[Analoog] Vraag over belichting

Pagina: 1
Acties:

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:56
Ik heb net een rolletje laten ontwikkelen maar nou ben ik een beetje verbaast over het resultaat qua belichting.

ik heb het idee dat de hele donkere vlakken en de lichte vlakken heel erg overdreven zijn. Wat heb ik fout gedaan? gewoon overbelicht?

Of zou er iets mis gegaan zijn bij het ontwikkelen?

.nfo

Camera: Pentax ME
Film: Neopan 1600
Lenzen en sluitertijden etc zijn veel gewisselt en weet ik niet meer uit m'n hoofd.
Ik kan ook voorlopig geen voorbeeld laten zien (tot ik bij iemand met een scanner langs geweest ben.) Ik heb niet geflitst, dus dat zal het niet geweest zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door Charly op 28-10-2003 14:44 . Reden: .nfo ]

• Nick Name
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-02 20:37

Nick Name

SinFest!

Welke film heb je gebruikt (dia/negatief/positief/z/w/..., merk & type, iso-waarde)? Welke camera heb je? Is het alleen bij foto's die je met flits hebt genomen? Wat voor soort foto's heb je gemaakt? Waar heb je je foto's laten ontwikkelen? etc etc...
geef ff meer info als je wilt dat mensen je kunnen helpen!

edit: nog beter: scan een foto waarop de problemen zichtbaar zijn!

[ Voor 56% gewijzigd door Nick Name op 28-10-2003 14:43 ]

http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-02 07:45
Scan er eens 1tje in; kunnen we beter over oordelen lijkt mij..

Meestal kan er weinig fout gaan met belichting... meestal krijg je echt veel contrast verschillen als je een object <1meter flitst.. dan krijg je dat object overbelicht en de rest donker.. of je hebt tegen het licht in proberen te fotograferen zonder flits.. dan is de omgeving mooi belicht maar het object gewoon donker..

kan dus vanalles zijn..

[edit]
Geen scanner dus; maak anders ff een shotje met je webcam..

[ Voor 9% gewijzigd door Krypt op 28-10-2003 14:44 ]

Pvouput live

Verwijderd

Nick Name heeft gelijk. Het kan aan veel dingen liggen. Heb je het aan je fotograaf gevraagd? Of ontwikkel je bij het Krui--BLEEWEUGGHRR--at?

• Charly
Nee ik ontwikkel (op advies van mijn 'docent') bij de hema..

Poging tot webcam shots is aan de gang

[ Voor 33% gewijzigd door Charly op 28-10-2003 14:47 ]

• Krypt
Schets eens de situatie waarbij je foto genomen hebt.. lichtbronnen, objecten ed.

Pvouput live

• Charly
Afbeeldingslocatie: http://www.netninja.nl/files/Untitled-6.gif

Goed, met dank aan mijn brakke cam Xtreme (TM) (C)

De lucht en de schaduw op het gebouw zijn dus egaal zwart en wit. Bij de lucht kan ik me nog wat voorstellen, want het was die dag redelijk egaal grijs.

Heb ik dan toch de fout gemaakt om op de lucht te meten? Hoe voorkom ik dat dan? Ik heb bewust op de zonnige kant van het gebouw gemeten en gechekt.

• Krypt
Yep.. teveel wit; je camera compenseert dat weer en dan krijg je een te donker beeld van je object..

1/3 of 2/3 stop overbelichting zou het er een stukje beter uitzien... wat je ook kan doen is spotmeting doen ipv lichtmeting over het hele vlak..

Pvouput live

• Charly
Hmzz, tja bij dia deed ik dat inderdaad wel, gewoon zelfde foto met een keer over en onder belichten. Omdat ik wist dat ik daar (nog) mee suck.

Met z/w dan ook maar gaan doen denk ik, wordt wel een dure hobby zo, maar dan heb ik iig wel een goeie foto.

Trouwens, volgens mij kan die camera van mij alleen maar spot meten...Toch maar eens kijken waar die spot zit dan, want dan klopt ie denk ik niet helemaal ofzo.

(Als ie spot meet in het midden zou ie op een licht deel van het gebouw gemeten hebben en zou de foto er niet zo uit mogen zien...toch?)

Verwijderd

Niet om irritant te zijn hoor, maar als een deel van je foto onderbelicht is en een deel overbelicht, dan kom je toch gewoon dynamiek in je fotografische emulsie tekort? Het menselijk oog heeft een veel grotere tolerantie voor licht-donker verschillen dan fotografische film, dat vergeten veel mensen nog wel eens.
In dat geval moet je óf een betere film kopen, óf wachten met de foto nemen tot het licht 'zachter' is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2003 16:03 . Reden: waarom zou ik dit dan invullen? nou? Me een beetje lastig zitten vallen met lastige vragen en allemaal redenen willen weten? nouja.... ]

• Charly
Zou ook kunnen, hoewel die neopan op zich wel professionele film is was het wel redelijk licht toen ik die foto nam. Kan zijn dat het daar door komt.

Verwijderd

En ik bedacht me net dat het gebruik van een geel-, oranje-, of roodfilter (afhankelijk van het gewenste resultaat) ook wel eens een beter effect op kan leveren.

Verwijderd

Ben je al iets wijzer? Ben wel benieuwd wat voor ideeën je hebt gekregen om dit te voorkomen.

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Het kan ook aan het afdrukken liggen. Een vriend van mij is net terug uit Bali en hij heeft daar met een bepaald niet goedkope lens + niet standaard film (Fuji Reala dacht ik) foto's gemaakt. Bij thuiskomst vielen de foto's tegen, helemaal na het zien van foto's van andere reisgenoten (totaal geen tekening in de lucht bijvoorbeeld). Wat bleek, alle foto's waren overbelicht afgedrukt. Na een bezoekje aan de fotograaf bleek ook de reden, er waren geen instelwaarden voor zijn film bekend, dus had men maar de "standaard" fuji waarden gebruikt bij het afdrukken, zonder dit goed na te kijken |:(.

De foto's worden nu dus, op hun kosten, nogmaals afgedrukt...

Great minds think alike!

Pagina: 1