32 bits of 64bits echt het wachten waard?

Pagina: 1
Acties:

• Morph666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-07 18:31
Hallo,

ben fanatieke gamer en speel nog steeds games op me huidige systeem :

AMD xp 1800+ palmolino 0.18 (266fsb)
512ddr sdram pc2100
Ati radeon 8500 300/300
MSI k7t266 pro 2.0 ( 6380 v2.0 )

Zit nu te twijfelen omdat er in december een hoop games uit komen om op de hcc (volgende maand) het volgende te kopen :

P4 3,2ghz 800fsb
512ddr pc4000
ati radeon 9800 pro
asus deluxe moederbordje ofso.

Maar het probleem is je ziet nu al de nieuwere AMD 64bit processoren verschijnen,
windows 2003 server is ook al 64bit compatible.

Is het in zo'n tijd als nu nog wel slim om een 32bits cpu te kopen?
zoals je ziet zou ik nog wel een half jaartje doorkunnen met me huidige systeem.

Ik zie het probleem namelijk dat als ik nu een p4 3,2 32bits koopt dat ik voor een half jaartje een snel systeem hebt en daarna wordt alles geoptimaliseerd voor 64bit met als gevolg dat ik weer binnen anderhalf jaar kan upgraden naar 64bits computer.

Nou weet ik dat dit moeilijk te voorspellen is maar wat meeningen zijn welkom

p.s. ik heb het topic maar hier geplaats omdat ik niet goed wist waar het anders geplaats kon worden.

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-08 14:44

Erikie

www.erikie.nl

'k heb niet zo'n verstand van die 64 /32 bit cpu's maar ik denk dat de meeste spellen gewoon nog 32bits draaien.. Dus zou het op een 64bits cpu geconverted /geport moeten worden naar 64 bits, dus lijkt me een trage taak.

denk ik :)

traktor scratch!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Erikie schreef op 28 oktober 2003 @ 14:28:
'k heb niet zo'n verstand van die 64 /32 bit cpu's maar ik denk dat de meeste spellen gewoon nog 32bits draaien.. Dus zou het op een 64bits cpu geconverted /geport moeten worden naar 64 bits, dus lijkt me een trage taak.

Nee hoor, de Opterons en de Athlon 64's kunnen met gemak 32 bits aan.

De Itanium processoren inderdaad moeten het porten :-)

Oftewel, stick with AMD en 64 bits heeft best nog zin in een 32 bits tijdperk :-)

BTW, windows 2003 Server is geen Gamings Platform ( zware limitaties of niet bestaan van OpenGL ) dus daar hoef je het niet voor te doen.

WinXP 64-bits daartegen zal een heerlijk gaming platform zijn...probleempje....die moet eerst wel de AMD 64-bits processoren goed ondersteunen.

Want 64-bits is niet gewoon 64-bits. Intel heeft met zijn Itanium een nieuwe definitie gemaakt in processor functies ( genaamd IA ). Terwijl AMD een 32bits gedeelte gebruikt MET DAAROP 64-bits registers en functies.

Daarom kan een AMD 64 bits ook met gemak 32-bits code aan terwijl de Itanium het eerst moet omzetten. En WinXP 64-bits kwam eerst uit voor de Itanium dus je moet wel zeker weten dat je de goede versie hebt.

[ Voor 43% gewijzigd door swampy op 28-10-2003 14:47 ]

There is no place like ::1

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-08 17:51

DaOverclocker

Overclocker for life...

Ik zie het nu nou niet echt in van upgraden van een 1800+ naar een 3,2 ghz maar dat terzeide.
Als je vind dat je spellen niet goed meer lopen, koop dan gewoon een snellere Ati radeon. Met de processor upgrade zou ik maar gewoon ff wachten, ook omdat een 3,2 ghz op dit moment nog best duur is!.

systeem specs

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

Erikie schreef op 28 October 2003 @ 14:28:

Tot nu toe is alleen een 64 bit versie van UT2k3 beschikbaar.
Maar er word meer verwacht. Bedrijven als Alienware zitten er wel in te investeren. Ik ben ook zeer benieuwd hoe deze technologie gebruikt gaat worden.

• Buzz_NL
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Mijn advies(wat ik zelf ook ga doen) is wachten tot Q1 2004 wanneer de Socket 939 bordjes met PCI Express en de 64FX socket 939 uitkomen tot die tijd kan je het nog wel uitzingen met je huidige systeem anders nog ff OCen

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

De 64 bit AMD's zijn ook hele behoorlijke 32 bit werkers. Je gaat er zowieso niet op achteruit qua performance. Het is alleen de vraag of 64 bit snel door gaat breken en of het gaat brengen wat het stickertje 64 bit doet vermoeden. In- en uitpakprogramma's laten een dramatische snelheidswinst zien in een 64 bit wereld, maar een flink snelle P4 met HyperTreading doet daar ook goed zijn best. Het is best mogelijk dat Intel met HyperTreading op een beter spoor zit dan AMD met 64 bit. Persoonlijk zou het mij worst zijn, 64 bit vind ik wel interessant en stoer klinken, of het nou sneller is of niet. Snel is het toch wel vergeleken met mijn huidige systeempje.

Nu kopen? Ik zou toch nog even de kat uit de boom kijken. Je systeempje doet het echt nog wel even, je heb zeker niet achtergebleven spul in je computer zitten, er moet nog een stoflaagje op komen. Een half jaartje verder en je weet al veel meer over hoe de markt voor 64 bit zich gaat ontwikkelen (en de prijzen dalen uiteraard :) ).

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

DeX schreef op 28 October 2003 @ 14:33:
[...]

Tot nu toe is alleen een 64 bit versie van UT2k3 beschikbaar.
Maar er word meer verwacht. Bedrijven als Alienware zitten er wel in te investeren. Ik ben ook zeer benieuwd hoe deze technologie gebruikt gaat worden.
Valve is ook al bezig met 64-bits. CounterStrike servers voor linux bijvoorbeeld hebben ook 64-bits versies die tot 30% krachtiger zouden zijn....

:-)

There is no place like ::1

• Morph666
Buzz_NL schreef op 28 October 2003 @ 14:38:
Mijn advies(wat ik zelf ook ga doen) is wachten tot Q1 2004 wanneer de Socket 939 bordjes met PCI Express en de 64FX socket 939 uitkomen tot die tijd kan je het nog wel uitzingen met je huidige systeem anders nog ff OCen
offtopic:
Op me huidige moederbord past geen 0.13 micron core op alleen palmolino 0.18.

Me FSB wil niet hoger als 138 dan gaat ie bsod's geven,
en me cpu is MP locked ik ga hem binnenkort eens proberen te unlocken.
Alleen het probleem is die lijm die je nodig hebt van bison ervoor kost me al
25 euro. Kan je haast al een palmolino 2000+ van kopen :P

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-08 14:43

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

(jarig!)
Op korte termijn hoef je niet zo heel veel te verwachten van 64-bit processors. Geoptimaliseerde software zal 10 tot 25 procent sneller kunnen draaien. Dat is leuk meegenomen maar niet echt wereldschokkend. Op het moment dat games meer dan 2GB RAM gaan consumeren wordt een 64-bit processor wel interessant, maar voor het zover is zijn we weer een paar jaar verder.

Voor de prijs van een P4 3,2GHz koop je een Athlon 64 3200+ die in de meeste huidige games sneller is en in de toekomst bij 64-bit games nog wat gratis extra performance kan oppikken.

Verwijderd

Ik draai inmiddels 64 hardware (MSI K8T800 + AMD AThlon64) met 64-bit OS (WinXP64 (AMD64))

Op je vraag of het NODIG is: in principe niet!
De vraag is eerder: WIL je graag (tzt) de extra performance?

Ik heb deze vraag al beantwoord met een volmondig JA ;)

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:03

SkyStreaker

Move on up!

Paar jaar? Hou het maar op een jaar of 5, 6. Alleen de kapitaalkrachtigen zullen dergelijke hardware kunnen kopen en hoeveel mensen op de 500.000 zijn dat?

Waarom ik op zo'n getal (5, 6) kom? Populariteit, exclusiviteit maakt dingen duur.

Het is niet onaardig om nou het een en ander al klaar te hebben natuurlijk. Dit is echter puur marketing. Zodra echt 64-bit hard- en software aan de man komt, komen er ook talloze (p)reviews en benchmarks. En juist DAAR gaat het om, die recensies. ;)

Hierdoor gaat het overgrote gedeelte van computergebruikers watertanden. En dan zal het _nog_ wel even duren voordat jij en je buurman verderop er allebei 1 hebben, laat staan multiproc. systemen.

Puur financieel gezien zal de 64-bit 'revolutie' nog wel even op zich laten wachten.
En juist omdat het financieel gezien te hoog gegrepen is, zullen vele hard- en software fabrikanten 64-bit architectuur nog wel op een laag pitje houden.

[ Voor 22% gewijzigd door SkyStreaker op 28-10-2003 15:09 ]

StabilityMatrix Discord -> (persistent invite linkje)

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-08 14:44

Erikie

www.erikie.nl

nou, dan schrijf ik me alvast in op de 128bits cpu :D

traktor scratch!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-08 14:43

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

(jarig!)
AMD zal al in de loop van volgend jaar het punt bereiken waarop er meer 64-bit dan 32-bit Athlon-processors geproduceerd zullen worden. Voor 150 euro zul je een Athlon 64 op de kop kunnen tikken. De meerkosten van 64-bit hardware zijn dus nihil.

Vanaf 2GB RAM wordt 64-bit geheugenadressering nuttig. Over twee jaar zullen high-end desktops over 2GB tot 4GB RAM beschikken. Zo heel ver weg is dat niet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 October 2003 @ 15:02:
Ik draai inmiddels 64 hardware (MSI K8T800 + AMD AThlon64) met 64-bit OS (WinXP64 (AMD64))

Vraagje uit niewsgierigheid, heb jij al wat gebenched ?
(Vast wel ;) )

Wat ik een beetje vermoed is dat voor de oude 32bit spullen er een geheugen prestatie voordeel kan zijn. Handig voor games natuurlijk. Zie je dat of is gewoon het mobo/geheugen/chipset combinatie sneller door de KT8T800 chipset. ..?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 October 2003 @ 15:02:

/oftopic

Hehe eindelijk iemand met een 64bit systeem, ik zit al dagen het forum af te struinen naar mensen met een 64bit-athlon systeem. Waar blijven al die 64 bit topics :)? Normaal is tweakers er als de kippen bij maar nou moet ik het doen met topics als "het grote AMD Hammer topic" :'( .

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Verwijderd schreef op 28 October 2003 @ 15:42:
[...]

/oftopic

Hehe eindelijk iemand met een 64bit systeem, ik zit al dagen het forum af te struinen naar mensen met een 64bit-athlon systeem. Waar blijven al die 64 bit topics :)? Normaal is tweakers er als de kippen bij maar nou moet ik het doen met topics als "het grote AMD Hammer topic" :'( .
Dat je er niet veel over hoort is vast omdat dergelijke gebruikers aan bepaalde zaken gebonden zijn. Want vergeet niet dat dat er officieel nog geen Windows voor AMD64 is. (je kan er ook gewoon XP op draaien maar dan heb je geen 64bits systeem)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• acidfever
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Nu gewoon een Barton 2500+ kopen en overklokken naar 3200+ en wachten totdat MS uitkomt met Windows XP 64 bit service pack 1 (2005?)

Dan zit je pas echt veilig.

Ook zullen dan de 64 bit systemen behoorlijk volwassener zijn dan nu.

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2025

Belgar

Archmaster ranzige code..

Als je echt een fanatieke gamer bent wil je binnenkort niet meer dood gezien worden met 512 MB :P . Verder sluit ik me bij bovenstaande bevindingen aan. heb zelf ook een 1800 @ 2400 .

Bij UT2k3 en BF1942 had ik veel meer profijt van 512MB extra en een nieuwe videokaart, dan de overklok van 1800+ naar 2400+. (2-3 fps of zo)

...Als het maar werkt

• NexuZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-07 22:20
Ik zat er zelf ook aan te denken om over te schakelen op een 64-bit systeem, maar ik zie er het nu nu ook nog niet echt van in. Ik wacht nog wel tot Q3 van 2004 en kijk dan wel wat de markt te bieden heeft.

Mijn systeempje kan hopelijk tot die tijd nog wel mee.

• Morph666
het nu nog upgraden van me huidige systeem is not an option denk ik.

nieuw moederbord
nieuw processor
nieuw geheugen

misschien wil ik wel gelijk serial ata dus ja :P
ik wacht af tot maart en dan koop ik wat op dat moment aantrekkelijk is,
zal waarschijnlijk een athlon 64 worden met 1024ddr en radeon 9800xt of iets in die richting.

• Morph666
NexuZ schreef op 28 oktober 2003 @ 17:02:
Ik zat er zelf ook aan te denken om over te schakelen op een 64-bit systeem, maar ik zie er het nu nu ook nog niet echt van in. Ik wacht nog wel tot Q3 van 2004 en kijk dan wel wat de markt te bieden heeft.

Mijn systeempje kan hopelijk tot die tijd nog wel mee.
Kan hopelijk nog wel mee, grapjas :D
Kunnen de meeste slechts van dromen :+

• erikdeperik
  • Laatst online: 25-07-2024
acidfever schreef op 28 October 2003 @ 16:23:
Nu gewoon een Barton 2500+ kopen en overklokken naar 3200+ en wachten totdat MS uitkomt met Windows XP 64 bit service pack 1 (2005?)

Dan zit je pas echt veilig.

Ook zullen dan de 64 bit systemen behoorlijk volwassener zijn dan nu.
hij kan dus geen .13 micron cpu op zijn mobotje zz,+ zijn mobotje klokt niet zo geweldig over.

je kan ook een(goekopere) tussenweg kiezen.
bv een abit/asus kt600 mobotje ,1 stick pc3200 , thorton cpu :9
en een goede videokaart is zeer belangrijk :)

edit/not an option...... ok ;)

[ Voor 3% gewijzigd door erikdeperik op 28-10-2003 18:08 ]

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• Morph666
erikdeprik schreef op 28 October 2003 @ 18:06:
[...]

hij kan dus geen .13 micron cpu op zijn mobotje zz,+ zijn mobotje klokt niet zo geweldig over.

je kan ook een(goekopere) tussenweg kiezen.
bv een abit/asus kt600 mobotje ,1 stick pc3200 , thorton cpu :9
en een goede videokaart is zeer belangrijk :)

edit/not an option...... ok ;)
not an option klinkt beetje raar misschien,

maar dan zit ik weer met een amd xp 1800+ en moederbord en radeon 8500 over wat geen drol meer oplevert 2e hands :)

• erikdeperik
  • Laatst online: 25-07-2024
Morph666 schreef op 28 October 2003 @ 19:07:
[...]

not an option klinkt beetje raar misschien,

maar dan zit ik weer met een amd xp 1800+ en moederbord en radeon 8500 over wat geen drol meer oplevert 2e hands :)
is er niemand in je omgeving die wil upgraden van bv een p120 ofzow
een goedkoop kastje eromheen hd'tje erbij ,en iemand kan gamen en internetten

trouwens is die radeon 8500 best een snel kaartje hoor.anyway just my 2 cnt's :)

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Pagina: 1