[EL] Meerdere lampen, 1 schakelaar

Pagina: 1
Acties:
  • 296 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-06 22:23
op zichzelf een simpele vraag, maar ik kan niet vinden hoe het 'hoort' of wat het beste is.
Ik wil meerdere lampen op 1 schakelaar aansluiten (wel rekening houdend met wattages/amperages natuurlijk). Maar hoe moet dit 'officieel'?

Ik heb dus vanuit de schakelaar 1 zwarte draad (schakeldraad) en 1 blauwe (nuldraad). moet je nu naar iedere lamp (in totaal 5) een aparte zwarte en blauwe draad leggen of mag je em ook 'doorleggen' langs de lampen? dit scheelt nogal wat in kabellengte namelijk. Of moet je alle zwarte draden naar 1 centraal punt brengen en vanuit daar de zwarte draad van de schakelaar met een lasdop aan de rest verbinden? En hoe zit het met de blauwe draad?
waarom moet het op een bepaalde manier wel/niet en wat zijn de voor -en nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-06 22:42

Turkish

zhé germans

Volgens mij mag je ze gewoon doorlussen parrallel, als je het serieel zou doen dan gaan al je lampen uit als er eentje kapot gaat

offtopic:
Dit is een computergerelateerd forum :+

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dit heeft niet zoveel met computers te maken.

Overigens kun je gewoon één centrale schakeldraad aanleggen en dan aftakken met lasdoppen hoor; geen probleem. :)
Sterker nog; je zou in de problemen komen als je allemaal aparte schakeldraaden zou trekken; niet alleen past dat niet in de schakelaar, maar er mogen in totaal maar 5 draden door een standaardformaat 5/8" pvc-elektriciteitsleiding.

[ Voor 80% gewijzigd door Kaj. op 28-10-2003 11:50 ]

Dit topic is gesloten.