oplossing lijkt te zijn en (2) een crash resulteert in een corrupte C partitie die onherstelbaar is. Om even verder te speculeren zou ik zeggen dat bij zware belasting van video & geluid de desbetreffende PCI bus crasht en daarbij de IDE kanalen meeneemt (zaten die niet op de Southbridge?).

/Edit: Okay te vroeg gejuicht: ik start de pc op en tijdens het laden blijft ie hangen. Reboot -> corrupt ("UNMOUNTABLE BOOT VOLUME")

[ Voor 7% gewijzigd door vargo op 06-11-2003 12:50 ]

Pagina: 1