[HDD Cooling] Vantec Vortex harddisk cooler

Pagina: 1
Acties:

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik ben al een tijdje op zoek naar deze hdd-koeler omdat mijn huidige ibm 120 gpx veel te veel lawaai maakt naar mijn zin. Koelen met een 80mm fan erop van een oude P1 voeding gaat prima, maar ondanks dat de hdd op rubbers ligt hoor je het spinnen van dat ding boven alle fan's uit.

In een volgend systeem (die er over een aantal maandjes aan komt) wil ik echt voor stilte gaan, incl waterkoeling. Veel van de harddisk koelers zijn erg luidruchtig en/of koelen slecht, die 40mm fannetjes zetten natuurlijk ook niet veel zoden aan de dijk ;)

Laatst zag ik op www.3dgameman.com een videoreview van deze hdd koeler.
Deze maakte me meteen zeer enthousiast, 3 standen voor de koeler, high, low en off. Zelfs met de fan uitgeschakeld heeft ie betere temps dan in de normale hdd rackjes!

Afbeeldingslocatie: http://us.st7.yimg.com/store1.yimg.com/I/directron_1761_20067

Afbeeldingslocatie: http://www.vantecusa.com/moreimage/images/vtxc01_image01.jpg

Reviews:
videoreview
Virtual-Hideout.Net
systemcooling.com

Link naar fabrikant:
http://www.vantecusa.com/product-cooling.html#

Het ding heeft helaas 1 nadeel :( ik heb hem nog nergens (in Nederland) te koop gezien. In pricewatch is ie nog niet te vinden en op google vind ik wel reviews maar geen winkels die hem al aanbieden.
Ik kan hem wel uit de VS laten komen, maar die verzendkosten worden me een beetje te hoog.

Heeft 1 van jullie hem al in bezit? Zo ja waar heb je hem kunnen kopen etc.
Verder ben ik benieuwd wat jullie ervaringen ermee zijn!

[ Voor 15% gewijzigd door Race Eend op 28-10-2003 19:42 ]

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Is wel te koop in de UK.... kost alleen wel een duit centjes ;)

http://www.overclock.co.uk/customer/home.php?cat=409

Verwijderd

Als je gelukt hebt is een lokaal computerwinkel opzich wel in staat om aan zoiets te komen, ook al moet het overzees worden besteld. Het zal je dan inderdaad wat meer geld kosten, een aanbetaling moeten verrichten en misschien zelfs een maand of meer wachttijd maar dat is opzich wel een final solution.

• Race Eend
Klopt, had ik ook aan gedacht, maar dan ben je net zoveel kwijt als wanneer je hem uit engeland haalt oid. Ik hoop dat ie binnenkort op de NL markt te verkrijgen is :)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik ruik een IA :P (en als er voldoende animo is wil ik 'em nog wel organiseren ook via inkoopacties.net)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
m.m schreef op 28 October 2003 @ 15:46:
Ik ruik een IA :P (en als er voldoende animo is wil ik 'em nog wel organiseren ook via inkoopacties.net)
Ik ruik het ook :Y)
Ik zoek ook nog steeds een fatsoenlijke HD rack, dit is wel de mooiste die ik gezien heb.

Als er een IA komt moet er wel contact opgenomen worden met de fabrikant, misschien kan er iets geregeld worden.

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Interessant speelgoed, alleen vind ik dit wat aan de hoge kant:
Noise Level: 28 ~ 38 dBA
Of ben ik nu te kritisch :+

• Race Eend
Tja, ik had ook liever 20 dba gehad ofzo. Maar er is ook een mogelijheid om de fan uit te schakelen, en zoals in de videoreview te zien is blijft de hdd dan nogsteeds op een goede temp. De extra stilte door de isolatie van het geluid + het feit dat je je hdd racks kan verwijderen (en zoals bij mij mn pomp + reservoir op die plek kunnen) omdat deze in een 5.25" slot gaat, geeft toch wel flinke voordelen.

Verder is dit ding natuurlijk super mooi :)

• Race Eend
Oke, het is een tijdje geleden!

Maar hij is er dan eindelijk! Space promotion is de eerste waar ie te vinden is!
49 euro.. niet mis, maar ik denk dat ik binnenkort maar snel ga bestellen. >:)

Inmiddels al mensen die heb hebben (ervaringen?)

• 2bme
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-04-2024

2bme

Oude Tweakers addict...

49 euro om je HD te koelen... en dan die herrie ook nog?

Mmzzz..... dat ding ga je echt horen als je straks overbent op waterkoeling...

Ik heb een stille schijf (vind ik) Maxtor Diamondmax Plus 9, die heb ik gewoon in mijn kast hangen (dus zonder elastieken ed) zodat hij zijn warmte gedeelte kwijt zou kunnen aan de kast.
Ik zeg hierbij zou kunnen, want er draait een 80mm fan voor op 5V (hoor je niet) en mijn HD temp is momenteel 23 graden aan de zijkant bij een kamertemp van 19 graden....
Waterkoeling is ook stil (Asustek Waterchill) en het enige wat ik nu nog hoor is mijn voeding (als ik die fan op 7V zet vind ik hem warm worden en lijken mijn voltages net iets instabieler)

Wat ik dus wil zeggen is: als je zegt dat je doel een stil systeem is, waarom dan geld spenderen aan iets wat zelf herrie maakt? (en mijns inziens overbodig..)

Ik zou je wel kunnen begrijpen al deed je het voor de looks van dat ding.. want hij ziet er echt wel gaaf uit!!

I used to be schizofrenic, but we're oke now... ;)

• Race Eend
Voordeel is ook dat die HDD koeler uit kan, daarmee heb je stilte en blijft ie ondanks dat nog op goede temp (zie de videoreview).
Nog een voordeel dat ie op een 5.25" slot kan. Ik wil nl mijn reservoir op de plek van die hdd bakjes.

49 euro is helaas niet goedkoop.. maar wel een leuk kerstcadeautje ;)

Verwijderd

Gewoon een koelplaat op je hardeschijf monteren,
Koelt erg goed en is stukken goedkoper dan die 50,- euro ;).

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:54

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Downloading (de video review)

Intressant en erg mooi ding. Ik heb zelf mijn pc ook zo stil mogelijk gemaakt en dan begin je te ergeren aan de seagate HD die al stil is, maar nog wel wat stiller kan :P

De fan moet je dan gewoon lekker uit laten staan. Tenminste, als het klopt dat je HD dan nog koeler blijft dan zonder dat ding. Het gaat me vooral om het stiller krijgen en niet koeler.

* We Are Borg ruikt ook een IA

• Race Eend
Mij gaat het idd ook om de stilte vooral.
Maar omdat dat met de silentdrive niet goed mogelijk is (met moderne snelle schijven), zal er toch een andere oplossing moeten komen.

Dit is natuurlijk een hele mooie en kán zonder fan, met een druk op de knop is de fan aan, dus als je heel veel sch(r)ijfacties hebt kan je hem altijd nog aan zetten.

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Race Eend schreef op 16 november 2003 @ 16:28:
Mij gaat het idd ook om de stilte vooral.
Maar omdat dat met de silentdrive niet goed mogelijk is (met moderne snelle schijven), zal er toch een andere oplossing moeten komen.

Dit is natuurlijk een hele mooie en kán zonder fan, met een druk op de knop is de fan aan, dus als je heel veel sch(r)ijfacties hebt kan je hem altijd nog aan zetten.
zeker als je zo'n IBM als heethoofd hebt ;)

Verwijderd

Hij is inmiddels te koop in Nederland. Check www.spacepromotion.nl

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2003 12:12 ]

• Race Eend
Klopt, hadden we al door.. kijk maar naar een post hierboven van mij :)
[rml]Race Eend in "[ HDD Cooling] Vantec Vortex harddisk coo..."[/rml]

[ Voor 33% gewijzigd door Race Eend op 17-11-2003 12:22 ]

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-02 17:46

Piggen

Lekker bakkie

Teeeeering, wat een mooi ding. En hij koelt nog goed ook

Heb ik een tijdje geleden een TT Hardcano 2 gekocht voor 35 ballen, komt deze ineens uit :(

Veel mooier en hij koelt nog beter ook. Even nadenken of ik de TT alweer de deur uit doe. Misschien als er een IA komt met een mooi prijsje :)

• Race Eend
Hijs al bij meer zaken te koop!!

Informatique heeft hem ook.. Voor 45 euro.. :)

Verwijderd

ALs je gek wordt van geluid van spinning?

dan zou ik dit dingetje niet nemen: Noise level 28 - 38dbA..

ALternatief: Coolermaster HDD Cooler, deze is volop in nederland verkrijgbaar en blijkt goed te koelen..

er zit wel een herriemaker 40mm fan in, deze op 5 of 7 volt laten draaien en hijs stil + aardig gekoelt!

SUC6!

Verwijderd

Race Eend schreef op 16 november 2003 @ 15:20:
Voordeel is ook dat die HDD koeler uit kan, daarmee heb je stilte en blijft ie ondanks dat nog op goede temp (zie de videoreview).
Nog een voordeel dat ie op een 5.25" slot kan. Ik wil nl mijn reservoir op de plek van die hdd bakjes.

49 euro is helaas niet goedkoop.. maar wel een leuk kerstcadeautje ;)
Dat kan met alle HDD koelers :+ , gewoon de draadjes losknippen. Want zeg nou zelf: wie gaat er in 28 dB zitten? das heel irritant hoor!

• Race Eend
Verwijderd schreef op 18 november 2003 @ 10:15:

ALternatief: Coolermaster HDD Cooler, deze is volop in nederland verkrijgbaar en blijkt goed te koelen..

er zit wel een herriemaker 40mm fan in, deze op 5 of 7 volt laten draaien en hijs stil + aardig gekoelt!

SUC6!
Lees eerst ff door en bekijk de reviews. Dan zal je zien dat dit ding veel beter is dan die herrieschopper van coolermaster. (zie openingspost)

Deze fan kan standaard al ingesteld worden en kan ook uitgeschakeld worden (en heeft dan nogsteeds betere temps dan in een 3.5" slot zonder koeler).
Bovendien heeft dit ding (vind ik) geweldige looks en zorgt dat je hdd stiller is, geluid wordt geïsoleerd + betere demping.

De fan is idd niet heel erg stil, als je naar de gegevens kijkt, maar ik ben van plan hem deze week te bestellen en kan dan pas goed oordelen hierover.

[ Voor 29% gewijzigd door Race Eend op 18-11-2003 10:26 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:50

job

Verwijderd schreef op 18 november 2003 @ 10:15:

die 28 dba zegt echt helemaal niets.
je weet niet op welke afstand deze gemeten is, sommige fabrikanten geven de geluidssterkte op van een grotere afstand.
ook worden er verschillende eenheden gebruikt. dB dBa
Zomaar dus vergelijken kan niet altijd, er zijn afentoe wat fabrikanten die de spelen met de getallen.

normaal gesproken geven fabrikanten ook de dB aan en niet de dBa.
weet niet helemaal meer wat dBa is, maar je kan het niet zomaar zeggen dat dBa hetzelfde is als dB

je hebt wat aan deze getallen als je weet wat de waarde is van een ander product die op dezelfde manier is gemeten.
oftewel een review afwachten die verschillende koelers onderzoekt.

[ Voor 31% gewijzigd door job op 18-11-2003 10:42 ]

Verwijderd

Ik heb hem gezien en gehoord. Hij heeft dus inderdaad 3 standen voor de 'cross flow blower': off, low en high. In de low setting valt hij niet echt op, maar je voelt toch veel koele lucht blazen. Dat gaasrooster aan de voorkant ziet er trouwens echt gelikt uit. :P

• Race Eend
Ik heb hem vandaag binnen gehad (samen met nieuwe logitech MX310 muis en Logitech internet navigator black toetsenbord)!!!!

Meteen erin gebouwd en resultaat is echt verbluffend!! >:)
De low stand is bij mij niet hoorbaar en de harde schijf blijft 28 graden met defragmenteren. De high stand is daarentegen goed te horen, maar deze zal ik toch nooit gebruiken. Ook met de fan uit is de hdd niet warmer dan 30 graden en dat is een zeer mooi resultaat!

Geluidsproductie van de harde schijf is echt met 40% verminderd.. de hoge fluittoon is minder en zelfs met defragmenteren is geen geratel meer te horen, stukke meer rust!!

Het was geen goedkoop dingetje € 45 maar het is de investering zeker waard!!

Verwijderd

Race Eend schreef op 20 november 2003 @ 17:47:
Ik heb hem vandaag binnen gehad (samen met nieuwe logitech MX310 muis en Logitech internet navigator black toetsenbord)!!!!

Meteen erin gebouwd en resultaat is echt verbluffend!! >:)
De low stand is bij mij niet hoorbaar en de harde schijf blijft 28 graden met defragmenteren. De high stand is daarentegen goed te horen, maar deze zal ik toch nooit gebruiken. Ook met de fan uit is de hdd niet warmer dan 30 graden en dat is een zeer mooi resultaat!

Geluidsproductie van de harde schijf is echt met 40% verminderd.. de hoge fluittoon is minder en zelfs met defragmenteren is geen geratel meer te horen, stukke meer rust!!

Het was geen goedkoop dingetje € 45 maar het is de investering zeker waard!!
ik zat er blijkbaar weer naast :) , ik heb zelf een maxtor 7200RPM 40GB in een Silentdrive gezet, 90% noise reduction :)!

lekker stil en hdd blijft naar mijn weten gewoon even snel en warm..

Binnenkort gewoon lekker een seagate 120Gb Liquit, 't blijkt dat die bijna nooit crashen en gewoon al standaart stil zijn :z , gelukkig maar want ik haat herrie, me pc is nu ongeveer 16 dB met me earogate 2 :)! , bijna onhoorbaar dus :D!

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-02 17:46

Piggen

Lekker bakkie

Nog even wachten tot ook andere (goedkopere) zaken hem gaan verkopen :P
Informatique en Space Promotion zijn niet de goedkoopste zaken
Pagina: 1