Toon posts:

[overall linux distro's]install/run problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb uit wat menig spare parts een nieuwe computer in elkaar gezet. Een PIII 900, Gigabyte GA-6VX7-4X, 128mb sdram, 6,4GB hdd en verder een normale voeding en atx kast.

Windows loopt prima op de computer. Nergens problemen mee. Maar alle narigheid komt wanneer ik een linux distro wil installeren.

SuSE 7.3 wordt netjes geinstalleerd maar bij het booten van de OS na installatie krijg ik alleen vastlopers.

Mandrake 9.0 loopt vast tijdens de installatie.

Red Hat, Red Hat 8.0 wordt netjes geinstalleerd maar wanneer ik wil updaten met bijvoorbeeld RHN krijg ik allerlei vage .cgi foutmeldingen en wordt er bij sommige applicaties aangegeven dat ze niet met het internet in verbinding staan terwijl dat wel het geval is (browsen lukt/pingen ook en heb verder geen proxies, routers, hubs of wat dan ook).

Debian 3.0 wil ook na installatie niet booten.

Ik heb verscheidene bios settings geprobeerd, o.a. default en failsafe, hetzelfde met de installatie van de distro's en ik heb ander geheugen geprobeerd. Wat zou het nog meer kunnen zijn? En het gekke is ... ik denk namelijk niet dat het een hardware defect is allerlei versies van MS Windows (98 / ME / XP) draaien perfect zonder problemen en vastlopers.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2003 12:48 . Reden: typo ]

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-04 13:53

Blaasvis

Cidora \o/

toch denk ik aan de hardware bij dit soort fratsen...

probeer memtest86 eens en kijk of je geheugen wel in orde is ;)

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Verwijderd

Ik denk dat je misschien een wat nieuwere Linux moet proberen, bijvoorbeeld RH9.0 ;)

Verwijderd

FAQ Non-Windows Operating Systems - update: 28/09/2003

Ik neem aan dat je daar al naar gekeken hebt? :?. :).
Mijn computer is instabiel. Linux of Linuxprogramma's crashen steeds. Wat doe ik er aan?

Het gaat hier om gevallen waarbij onvoorspelbaar is wanneer problemen optreden (dus wanneer het duidelijk niet aan een specifiek programma ligt). Bijvoorbeeld wanneer gcc crasht ('segfault, signal 11') op het compileren van een kernel, en andere programma's ook op de raarste momenten crashen.

Veel voorkomende oorzaken zijn:

* Brak geheugen en/of overklokken
Ook al doet Windows het misschien prima, toch kan het heel goed aan je geheugen liggen. Windows en Linux gebruiken namelijk verschillende schema's om geheugen toe te wijzen. Windows begint vooraan in je RAM, Linux juist achteraan. Stel dat er dus achteraan je RAM een 'slechte' plek zit, merkt Windows dat waarschijnlijk bijna nooit, maar Linux vertoont meteen kuren.
Voor je een vraag stelt over 'random' lijkende crashes, probeer dan in ieder geval memtest86 volledig te draaien. Je kunt dit programma op een diskette installeren vanuit Windows of Linux; het start daarna je computer op zonder enig besturingssysteem en onderwerpt je RAM aan een uitgebreide test. Mocht memtest86 geen fouten geven en wil je een topic openen, vergeet dan niet te vermelden dat je memtest86 al hebt gedraaid!
Als je computer is overgeklokt, maak dit dan (tijdelijk) ongedaan, ook als Windows wel prima werkt.
* Harddisk of partitie vol
Veel Linux-programma's kunnen slecht tegen een volle harddisk. Als bv. de /var-partitie of /-partitie vol is geeft dit vaak problemen. Welke partities je hebt en hoe vol ze zijn is te zien met het commando 'df' (op de commandline). Zit de /var-partitie te vol, verplaats de logs dan naar een andere partitie (of wis ze). Vergeet niet daarna de log-daemon te herstarten, anders wordt de ruimte niet vrijgegeven! Ook is het belangrijk dat in /tmp altijd ruimte is om te schrijven, hier zetten programma's namelijk tijdelijke gegevens neer.
* Defecte hardware
Krijg je rare meldingen in logfiles (/var/log/messages e.d.) die je vroeger niet kreeg, zoals '/dev/hda: lost interrupt' of dergelijke enge meldingen, dan is er misschien iets met je hardware aan de hand. Check de IDE-kabels, de master/slave instellingen van harddisks en CD/DVD-spelers, of alle insteekkaarten goed vastzitten etc.
Uiteraard is hier wel een indicatie dat als alles onder Windows prima werkt, het waarschijnlijk aan Linux zal liggen.

Zie voor hardwareproblemen verder ook de Technische PMG FAQ:
Hangen en Opstartproblemen. Ook de Linux hardware stability guide, Part 1 en Part 2 (beide engelstalig) zijn de moeite van het lezen waard als je problemen hebt.

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2003 14:48 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 12:25

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 28 October 2003 @ 12:47:
SuSE 7.3 wordt netjes geinstalleerd maar bij het booten van de OS na installatie krijg ik alleen vastlopers.
Op welk punt? Of verschilt dat? Krijg je nog warnings of errors te zien die ergens op kunnen duiden?
Mandrake 9.0 loopt vast tijdens de installatie.
Telkens zelfde punt? Eventuele errors?
Debian 3.0 wil ook na installatie niet booten.
Ook hier... Waarom wil het niet booten? Krijg je errors?

Verwijderd

mhh.. hij zegt vastlopen. Als het is wat ik ook wel heb gezien, krijg je geen meldingen. Alleen een bevroren geheel...

Soms, in mijn bescheiden ervaring, 'vloekt' een oudere Linux met jouw systeem en heb je een nieuwere kernel/nieuwere Distro nodig.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:01

BoAC

Memento mori

Wat gebeurd er wanneer je ACPI en APIC uitschakeld bij het booten (meegeven als kernel-parameters)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 28 October 2003 @ 16:45:
mhh.. hij zegt vastlopen. Als het is wat ik ook wel heb gezien, krijg je geen meldingen. Alleen een bevroren geheel...
Ja, en *wanneer* gebeurt dat dan? Je krijgt altijd nog meldingen *ervoor*. Je begrijpt dat we met "hij loopt vast" niks kunnen?

Verwijderd

(Tuurlijk snap ik dat)

;) Tijdens de installatie en het booten zegt So Solid.
En CGI meldingen met RH8.

SoSolid ->

Ik denk dat deadinspace wil weten wat de laatste meldingen op het bootscherm zijn met het vastlopen, en waar precies de installatie vast loopt.
-> netwerk, beeldscherm, muis, bestanden kopieren, software selectie, net-update .. waar dus.

En met Debian, probeer eens of een beperkte installatie zonder X (grafische desktop) wel werkt.

Als dat eenmaal loopt kun je upgraden naar testing of unstable met X server.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2003 18:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 October 2003 @ 17:33:
(Tuurlijk snap ik dat)

;) Tijdens de installatie en het booten zegt So Solid.
En CGI meldingen met RH8.

SoSolid ->

Ik denk dat deadinspace wil weten wat de laatste meldingen op het bootscherm zijn met het vastlopen, en waar precies de installatie vast loopt.
-> netwerk, beeldscherm, muis, bestanden kopieren, software selectie, net-update .. waar dus.

En met Debian, probeer eens of een beperkte installatie zonder X (grafische desktop) wel werkt.

Als dat eenmaal loopt kun je upgraden naar testing of unstable met X server.
Het vastlopen gebeurdt inderdaad zonder foutmeldingen vooraf of daarna bij het rebooten. meestal gebeurt het tijdens het opstarten van linux in het algmeen ... voor zover ik weet geen specifieke applicatie/driver of service.

Het installeren van debian zonder X gaat idd prima heb ik ontdekt. Maar wanneer het eenmaal erop staat wordt debian ook niet geboot.
Zelf heb ik een sterk vermoeden dat het waarschijnlijk het moederbord zelf is of de videokaart. beide heb ik alleen niet in het meervoud :|

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het lijstje doorgenomen. Alles lijkt hardwarematig in orde te zijn. Maar aangezien ik geen extra vid kaart en of (waarschijnlijk het probleem) mobo heb blijven deze twee hardware componenten in 't duister. Tenzij daar ook diagnostische programma's voor zijn zoals memtest-86 voor 't geheugen.

Verwijderd

Wat doet knoppix op die bak??

Verwijderd

Op welk punt hangt de boot?
Het kan een BIOS Accu zijn die geen stroom meer geeft...
Dat zou je in de BIOS na kunnen kijken..bij klok enzo..

Verwijderd

Maar wat is de laatste regel die Debian met booten laat zien, wat blijft er met het vastlopen op het scherm staan ?

Knoppix proberen kan ook helpen, yep.

O, en wat is de videokaart die er in zit ? Een GF4 heeft als gevolg dat je waarschijnlijk eerst een BIOS update voor het moederbord moet doen. Misschien voor een Radeon 9xxx ook......
(Hoewel het lukken van een Windows setup dat dan weer tegen spreekt. Maar toch.. proberen kan eventueel helpen.)

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2003 16:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Na een tijdje zoeken ben ik op de site van Gigabyte een oude bios update tegengekomen voor het moederbord. Deze bied ACPI ondersteuning voor Windows XP. Hoe het ook werkt het bied tegelijkertijd ook ACPI ondersteuning aan Linux welk compleet vastliep en onstabiel draaide zonder.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:55

sphere

Debian abuser

Verwijderd schreef op 09 november 2003 @ 22:03:
Na een tijdje zoeken ben ik op de site van Gigabyte een oude bios update tegengekomen voor het moederbord. Deze bied ACPI ondersteuning voor Windows XP. Hoe het ook werkt het bied tegelijkertijd ook ACPI ondersteuning aan Linux welk compleet vastliep en onstabiel draaide zonder.
Gelukkig werd deze suggestie pas twee weken geleden gedaan door BaoCBoAC. Maar goed, wel fijn dat het inmiddels werkt.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

Topicstarter
sphere2 schreef op 09 november 2003 @ 22:13:
[...]

Gelukkig werd deze suggestie pas twee weken geleden gedaan door BaoCBoAC. Maar goed, wel fijn dat het inmiddels werkt.
Het rare was dat winxp wel gewoon normaal werkte en ook zichzelf afsloot. Dus dat zal wel goedzitten dacht ik. Had er toch langer naar moeten kijken |:(

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 00:21:
Het rare was dat winxp wel gewoon normaal werkte en ook zichzelf afsloot. Dus dat zal wel goedzitten dacht ik. Had er toch langer naar moeten kijken |:(
ACPI is wel wat meer dan alleen power management. ACPI kan bijvoorbeeld ook IRQ routing regelen. En als je dus een moederbord hebt waarvoor je perse ACPI nodig hebt voor fatsoenlijke IRQ routing, en de ACPI implementatie is dan niet goed... Tel uit je winst ;)
Pagina: 1