[2000 server] alleen server geen internet

Pagina: 1
Acties:

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:21
ik heb op mijn werk een raar probleem met windows 2000 server.

Het probleem

kort gezegd doet internet het niet op de server, maar wel op de andere computers

de huidge situatie

Het netwerk is hier een beetje een puinhoop, maar ik heb het niet zelf aangelegd :o
er zitten nu 6 computer achter een router. na de router zit een switch. deze switch verdeeld het weer over alle 6 de computers. een daarvan is de server de overige 5 computers zijn windows 2000 bakken.

we hebben dus twee DHCP servers. 1 van de router zelf en 1 van de server. deze opstelling heeft altijd gewerkt. de reden dat er nog een server tussen zit is vanwege een domein controller. deze is ook goed ingesteld, want met alle oude instellingen kunnen de windows 2000 bakken gewoon op de server komen.

het probleem ligt waarschijnlijk ergens in de instellingen, maar het probleem is dat ik niet weet welke instelling het aan ligt.

als je normaal (op deze computer) inlogt doet internet het, dit komt omdat je dan te maken hebt met de DHCP van de router.
als ik inlog op de server (domein) doet internet het niet, omdat die dan de DHCP van de server pakt.

maar het lijkt me niet dat het aan de DHCP ligt, want de server heeft een vast IP.
wij hebben een ADSL verbinding met xs4all, dus alle windows 2k bakken gebruiken nu de DNS van xs4all.

als ik dit instel op de server om ook naar die DNS te connecten voor internet geeft ie weer geen internet.

heeft iemand een idee waar het aan kan liggen? want mijn opties zijn namelijk allemaal uitgespeeld. moet er wel bij zeggen dat ik weinig ervaring heb met Domein Controllers. voor mijn eigen thuis netwerk gebruik ik namelijk gewoon een werkgroep.

wat ik allemaal al heb geprobeerd

- gezocht op GoT, geen (relevant) resultaat
- De DHCP van de router gebruiken voor de server, geen effect
- De netwerk instellingen na lopen kijken van de server, meedere mogelijkheden geprobeerd en hadden allemaal geen effect
- Windows 2k opnieuw installeren. 2e keer, geen effect
- de DNS van xs4all gebruiken op de server geen effect
- DCHP uitgeschakeld en hem de DHCP van de router laten gebruiken, geen effect
- vul hier de opties in die ik nog niet heb gedaan

wat geen opties zijn
- De server eruit laten
- Netwerk aanpassen
- windows 2003 installeren (ook geen win98 :+ )

Wil even uitdrukkelijk mededelen dat het dus niet aan de netwerkkaart ligt, want de netwerk verbindingen doen het wel gewoon. internet trouwens ook :)

• ramsho
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-05 14:04
Ik zeg 1 ding, Check je default gateway.....

(Mijn iRacing Profiel)

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

Je hebt dus een Windows 2000 Domain Controller.

Zet allereerst een Exclusion in je DHCP en geef dit ip adres VAST aan je server.
Ten tweede heb je wel de Root zone uit je DNS gesloopt op de Windows 2000 server? Hoe staat de gateway op je 2000 server etc meer informatie zou welkom zijn.

[ Voor 60% gewijzigd door mutsje op 28-10-2003 15:03 ]

• Cardinal
welk ip moet je invullen voor de Default gateway?

A. Die van de server zelf
B. Die van de router
C. Die van de DNS
D. Welke anders
Heb je een windows 2000 Domain controller draaien of is het gewoon een stand alone server kan het niet zo uit je text halen.
wat is eigenlijk het verschil?
het is een computer die het domein aanmaakt, het is de enige server in het netwerk.
snap niet helemaal het verschil, maar dat ga ik even opzoeken. hoop er een antwoord op te geven

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Een windows 2000 server met Active Directory en DNS is een Domain Controller. Heb je geen Active Directory heb je een gewone windows 2000 standalone server.

• Cardinal
oke, dan heb ik een domain controller

De server heeft een VAST ip adres dat is geexclude uit de DHCP
ten tweede zou absoluut niet weten wat een root zone is, maar de DNS staat zoals ie hoort. en dingen die er niet thuis horen heb ik er uit gesloopt.
(map die "." heete) in de forward lookup zone

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

welke DNS server staat in je netwerk eigenschappen op de server en welke gateway staat in je netwerk eigenschappen..

* mutsje raad TS dringend aan wat meer over :S dns enzo te leren..........

[rml][ windows2000] dns forwarding[/rml]
[rml][ Windows2000] DNS tips en uitleg[/rml]

[ Voor 26% gewijzigd door mutsje op 28-10-2003 15:24 ]

• Kzoutnieweten
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:32
In de default gateway moet het ip naar je internet ingevuld worden dus het ip van je router

• Cardinal
yeps, en dat bleek te werken, bedankt mutsje want die laatste post van jou heeft de doorslag gegeven. _/-\o_

trouwens, als ik toch wat over DNS moet leren, weet jij nog leuke boeken erover? anyway, het is gefikst, alle server problemen hebben me toch bijna 8 uur kopzorgen gekost.

Het bleek dus uiteindelijk inderdaad aan de gateway te liggen die ik overal had ingesteld (DHCP scopes etc), maar niet in de netwerk eigenschappen van de computer zelf |:(

ik hoop jullie nou voor minstens 2 maanden niet lastig te vallen met die SHIT server. als mutsje zich misschien kan herinneren heb je ook al geholpen met de DNS van de oude installatie, die werkt nou naar behoren hoor (hoop ik :X )

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

ik heb geen idee maar we zijn hier om te helpen schijnt misschien dat got me ooit nog een 40u werkweek aanbied :+
Pagina: 1